• Vandaag moesten we dus voor een bepaald vak een schoolproject doen. Om een lang verhaal kort te maken heeft iemand van dat groepje er een beetje met de pet naar gegooid en dat kan invloed hebben op het cijfer van iedereen in ons groepje. Ik wil het liefst niet te veel in details treden, omdat ik het lastig vind om dit allemaal op het internet te zetten.
    Nu moeten we ook een soort evaluatie schrijven over hoe je vond dat het is gegaan. De samenwerking verliep sowieso al niet zo lekker, maar ik houd er niet van om met mijn vinger naar haar te wijzen. Het mag dan wel zo zijn dat ze overal heel makkelijk over denkt en het allemaal niet zo erg lijkt te vinden als er door haar iets fout gaat, ik wil niet te beschuldigend overkomen in die evaluatie. Uiteindelijk heb ik het zo netjes mogelijk gehouden en het verteld zoals het is gegaan, maar die mail uiteindelijk versturen was toch nog steeds lastig.

    Hebben jullie weleens in zo een situatie gezeten en hoe zijn jullie daar toen mee omgegaan? Of hoe zou je ermee omgaan?


    Hamartia

    Dat is lastig, zeker als het om iemand gaat die je goed kent.
    Misschien kan je zeggen in de evoluatiemail dat je geen namen wilt noemen, maar dat één specifiek lid uit de groep de sfeer verpeste en er de pet naar gooide?


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    CatchADreamx schreef:
    Dat is lastig, zeker als het om iemand gaat die je goed kent.
    Misschien kan je zeggen in de evoluatiemail dat je geen namen wilt noemen, maar dat één specifiek lid uit de groep de sfeer verpeste en er de pet naar gooide?

    Helaas, dat gaat niet. "De groep" is van mening dat zij er op aangesproken moet worden, omdat die persoon het ons allemaal nogal lastig heeft gemaakt op bepaalde momenten en het uiteindelijk resultaat van het project was niet zoals gewenst, mede door de laksheid van de persoon in kwestie. Dit onderscheid is, ook voor de leraar, niet te maken als de naam niet genoemd wordt. Ik had gewoon nogal moeite met het formuleren van die mail op een manier dat het niet aanvallend overkwam, maar gewoon als een evaluatie zoals het is gelopen. Het onderscheid is af en toe lastig te maken tussen hoe het is gegaan en hoe je jezelf daarbij voelde. Dat gevoel moet niet de overhand hebben, zeg maar.


    Hamartia

    Ik heb ook in zo'n situatie gezeten en heb het toen gezegd dat niet iedereen even goed meedeed.
    En sowieso is het beter om het eerlijk te zeggen dan te zeggen dat het goed ging omdat er dan volgende keer wat aan gedaan kan worden.


    wat was dit ookalweer

    Zo vaak gehad en ik trek dan gewoon een scheidingslijn tussen vriendschappen en het werk. Ik ben dan dus altijd gewoon heel eerlijk en zal het ook gewoon zeggen als één persoon geen ruk heeft gedaan.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Zovaak ja, en dan moest ik de boel weer recht gaan trekken. Het boeide me eigenlijk nooit zoveel omdat ik ten eerste een goed cijfer wilde en ten tweede omdat ik wist dat die persoon nog wel problemen zou gaan krijgen later bij zijn/haar opleiding of werk. Wanneer jij het meeste werk doet leer je daar het meest van en heb je daar later alleen maar voordeel van dus ik zou het je niet teveel aantrekken. Ik weet hoe frustrerend het is, maar ervaring leert dat boos worden op deze mensen vaak niet helpt. De volgende keer moet je gewoon zoveel mogelijk proberen bij mensen in het groepje te komen die wel goed werken.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    BastiIIe schreef:
    Zo vaak gehad en ik trek dan gewoon een scheidingslijn tussen vriendschappen en het werk. Ik ben dan dus altijd gewoon heel eerlijk en zal het ook gewoon zeggen als één persoon geen ruk heeft gedaan.

    Die scheidingslijn kan ik wel maken. De vraag is of die persoon dat kan. De persoon in kwestie voelt zich nogal snel aangevallen.


    Hamartia

    Saudades schreef:
    (...)
    Die scheidingslijn kan ik wel maken. De vraag is of die persoon dat kan. De persoon in kwestie voelt zich nogal snel aangevallen.


    Oh gatver, dat is dan jammer voor haar en daar hoort ze maar mee leren om te gaan. Je kunt het er toch met haar over hebben?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Wyrd schreef:
    Zovaak ja, en dan moest ik de boel weer recht gaan trekken. Het boeide me eigenlijk nooit zoveel omdat ik ten eerste een goed cijfer wilde en ten tweede omdat ik wist dat die persoon nog wel problemen zou gaan krijgen later bij zijn/haar opleiding of werk. Wanneer jij het meeste werk doet leer je daar het meest van en heb je daar later alleen maar voordeel van dus ik zou het je niet teveel aantrekken. Ik weet hoe frustrerend het is, maar ervaring leert dat boos worden op deze mensen vaak niet helpt. De volgende keer moet je gewoon zoveel mogelijk proberen bij mensen in het groepje te komen die wel goed werken.

    Normaal zou ik ook al dat werk wel op me nemen dan, maar in dit geval ging het pas mis toen het puntje bij paaltje kwam. Het was een presentatie en die persoon had het werk niet in orde, waardoor de presentatie niet volledig was, terwijl er was toegezegd dat het werk wel degelijk gedaan was. Daar was vandaag niets van te zien en dat gaat zeker invloed hebben op het cijfer van ons allemaal, terwijl het niet geheel aan ons allemaal lag.


    Hamartia

    BastiIIe schreef:
    (...)

    Oh gatver, dat is dan jammer voor haar en daar hoort ze maar mee leren om te gaan. Je kunt het er toch met haar over hebben?

    Dat kan, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik er een opmerking over maak. Er wordt niet zoveel meegedaan. Amper naar geluisterd. Een echt gesprek komt er niet uit voort, zeg maar.


    Hamartia

    Saudades schreef:
    (...)
    Dat kan, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik er een opmerking over maak. Er wordt niet zoveel meegedaan. Amper naar geluisterd. Een echt gesprek komt er niet uit voort, zeg maar.


    Ooh bah, dat is echt afschuwelijk. Dan zou ik gewoon naar de docent oid stappen of die even mailen. Dan maar zwaarder geschut.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    BastiIIe schreef:
    (...)

    Ooh bah, dat is echt afschuwelijk. Dan zou ik gewoon naar de docent oid stappen of die even mailen. Dan maar zwaarder geschut.

    Die mail moest sowieso gestuurd worden en daarin heb ik zo secuur mogelijk in beschreven hoe het project verlopen is. Ik vind het alleen een lastige situatie waar ik niet graag in zit.


    Hamartia

    In groepsopdrachten is er bijna altijd wel iemand die niet goed meewerkt. Op de middelbare school heb ik hier nooit zoveel aandacht aan besteed. Als de leraar vraagt naar hoe de samenwerking was kan je best eerlijk zijn.
    Op het HBO ging iedereen wat makkelijker met elkaar om en konden we dit gewoon open met de groep bespreken.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    BastiIIe schreef:
    Zo vaak gehad en ik trek dan gewoon een scheidingslijn tussen vriendschappen en het werk. Ik ben dan dus altijd gewoon heel eerlijk en zal het ook gewoon zeggen als één persoon geen ruk heeft gedaan.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Dit heb ik geleerd bij mijn training feedback geven:
    Gedrag
    Gevolg
    Gevoel
    Gewenst

    Zie het niet als iets beschuldigends, zie het als een verbeterpunt, als feedback. Probeer het ook zo te brengen. Probeer niet aan te geven waarom jij denkt dat ze het gedaan heeft: geef alleen aan wat ze gedaan heeft en wat voor een gevoel jij daarbij kreeg. Succes!


    Life is hard and then we die

    Ja, maar dan was ik de enigste van ons vier man tellende groepje die iets deed. Ik heb dat hele klote werkstuk gemaakt (behalve hun eigen deelvragen) en alsnog hebben hun het verknald. Ze hadden het voor elkaar gekregen dat de pagina nummering was weggevallen en de hele conclusie (die ik niet kon maken omdat hun te laat waren) was een en al rode strepen. Daarnaast hadden ze in de inhoudspagina hun naam (die ik had neergezet om aan te geven waar hun stukje moest komen) laten staan ipv de titel van hun stukje.-.- Oh en een van hun had mijn logboek aangepast omdat "Je dat niet allemaal gedaan hebt.". Ik heb nogal overstuur contact gezocht met mijn lerares en alles uitgelegd, ze zou er rekening mee houden had ze gezegd en iedereen kreeg appart een beoordeling......en raad eens, dat stront mens had gewoon iedereen een 5,9 gegeven, inclusief mij.=| Nou mijn punt voor dat vak is een 7.7 en mijn werkstukken krijgen altijd hoge punten dus daar was ik niet blij mee.-.-

    Oké ik ben weer uitgeraasd.


    You were born original, don't die as a copy.