• Heleuw mensheid van de planeet (krul)
    Vandaag heb ik een voorlichting les gekregen voor het Gymnasium, en ik twijfel echt vreselijk. Ik zit nu in brugklas Vwo, maar mag dus naar Gym 2 als ik wil.

    Waarom ik het wel wil proberen:

    § Het LIJKT me heel erg leuk.
    § Ik ben gek op taal.
    § Ik wil wel eens iets nieuws proberen.
    § Een paar vrienden gaan ook.
    § Ik houd van Mythes.
    § Latijn en Grieks vind ik gewoon hele mooie talen.

    Waarom ik het niet wil proberen:

    § Ik ben bang om het niet te kunnen halen door lessen die ik zal missen.
    § Ik zal mijn vrienden en oude klas echt heel erg missen.
    § Als het niet lukt ben ik bang dat ik niet meer in die klas kom.
    § Andere mensen zeggen dat het heel erg saai is.


    Twijfel de Twijfel :c
    Iemand tips of ervaring?


    'The best way to predict the future is to create it'.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Dan zou ik het eerder een slechte school noemen dan een deftige als je er keihard voor moet werken en uiteindelijk hetzelfde eindexamen moet doen. Dan vermoed ik dat diegene met de 90 hoger scoort :Y)


    België, we hebben niet hetzelfde eindexamen op alle scholen :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben zelf op het gymnasium begonnen, want Latijn en Grieks leken me leuk en omdat ik vroeger nogal slim was, leek het me ook een leuke uitdaging.. Not. Ik had een pesthekel aan alleen maar teksten vertalen, duizenden woorden leren en altijd de woorden blijven herhalen (serieus, na twee jaar latijn gehad te hebben kreeg ik nog steeds toetsen over woorden die ik in het begin van de eerste gehad had). Grieks vond ik nog erger, kon het aan het einde van de tweede nog niet eens fatsoenlijk lezen. Na die twee jaar maar naar het atheneum gegaan, dat bevalt me nu ook beter. Vergeet ook niet dat vwo vooral in de bovenbouw moeilijk word en je dan nog wel met een taal als Latijn of Grieks zit.

    Verne schreef:
    (...)

    België, we hebben niet hetzelfde eindexamen op alle scholen :'D


    ... wat? Dafuq O.o


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    ... wat? Dafuq O.o

    Wij krijgen ieder jaar examens rond december en juni (katholieke scholen hebben er zelfs drie per jaar geloof ik) en het examen wordt gewoon door de leerkracht zelf gemaakt. :Y)


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SolidSnake schreef:
    (...)

    ... wat? Dafuq O.o


    Wat Lotta zegt. Wij hebben één en twee drie keer per jaar examen, in drie en vier ook drie keer maar de tweede keer maar van vier of twee vakken en in het vijfde en zesde twee keer per jaar. Verschilt ook van school tot school. De leerkracht zelf stelt het examen op ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Als je gek bent op taal, moet je sowieso Latijn en Grieks gaan doen. Ligt er alleen wel aan welk aspect van taal je leuk vindt: als je de grammatica niet zo interessant vindt bij moderne talen, vind je de klassieke talen waarschijnlijk ook niet interessant. Ik kan als 4 gymnasiumleerlinge wel stellen dat het afhangt van je inzet of je het aankan of niet. Ik hoef bizar weinig voor Latijn en Grieks te doen, maar ik zie de logica gewoon heel snel en vindt de talen geweldig. Echter vindt het grootste gedeelte van mijn schoolgenoten deze talen helemaal niet leuk en moet het keihard werken voor een voldoende. (Ik snap dan ook niet waarom ze voor gymnasium hebben gekozen, maar jij zegt dat het je heel erg leuk lijkt, dus dan komt het wel goed (: )
    Voor objectief advies moet je niet naar mij luisteren, omdat ik nogal fangirlerig ben als het om klassieke talen gaat, maar ik hoop dat je nu een beetje een algemeen beeld hebt. Als je puzzelen, logica en taal in het algemeen leuk vindt, kan er bijna niets misgaan als je ervoor kiest (:

    -en je kan natuurlijk altijd nog gewoon een stapje terug doen^^-


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    COBAI schreef:
    (...)
    Wij krijgen ieder jaar examens rond december en juni (katholieke scholen hebben er zelfs drie per jaar geloof ik) en het examen wordt gewoon door de leerkracht zelf gemaakt. :Y)


    Er is hopelijk toch wel enige vorm van controle om te ervoor te zorgen dat iedereen ongeveer hetzelfde niveau heeft?


    quidquid excusatio prandium pro

    Caesar schreef:
    Als je gek bent op taal, moet je sowieso Latijn en Grieks gaan doen. Ligt er alleen wel aan welk aspect van taal je leuk vindt: als je de grammatica niet zo interessant vindt bij moderne talen, vind je de klassieke talen waarschijnlijk ook niet interessant. Ik kan als 4 gymnasiumleerlinge wel stellen dat het afhangt van je inzet of je het aankan of niet. Ik hoef bizar weinig voor Latijn en Grieks te doen, maar ik zie de logica gewoon heel snel en vindt de talen geweldig. Echter vindt het grootste gedeelte van mijn schoolgenoten deze talen helemaal niet leuk en moet het keihard werken voor een voldoende. (Ik snap dan ook niet waarom ze voor gymnasium hebben gekozen, maar jij zegt dat het je heel erg leuk lijkt, dus dan komt het wel goed (: )
    Voor objectief advies moet je niet naar mij luisteren, omdat ik nogal fangirlerig ben als het om klassieke talen gaat, maar ik hoop dat je nu een beetje een algemeen beeld hebt. Als je puzzelen, logica en taal in het algemeen leuk vindt, kan er bijna niets misgaan als je ervoor kiest (:

    -en je kan natuurlijk altijd nog gewoon een stapje terug doen^^-

    Niet per se. Ik ben dol op taal, maar Latijn was echt tien keer niks voor mij.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Er is hopelijk toch wel enige vorm van controle om te ervoor te zorgen dat iedereen ongeveer hetzelfde niveau heeft?

    Uhm - *zoekt het op*


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Er is hopelijk toch wel enige vorm van controle om te ervoor te zorgen dat iedereen ongeveer hetzelfde niveau heeft?


    Het examen moet sowieso wel aan enkele normen en waarden voldoen en om de paar jaar komt er ook een doorlichting, ja. Hetzelfde met cursussen, testen, ...


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oké, het leek onmogelijk, maar ik twijfel nu nóg meer :')


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Nori schreef:
    Oké, het leek onmogelijk, maar ik twijfel nu nóg meer :')

    Ik persoonlijk raad je het af als je niet goed bent in multitasken en je tijd goed benutten en als je snel verveeld raakt.

    [ bericht aangepast op 29 mei 2014 - 18:07 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Al snap ik niks van je schoolsysteem, moet ik zeggen dat Latijn een geweldige taal is (: Het is wel hard leren en alles, maar het is zeker de moeite waard. Latijn is ook handig voor later als je andere talen gaat leren, aangezien sommige dezelfde principes hebben als Latijn. Het is niet extreem moeilijk, maar je moet er elke dag tijd insteken. Verbazend genoeg heb ik dit jaar zelfs beter punten als vorig jaar omdat ik het nu eindelijk deftig onder de knie heb. En vanaf het vijfde krijg ik alleen maar teksten en mythes, dan zijn de stomme voc woordjes gedaan. Alleen vind ik persoonlijk Grieks iets ingewikkelder, al is het wel leuk om Grieks te schrijven haha.


    • Oh my lord •

    COBAI schreef:
    (...)
    Niet per se. Ik ben dol op taal, maar Latijn was echt tien keer niks voor mij.

    Echt? Huh. Oké, dan ben ik vast de uitzondering die de regel bevestigt (: Ik maakte dan ook al de opmerking -ik moest me toch enigszins indekken- dat je het puzzelgedeelte en de rest van een taal leren moet onderscheiden, omdat het puzzelgedeelte leuk vinden meestal betekent dat je klassieke talen leuk vindt, maar als je dat gedeelte niet leuk vindt, komt het meestal neer op een kwestie van persoonlijke smaak.
    De gustibus non est disputandum:Y)
    Aw yiss ik kon Latijn met recht gebruiken in een topic.
    OSORS ODERINT


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Caesar schreef:
    (...)
    Echt? Huh. Oké, dan ben ik vast de uitzondering die de regel bevestigt (: Ik maakte dan ook al de opmerking -ik moest me toch enigszins indekken- dat je het puzzelgedeelte en de rest van een taal leren moet onderscheiden, omdat het puzzelgedeelte leuk vinden meestal betekent dat je klassieke talen leuk vindt, maar als je dat gedeelte niet leuk vindt, komt het meestal neer op een kwestie van persoonlijke smaak.
    De gustibus non est disputandum:Y)
    Aw yiss ik kon Latijn met recht gebruiken in een topic.
    OSORS ODERINT


    De gustibus et coloribus non disputantum est.
    Niet dat het niet op hetzelfde neerkomt, haha. Of "Dubito ergo cogito, cogito ergo sum". Die vind ik nog steeds geniaal ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried