• Heleuw mensheid van de planeet (krul)
    Vandaag heb ik een voorlichting les gekregen voor het Gymnasium, en ik twijfel echt vreselijk. Ik zit nu in brugklas Vwo, maar mag dus naar Gym 2 als ik wil.

    Waarom ik het wel wil proberen:

    § Het LIJKT me heel erg leuk.
    § Ik ben gek op taal.
    § Ik wil wel eens iets nieuws proberen.
    § Een paar vrienden gaan ook.
    § Ik houd van Mythes.
    § Latijn en Grieks vind ik gewoon hele mooie talen.

    Waarom ik het niet wil proberen:

    § Ik ben bang om het niet te kunnen halen door lessen die ik zal missen.
    § Ik zal mijn vrienden en oude klas echt heel erg missen.
    § Als het niet lukt ben ik bang dat ik niet meer in die klas kom.
    § Andere mensen zeggen dat het heel erg saai is.


    Twijfel de Twijfel :c
    Iemand tips of ervaring?


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Je moet eigenlijk doen wat je hart zegt.

    Wil je zo graag de dingen die je op het GYM wel krijgt doen?
    En heb je het er voor over om mensen daarom niet meer te zien tijdens lessen.

    Dat het saai is zal ik overigens niet geloven, iedereen is verschillend en misschien vind jij het wel heel erg leuk! :Y)


    wat was dit ookalweer

    Grieks en Latijn zijn vooral heel veel leerwerk. Persoonlijk vond ik het wel iets saaier dan ik verwacht had, maar je doet (bij mij tenmiste) ook nog wel leuke dingen. Je moet het er gewoon voorover hebben I guess, want het is en blijft pittig veel werk.

    Ik heb VWO gedaan. Gym had ik niet eens overwogen tbh.
    Van andere mensen heb ik gehoord dat het aanvankelijk makkelijk is, maar de talen steeds moeilijker worden. Ook moet je (iig op mijn oude school) leuke lessen zoals tekenen en muziek inleveren voor de extra talen. Ze begonnen met een hele klas op het gym in mijn jaar, daarvan waren er ongeveer zes van overgebleven op het einde. Het hangt ervan af hoe goed je in talen bent en hoe graag je 't wil.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Gymnasium is een soort vwo met klassieke talen, geloof ik?

    Ik kan je als Latinist in ieder geval vertellen dat Latijn een heel intensief vak kan zijn. Het wordt misschien mooi voorgesteld met al die mythes en zo, maar cultuur is slechts een klein deel van het Latijn en het andere deel is in het eerste jaar voornamelijk dagelijks nieuwe woordjes en verbuigingen in je hoofd stampen, determineeroefeningen doen in de klas (is huppeldepup mannelijk of vrouwelijk, enkelvoud of meervoud, in welke verbuiging staat het, enzovoort) en teksten vertalen en onthouden. Het is een heel erg "stampvak" en je moet het echt graag doen. Het is ook iets heel anders dan Frans of Engels in de klas.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ga voor Gymnasium!!! Ik zelf zit ook op het gym, derde jaar, en ik vind het fantastisch. Je moet er wel wat voor werken enz. En als je het toch niet zou mogen halen dan kun je alsnog teruggaan en vragen of je in je oude klas mag komen.


    ~It always seems impossible until its done. ~Nelson Mandela || ~Why is it always me? ~Neville Longbotom ||

    Novoselic schreef:
    Gymnasium is een soort vwo met klassieke talen, geloof ik?

    Ik kan je als Latinist in ieder geval vertellen dat Latijn een heel intensief vak kan zijn. Het wordt misschien mooi voorgesteld met al die mythes en zo, maar cultuur is slechts een klein deel van het Latijn en het andere deel is in het eerste jaar voornamelijk dagelijks nieuwe woordjes en verbuigingen in je hoofd stampen, determineeroefeningen doen in de klas (is huppeldepup mannelijk of vrouwelijk, enkelvoud of meervoud, in welke verbuiging staat het, enzovoort) en teksten vertalen en onthouden. Het is een heel erg "stampvak" en je moet het echt graag doen. Het is ook iets heel anders dan Frans of Engels in de klas.


    Dit, maar ik vond Latijn wel een geweldig leuk vak.
    En bekijk het zo, je zou altijd later weer terug kunnen stromen naar VWO (:

    [ bericht aangepast op 27 mei 2014 - 22:51 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Meid als je het niet aan kan dan kan je altijd nog een niveau lager stromen (had m'n zus ook) en je hoefd niet bang te zijn dat je vrienden er niet in zitten... Je maakt zijn weer nieuwe!!!

    Cuddels and hugs- Narry1D


    Just Can't Let Him Go...

    Hmm... Jullie hebben gelijk. Mijn echte vrienden blijf ik vast nog steeds zien, en Latijn en Grieks spreken me gewoon heel erg aan op de een of andere manier ^^
    Ik ga het er voor de zekerheid nog een keer met mijn mentor over hebben, maar toch bedankt ^^


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Eunomia schreef:
    Ga voor Gymnasium!!! Ik zelf zit ook op het gym, derde jaar, en ik vind het fantastisch. Je moet er wel wat voor werken enz. En als je het toch niet zou mogen halen dan kun je alsnog teruggaan en vragen of je in je oude klas mag komen.


    Vaak mag je als je zware onvoldoendes haalt voor Grieks en latin niet terug naar het atheneum, maar moet je naar havo, want vwo heb je niet gehaald, bij mij op school iig, hoe schreef het ook klinkt.

    Voor de topic maakster, ik zelf vond het erg veel extra werk waar ik later niks mee ga doen, bij de profiel keuze hen ik dan ook niet voor Griekse of Latijn gekozen. Vaak maken ze op die promotie dagen het gymnasium iets te aantrekkelijk en geeft het geen eerlijk beeld. Dat is min mening in ieder geval.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Narry1D schreef:
    Meid als je het niet aan kan dan kan je altijd nog een niveau lager stromen (had m'n zus ook) en je hoefd niet bang te zijn dat je vrienden er niet in zitten... Je maakt zijn weer nieuwe!!!

    Cuddels and hugs- Narry1D


    VWO en gymnasium zijn hetzelfde niveau (cat)

    Ik had Latijn, Grieks en Frans. Grieks is een kuttaal met dat rare alfabet van hun. Als je die letters in je hoofd krijgt dan valt het nog mee. Latijn daarentegen vond ik wel een leuke taal. Beide vakken waren echter makkelijker dan Frans en dat om een reden: Bij Frans moet je NL>Frans en Frans>NL kunnen. Je moet namelijk Frans leren begrijpen maar ook Frans leren spreken en schrijven. Latijn is slechts de helft van dat werk: Je hoeft alleen van Latijn>Nederlands te vertalen.

    Persoonlijk vind ik dat de meeste mensen die er geen ervaring mee hebben (mensen die geen VWO/gymnasium hebben gedaan en mensen die daar nog aan moeten beginnen) doen alsof het een levensgroot verschil is en alsof gymnasium zo belachelijk veel moeilijker is (een idee dat niet bepaald wordt ontkracht doordat sommige scholen gymnasium hypen als fuck) terwijl het enige verschil tussen gymnasium en VWO de talen is die je hebt. En het flauwe is dat de talen die je op het gymnasium krijgt maar half zoveel werk zijn als Frans en Duits. Toen ik Frans liet vallen aan het eind van de 5e kreeg ik opeens zeeën van vrije tijd. Het enige wat wel vervelend is aan latijn en grieks is het extra vak dat volgens mij verplicht er aan vast zit (KCV)

    Dat terzijde, de achtergrond bij beide vakken is een stuk interessanter dan bij Frans of Duits.

    Obligatory:

    [ bericht aangepast op 27 mei 2014 - 23:10 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    VWO en gymnasium zijn hetzelfde niveau (cat)

    Ik had Latijn, Grieks en Frans. Grieks is een kuttaal met dat rare alfabet van hun. Als je die letters in je hoofd krijgt dan valt het nog mee. Latijn daarentegen vond ik wel een leuke taal. Beide vakken waren echter makkelijker dan Frans en dat om een reden: Bij Frans moet je NL>Frans en Frans>NL kunnen. Je moet namelijk Frans leren begrijpen maar ook Frans leren spreken en schrijven. Latijn is slechts de helft van dat werk: Je hoeft alleen van Latijn>Nederlands te vertalen.

    Persoonlijk vind ik dat de meeste mensen die er geen ervaring mee hebben (mensen die geen VWO/gymnasium hebben gedaan en mensen die daar nog aan moeten beginnen) doen alsof het een levensgroot verschil is en alsof gymnasium zo belachelijk veel moeilijker is (een idee dat niet bepaald wordt ontkracht doordat sommige scholen gymnasium hypen als fuck) terwijl het enige verschil tussen gymnasium en VWO de talen is die je hebt. En het flauwe is dat de talen die je op het gymnasium krijgt maar half zoveel werk zijn als Frans en Duits. Toen ik Frans liet vallen aan het eind van de 5e kreeg ik opeens zeeën van vrije tijd. Het enige wat wel vervelend is aan latijn en grieks is het extra vak dat volgens mij verplicht er aan vast zit (KCV)

    Dat terzijde, de achtergrond bij beide vakken is een stuk interessanter dan bij Frans of Duits.

    Obligatory:


    Dat ^ :3
    Oh, ik heb volgend jaar dan Frans, Spaans, Engels, Duits, Latijns en Grieks :')


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Nori schreef:
    (...)

    Dat ^ :3
    Oh, ik heb volgend jaar dan Frans, Spaans, Engels, Duits, Latijns en Grieks :')


    Da's een boel talen. Ik zou minstens twee van die talen laten vallen als je je profiel moet kiezen.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Da's een boel talen. Ik zou minstens twee van die talen laten vallen als je je profiel moet kiezen.


    Jup, Engels, Spaans en Frans heb ik al, de overige komen er volgend jaar bij. Dan wil ik Duits en Frans laten vallen.


    'The best way to predict the future is to create it'.

    VWO bestaat uit Atheneum en Gymnasium. VWO en Gymnasium is dus praktisch hetzelfde...
    Ik heb zelf geen klassieke talen gedaan, maar ik weet wel dat van degenen die bij ons latijn gingen doen, er uiteindelijk maar 10% eindexamen in heeft gedaan, voor Grieks was dit nog minder. De anderen vielen af, omdat het óf teveel tijd kostte, óf te moeilijk was. Als je twijfelt over of het te moeilijk wordt, zou ik zeker nog een keer nadenken over of je er later iets mee wil doen en of het wel een toegevoegde waarde geeft voor je opleiding. Uiteindelijk kunnen wij niet voor je beslissen wat je moet doen, je moet gewoon doen waar je je het beste bij voelt.


    Valar Morghulis.

    Als iemand die al drie jaar het kutvak genaamd Latijn beoefend, kan ik zeggen dat je het enkel moet doen als je bereid bent er hard voor te werken en ervoor te blijven werken, er hele avonden aan te besteden en nog een vijf op tien te halen omdat je je voc niet genoeg beheerst.
    Uiteraard raad ik het niet af, want Latijn is niet nutteloos, verre van, maar zoals Lotta zegt is het een heel intensief vak en moet je er tijd in willen steken, want anders werkt het niet.

    Ik heb nu Frans, Engels, Nederlands en Latijn als talen, maar volgend jaar stop ik met Latijn, al komt Duits er wel bij en in het vijfde Spaans, wellicht. Frans vind ik makkelijker dan Latijn, maar dat ligt er wellicht aan dat ik al vanaf het vijfde leerjaar (groep 7, denk ik, maar ik ben het niet zeker ^^) Frans heb en er dus helemaal in ingedompeld ben - al kan ik er voor een Belg nog steeds de zak van, zelfs al is mijn Frans wellicht beter dan dat van de gemiddelde Nederlander (sorry aan de Nederlanders, maar ik heb zo het gevoel dat Frans niet jullie favoriete taal is ^^ I understand, don't like it as well.)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried