• Heleuw mensheid van de planeet (krul)
    Vandaag heb ik een voorlichting les gekregen voor het Gymnasium, en ik twijfel echt vreselijk. Ik zit nu in brugklas Vwo, maar mag dus naar Gym 2 als ik wil.

    Waarom ik het wel wil proberen:

    § Het LIJKT me heel erg leuk.
    § Ik ben gek op taal.
    § Ik wil wel eens iets nieuws proberen.
    § Een paar vrienden gaan ook.
    § Ik houd van Mythes.
    § Latijn en Grieks vind ik gewoon hele mooie talen.

    Waarom ik het niet wil proberen:

    § Ik ben bang om het niet te kunnen halen door lessen die ik zal missen.
    § Ik zal mijn vrienden en oude klas echt heel erg missen.
    § Als het niet lukt ben ik bang dat ik niet meer in die klas kom.
    § Andere mensen zeggen dat het heel erg saai is.


    Twijfel de Twijfel :c
    Iemand tips of ervaring?


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Nori schreef:
    (...)

    Jup, Engels, Spaans en Frans heb ik al, de overige komen er volgend jaar bij. Dan wil ik Duits en Frans laten vallen.


    Iewl. Talen D:

    Maar Spaans is zeldzaam. Mijn zusje heeft een boel scholen af moeten zoeken om Spaans te kunnen doen O.o


    quidquid excusatio prandium pro

    Je kunt ook vragen of je een keer een les Latijn mag meedoen. Of Grieks.
    Of vraag of je terug kunt naar Atheneum als het niet lukt bij mij op school kan dat wel want er zijn heel veel mensen die Latijn niet trekken. Als je dan een goed aansluitend vakkenpakket hebt, moet je het gewoon kunnen laten vallen. Want meestal is Gymnasium 'gewoon' Atheneum met Grieks of Latijn en Klassieke Culturele Vorming (kcv).


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Latijn is wel een vak waar je veel aan hebt, naar mijn mening. Met Latijn leer je de basis van alle talen, je wordt veel bewuster van de meeste talen en het is best leuk, als je ervoor wilt werken.
    En over Grieks: droppen x] Dat is echt - voor mij - het meest verschrikkelijke vak, met al doe vreemde werkwoordsdingen zoals medium en aoristus.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Ooh ik zou het doen als ik jou was!
    Je loopt alleen een beetje achter denk ik, gymnasium heeft echt een heel hoog tempo. Toen mijn vriendin van 2 gymn naar 3vwo ging liep ze ongeveer een jaar voor.
    En Latijn en Grieks zijn geweldig leuke vakken ^^ Zoals hierboven gezegd, je wordt veeel bewuster van de andere talen die je leert. Ook Grieks vind ik heel leuk, en als je kijkt naar het niveau Grieks dat we moeten kunnen in de 6e, en wat we nu doen in de 4e, vraag ik me echt af wat we die twee jaar gaan doen haha


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Hmm. Als ik naar mijn ervaring kijk, zou ik zeggen, niet doen. Ik zat in een Gymnasiumklas als Atheneum leerling en uiteindelijk waren er van de veertig leerlingen die Gymnasium deden er nog een stuk of 10 die Latijn deden en 3 die Grieks deden. :'D [in de examenklas]

    Echter, als je het echt graag wilt en het ook nodig denkt te hebben voor wat je hierna wil doen, moet je het natuurlijk gewoon den. ;D


    Every villain is a hero in his own mind.

    Lazet schreef:
    Ooh ik zou het doen als ik jou was!
    Je loopt alleen een beetje achter denk ik, gymnasium heeft echt een heel hoog tempo. Toen mijn vriendin van 2 gymn naar 3vwo ging liep ze ongeveer een jaar voor.
    En Latijn en Grieks zijn geweldig leuke vakken ^^ Zoals hierboven gezegd, je wordt veeel bewuster van de andere talen die je leert. Ook Grieks vind ik heel leuk, en als je kijkt naar het niveau Grieks dat we moeten kunnen in de 6e, en wat we nu doen in de 4e, vraag ik me echt af wat we die twee jaar gaan doen haha


    Wtf!


    quidquid excusatio prandium pro

    Doen!
    Latijn is een van de meest nuttige vakken die ik ooit gehad heb. Je leert de basis van talen en het was ontzettend goed voor mijn taalgevoel. Ik zou het alleen niet doen voor de mythologie, dat kwam bij mij bijna niet aan bod.
    Latijn is wel keihard werken. Veel studeren. Veel vertalen, anders word je er echt nooit goed in ><, en voor je eindexamen lappen tekst uit je hoofd leren. Je moet het echt bijhouden, anders is het na een tijdje niet te volgen.
    Ik vond het het allemaal waard en ben blij dat ik het vak gevolgd heb.

    Grieks daarentegen was gewoon kut x).


    I am an idiot, I move.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Wtf!

    Ja echt heel erg, we gaan echt met een rotvaart overal doorheen.
    Ze hoefde echt meer dan een half jaar niks te doen.. Maar in de eerste en tweede is dat nog makkelijk in te halen.
    De moeilijke stof komt in de 3e, dat is echt je basis.

    Het valt me wel op dat heel veel mensen Grieks vreselijk vinden haha, ikzelf vind het echt een van de leukste vakken.
    Ik heb ook wel een hele leuke leraar. We zitten in een klas met zijn 8en, omdat wij de enige zijn die Latijn en Grieks hebben gekozen.
    Vaak gaan we thee drinken, taart eten, grammatica spelletjes doen, buiten les krijgen, grappige teksten lezen over Griekse liefde ect ect :Y)

    [ bericht aangepast op 28 mei 2014 - 13:55 ]


    I solemnly swear that I am up to no good.

    Lazet schreef:
    (...)
    Ja echt heel erg, we gaan echt met een rotvaart overal doorheen.
    Ze hoefde echt meer dan een half jaar niks te doen.. Maar in de eerste en tweede is dat nog makkelijk in te halen.
    De moeilijke stof komt in de 3e, dat is echt je basis.

    Het valt me wel op dat heel veel mensen Grieks vreselijk vinden haha, ikzelf vind het echt een van de leukste vakken.
    Ik heb ook wel een hele leuke leraar. We zitten in een klas met zijn 8en, omdat wij de enige zijn die Latijn en Grieks hebben gekozen.
    Vaak gaan we thee drinken, taart eten, grammatica spelletjes doen, buiten les krijgen, grappige teksten lezen over Griekse liefde ect ect :Y)


    Als ik dit soort verhalen hoor over de idiote dingen die scholen hun gymnasium leerlingen aandoen verwondert het me niet dat zo weinig mensen Latijn en Grieks doen. Dayum, vraag me af waarom ze die kinderen zo mishandelen.

    ... En stiekem vraag ik me af hoeveel van hen op het gymnasium novum zitten :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik blijf erbij dat je enkel Latijn moet doen als je een harde werker bent ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Verne schreef:
    Ik blijf erbij dat je enkel Latijn moet doen als je een harde werker bent ^^


    Als je een rare school hebt >:C


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Als je een rare school hebt >:C


    Als je een deftige school hebt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Verne schreef:
    (...)

    Als je een deftige school hebt.

    Bedoel je dat je enkel Latijn kunt doen als je een deftige school hebt? Want daar ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd. (krul)


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    COBAI schreef:
    (...)
    Bedoel je dat je enkel Latijn kunt doen als je een deftige school hebt? Want daar ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd. (krul)


    Neen, dat je er vaak harder voor moet werken op een deftige school. Vaak, niet altijd. Mijn vriendin, bijvoorbeeld, zit op een kutschool en die haalt met de vingers in de neus negentig voor Latijn :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Verne schreef:
    (...)

    Neen, dat je er vaak harder voor moet werken op een deftige school. Vaak, niet altijd. Mijn vriendin, bijvoorbeeld, zit op een kutschool en die haalt met de vingers in de neus negentig voor Latijn :'D


    Dan zou ik het eerder een slechte school noemen dan een deftige als je er keihard voor moet werken en uiteindelijk hetzelfde eindexamen moet doen. Dan vermoed ik dat diegene met de 90 hoger scoort :Y)


    quidquid excusatio prandium pro