• Ik zag het natuurlijk wel aankomen, achteraf. Achteraf gezien is het allemaal zo duidelijk.
    Maar toen je me belde klonk je zo positief, vrolijk, bijna gezond! Maar toen was ik daar,
    en je was zo moe dat je stopte met praten midden in een zin, midden in een verhaal over vroeger.
    Vroeger speelden we altijd in de woonkamer, op het kleed bij de openhaard. En jij was dan de koningin en ik de prinses. En achteraf vertelde je een verhaaltje.
    Natuurlijk had ik uiteindelijk alle verhaaltjes wel gehoord en deed ik wel alsof ik het saai vond
    maar voor mij was het heel bijzonder, want jij vertelde ze, en jij was mijn grote voorbeeld. Mijn beste vriendin.
    Je ziekenhuisbed stond ook een tijdje in de woonkamer, tot de dokters het te ‘gevaarlijk’ vonden, en je weer terug moest naar het ziekenhuis.
    En nu?
    Waar ben je nu?
    Mama?

    Mama, waar ben je? Het is zo stil zonder jou, zo eenzaam. Jij was mijn hele wereld, mijn allerbeste vriendin en nu ben je weg. Waarom? Waarom heb je me in de steek gelaten? En zo alleen? Wilde je niet meer? Was dat het? Of wilde je mij niet meer? Ik weet dat ik niet altijd de ideale dochter ben geweest, dat ik ook mijn momenten heb gehad, dat we wel eens ruzie hadden..
    Maar dat is toch normaal? Toch? Dat is toch geen reden om weg te gaan? Mama, waarom ging je weg? Beteken ik dan helemaal niets voor je?
    Kijk hoe je me achter hebt gelaten. Ik ben ziek. Ik heb niemand meer. De stemmen in mijn hoofd blijven maar schreeuwen en als ik mijn ogen dichtdoe vallen duizenden dode vlinders naar beneden uit de lucht. Kijk wat je me hebt aangedaan! Kijk naar me en durf te zeggen dat dit alles niet jouw schuld is. Dat jij hier niets aan kon doen. Ik ben ziek. Je hebt het zelf zien gebeuren mama, je was erbij. Vanaf het moment dat we te horen kregen dat je niet meer beter zou worden werd ik ziek. Het was afwachten tot je dood ging, en met elke dag werd het erger. Ik stopte met praten, met moeite doen. En nu probeert iedereen maar te “helpen”, iedereen behandelt me alsof ik gek ben. Ik ben niet gek. Dat iedereen zo doet maakt het alleen maar erger. Begrijpen ze dat dan niet? Jij begreep het mama. Jij was de enige persoon op deze verdomde aardkloot die me begreep. Ik kom nu niet meer buiten. Het heeft voor mij eigenlijk geen nut meer. De enige reden dat ik nog niet dood gevonden ben is omdat ik jou niet wil zien in de fucking hemel of waar je dan ook zit. Ik wil je niet laten weten dat het zover is gekomen. Ik wil niet opgeven, zoals jij hebt gedaan. Je kon blijven mama. Je kon vechten. Voor mij. Je zag hoe ziek ik werd. Hoe moeilijk ik het had en ik ben zo boos. Niet op jou, maar op mezelf. Want ik mis je, en het is wel jouw schuld.
    Je had het beloofd mama,
    je zou bij me blijven..

    Ze zeggen dat je dood bent,
    maar ik zie je toch?
    Ik hoor je stem,
    ik zie je ogen,
    ik ruik je.
    Je ruikt naar vroeger.
    Naar het dure parfum dat papa altijd voor je kocht,
    naar zeep en wasmiddel.
    Het lijkt net alsof je al weken je haar niet hebt gewassen
    en je schoenen zijn kapot,
    je haar zit in de war,
    en er is niets zo mooi als jij.

    Hoe kunnen ze nou zeggen dat je dood bent?
    Ik zie je toch?
    Ja, ik zie je!
    Dus je bent er, toch?
    Als ik jou zie ben je bij me, toch?
    Als ik jou zie, ben je dan wel bij me?
    Beloof je dat?
    Geloof ik dat?
    En ben ik dan ook bij jou?
    ..
    Hoe kun je nou dood zijn?
    Waar is dood?
    Dood bestaat helemaal niet.
    Ik ga niet dood.
    Nooit.
    En mijn broertjes ook niet,
    en jij ook niet,
    en iedereen die niet dood wil,
    die gaat niet dood!
    Hoe kan je nou doodgaan?

    Hoe kun je nou weg zijn?
    Waar is weg?
    Weg bestaat helemaal niet.
    Maar weg is ook ergens..
    Gewoon ergens anders dan niet weg.
    Je bent gewoon ergens.
    En soms weet ik waar.


    Dit heb ik geschreven voor mijn eindmonoloog. Hij telde voor 1/5 van mijn examencijfer! Wat vinden jullie?


    Spinning around, I'm weightless.

    Pracht titel, koninging
    Te snel getypt, mijn verontschuldiging.


    Spinning around, I'm weightless.

    -> Ik heb de spelfout uit je titel gehaald. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Dankjewel :)


    Spinning around, I'm weightless.

    Waar ben je nu?
    Mama?

    Mama, waar ben je? hier herhaal je, het zou denk ik mooier zijn mocht je gewoon 'mama?' en een pauze laten Het is zo stil zonder jou, zo eenzaam. Jij was mijn hele wereld, mijn allerbeste vriendin en nu ben je weg. Waarom? Waarom heb je me in de steek gelaten? En zo alleen? laat de "en" weg, dat klinkt mooier en vloeit beter Wilde je niet meer? Was dat het? Of wilde je mij niet meer? Hier is het mooier als je zegt "wilde je niet meer? Wilde je mij niet meer? Was dat het?" dan heb je een mooie overvloeiing, komt de 'was dat het' beter over Ik weet dat ik niet altijd de ideale dochter ben geweest, dat ik ook mijn momenten heb gehad, dat we wel eens ruzie hadden.. Laat dit stukje weg. Het is overbodig, speel dit eerder met je lichaam zou ik zo zeggen. Stilte en een pijnlijke uitdrukking zeggen zo veel meer
    Maar dat is toch normaal? Toch? Dat is toch geen reden om weg te gaan? Mama, waarom ging je weg? Beteken ik dan helemaal niets voor je?
    Kijk hoe je me achter hebt gelaten. Zeg hier al een keer "kijk wat je me hebt afgedaan" maar dan rustig. Dan komt die volgende keer erg mooi uit. Ik ben ziek. Ik heb niemand meer. De stemmen in mijn hoofd blijven maar schreeuwen en als ik mijn ogen dichtdoe vallen duizenden dode vlinders naar beneden uit de lucht. Mooie zin Kijk wat je me hebt aangedaan! Kijk naar me en durf te zeggen dat dit alles niet jouw schuld is. Dat jij hier niets aan kon doen. Ik ben ziek. Je hebt het zelf zien gebeuren mama, je was erbij. Vanaf het moment dat we te horen kregen dat je niet meer beter zou worden werd ik ziek. Je zegt te veel. Het is al duidelijk dat ze niet meer te genezen was, herhaal hier niet dat het is omdat ze ziek was enzovoort Het was afwachten tot je dood ging, en met elke dag werd het erger. Ik stopte met praten, met moeite doen. En nu probeert iedereen maar te “helpen”, iedereen behandelt me alsof ik gek ben. Ik ben niet gek. Dat iedereen zo doet maakt het alleen maar erger. Begrijpen ze dat dan niet? Jij begreep het mama. Jij was de enige persoon op deze verdomde aardkloot die me begreep. Ik kom nu niet meer buiten. Het heeft voor mij eigenlijk geen nut meer. De enige reden dat ik nog niet dood gevonden ben is omdat ik jou niet wil zien in de fucking hemel of waar je dan ook zit.Deze zin zou ik anders verwoorden en korter maken. Ik wil je niet laten weten dat het zover is gekomen. Ik wil niet opgeven, zoals jij hebt gedaan. Je kon blijven mama. Je kon vechten. Voor mij. Je zag hoe ziek ik werd. Hoe moeilijk ik het had en ik ben zo boos. Niet op jou, maar op mezelf. Want ik mis je, en het is wel jouw schuld.
    Je had het beloofd mama,
    je zou bij me blijven..

    Ik zou op het einde nog eens herhalen van 'waar ben je?" voor je aan de volgende alinea begint. Voor de rest is de opbouw goed en kun je er veel spelmogelijkheden mee uit, wat erg fijn is.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ik heb m al gedaan though, maar bedankt voor de feedback?


    Spinning around, I'm weightless.

    Het is prachtig. Ik zit hier gewoon bijna te huilen dankzij je monoloog/gedicht.


    Physics is awesome

    Ach, dankjewel tuk! Dat is lief. c:

    [ bericht aangepast op 28 juni 2014 - 0:10 ]


    Spinning around, I'm weightless.