• En nu eens even heel wat anders!

    Dit is een topic gericht aan mensen die buiten school om zelf bezig zijn zich een nieuwe taal te leren of talen die op school worden gegeven te verbeteren :D.

    Het doel: het doel van dit topic is om mekaar te steunen om beter te worden in de taal die je leert door elkaar bijvoorbeeld te overhoren of kennis van goede tutorials uit te wisselen. Ook kun je elkaar vertellen hoe je een taal leert, dus de stappen. Basically; het vragen om tips en tricks om beter te worden. Soms kan het leren van een taal (vooral als je er zelf voor staat en je niet op school geleerd wordt) behoorlijk wat discipline vragen. Dit is een middel om mekaar te helpen.

    Ik ben zelf pas begonnen met Tagalog (hoofdtaal Filippijnen) omdat ik zelf half Filippijns ben en later van plan ben er vaker heen te gaan. Als kind kon ik heel goed Tagalog, op het punt dat ik het Nederlands kwijt was, maar in de loop der jaren ben ik het verloren. Ik vermoed dus dat het nog ergens latent in mijn hersenen rond zweeft en heb de zomervakantie aangegrepen om de proef op de som te nemen.

    Ik gebruik Pimsleur (zowel te koop als her en der op internet te krijgen), een methode die zich voornamelijk op de meest voorkomende zinnen in een taal focust en de zinsconstructie. Daarnaast heb ik een afspeellijst met makkelijke zinnen en woorden, zoals namen van groenten en fruit en getallen. Dit is omdat Pimsleur je geen grote woordenschat aanleert. De leermethode die het best bij mijn past is het eerst creeren van handvaten om daar vervolgens alles aan vast te hangen. Ofwel: 'waar is de markt' (saan ang palengke) is hetzelfde als 'waar is Makati Avenue'. Het schrijven van Filippijns doe ik bewust nog niet, omdat als ik me op te veel dingen tegelijkertijd focus, ik heel erg geneigd ben om nergens terecht te komen. Bovendien is Tagalog redelijk fonetisch, dus ik ga me al een beeld vormen van hoe je iets schrijft terwijl ik het uitspreek. En vaak klopt dit ook. Dus dat is zorg voor later.

    Mijn methode is een beetje als dit:



    En nu jij!

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Oh. Top idee! Ik wil graag Spaans leren. Volgend schooljaar gaan we vast met spaanse lessen beginnen en ik suck in Spaans. Op mijn beurt kan ik iemand helpen met Engels of Papiaments :Y) Al is die laatste onwaarschijnlijk xp.


    -

    Momenteel spijker ik mijn Frans bij op Duolingo, maar ik ga binnenkort eens Spaans of zo proberen.


    16 - 09 - '17

    Ik wil graag Arabisch en Italiaans leren, maar vooral Italiaans. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Eventjes voor iedereen die woordjes wil blokken: Quizlet.com is daar een heel goede site voor.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zit Pools te leren, maar dat is echt een onmogelijke taal. Scheelt wel dat ik in Polen zit.


    Take risks and conquer your fears.

    DuoLingo is inderdaad interessant voor wat basisdingetjes ^^
    Wat bij meself vooral helpt is lezen, luisteren en series kijken ofzo.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Gisteren een woordenboekje Nederlands-Noors-Nederlands gekocht en een reisboekje Noors. Veel beters vond ik nog niet, maar ik zet mijn zoektocht naar CD's e.d. verder. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zou wel Japans willen leren, en ik kan een klein woordje (basis) Chinees, al weet ik niet echt zeker of je daar heel veel aan hebt.
    (Ik heb ongeveer een half jaar ofzo Chinees op school gedaan maar ik ben ermee gestopt.)


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Aravis schreef:
    Eventjes voor iedereen die woordjes wil blokken: Quizlet.com is daar een heel goede site voor.

    Oh! I'll try that one.


    No growth of the heart is ever a waste

    Kawena schreef:
    DuoLingo is inderdaad interessant voor wat basisdingetjes ^^
    Wat bij meself vooral helpt is lezen, luisteren en series kijken ofzo.

    Series kijken is inderdaad ook heel handig. Ik denk dat ik er nu nog niet echt aan toe ben (en ik vind die Filippijnse series nooit echt boeiend >.> ) maar door veel Discovery en NatGeo te kijken heb ik veel Engels opgestoken :D.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2014 - 12:14 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik heb absoluut geen discipline genoeg om zelfstandig een nieuwe taal te leren, maar Zweeds/Noors lijken me wel wat.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Op het moment kan ik Nederlands, Engels en Fries (en een beeje duits) maar ik zou graag gebarentaal leren (engelse gebaren taal denk ik) op het moment kan ik met engelse gebarentaal het alfabet en mijn naam zeggen.


    Don't be like the rest of them, darling

    Ik ben nu iets gevorderd met het Italiaans via Duolingo, haha. Ik kan al zeggen dat ik een vrouw ben, een appel eet of water drink :') naast begroeten, gedag zeggen, bedanken en vragen hoe het met iemand gaat, haha.

    Ik kan Nederlands, Engels, matig Duits en nog veel slechter Frans spreken. Engels zou ik wel naar een hoger niveau willen tillen, maar een compleet nieuwe taal waag ik me nog niet aan. Stiekem heb ik wel altijd Sindarin en Quenya willen leren.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Deerstalker schreef:
    Super! Talen zijn echt mijn ding c: Deze vakantie gaan we naar Spanje, dus ga ik verder met Spaans leren. Ook wil ik echt nog Grieks leren. Al vind ik Scandinavische talen ook wel wat hebben :p

    Welke talen spreken jullie allemaal?

    Nederlands, Engels en Zweeds spreek ik vloeiend, haha. Ik zou graag Spaans erbij willen leren of Deens/Noors.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2014 - 12:46 ]


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.