• Ja, echt super irritant! Ik wilde graag een leuke OP lezen, dus ik ging een random story zoeken via dat 'willekeurige story' ding. Ik had dus als genre neergezet: onbekende personen. Het eerste verhaal wat ik krijg is weer zo'n fanfictie. I'm not amused. Kan hier niet iets aan gedaan worden?


    26 - 02 - '16

    Ik vind het inderdaad ook storend, maar wat de mening van de meeste hier ook is: wie bepaalt wanneer iets wel of niet binnen een bepaalt genre valt? Misschien is het merendeel van je personages wel verzonnen en kom je toevallig één hoofdstuk een ster tegen die het fanfiction maakt... (Meestal niet, maar even om mijn punt te illustreren).

    Tigresse schreef:
    Sommige mensen begrijpen de definitie van Onbekende Personen niet helemaal, zoals hierboven al gezegd is. Als mensen niet begrijpen wat Onbekende Personen inhoudt, aangezien het geen officieel genre is, vind ik het onterecht om ze daarvoor te straffen.
    Daarbij vraag ik me af hoe wij, als moderators zijnde, kunnen zien wanneer mensen het opzettelijk doen om lezers te trekken. Waaruit moeten wij dat opmaken?


    Ik heb ooit een waarschuwing gekregen omdat ik een quiz had die teveel op een poll leek ofzoiets, hoe kun je dat dan zien?:'D
    Je kunt het in de huisregels zetten met de definitie van fanfiction en OP.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Ik heb ooit een waarschuwing gekregen omdat ik een quiz had die teveel op een poll leek ofzoiets, hoe kun je dat dan zien?:'D
    Je kunt het in de huisregels zetten met de definitie van fanfiction en OP.


    Een quiz zoals 'Wat vind jij van Harry Potter?' is in principe een poll. Dat is duidelijk, omdat je hierbij om de mening van anderen vraagt. Verschillende genres vallen nog te betwisten. Ik noemde maar een voorbeeld, trouwens.
    Maar nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. (:

    [ bericht aangepast op 25 juli 2014 - 15:22 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Tigresse schreef:
    (...)

    Een quiz zoals 'Wat vind jij van Harry Potter?' is in principe een poll. Dat is duidelijk, omdat je hierbij om de mening van anderen vraagt. Verschillende genres vallen nog te betwisten. Ik noemde maar een voorbeeld, trouwens.
    Maar nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. (:

    Nou, ik zou het niet weten, want ik ben geen moderator. (krul) Maar ik denk dat het ook niet echt gaat om opzettelijk een regel overtreden of niet opzettelijk, want je kunt ook zeggen dat je niet wist dat je niet om kudo's mag vragen - je krijgt toch een waarschuwing.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    ^ Nee, je hebt gelijk, vandaar dat ik het krom vond om een regel te hebben die zegt: Je mag niet opzettelijk de verkeerde genres in je story benoemen. Wij kunnen niet zien wanneer iemand het opzettelijk doet of niet, vandaar dat ik het een vreemde redenatie vond.
    Maar alsnog vind ik dat men vrij moet zijn om zijn of haar eigen genres in te vullen. Het is misschien een beetje vervelend als het genre niet klopt, maar stel dat jij degene bent die een waarschuwing krijgt omdat volgens ons jouw verhaal een fanfiction is, terwijl jij er honderd procent zeker van bent dat het een OP is. Zou jij die regel dan niet krom vinden? -> Dit deel van mijn post richt ik overigens niet op Lotta. Ik stel deze vraag aan iedereen. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    C0BAIN schreef:
    Dat komt volgens mij omdat fanfictieschrijvers met "onbekende personen" (hoofd)personen bedoelen die zij zelf verzonnen hebben en die niet in hun fandom voorkomen, bijvoorbeeld een story over One Direction waarin een meisje voorkomt dat door de schrijver zelf is verzonnen, in tegenstelling tot een Larry Stylinson-story, waarin alleen One Direction zelf de hoofdrol speelt. Het is natuurlijk jammer dat mensen om die reden "onbekende personen" als genre toevoegen, maar je kunt moeilijk een nieuwe regel maken die dat verbiedt - al zou dat natuurlijk een stuk makkelijker zijn.


    precies dit!


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Tigresse schreef:
    (...)

    Een quiz zoals 'Wat vind jij van Harry Potter?' is in principe een poll. Dat is duidelijk, omdat je hierbij om de mening van anderen vraagt. Verschillende genres vallen nog te betwisten. Ik noemde maar een voorbeeld, trouwens.
    Maar nu is mijn vraag nog steeds niet beantwoord. (:


    Toch niet perse? Als je daarrond leuke vragen weet.

    Maar ik zou het dan ook alleen doen voor fanfictie en OP. En daar zit volgens mij toch echt wel een duidelijke lijn.
    Is de hoofdrolspeler een bekend persoon en komen er meerder onbekende als zijfiguur in.
    -->Fanfiction
    Komen er geen bekende personen voor in de hoofdrollen
    -->OP


    Queer zijn is gewoon alles

    Kawena schreef:
    Wat hierboven gezegd wordt. Maar kan dit niet aan banden gelegd worden, zoals met het vragen naar kudo's? Dan wordt het bestraft wanneer users het melden ofzo, idk.


    Hier ben ik het wel mee eens, als het gewoon duidelijk vertelt wordt op in een topic ofzo.


    ©1998

    Ik denk dat je fanfictie best definieert als, wanneer je het verhaal uit zou geven, het schending zou zijn op copyrights. Het is een definitie die ik even uit mijn duim zuig, maar volgens mij komt het er wel op neer. Als iemand een verhaal zou schrijven met Harry Styles in de hoofdrol maar 1D bestaat niet, valt dat volgens mij onder OP. Waarom? Die Harry heeft dan niets te maken met de Harry Styles van One Direction en het zou ook geen schending zijn op copyrights moest je het uitbrengen, want er zijn heus wel meer mensen die Harry Styles heten en de Harry van One Direction heeft helemaal geen copyrights op zijn naam staan.
    Speelt de band een hoofdrol? Dan is het volgens mij wel fanfictie, want op die bandnaam staan wel copyrights en het is duidelijk dat het verhaal rond de band draait.
    Een verhaal met Styles in de hoofdrol, waar 1D niet bestaat, is evenzeer OP als een verhaal met ene Rani Vermalen (om maar even een naam op te noemen, geen idee of die echt bestaat) in de hoofdrol, want de naam zou zo veranderd kunnen worden zonder dat het verhaal verandert.
    Natuurlijk zit je dan met de vragen rond: "Wat als er meerdere leden van de band in zitten en 1D nog steeds niet bestaat?" Daar weet ik nu ook niet direct een antwoord op te verzinnen.

    Ik ben trouwens tegen het melden van dat soort dingen, want dat gaat erover.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Teater schreef:
    Ik denk dat je fanfictie best definieert als, wanneer je het verhaal uit zou geven, het schending zou zijn op copyrights. Het is een definitie die ik even uit mijn duim zuig, maar volgens mij komt het er wel op neer. Als iemand een verhaal zou schrijven met Harry Styles in de hoofdrol maar 1D bestaat niet, valt dat volgens mij onder OP. Waarom? Die Harry heeft dan niets te maken met de Harry Styles van One Direction en het zou ook geen schending zijn op copyrights moest je het uitbrengen, want er zijn heus wel meer mensen die Harry Styles heten en de Harry van One Direction heeft helemaal geen copyrights op zijn naam staan.
    Speelt de band een hoofdrol? Dan is het volgens mij wel fanfictie, want op die bandnaam staan wel copyrights en het is duidelijk dat het verhaal rond de band draait.
    Een verhaal met Styles in de hoofdrol, waar 1D niet bestaat, is evenzeer OP als een verhaal met ene Rani Vermalen (om maar even een naam op te noemen, geen idee of die echt bestaat) in de hoofdrol, want de naam zou zo veranderd kunnen worden zonder dat het verhaal verandert.
    Natuurlijk zit je dan met de vragen rond: "Wat als er meerdere leden van de band in zitten en 1D nog steeds niet bestaat?" Daar weet ik nu ook niet direct een antwoord op te verzinnen.

    Ik ben trouwens tegen het melden van dat soort dingen, want dat gaat erover.


    Ik geef je gelijk! ^^


    wat was dit ookalweer

    DAWSONS schreef:
    (...)

    Ik geef je gelijk! ^^


    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens. Want 'Harry Styles' ook wanneer 1D niet bestaat, is nog altijd een personage gebaseerd op de werkelijke Harry en zijn uiterlijk. Natuurlijk zal zijn innerlijk bij ieder verhaal verschillen en is dat zelf verzonnen, maar je gaat wel uit van een echt persoon.

    Bij onbekende personen denk ik aan mensen die de schrijver zelf bedacht heeft en die nog niet bestaan, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.

    Unwritable schreef:
    (...)

    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens. Want 'Harry Styles' ook wanneer 1D niet bestaat, is nog altijd een personage gebaseerd op de werkelijke Harry en zijn uiterlijk. Natuurlijk zal zijn innerlijk bij ieder verhaal verschillen en is dat zelf verzonnen, maar je gaat wel uit van een echt persoon.

    Bij onbekende personen denk ik aan mensen die de schrijver zelf bedacht heeft en die nog niet bestaan, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.


    Ik snap je punt en ik geef je ook gelijk, maar dan nog zou je het kunnen uitgeven. Geen uitgever die die naam gaat aanvaarden, natuurlijk, maar in principe mag het wel.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Teater schreef:
    (...)

    Ik snap je punt en ik geef je ook gelijk, maar dan nog zou je het kunnen uitgeven. Geen uitgever die die naam gaat aanvaarden, natuurlijk, maar in principe mag het wel.


    Ik denk dat je dan nog rekening moet houden met copyright. Beroemde mensen maken een merk van henzelf en dat merk proberen ze binnen of buiten een band/film/groep ook te verkopen. Maar goed, dit was het punt van de discussie verder niet haha ^^

    Unwritable schreef:
    (...)

    Ik denk dat je dan nog rekening moet houden met copyright. Beroemde mensen maken een merk van henzelf en dat merk proberen ze binnen of buiten een band/film/groep ook te verkopen. Maar goed, dit was het punt van de discussie verder niet haha ^^


    Ik moet zeggen dat ik niet zoveel van copyrights a fweet, maar volgens mij kun je geen copyrights op je naam zetten. Ik bedoel maar, stel nou dat ik Melissa Verplanken heet en ik wordt beroemd. Kan ik dan betalen om copyrights op m'n naam te zetten? Lijkt me sterk, als er nog tienduizend andere mensen zo heten. Maar, zoals ik zei, weet ik er niet zoveel vanaf, dus het kan zijn dat ik fout zit. (:


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Teater schreef:
    (...)

    Ik moet zeggen dat ik niet zoveel van copyrights a fweet, maar volgens mij kun je geen copyrights op je naam zetten. Ik bedoel maar, stel nou dat ik Melissa Verplanken heet en ik wordt beroemd. Kan ik dan betalen om copyrights op m'n naam te zetten? Lijkt me sterk, als er nog tienduizend andere mensen zo heten. Maar, zoals ik zei, weet ik er niet zoveel vanaf, dus het kan zijn dat ik fout zit. (:

    Daarbij is het nogal moeilijk te zeggen of je naam in een boek gebruiken copyrightschending is of niet, ook als het heel erg duidelijk om de beroemde persoon gaat. Ik heb ook wel al eens een boek gelezen waarin de hoofdpersoon een Harry Potter-film bekeek, haar Facebookstatus checkte of een T-shirt van Metallica droeg, voor het zelfde geld is dat ook schending van auteursrecht. Maar goed, misschien gaan we een beetje offtopic, haha.

    [ bericht aangepast op 26 juli 2014 - 15:26 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it