• De Russische premier Medvedev kondigt een 'totaal verbod' aan op de meeste voedingsproducten uit landen die sancties hebben getroffen tegen Rusland. Het gaat om runds- en varkensvlees, gevogelte, melk, kaas, fruit en groenten uit de Verenigde Staten, de EU, Australië, Canada en Noorwegen. Alcohol en babyvoeding uit de 'verboden landen' mogen wel nog ingevoerd worden.

    Er worden ook nog enkele andere maatregelen genomen. Zo kunnen Oekraïense luchtvaartmaatschappijen hun transitvluchten naar andere landen voortaan niet meer via Rusland laten plaatsvinden. Daarnaast wordt ook gedreigd met een vliegverbod boven Siberië. Op die manier wordt de kortste route tussen Europa en de landen aan de Stille Oceaan geblokkeerd. Maar concrete stappen in die zin werden voorlopig nog niet genomen. 'Er wordt gewerkt aan die maatregelen', zo meldt het Russische persbureau Tass. Het sluiten van het luchtruim voor dergelijke verbindingen zou in elk geval een 'ernstige maatregel' zijn, meent Medvedev. De luchtvaartmaatschappijen zullen erdoor geconfronteerd worden met een enorme meerkost aan brandstof. Rusland ziet dat als een mogelijke gepaste reactie tegen de westerse maatregelen die de Russische luchtvaartmaatschappij Dobrolet hebben getroffen. De Russische regering is wel bereid om het invoerverbod weer op te heffen wanneer de situatie verandert en de partners voor een 'constructieve benadering' kiezen, zo deelt Medvedev nog mee.

    (...)


    Bron: Het Nieuwsblad

    Omdat er nog geen topic over was. :'D


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Bethel schreef:
    Wat een stelletje kleine kinderen... Ik weet ook niet precies wat ik vind van de sancties van de Westerse landen, maar door de manier waarop Rusland reageert vind ik dat het meer uitdraait op een ruzie die kleine kinderen zouden voeren. De één ontzegt de ander iets, dus ontzegt de ander de één ook iets. Zo kunnen we nog wel jaren doorgaan zonder een stap verder te komen, terwijl we wel om moeten gaan met de gevolgen die dit met zich meebrengt.

    Zo gaat dat nou eenmaal in de politiek. Iedereen gedraagt zich als kleine kinderen.

    [ bericht aangepast op 7 aug 2014 - 20:36 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ourania schreef:
    Ik vraag me af wat de inwoners in Rusland hier allemaal van meekrijgen, hoe dit nieuw aan hun gepresenteerd wordt.

    Zij krijgen het nieuws anders dan dat wij dat krijgen. Op vakantie ontmoette ik mensen die van Russen hadden gehoord dat het vliegtuig door Oekraïne was neergeschoten. Alles werd, ik zou bijna zeggen, verdraaid. Helaas, is dit een kwestie van perspectief en van wie er aan de macht is. "De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars" en ik denk dat dit in zekere zin nu ook op gaat. Niet dat er nu een overwinnaar is, maar na een oorlog was vroeger de overwinnaar altijd de machthebber (dat is in zekere zin nu nog steeds zo) en het nieuws wordt dan vaak door de machthebber gegeven, waardoor de geschiedenis geschreven wordt. In Rusland geeft Putin het nieuws en wordt daarmee de geschiedenis geschreven. In de Westerse wereld is dat net zo, dus ik betwijfel of één van de twee ooit de echte waarheid te horen zal krijgen en naar buiten zal brengen.


    Hamartia

    Novoselic schreef:
    (...)
    Zo gaat dat nou eenmaal in de politiek. Iedereen gedraagt zich als kleine kinderen.

    Vaak wel ja. Ook in Nederland. Ik vind nu vooral dat dit kleine kinderen gedrag te grote gevolgen met zich mee kan brengen zonder dat er iets opgelost wordt.


    Hamartia

    Ik wou hier een topic over maken! (joehoe)

    En wie is hier de dupe van? Het volk. Aangezien al het eten waarschijnlijk duurder en duurder gaat worden, totdat het voor (grote) gezinnen niet meer te betalen is.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Ik wou hier een topic over maken! (joehoe)

    En wie is hier de dupe van? Het volk. Aangezien al het eten waarschijnlijk duurder en duurder gaat worden, totdat het voor (grote) gezinnen niet meer te betalen is.


    Hm, betwijfel het. Rusland importeert ergens anders hun eten vandaan. Het grote voordeel van economische sancties is dat je ze makkelijk kunt afroepen. Het grote nadeel is dat ze niet bepaald goed werken (Iran heeft al jaren sancties tegen zich, Noord-Korea nog langer en Cuba al 50+ jaar en ze doen daar rustig wat ze zelf willen en dat zijn allemaal veel heftigere sancties dan wat Europa tegen Rusland heeft afgekondigd en andersom)

    Beide groepen proberen met veel machtsvertoon de meest minieme sancties aan te kondigen om de andere partij te dwingen een stap achteruit te doen. Geen van beiden hebben daar zin in. Rusland niet omdat ze graag dat stuk van Oekraine ook willen hebben en omdat Putin niet zwak wil lijken tegenover zijn bevolking, Europa omdat ze niet zwak willen lijken ten opzichte van Putin, aangezien die met het Krim al duidelijk heeft gemaakt dat die schaamteloos gebruik maakt van zwakte.


    Edit: En waarom wil iedereen hier topics over maken en niet over veel boeiendere dingen zoals Ebola in Afrika of de voorlopige vrede in Gaza :P

    [ bericht aangepast op 7 aug 2014 - 21:05 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    WO III, here we come. Ik geef het een jaartje.


    ars moriendi

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Hm, betwijfel het. Rusland importeert ergens anders hun eten vandaan. Het grote voordeel van economische sancties is dat je ze makkelijk kunt afroepen. Het grote nadeel is dat ze niet bepaald goed werken (Iran heeft al jaren sancties tegen zich, Noord-Korea nog langer en Cuba al 50+ jaar en ze doen daar rustig wat ze zelf willen en dat zijn allemaal veel heftigere sancties dan wat Europa tegen Rusland heeft afgekondigd en andersom)

    Beide groepen proberen met veel machtsvertoon de meest minieme sancties aan te kondigen om de andere partij te dwingen een stap achteruit te doen. Geen van beiden hebben daar zin in. Rusland niet omdat ze graag dat stuk van Oekraine ook willen hebben en omdat Putin niet zwak wil lijken tegenover zijn bevolking, Europa omdat ze niet zwak willen lijken ten opzichte van Putin, aangezien die met het Krim al duidelijk heeft gemaakt dat die schaamteloos gebruik maakt van zwakte.


    Edit: En waarom wil iedereen hier topics over maken en niet over veel boeiendere dingen zoals Ebola in Afrika of de voorlopige vrede in Gaza :P

    Tja, daar heb ik ook over nagedacht. Waarschijnlijk omdat dit dichterbij is dan Ebola in Afrika op het eerste gezicht is en de onrust op de Gaza al bezig is zoals de meeste van ons zich kunnen herinneren. Het is dus minder "indrukwekkend", om het eventjes bot zo te zeggen.


    Hamartia

    Schweinsteiger schreef:
    WO III, here we come. Ik geef het een jaartje.


    Misschien twee.


    Dear Molly. Watching over Fred like you have been watching over Harry all these years. Love, Lily.

    Bethel schreef:
    (...)
    Tja, daar heb ik ook over nagedacht. Waarschijnlijk omdat dit dichterbij is dan Ebola in Afrika op het eerste gezicht is en de onrust op de Gaza al bezig is zoals de meeste van ons zich kunnen herinneren. Het is dus minder "indrukwekkend", om het eventjes bot zo te zeggen.


    Hmmm... Minder indrukwekkend dan een verbod op bepaalde producten, waarvan de einddatum nu al bekend is en waarbij de te verboden producten nog moeten worden uitgewerkt?

    Mensen gillen gewoon graag dat er een derde wereldoorlog gaat komen binnenkort. Was in dat MH17 topic ook al zo. Hinderlijk

    Edit: Oh hey, dat is al gebeurd. Dat heeft langer geduurd dan verwacht.

    [ bericht aangepast op 7 aug 2014 - 21:29 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Is er echt een grote kans dat Rusland de gaskranen gaat sluiten (gewoon uit Aia's reactie, ik weet dat er niets vermeld over staat in de beginpost.)? Het baart me een beetje zorgen ...


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wat een gedoe. Ik zou nederland gek vonden als ze alcohol en babyvoeding wel doen. Ik zou kort zijn het is alles if niks.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Grohl schreef:
    Is er echt een grote kans dat Rusland de gaskranen gaat sluiten (gewoon uit Aia's reactie, ik weet dat er niets vermeld over staat in de beginpost.)? Het baart me een beetje zorgen ...


    Nee. Tijdens de hoogtijdagen van de koude Oorlog bleef het gas gewoon stromen. De russische economie drijft er grotendeels op. Gas afsluiten is voor hun minstens even erg als voor Europa. Het zal een mooi dreigement zijn en er zal flink gesteggeld worden over prijzen en schulden, maar uiteindelijk hebben beide partijen dat gas gewoon te hard nodig. Mocht het gebeuren zal het de allerlaatste stap zijn voor echte totale oorlog denk ik.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik vind het economisch gezien sowieso geen goed idee dat de handel met Rusland is gestopt. Waar denken jullie waar al jullie gas vandaan komt, juist, Rusland. Er moet heus wel wat veranderen, maar dit wordt een beetje een wedstrijd treiteren. "Oh jullie stoppen de handel, dan mogen jullie ook niet meer over mijn land vliegen."
    Ik vind wel dat er wat moet gebeuren, maar meteen de hele handel stoppen. We hadden het er al over op werk, dat de tomaten nu 10 cent per tros waren, dat lijkt me ook niet zo gezond voor de economie :W


    Alleen maar tranen van geluk

    The Hunger Games.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Aia schreef:
    Straks als de winter begint sluit hij de gaskranen, ik weet het zeker.


    No growth of the heart is ever a waste