• Misschien heb je 'em wel voor je lijst gelezen, het boek 'Zo gaan we niet met elkaar om' van Renske Jonkman. Voor een praktijkexamen tekenen moeten we een boekomslag maken, en ik koos voor dit boek. De reden hierachter was omdat het zich grotendeels in mijn woonplaats afspeelt, Heerhugowaard. Ik was wat aan het schetsen toen mijn docent even kwam checken waar ik mee bezig was, en we raakten aan de praat over het boek.
    Ik wist wel dat Renske Jonkman, nog maar een jonge schrijfster, op mijn school heeft gezeten. Mijn docent kende haar wel van naam. Ik vertelde hem dat in het boek de broer van de hoofdpersoon schizofrenie krijgt. Meteen moest hij denken aan een oud leerling van hem, Joris. Joris Jonkman. Daar ging een belletje rinkelen. De broer van Renske Jonkman had schizofrenie en had zelfmoord gepleegd door van het dak van het Alkmaarse ziekenhuis te springen. Precies zoals in het boek. In het boek heette hij Jaris.
    Ik kreeg toen ik het boek las nooit de indruk dat het een autobibliografie was. Het staat ook nergens in de secundaire literatuur. Misschien is het dat niet helemaal, maar er blijken grote elementen overeen te komen met haar echte leven. Bizar, vonden ik, mijn docent en de andere leerlingen in de klas. De school waar ze over schrijft is waarschijnlijk degene waar ik op zit. Van het dak van het ziekenhuis is haar broer echt afgesprongen. Joris' grote hobby was windsurfen, net als die van Jaris. Ik kijk toch wel op een hele andere manier tegen het boek aan nu. Mijn docent beloofde op zoek te gaan naar oud tekenwerk van Joris, wat hij morgen laat zien.


    i put the fun in funeral

    Dat is echt een heftige ontdekking, wow. Was je ook al begonnen aan je kaft? Heb je al een idee van hoe het eruit komt te zien?


    Life is hard and then we die

    Wow dat is wel echt heftig ja en ik snap dat je het boek nu echt in een ander licht zet. Toch heb ik bij boeken vaak dat mensen er veel uit hun eigen leven in stoppen, het is immers veel makkelijker om dingen in je omgeving op te merken en dat om te zetten in een verhaal of om situaties van je af te schrijven dan alles helemaal zelf bedenken.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wow, apart. Dat heeft dan echt iets bijzonders. ;o


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Wow, dat is heftig om te ontdekken. Ik ben wel benieuwd wat je nu van de cover gaat maken, zou je 'm willen plaatsen als 'ie af is of niet?

    PUKKELxDING schreef:
    Dat is echt een heftige ontdekking, wow. Was je ook al begonnen aan je kaft? Heb je al een idee van hoe het eruit komt te zien?


    Ik had al een idee, ja. Ik ga een vriendin vragen te poseren voor een foto. Ik ben er nog niet over uit of ik een foto op het station, in de trein of bij het Geestmerambacht (meertje) wil. Al deze plekken vormen belangrijke elementen in het boek. Misschien wil ik er een soort reflexie, een spiegelbeeld of een schaduw in verwerken, aangezien dat duidt op 'een tweede jij' als het ware, wat voor mij echt bij schizofrenie past.


    i put the fun in funeral

    Antithese schreef:
    Wow dat is wel echt heftig ja en ik snap dat je het boek nu echt in een ander licht zet. Toch heb ik bij boeken vaak dat mensen er veel uit hun eigen leven in stoppen, het is immers veel makkelijker om dingen in je omgeving op te merken en dat om te zetten in een verhaal of om situaties van je af te schrijven dan alles helemaal zelf bedenken.


    Klopt, heel vaak gaat zoiets ook onbewust :]. Maar in dit geval denk ik echt dat het voor haar een manier was om het te verwerken. Het enge vind ik dat aan het eind van het boek het meisje zelf heel sterke schizofrene trekjes vertoonde.


    i put the fun in funeral

    Pura schreef:
    Wow, dat is heftig om te ontdekken. Ik ben wel benieuwd wat je nu van de cover gaat maken, zou je 'm willen plaatsen als 'ie af is of niet?


    Tuurlijk ^^. Het kan nog wel even duren tho.


    i put the fun in funeral

    Antithese schreef:
    Wow dat is wel echt heftig ja en ik snap dat je het boek nu echt in een ander licht zet. Toch heb ik bij boeken vaak dat mensen er veel uit hun eigen leven in stoppen, het is immers veel makkelijker om dingen in je omgeving op te merken en dat om te zetten in een verhaal of om situaties van je af te schrijven dan alles helemaal zelf bedenken.


    Om eerlijk te zijn; ik doe dat zelf (onbewust ook). Vaak zijn het de kleine details, zoals een ruzie, de kleding die ze aan heeft, uiterlijk, onzekerheden, wat ze eten (dat eet of at ik die dag dan ook). Het schept bij mij toch een speciale band met mijn hoofdpersoon.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    (...)

    Om eerlijk te zijn; ik doe dat zelf (onbewust ook). Vaak zijn het de kleine details, zoals een ruzie, de kleding die ze aan heeft, uiterlijk, onzekerheden, wat ze eten (dat eet of at ik die dag dan ook). Het schept bij mij toch een speciale band met mijn hoofdpersoon.


    Ja, ik doe het zelf ook continue, vaak zelfs ook de hoofdlijnen.


    @Overkill
    Ik lees op het internet over Jonkman dat ze graag speelt met een combinatie tussen realisme en fictie (ze is namelijk ook journalist en dat baseert zich meer op de werkelijkheid.
    After the release of her debut Zo gaan we niet met elkaar om (We don’t treat each other like this) Renske Jonkman is currently working on her second novel. Combining journalism with fiction, the Amsterdam based writer explores the interference between reality and imagination. This interaction was the leitmotiv of her first book, and still strongly fascinates her. She does not take reality for granted, but plays with it willingly.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wauw, dat is best wel interessant, maar ook heel erg heftig, zeker omdat ik Heerhugowaard ook best wel goed ken en zo. Ik denk dat ik dat boek op mijn to read list zet.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes