• Heey, Ik moeten eventjes zeuren over de Frans-sprekende Belgen, de Walen(of Waloniers, wat is het eigenlijk?)

    Van maandag tot en met vandaag was in in de Ardennen met de school om te survivallen. Het was best leuk, maar wel erg zwaar, hahaha.
    Een vriendin van mij die ook meeging, was drie keer zwaar door haar enkel gegaan en op het gegeven moment kon zij niet meer lopen. Ze is naar het ziekenhuis gebracht, om foto's te laten maken. Dat was een Waals/Walonisch/whatever ziekenhuis met dus Frans-sprekende mensen.
    Mijn vriendin kwam daar dus, maar het blijkt dat ze daar nauwelijks Nederlands kunnen. Ze bleven maar in het Frans tegen haar lullen en zijn verstond er ook helemaal niets van. Het enige wat ze in het Nederlands konden was: 'Niet gebroken!' en 'Auw?' Ook spraken ze nauwelijks Engels.
    Nu snap ik dit natuurlijk als het in een winkel of zo is, want die hebben nou niet echt een supergrote kans op lastige gesprekken in een andere taal, maar in een ziekenhuis mag je toch wel verwachten dan ze of Nederlands (aangezien het toch een tweetalig land is) of Engels kunnen spreken? Ligt dit aan mij of kan dit nou echt niet?

    Oh, het gaat trouwens wel goed met haar nu. Ze heeft niets gebroken, er zit een drukverband omheen en ze loopt op krukken.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    De meeste Walen zijn daar erg stijfpotig in. Ben zelf Nederlands, maar kom vaak in Wallonië en ze vertikken het om Nederlands te praten, noch Engels.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Zo zijn Walen, deal with it :Y)

    Srsly, Nederlands is in veel Waalse scholen niet eens verplicht.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Precies hetzelfde als de Fransen – die weigeren ook Engels te praten (':


    Vandinha schreef:
    Precies hetzelfde als de Fransen – die weigeren ook Engels te praten (':


    En Spanjaarden! Damn knappe zuiderlingen!


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ze kunnen wel Nederlands, maar ze vertikken het gewoon. Ik ben Belg en zou mijn Frans even goed als mijn Nederlands kunnen, dus als je in Wallonië een winkel binnenstapt zijn ze daar met hun Frans, als je dan nog zegt dat je dat niet goed verstaat zullen ze heus niet voor je switchen naar het Nederlands. Ik heb niks tegen Walen, maar wel aan het feit dat ze het vertikken Nederlands te praten, terwijl ze het waarschijnlijk wel gewoon kunnen. Ik bedoel, wij Vlaamse mensen moeten ook Frans leren, dus die Walen zouden evenveel moeite moeten doen vind ik dan.
    Toch goed dat alles goed is met je vriendin.


    16 - 09 - '17

    Dat stereotype gaat wel rond eigenlijk: Vlamingen moeten van school, politiek,... perfect tweetalig zijn en als het om mensen uit Wallonië gaat, die zouden het ook moeten maar vertikken het. Net hetzelfde met echte Fransmannen, die vertikken het ook om een andere taal dan Frans te spreken. Buiten wanneer je een rekening wil betalen, dat verstaan ze in alle talen. :Y)

    Achja, dat zijn een aantal stereotypes op een rijtje. Ik heb zelf ook al meegemaakt dat ik me in allerlei bochten moet wringen om Frans te spreken tegen een Waal terwijl die het vertikt om Nederlands te spreken, meermaals meegemaakt en ik vind dat heel jammer.

    Veel beterschap gewenst voor je vriendin!


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Dat zijn Walen. Er zijn er natuurlijk die goed Nederlands kunnen en ook hun best doen, maar er zijn er ook die helemaal geen moeite doen om Nederlands te spreken, of Engels. Terwijl Frans in Vlaanderen natuurlijk weer wel verplicht is en wij al van het vijfde leerjaar Frans moeten leren (bij mij op school was dat toch het vijfde) en er genoeg Vlamingen zijn die als de situatie omgekeerd was, wel de moeite zouden doen om Frans te praten.

    [ bericht aangepast op 28 aug 2014 - 20:55 ]


    Ex astris, sciencia

    In Italië als je echt naar een toeristische plek gaat vertikken het daar ze ook gewoon om Engels te spreken.

    Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich 'te goed' voelen om even een andere taal te spreken. Trots op je taal, oké. Maar ga je niet verheven voelen, en inderdaad al helemaal niet in een ziekenhuis.

    Maar goed, gelukkig is alles goed met je vrienden :Y)


    Tijd voor koffie.

    Mulford schreef:
    Dat zijn Walen. Er zijn er natuurlijk die goed Nederlands kunnen en ook hun best doen, maar er zijn er ook die helemaal geen moeite doen om Nederlands te spreken, of Engels. Terwijl Frans in Vlaanderen natuurlijk weer wel verplicht is en wij al van het vijfde middelbaar Frans moeten leren (bij mij op school was dat toch het vijfde) en er genoeg Vlamingen zijn die als de situatie omgekeerd was, wel de moeite zouden doen om Frans te praten.


    Vijfde leerjaar bedoel je?


    16 - 09 - '17

    Soe schreef:
    (...)

    Vijfde leerjaar bedoel je?

    Yikes, ja, sorry. Even aanpassen


    Ex astris, sciencia

    Deerstalker schreef:
    Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich 'te goed' voelen om even een andere taal te spreken. Trots op je taal, oké. Maar ga je niet verheven voelen, en inderdaad al helemaal niet in een ziekenhuis.

    Maar goed, gelukkig is alles goed met je vrienden :Y)


    Dit inderdaad. Ik maak af en toe grapjes met mijn Amerikaanse vrienden door opeens in Nederlands te gaan praten en dit vinden ze gewoon grappig. Maar om mij er verheven door te voelen en niet in een andere taal te gaan spreken. No thanks

    [ bericht aangepast op 28 aug 2014 - 20:59 ]


    | 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial

    Deerstalker schreef:
    Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich 'te goed' voelen om even een andere taal te spreken. Trots op je taal, oké. Maar ga je niet verheven voelen, en inderdaad al helemaal niet in een ziekenhuis.

    Maar goed, gelukkig is alles goed met je vrienden :Y)


    26 - 02 - '16

    Dat is wel onprofessioneel van het ziekenhuis. Je moet de patiënten zo goed mogelijk helpen en een andere taal spreken dan je eigen taal hoort daar zeker bij. Ik neem aan dat de meeste Walen wel een beetje Nederlands of Engels kunnen. Voor zover ik weet, zijn het echt stijfkoppen wat betreft taal. Net zoals Fransen, een meisjes (die ooit mijn klasgenote was) beweerde dat Fransen echt geen Engels kunnen en dat ze dat zelf ook vervelend vinden, wat ik pure onzin vond. Engels is geen moeilijke taal om te spreken, je moet er moeite voor doen maar van mensen die een van de moeilijkste talen spreken, verwacht ik toch wel dat ze dan ook Engels kunnen spreken. Maar goed.

    Fijn dat de enkel van je vriendin toch niet gebroken is. Hopelijk geneest het snel en ik wens haar beterschap toe.


    Physics is awesome

    MrsSheen schreef:
    In Italië als je echt naar een toeristische plek gaat vertikken het daar ze ook gewoon om Engels te spreken.


    Uh? Dat zal dan de oudere generatie zijn. Tien jaar geleden was dat nog zo, tegenwoordig spreken de meeste (jonge) Italianen goed Engels en willen dit ook graag spreken en ook een handjevol ouderen spreken een mondje Engels. Zelfs in mijn oude dorp zijn er wel een paar mensen die Engels spreken, en dat ligt in het niet-touristische Campania!


    quidquid excusatio prandium pro