• Heyy!

    Ik ben gevraagd om iemand die nu in het laatste jaar van KB (de vierde dus) zit Engels bijles te geven, misschien komt hier ook nog rekenen bij maar nu blijft het alleen bij Engels. Ik zit in de vijfde van het Gymnasium dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar, ik heb nog nooit bijles gegeven en ik heb dus geen idee hoe ik moet beginnen. Ze heeft problemen met begrijpend lezen, dus ik dacht eraan om een paar teksten en vragen uit te printen en die met haar te oefenen. Heeft iemand van jullie tips hoe ik dit met haar moet oefenen, zonder alle antwoorden van de vragen half voor te zeggen bijvoorbeeld?
    En, mensen die ook bijles geven: hebben jullie andere tips? Wat werkt bijvoorbeeld wel/niet als je bijles geeft, etc?

    Thanks!

    [ bericht aangepast op 17 sep 2014 - 19:23 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik heb zelf Nederlandse les aan een meisje gegeven en als ik met haar las, ging ik eerst samen met haar de teksten maken en bekeken we samen waar ze precies de mist in gaat. Dan legde ik haar uit waar het misgaat en wat ze anders moet doen, en daarna liet ik haar zelf de teksten maken en bespraken we het weer samen. Dat was tenminste mijn plan van aanpak, en alhoewel het best wat tijd kostte, haalde ze er wel veel voldoening uit.

    Oh, nog wat tips: Word niet boos als het niet lukt en begin niet opeens te lachen, ook al is het een zenuwachtig lachje. Ik weet uit ervaring dat ik, maar ook andere kinderen zich erg onzeker kunnen voelen bij een bijles, en ik voelde me er echt niet gemakkelijker door als iemand lachte. Dan leek het wel alsof ik werd uitgelachen, ook al was dat helemaal niet waar.

    [ bericht aangepast op 17 sep 2014 - 19:29 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Legare schreef:
    Ik heb zelf Nederlandse les aan een meisje gegeven en als ik met haar las, ging ik eerst samen met haar de teksten maken en bekeken we samen waar ze precies de mist in gaat. Dan legde ik haar uit waar het misgaat en wat ze anders moet doen, en daarna liet ik haar zelf de teksten maken en bespraken we het weer samen. Dat was tenminste mijn plan van aanpak, en alhoewel het best wat tijd kostte, haalde ze er wel veel voldoening uit.

    Oh, nog wat tips: Word niet boos als het niet lukt en begin niet opeens te lachen, ook al is het een zenuwachtig lachje. Ik weet uit ervaring dat ik, maar ook andere kinderen zich erg onzeker kunnen voelen bij een bijles, en ik voelde me er echt niet gemakkelijker door als iemand lachte. Dan leek het wel alsof ik werd uitgelachen, ook al was dat helemaal niet waar.

    Als je met haar de teksten maakte, nam je dan met haar de vragen door? Zegmaar, stel de vraag is, "wat is het onderwerp van de tekst", besprak je dan waar ze moest kijken om het onderwerp van de tekst te vinden etc? Zodat jullie er samen uitkwamen?
    Ik ben gewoon een beetje bang dat ik alles op een veel te "moeilijke" manier doe, ofzo, idk.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Als je met haar de teksten maakte, nam je dan met haar de vragen door? Zegmaar, stel de vraag is, "wat is het onderwerp van de tekst", besprak je dan waar ze moest kijken om het onderwerp van de tekst te vinden etc? Zodat jullie er samen uitkwamen?
    Ik ben gewoon een beetje bang dat ik alles op een veel te "moeilijke" manier doe, ofzo, idk.


    Ja, precies. Ik zei haar niets voor, maar ik overlegde met haar en vroeg haar wat zij in eerste instantie dacht. Op die manier leer je ook op welke manier jouw 'leerling' denkt, en dan kun je sneller achterhalen waar het misgaat. Als ik wist wat zij dacht, bijvoorbeeld: "Het onderwerp van de tekst vind ik in de tweede alinea", dan corrigeerde ik haar op de manier dat ik haar vertelde waar ze het kon vinden, maar ik vertelde haar niet wat het antwoord was. Zo deden we het toch samen, maar moest ze wel zelfstandig nadenken. Met voorkauwen bereik ik namelijk niets.

    En als je bang bent dat je het te moeilijk maakt, dan moet je gewoon vragen of alles wel begrijpelijk is. Jij mag ook vragen stellen aan je 'leerling'. Begrijp je de uitleg? Lees je eerst de tekst of begin je gelijk met de vragen? Hoe meer je vraagt, hoe beter jij je best kunt doen om de persoon te helpen. (:

    [ bericht aangepast op 17 sep 2014 - 19:42 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Legare schreef:
    (...)

    Ja, precies. Ik zei haar niets voor, maar ik overlegde met haar en vroeg haar wat zij in eerste instantie dacht. Op die manier leer je ook op welke manier jouw 'leerling' denkt, en dan kun je sneller achterhalen waar het misgaat. Als ik wist wat zij dacht, bijvoorbeeld: "Het onderwerp van de tekst vind ik in de tweede alinea", dan corrigeerde ik haar op de manier dat ik haar vertelde waar ze het kon vinden, maar ik vertelde haar niet wat het antwoord was. Zo deden we het toch samen, maar moest ze wel zelfstandig nadenken. Met voorkauwen bereik ik namelijk niets.

    En als je bang bent dat je het te moeilijk maakt, dan moet je gewoon vragen of alles wel begrijpelijk is. Jij mag ook vragen stellen aan je 'leerling'. Begrijp je de uitleg? Lees je eerst de tekst of begin je gelijk met de vragen? Hoe meer je vraagt, hoe beter jij je best kunt doen om de persoon te helpen. (:

    Hopelijk werkt zoiets ook met mijn "leerling" want de vragen bij Engelse teksten zijn wel anders dan vragen bij Nederlandse teksten. Nou ja, dankjewel!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Nou ja ik geef geen bijles, maar ik ben wel erg goed in teksten met Engels, ik haal achten en negens zonder van te voren te oefenen in de klas.=p
    Mijn aanpak is eerst de tekst lezen, dan de vragen een voor een afwerken en terug kijken naar waar ik dacht dat het antwoord te vinden was.


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Nou ja ik geef geen bijles, maar ik ben wel erg goed in teksten met Engels, ik haal achten en negens zonder van te voren te oefenen in de klas.=p
    Mijn aanpak is eerst de tekst lezen, dan de vragen een voor een afwerken en terug kijken naar waar ik dacht dat het antwoord te vinden was.

    Ik ook, maar eerst de hele tekst lezen duurt te lang als je slecht bent in Engels, lijkt me, want dan ben je veel te langzaam. Ik ga er nog maar even over nadenken, haha.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Hmmm ja dat kan lang duren inderdaad, ik zou haar sowieso aanraden veel engelse programma's met ondertiteling te kijken. Je pikt op zijn minst een beetje op daarvan. Daarnaast zou je haar de signaalwoorden kunnen leren enzo?


    You were born original, don't die as a copy.

    maak duidelijke doelen voor haar, ga misschien als ze het goed doet iets leuks met haar doen ( optie ) vertel wat over jezelf enz.

    Van de eerste les moet je nooit zoveel verwachten. Je kunt niet veel, omdat je waarschijnlijk haar lesmethode nog niet in de hand hebt gehad en je weet niet precies wat haar problemen zijn. Het is inderdaad een goed idee (omdat je al weet dat ze moeite heeft met begrijpend lezen), om een tekst mee te nemen en die samen te gaan maken. Zo krijg je een beeld wat ze precies moeilijk vindt. Zijn het bijvoorbeeld signaalwoorden? Dan kun je een lijst voor vmbo opzoeken op internet met signaalwoorden en met haar doornemen en aangeven: dit moet je kennen, dat zal je héél veel helpen. Of is het dat ze niet kan vinden wat het antwoord is op een vraag: ga daar specifiek met de bijlessen mee aan de slag. Ik zou ook, voor jezelf, na elke les opschrijven wat je hebt gedaan en waar zij tegenaan liep. Zo vergeet je ook geen dingen en weet je waar jullie het de vorige keer over gehad hebt.
    Ik heb vorige week al mijn eerste lessen gehad mijn bijlesbaantje en ik heb er dus al ietwat ervaring mee. ^^ Ik hoop dat het allemaal lukt!


    Deep inside, I've never felt alive