• De stelling van deze week luidt:
    Als een Europese allochtoon een misdaad begaat zou hij of zij veroordeelt moeten worden in eigen land.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hangt van de situatie af. Als hij of zij echt al een tijd in Nederland woont, dan niet. Maar stel dat hij/zij net nieuw is en de regels nog niet goed kent, dan lijkt mij het eerlijker om hem/haar in land van oorsprong te laten vervolgen. Het hangt ook een beetje af van hoe erg de misdaad is, of het gaat om een beetje wiet handelen met vrienden of een moord...
    Maar het is het makkelijkst om gewoon iedereen in Nederland te laten veroordelen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Stelling zou wat beter zijn als het ging om Europeanen met een andere nationaliteit die in Nederland wonen. ook de tweede generatie is namelijk nog allochtoons, als ik me niet vergis. Bovendien zegt allochtoon enkel wat over geboorteland (van de ouder) en niets over de nationaliteit van de persoon in kwestie.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ben nu al enige tijd aan het nadenken over de stelling, en ik raak er eerlijk gezegd niet uit... Wat een moeilijke stelling!
    Misschien moet het van geval tot geval bekeken worden?


    Happiness is the best revenge

    SolidSnake schreef:
    Stelling zou wat beter zijn als het ging om Europeanen met een andere nationaliteit die in Nederland wonen. ook de tweede generatie is namelijk nog allochtoons, als ik me niet vergis. Bovendien zegt allochtoon enkel wat over geboorteland (van de ouder) en niets over de nationaliteit van de persoon in kwestie.


    Jep, als één van je ouders in het buitenland geboren is ben je officieel ook nog allochtoon. Ik zou zelf dus ook naar "eigen land" moeten worden gestuurd volgens deze stelling. Zou wel een praktische manier zijn om onze gevangenissen lekker leeg te houden, als we een groot deel van de bevolking uitzetten zodra ze iets verkeerd hebben gedaan. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Jep, als één van je ouders in het buitenland geboren is ben je officieel ook nog allochtoon. Ik zou zelf dus ook naar "eigen land" moeten worden gestuurd volgens deze stelling. Zou wel een praktische manier zijn om onze gevangenissen lekker leeg te houden, als we een groot deel van de bevolking uitzetten zodra ze iets verkeerd hebben gedaan. (krul)


    Of als uberhaupt de verdenking bestaat dat ze iets verkeerd hebben gedaan, als mensen ook berecht moeten worden in het buitenland. Is me niet helemaal duidelijk uit de stelling. Maar ik vraag me af waarom iemand mensen met de Nederlandse nationaliteit naar het buitenland wil sturen voor een proces als het gaat om een misdaad in Nederland. Het slaat helemaal nergens op.


    quidquid excusatio prandium pro

    girltough schreef:
    Licht eraan of hij/zij een paspoort heeft van het land waar hij/zij de misdaad heeft begaan. Maar aan de andere kant, de misdaad is in dat land gepleegd dus waarom zou het in een ander land berecht moeten worden? Dit is een heel lastige stelling.


    "Not my daughter, you bitch!"

    Nee, ik vind dat als je ergens woont, je leeft naar de wet van dat land. Waarom zou je dan veroordeeld moeten worden op de manier van het land waar je vandaan komt? Waar je woont, zou ik eigenlijk je "eigen land" noemen. Hoezo eigen land? Dat staat niet direct gelijk aan geboorteland, lijkt mij.

    [ bericht aangepast op 28 okt 2014 - 17:34 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Square schreef:
    (...)

    Jep, als één van je ouders in het buitenland geboren is ben je officieel ook nog allochtoon. Ik zou zelf dus ook naar "eigen land" moeten worden gestuurd volgens deze stelling. Zou wel een praktische manier zijn om onze gevangenissen lekker leeg te houden, als we een groot deel van de bevolking uitzetten zodra ze iets verkeerd hebben gedaan. (krul)

    Maar als één van de ouders uit een ander land komt, en de andere ouder uit je thuisland, wat dan? Als zo'n regel er zou zijn denk ik niet dat hij dan zo moet gelden dat je dan naar het geboorteland van die ene ouder moet gaan...


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Uh, nee. Territorialiteitsbeginsel gaat voor toch.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    ja en nee eigen land is veiliger en als je in nederland bent kan het ook fijn zijn :)


    tiptoe through the tulips...

    Rotkat schreef:
    (...)
    Maar als één van de ouders uit een ander land komt, en de andere ouder uit je thuisland, wat dan? Als zo'n regel er zou zijn denk ik niet dat hij dan zo moet gelden dat je dan naar het geboorteland van die ene ouder moet gaan...


    Geen idee. :'D Ik bedoelde mijn reactie als instemming met SolidSnake dat de woordkeuze in deze stelling niet zo handig is. Mensen die één ouder hebben die in het buitenland is geboren, zijn allochtoon. Mensen die volkomen Nederlandse ouders hebben en altijd al de Nederlandse nationaliteit hebben gehad, maar om wat voor reden dan ook in het buitenland zijn geboren, zijn volgens de strikte definitie van het woord ook allochtoon. Je hebt helemaal gelijk dat je die natuurlijk nergens heen kunt sturen, want Nederland ís gewoon hun thuisland, maar dat is nou juist het punt.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Rotkat schreef:
    (...)
    Maar als één van de ouders uit een ander land komt, en de andere ouder uit je thuisland, wat dan? Als zo'n regel er zou zijn denk ik niet dat hij dan zo moet gelden dat je dan naar het geboorteland van die ene ouder moet gaan...


    'Eigen land', zoals dat in de stelling staat, is ook een heel vaag begrip. Wat is je eigen land als je een dubbele nationaliteit hebt? Beetje onzin stelling als je het mij vraagt.


    i put the fun in funeral

    SolidSnake schreef:
    Stelling zou wat beter zijn als het ging om Europeanen met een andere nationaliteit die in Nederland wonen. ook de tweede generatie is namelijk nog allochtoons, als ik me niet vergis. Bovendien zegt allochtoon enkel wat over geboorteland (van de ouder) en niets over de nationaliteit van de persoon in kwestie.


    "I have written you down. Now you will live forever, and all the world will read you."

    Goner schreef:
    Nee. Zolang een Europese allochtoon officieel gezien een Nederlander is, zou diegene in Nederland veroordeeld moeten worden.


    Oh, en ik geloof dat er een spellingsfoutje in de titel staat. Volgens mij moet veroordeeld met een d. Niet om bazig te zijn, tho, ik vind het gewoon jammer van het topic. (: x


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    girltough schreef:
    Licht eraan of hij/zij een paspoort heeft van het land waar hij/zij de misdaad heeft begaan. Maar aan de andere kant, de misdaad is in dat land gepleegd dus waarom zou het in een ander lang berecht moeten worden? Dit is een heel lastige stelling.


    “One time, Morrissey was being a little bitch, so I put toothpaste in his oreos. He cried. -Johnny Ma