• [ bericht aangepast op 28 dec 2017 - 17:21 ]

    Ik heb 3/4 jaar viool gespeeld, maar ik was echt 8 of zo. :'D
    Persoonlijk vond ik het heel erg leuk om te doen.

    Als je al noten kan lezen en je ouder bent, ga je iets sneller, denk ik. Ik heb namelijk 1 of 2 jaar basis-liedjes moeten doen, wat ook niet heel leuk is. Ik denk dan dat je begint met makkelijk tokkelen en dan wel sneller naar strijkstokdingen gaat (:


    wat was dit ookalweer

    Ik speel het zelf niet, maar ik denk wel dat het pittig moeilijk is om te leren, ook al kun je al noten lezen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik heb zelf 8 jaar gespeeld en ik kan je wel vertellen, het duurt een tijd voordat je er een mooi geluid uit gaat kunnen krijgen.
    Maar moeilijk te leren is het niet echt en dat jullie al noten kunnen lezen scheelt daar heel erg in.

    [ bericht aangepast op 3 dec 2014 - 21:42 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik heb als klein ukkepukje viool gespeeld en zelf vond ik het toen eigenlijk helemaal niet leuk. Als ik nu opnieuw weer zou mogen kiezen denk ik overigens wel dat ik het leuker zou vinden, mede omdat ik nu ook wat ouder ben, maar dat terzijde. Ik heb zelf meer plezier beleefd aan piano en gitaar spelen. Viool is behoorlijk pittig en vooral de eerste paar jaar krijg je er niet echt een mooi geluid uit. (bovendien vond ik het zelf nogal pijnlijk, ik kreeg snel last van mijn arm.).Bij piano en gitaar kan je al heel snel wat bekende en leuke liedjes spelen, wat het voor mij persoonlijk toch aantrekkelijker maakt. Dus op korte termijn denk ik niet dat viool super leuk is, maar als je het uiteindelijk wat meer in de vingers hebt dan denk ik wel dat het super gaaf is om te kunnen en om te doen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik speel al 10 jaar viool op dit moment, en of het moeilijk valt te noemen, valt wel mee denk ik, maar zeker wanneer je op oudere leeftijd begint en al enigszins een gehoor voor vals en zuiver en mooie klanken hebt kan het wel ontzettend frustrerend zijn.
    Het is gewoon een feit dat het heel erg lang duurt (zeker drie tot vier jaar) totdat je mooi viool kan spelen, in de eerste jaren is het vooral kattengejank. Als klein kindje heb je zelf nog niet door hoe verschrikkelijk het klinkt (als ik nu Dvd's terugkijk van hoe ik als zeven- of achtjarige viool speelde, brrrr) maar er is een volwassen man die altijd voor mij les heeft en ook pas net begonnen is en ik weet dat hij het erg frustrerend vindt dat de vooruitgang zo langzaam gaat. Maar als je volhoudt is het een prachtig instrument en ik speel het al tien jaar lang met veel plezier c:
    Dat je al noten kan lezen scheelt zeker, en je zal waarschijnlijk beginnen met losse snaar oefeningen (heel veel simpele liedjes, un dun dip, etc.) Ik weet niet of je al een ander snaarinstrument zoals de gitaar hebt gespeeld: dat scheelt ook, omdat je dan al gevoel hebt voor hoe je de vingers in je linkerhand op de snaar moet plaatsen, maar sowieso helpt het als je een beetje muzikaal aangelegd bent. Wat puffin inderdaad ook zegt, je kunt ook geen bekende en leuke liedjes spelen in de eerste paar jaar omdat je daar simpelweg nog niet genoeg oefening voor hebt.
    Kortom, het is heel erg leuk, niet al te moeilijk, maar verwacht niet dat je binnen een jaar al mooi kan spelen want dan ga je sowieso teleurgesteld worden :')
    Succes ermee!


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood