• Enkele dagen terug werd besloten om Darren Wilson, die volgens ooggetuigen de ongewapende zwarte tiener Michael Brown in zijn rug schoot terwijl deze wegvluchtte en daarna executeerde terwijl hij met zijn handen omhoog stond, niet te vervolgen. Dit besluit werd genomen op basis van een 'grand jury'. Uitleg staat in de spoiler.

    grand jury
    een proces waarbij een aantal burgers uit de samenleving in een gesloten (=niet openbaar) proces luisteren naar aangevoerd bewijs en moeten besluiten of iemand vervolgd kan worden. De enige andere betrokkene buiten de juryleden is de aanklager. Als de aanklager er met de pet naar gooit valt het hele proces in het water, des te meer doordat er schijnbaar geen controle is op bias of andere factoren, noch worden de juryleden geinformeerd over de wet. Dit is een van de redenen dat de VS een van de weinige landen is die hier nog gebruik van maakt en zelfs binnen de VS hebben nog slechts een beperkt aantal staten hier wetten voor. Grand Jury is iets uit vroegere tijden om onzin-rechtzaken te voorkomen

    Samengevat:
    -leden van het publiek besluiten of er een proces komt
    -geen rechter betrokken
    -geen controle op bias
    -informeren over de wet is niet verplicht
    -aanklager heeft alle macht
    -gesloten proces->geen controle

    Deze samenvatting is gemaakt dmv +/- een uurtje inlezen plus nadenken. Het is iedereen met meer kennis welkom om het te verbeteren


    Dat was een zaak met een redelijk grijs gebied: Er waren eigenlijk alleen ooggetuigen, Wilson had inderdaad wat verwondingen van een vermeende vechtpartij en er was wel wat te zeggen voor zijn versie van het verhaal. Let wel, mij persoonlijk lijkt het een veel minder waarschijnlijk verhaal maar iemand is natuurlijk onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Het blijft echter vreemd dat het besluit is gekomen om niet tot een rechtzaak te laten komen, aangezien een rechtzaak de ideale manier lijkt om dat grijze gebied een beetje op te helderen en door een rechter te laten bepalen of al dan niet vaststaat dat hij inderdaad onnodig iemand heeft gedood. Maar dat terzijde.Voor wie een opfriscursus nodig heeft over dit gedoe, lees hier.

    Nu, Darren Wilson is dus gevrijwaard van strafrechtelijke vervolging. Dit heeft geleid tot woede en protesten en nieuwe rellen en vernieuwde aandacht., zoals dat vijf spelers van de St Louis Rams die met hun handen omhoog het veld opkwamen. Politiegeweld en het racisme dat in Amerika zo is ingeburgerd dat het normaal is staat dus al een aantal dagen weer in de aandacht.

    Gisteren kwam daar nog iets bij: Opnieuw een grand jury, opnieuw een besluit om niet te vervolgen. Deze keer het het om de dood van Eric Garner in New York. Onderin het nieuwsartikel staat een video met daarin ook beelden van zijn arrestatie en overlijden.

    In deze zaak is het namelijk veel minder grijs: De arrestatie en het overlijden van meneer Garner staan beiden op film. De korte samenvatting is dat hij werd aangehouden door vier agenten voor de illegale verkoop van sigaretten op straat. Hij weigerde zich te laten handboeien en ging in discussie met de agenten. Tijdens de discussie slaat een van de twee agenten die achter hem slaat zijn arm om de nek van Garner en gooit hem op de grond. Vervolgens duiken ook de andere 3 agenten op hem. Tijdens zijn arrestatie liggen dus 4 agenten bovenop deze man, waarvan een ook nog eens zijn arm om zijn nek heeft in een chokehold, een wurggreep. Garner komt hierdoor te overlijden. Uitspraak van de lijkschouwer was dat de dood van Garner een homicide was (dus menselijk veroorzaakt, geen zelfmoord/natuurlijke dood/ongeluk) waarbij hij gestorven is aan de wurggreep en compressie van zijn borstkas met daarbij zijn asthma en hartproblemen als contribuerende factoren. Dit betekent niet dat de politieagent ook werkelijk moord of doodslag heeft begaan: Dat is aan de rechter om te bepalen. De lijkschouwer zegt alleen dat deze man gestorven is door toedoen van een mens en dat dat de hoofdfactor was (het was een andere zaak geweest als Garner was gestorven aan een hartaanval tijdens zijn arrestatie, iets wat de NYPD ook beweert)

    Enfin. Het staat dus op beeld dat Garner word gewurgd en dat daarna geen ambulance wordt gebeld omdat hij nog ademt, aldus de agenten (zonder dat een van hen het controleert) toch heeft dit niet geleid tot een strafzaak, tot verbijstering van sommigen. Het feit dat het niet eens tot een rechtzaak kan komen als op film staat hoe iemand gewurgd word is verbijsterend.

    Omdat Garner tijdens zijn arrestatie tot 11 keer toe riep dat hij niet kon ademen is "I can't breathe" nu de uitspraak geworden die wordt geassocieerd met mijn dood, zoals "hand's up don't shoot" dat is voor de dood van Michael Brown. En dan komen we nu dus tot de kern van het verhaal: Er zijn namelijk massale protesten gaande in New York.





    Ik vraag me af of dit zal leiden tot een nieuwe civil rights movement, zoals er was in de jaren 60. Want hoewel de namen Rosa Parks en Martin Luther King nog steeds grote indruk maken en er vooruitgang is geboekt, is het diep ingebedde racisme in Amerika nog lang niet weg. Politiegeweld tegen zwarten is een factor, een symptoom, maar niet de oorzaak. De problemen liggen veel dieper. Op zich niet zo heel gek, aangezien het pas 50 jaar wettelijk vaststaat dat niet blanken niet minder waard zijn dan blanken. Ik volg dit in ieder geval vol interesse, omdat ik me afvraag hoe dit zich zal ontwikkelen. Optimistisch ben ik niet, want de VS heeft in de afgelopen tijd vaker het kookpunt geraakt wat betreft grote problemen (Occupy Wallstreet voor de grote ongelijkheid, wapens door Sandy Hooks bijvoorbeeld) maar dat heeft niet tot veel geleid.


    On the bright side, gisteren was ook de dag dat in Florida het verbod op het homohuwelijk werd ingetrokken. Vanaf 5 januari is het mogelijk om daar te trouwen. Dat maakt het de 18e staat dit jaar wiens bezwaren door de rechter worden verworpen en maakt het staat 35 (plus Washington DC) waar het homohuwelijk is toegestaan. Dat geeft toch weer wat hoop. Langzaam maar zeker, schoppend en schreeuwend, wordt ook Amerika de 20e eeuw ingetrokken.


    quidquid excusatio prandium pro

    Dunk schreef:
    Is er ook geen regelgeving zodat het slachtoffer (familie van in dit geval) in beroep kan gaan tegen de uitspraak van de Grand Jury? Dat dit zomaar kan, wat een bullshit.


    Nee. Je kan hiertegen niet in beroep gaan aangezien er uberhaupt geen rechtzaak is geweest. De procedure is ook niet openbaar dus je kunt ook niet kijken naar wat er met de jury besproken is of hoe zij tot hun conclusie zijn gekomen.

    Het enige wat de familie van Garner nog rest is een civielrechtelijke zaak aanspannen tegen de NYPD/dader en een schadeclaim indienen. Maar in principe is de deur naar strafvervolging nu gesloten.

    Daar staat echter tegenover dat de US Department of Justice (dus de federale regering) op onderzoek gaat. In de VS handelen in principe de lokale authoriteiten het af en pas als het nodig is of als de staat ernstig twijfelt gaat de federale regering een kijkje nemen. Dat gaat dus nu gebeuren. Wat daar uit voort kan komen weet ik echter niet.

    EDIT: AH! Ik weet het weer. DoJ heeft eerder onderzoek gedaan naar de politie in Albuquerque vanwege overmatig geweld en een hoog aantal sterfgevallen door de politie. Recentelijk is een soortgelijk onderzoek afgerond naar de Cleveland police department. Dergelijke onderzoeken zijn dus primair gericht op het uitzoeken waarom bepaalde politie eenheden zo gewelddadig zijn en hervormingen in te voeren om dat tegen te gaan. Nog een voorbeeldje, deze keer uit Newark.

    GrumpyCat schreef:
    (...)

    Je snapt mijn punt.


    Yep. Wilde dat gewoon nog even posten voordat mensen het lachend af zouden doen als Amerika omdat racisme hier niet meer bestaat, en ook voor de mensen die beweren dat blanken gediscrimineerd worden. Het is hier in Nederland minder open en minder geintegreerd maar ook in Nederland is er nog racisme (en in Europa in het algemeen, zie Frankrijk met de Roma, zie de opkomst van xenofobe partijen zoals de PVV en Front National en alle aanverwante partijen. Spanning tussen de ethniciteiten leidt tot racisme en al deze zaken leiden dus tot spanning)

    [ bericht aangepast op 4 dec 2014 - 20:01 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Er schijnt een protestmars gaande te zijn in NYC

    Ze zijn er in geslaagd toch nog wat mensen op de been te krijgen




    Blijkbaar ook in Washington DC



    Moge er mooie dingen uit komen.


    quidquid excusatio prandium pro

    OneColdDay schreef:
    (...)

    Zijn uitspraken zijn net zo slecht als zijn haar.


    OT: Ik vind het goed dat ze mensen daar protesteren. Het is te gek van woorden dat mensen daar zomaar kunnen worden neergeschoten omdat ze er anders uitzien. Amerika noem zich 'het land van vrijheid', daar moeten ze nog hard aan werken.


    Die vond ik echt geweldig. :'d


    wat was dit ookalweer


    Ik moest opeens aan dit filmpje denken.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    SolidSnake schreef:
    Er schijnt een protestmars gaande te zijn in NYC

    Ze zijn er in geslaagd toch nog wat mensen op de been te krijgen




    Blijkbaar ook in Washington DC



    Moge er mooie dingen uit komen.


    Dat is inderdaad een behoorlijke opkomst. Waarschijnlijk waren het uiteindelijk meer dan 10000 man in New York. In Boston was trouwens ook een tocht gaande.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik woon momenteel in the States, dus krijg het hele verhaal ook vanuit hier te horen.
    Om eerlijk te zijn geloof ik het verhaal van de agent uit Ferguson, of in ieder geval een gedeelte. Echter het verhaal over de vier agenten met de sigarettenverkoper is heel anders. Zij hebben wel iemand 'vermoord'. Misschien was het niet hun intentie (dat denk ik iig), maar ze hielden ook niet op toen de man zei dat hij niet kon ademen.

    Over het homohuwelijk kan ik alleen zeggen dat het nog lang gaat duren voordat het in alle staten legaal zal zijn. Ik woon in Texas en hier is iedereen die ik spreek er tegen. Het is zelfs zo erg dat een homokoppel, dat een aantal jaren geleden in Californie was getrouwd met elkaar en nu in Texas woont, hier niet kunnen scheiden omdat hun huwelijk niet wordt erkend. Ik ben het niet met hun eens en ben blij dat ik uit Nederland kom, waar het grotendeels geaccpeteerd is.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa