• Hee allemaal,

    Mijn vriendinnen zijn laatst naar Parijs geweest met tekenen en aangezien ik geen tekenen heb, mocht ik niet mee. Nu is mijn vriendin, S, best close geworden met mijn wiskundeleraar die ook mijn mentor is. Nou is het niet haar leraar maar wel haar tweede mentor, dus als er iets met haar echte mentor, kan ze naar hem toe.
    S vertelde me in alle geuren en kleuren dat hij haar dingen gezegd had dat als hij tien jaar jonger was, hij het wel geweten had. Dit vond ik best vreemd voor een leraar, maar oké. Hij ging haar ook midden in de nacht 'heeeey' appen, zeggen dat als hij kunstenaar was, hij haar op een groter doek zou tekenen dan dat de Mona Lisa getekend was en gewoon van die grapjes maken waarvan de andere leraren echt dachten: nee, dat moet je niet doen.
    Ze heeft in de kerstvakantie veel geappt met hem, gewoon voor de lol. Er is ook echt niks aan de hand tussen die twee (alleen dat S hem heel knap vindt, maar dat terzijde), maar toch, als ik het er met mensen over heb, zeggen zij wel dat het best vreemd is.

    Mijn vraag is eigenlijk, hoe ver mag een leraar hierin gaan? Zijn er grenzen? En zo ja, is dit per school verschillend of staat het ergens landelijk vermeld?


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Oh, wow, nu is het opeens allemaal de docent. Wij weten niet of het dat meisje is die toenadering zocht of die docent zelf.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nenya schreef:
    Oh, wow, nu is het opeens allemaal de docent. Wij weten niet of het dat meisje is die toenadering zocht of die docent zelf.

    Zelfs als zij toenadering zocht, is het echt niet goed van die leraar om er zo suggestief op in te gaan. Zelfs als hij het als een complimentje bedoelde, had hij ook gewoon iets kunnen zeggen van 'S, wat zie je er stralend uit vandaag', niet 'als ik tien jaar jonger was, had ik zeker iets met je willen hebben' of iets wat daar sterk op lijkt.

    Ik vind persoonlijk dat hij veel te ver gaat en ik denk dat heel veel mensen die in het onderwijs werken het met me eens zouden zijn, maar ik weet niet hoe dat zit met landelijke wetten. Volgens mij kan hij al flink in de puree zitten als die vriendin aan het schoolbeleid doorgeeft dat hij haar Whatsappt etc, maar ik denk niet echt dat ze dat gaat doen. Zodra hij romantische/seksuele dingen van haar gaat vragen is hij sowieso strafbaar, lijkt me.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Nenya schreef:
    Oh, wow, nu is het opeens allemaal de docent. Wij weten niet of het dat meisje is die toenadering zocht of die docent zelf.


    Maar zelfs als dat meisje ermee begon, had die docent moeten zeggen dat zoiets niet de bedoeling is. Hij is de verantwoordelijke volwassene, dus hij had het sowieso niet moeten doen. Als hij tegen de rechter zegt "maar die en die begon ermee", gaan ze hem echt niet daarom met rust laten. Dan zullen ze zeggen dat het alsnog zijn schuld is dat het (wat het dan ook is) gebeurt is.

    Ik vind het te ver gaan.

    Avarosa schreef:
    De Mona Lisa is ook echt klein dus die statement is gewoon slecht. Haha. Mja sorry.
    Ik vind hem nu eigenlijk al te ver gaan. Dat hij met haar what's app als ze van school is, maar niet terwijl ze nog op school zit. Het is dan waar geen mentor van haar, maar hij is nog altijd een docent aan haar school en kan hierdoor zijn job wel kwijt geraken als hij zo'n dingen blijft zeggen. Was hij mss dronken op dat moment? Of was het echt wel spontaan en hoeveel is er tenslotte van waar, want je was er zelf namelijk niet bij.

    Ik voelde me soms al wat vervelend als onze labo docenten zo familiair deden dit jaar en met ons op café gingen. Nuja het waren allemaal nog jonge mensen en ze waren al getrouwd, dus ik had er op zich niet zoveel problemen mee. Het labo was veel losser en leuker, maar ik heb toch ook mijn grens wat docenten betekent.


    Lijkt me niet dat hij dronken was want hij maakte die opmerkingen drie dagen lang (zolang duurde de reis). Ik weet natuurlijk niet of het waar is, maar vaak praten hij en S er nog steeds over op school en mijn andere vriendinnen bevestigen het ook. S stuurde ook veel foto's dat hij naast haar in de bus selfies aan het maken was of dat ze voor de Eiffeltoren stonden, wel met nog een andere vriendin erbij.

    Mwa, ik vind het op zich wel gezellig als we iets leuks gaan doen met docenten. Aan het begin van het jaar gingen we waterskiën met de klas en dat was echt super leuk en gezellig. De leraren deden het meest fanatiek mee van allemaal xd


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Nenya schreef:
    Oh, wow, nu is het opeens allemaal de docent. Wij weten niet of het dat meisje is die toenadering zocht of die docent zelf.


    Als ik haar zelf mag geloven, begon hij met die opmerkingen en daarna ging hij naast haar in de bus zitten enzo. Ze maakten een foto bij de Eiffeltoren en de leraar vroeg of zij die wilde doorsturen. Daarna begon hij haar te appen, maar ze hield hem niet tegen. Wel appte ze hem zelf ook wel eens, gewoon voor de leuk. Ze vond die opmerkingen ook niet erg, ze maakte er zelfs grapjes over. Maar goed, ik was niet mee in Parijs, maar ze stuurde me wel allemaal screenshots van de gesprekken met hem en hij vroeg gewoon dagelijkse dingen die niks te maken hadden met school.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Wiarda schreef:
    (...)
    Zelfs als zij toenadering zocht, is het echt niet goed van die leraar om er zo suggestief op in te gaan. Zelfs als hij het als een complimentje bedoelde, had hij ook gewoon iets kunnen zeggen van 'S, wat zie je er stralend uit vandaag', niet 'als ik tien jaar jonger was, had ik zeker iets met je willen hebben' of iets wat daar sterk op lijkt.

    Ik vind persoonlijk dat hij veel te ver gaat en ik denk dat heel veel mensen die in het onderwijs werken het met me eens zouden zijn, maar ik weet niet hoe dat zit met landelijke wetten. Volgens mij kan hij al flink in de puree zitten als die vriendin aan het schoolbeleid doorgeeft dat hij haar Whatsappt etc, maar ik denk niet echt dat ze dat gaat doen. Zodra hij romantische/seksuele dingen van haar gaat vragen is hij sowieso strafbaar, lijkt me.


    Ja, dat weet ik, maar er zit echt wel een verschil in die twee dingen. Hij moet er inderdaad niet zo op ingaan, maar zij moet ook zeker geen toenadering zoeken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nenya schreef:
    (...)

    Ja, dat weet ik, maar er zit echt wel een verschil in die twee dingen. Hij moet er inderdaad niet zo op ingaan, maar zij moet ook zeker geen toenadering zoeken.


    Dat zij überhaupt in gaat op de opmerkingen laat al zien dat zij niet heel slim bezig is.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Nenya schreef:
    Oh, wow, nu is het opeens allemaal de docent. Wij weten niet of het dat meisje is die toenadering zocht of die docent zelf.


    Ik weet niet op welke manier dat relevant is. Het gaat hier om een jong schoolmeisje en een volwassen docent. Je kan de eerste niet verantwoordelijk nemen voor de situatie, ze is een kind, en welk meisje is nou niet ooit aangetrokken geweest door een knappe leraar. De tweede wordt toevertrouwd zelf in te zien dat zoiets gewoon niet kan, dat is onderdeel van zijn baan, en niet voor niets strafbaar.


    i put the fun in funeral

    Jonty schreef:
    (...)

    Dat zij überhaupt in gaat op de opmerkingen laat al zien dat zij niet heel slim bezig is.


    Sorry, maar een zestienjarige zou geen 25+ docent (neem ik aan?) moeten vertellen dat hij zich onbehoorlijk gedraagt in zijn functie. Hij is de volwassene, de verantwoordelijke. Zelfs als zij erop ingaat, is het nog steeds de volle verantwoordelijkheid van de docent om zelf in te zien dat zijn gedrag hem op ten duur flink in de weg kan lopen. Zolang zij minderjarig en wettelijk een kind is, is het 100% zijn eigen schuld als hij uiteindelijk ontslagen wordt.

    [ bericht aangepast op 10 jan 2015 - 11:43 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Sorry, maar een zestienjarige zou geen 25+ docent (neem ik aan?) moeten vertellen dat hij zich onbehoorlijk gedraagt in zijn functie. Hij is de volwassene, de verantwoordelijke. Zelfs als zij erop ingaat, is het nog steeds de volle verantwoordelijkheid van de docent om zelf in te zien dat zijn gedrag hem op ten duur flink in de weg kan lopen. Zolang zij minderjarig en wettelijk een kind is, is het 100% zijn eigen schuld als hij uiteindelijk ontslagen wordt.


    Maar ze kan toch wel nadenken wat het kan veroorzaken. Hij ook, natuurlijk. Hij is heel slecht bezig, maar zij moet ook inzien dat het niet klopt wat zij doet. Net als dat de docent het in moet zien.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik vind dat hij behoorlijk veel te ver gaat.
    Mijn mentor maakt ook altijd vage opmerkingen tegen een meisje, dat als ze niet al een vriendje had, hij haar wel iemand aanbevolen zou hebben - hij zei niet wie - en toen ze zei dat ze dom was, zei hij dat ze niet dom was, maar slim en knap en mooi en grappig en leuk enzovoort. Ew. Een ander zei 'Als ik jou zie, heb ik zin om leuke dingen met jou te doen,' maar de dag erna bood hij zijn excuses aan.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Hmm, dat gaat wel wat te ver. Moeilijk te zeggen, want misschien zijn ze verliefd en dan mogen ze van mij doen wat ze willen. Liefde is niet te onderdrukken en als dat moet omdat de ene persoon een leraar is en de andere een leerling, tja, ik vind dat een slechte reden. Wij hebben niet veel te zeggen over hun leven, weetjewel, maar tegelijkertijd vind ik het ook wel weer te ver gaan. Lastig.

    Ik app wel vaker met mijn mentor en mijn Latijnlerares, maar dat komt gewoon omdat we met de hele klas een groep hebben aangemaakt op Whatsapp waar we dingetjes kunnen vragen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    De leraar gaat te ver. Zoiets hoort hij niet te zeggen tegen je vriendin. Een geintje kan, maar dit is volgens mij een serieuze poging om met haar te flirten.

    Ik snap dat zij er op in gaat, toch is het niet heel slim. De verantwoordelijkheid ligt weliswaar bij hem, maar wat als hij meer wil? Ik denk dat zij dan misschien geen nee wil of kan zeggen.

    Misschien kun je dit ook met je mentor bespreken, eventueel zonder hun namen te noemen? Dan weet je in ieder geval hoe er vanuit jouw school naar gekeken wordt.

    @Jonty

    Als zij hem knap vind, dan wil ze waarschijnlijk graag aandacht van hem.Nu geeft hij haar die en misschien denkt ze niet verder na, dat is begrijpelijk. Als iemand, iemand anders knap vind oftewel leuk vind, gaan de meeste niet nadenken of ze in de problemen komen als ze aandacht van diegene krijgen.


    Physics is awesome

    Beckmann schreef:
    De leraar gaat te ver. Zoiets hoort hij niet te zeggen tegen je vriendin. Een geintje kan, maar dit is volgens mij een serieuze poging om met haar te flirten.

    Ik snap dat zij er op in gaat, toch is het niet heel slim. De verantwoordelijkheid ligt weliswaar bij hem, maar wat als hij meer wil? Ik denk dat zij dan misschien geen nee wil of kan zeggen.

    Misschien kun je dit ook met je mentor bespreken, eventueel zonder hun namen te noemen? Dan weet je in ieder geval hoe er vanuit jouw school naar gekeken wordt.

    @Jonty

    Als zij hem knap vind, dan wil ze waarschijnlijk graag aandacht van hem.Nu geeft hij haar die en misschien denkt ze niet verder na, dat is begrijpelijk. Als iemand, iemand anders knap vind oftewel leuk vind, gaan de meeste niet nadenken of ze in de problemen komen als ze aandacht van diegene krijgen.


    Beetje jammer dat die vent haar mentor is. :') Maar inderdaad, bespreek dit met iemand (dus niet je mentor, maar wel een vertrouwenspersoon). Het lijkt me dat die ook beter weet hoe de regeling bij jou op school in elkaar steekt.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)

    Beetje jammer dat die vent haar mentor is. :') Maar inderdaad, bespreek dit met iemand (dus niet je mentor, maar wel een vertrouwenspersoon). Het lijkt me dat die ook beter weet hoe de regeling bij jou op school in elkaar steekt.


    O, verkeerd gelezen dan, oeps. Inderdaad met een vertrouwenspersoon praten. Misschien kan ze anders met de mentor van haar vriendin praten?


    Physics is awesome