• Zoals jullie vast wel al eens gehoord hebben woedt er al een tijdje oorlog in Europa. In Ukraïne om precies te zijn, waar een tijdje geleden ook vlucht MH317 werd neergeschoten, vermoedelijk per ongeluk door seperatisten. Op 5 september werd een eerste stap naar vrede gezet door middel van een gedemilitariseerde zone in te stellen tussen het front en een verbod op zware artillerie binnen een flinke afstand van die grens.


    Het verdrag heeft soort niet helemaal gewerkt, het heeft namelijk niet geleid tot een echt staakt-het-vuren maar wel een vermindering van de gevechten. Het verdrag wordt echter al een tijdje heviger geschonden. Er wordt sinds begin dit jaar hevig gevochten rond het vliegveld van Donetsk wat de seperatisten onlangs uiteindelijk hebben veroverd op het Ukraïnse leger. OCSE rapporteert ook dat er Ukrainse soldaten die daar vochten last kregen van overgeven, spierkrampen en ademhalingsproblemen.


    Dat schijnt echter niet genoeg te zijn. Vanochtend hebben de seperatisten de nog doorlopende vredesbesprekingen afgeblazen en de aanval geopend op Mariupol, een havenstad in Ukraïne. Hierbij worden ze steeds openlijker gesteund door Rusland, met Russische legereenheden die met Russische insignias en nummerplaten door Donetsk rijden en lopen.
    Bij beschieting van de stad in de ochtend zijn tot nu toe 27 mensen gestorven en meer dan 80 mensen verwond. Hierbij werd geschoten op een markt in een woonwijk.




    Kortom, gevechten laaien weer op en het zal ongetwijfeld weer terugkomen op het nieuws met nieuwe gesprekken over sancties en Putin en Ukraïne. Daarom leek het me wel nuttig om er weer een topic over te maken.

    Oh, zie dat t nu ook op NOS is. Ziet er heftig uit

    [ bericht aangepast op 24 jan 2015 - 20:12 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Yup. Een deel van de reden dat ik dit topic gemaakt heb, veel mensen vergeten dat in Europa een oorlog woedt.


    Veel mensen weten ook niet dat er in Europa een oorlog woedt.

    Ik kijk 1 dag even niet het nieuws (was Karate Kid aan het kijken) en boem, meteen hebben ze het over Oekraïne. Terwijl dit al veel langer aan de gang is, damn, er moet echt een keer goed ingegrepen worden, maar ja, hoe?

    Kun je dit topic updaten als er meer dingen gebeurt zijn / aan het gebeuren zijn? Want ik vind dit wel interessant.

    Ik heb zelfs op Facebook nog niks langs zien komen van RTL nieuws...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Damn.. Dit is echt erg.. Al die onschuldige doden.. :C


    26 - 02 - '16

    Thunderstruck schreef:
    Damn.. Dit is echt erg.. Al die onschuldige doden.. :C


    Stenenlikker

    Derks schreef:
    (...)

    Veel mensen weten ook niet dat er in Europa een oorlog woedt.

    Ik kijk 1 dag even niet het nieuws (was Karate Kid aan het kijken) en boem, meteen hebben ze het over Oekraïne. Terwijl dit al veel langer aan de gang is, damn, er moet echt een keer goed ingegrepen worden, maar ja, hoe?

    Kun je dit topic updaten als er meer dingen gebeurt zijn / aan het gebeuren zijn? Want ik vind dit wel interessant.

    Ik heb zelfs op Facebook nog niks langs zien komen van RTL nieuws...


    Sure. Zeker aangezien er nu weer hevig gevochten zal worden zal ik wss het topic de komende paar dagen nog wel updaten.

    Zoals met dit! Dashcam footage van tijdens de raketaanval gisteren

    Gozer had geluk. Vrachtwagen wat minder... D:


    quidquid excusatio prandium pro

    Belarus is de eerste van de landen die aan Rusland grenst die actie neemt om een soortgelijke situatie als in ukraine te voorkomen.

    Russisch zal steeds verder uitgefaseerd worden ten opzichte van Belarussisch. Verder zal de noodtoestand/krijgswet/martial law voortaan kunnen worden uitgeroepen als er buitenlandse gewapende mannen rondrennen, ook als er geen formele oorlogsverklaring is geweest.

    Het lijkt me niet leuk om nu in het oosten van de EU te wonen. Het is ook best apart om te zien dat in de kwestie Rusland het niet Duitsland en Frankrijk zijn die alles aanzwengelen maar Polen en Latvia.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2015 - 23:15 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    Belarus is de eerste van de landen die aan Rusland grenst die actie neemt om een soortgelijke situatie als in ukraine te voorkomen.

    Russisch zal steeds verder uitgefaseerd worden ten opzichte van Belarussisch. Verder zal de noodtoestand/krijgswet/martial law voortaan kunnen worden uitgeroepen als er buitenlandse gewapende mannen rondrennen, ook als er geen formele oorlogsverklaring is geweest.

    Het lijkt me niet leuk om nu in het oosten van de EU te wonen. Het is ook best apart om te zien dat in de kwestie Rusland het niet Duitsland en Frankrijk zijn die alles aanzwengelen maar Polen en Latvia.


    Belarus heeft toch wel wat gelijkenissen met Rusland? Want Belarus is Wit-Rusland... Ik snap trouwens best dat ze actie ondernemen, want ja, wat Rusland doet is echt niet normaal.

    Wat doen Polen en Letland dan? (Heb er echt nog helemaal niks over gehoord....) Dat lijken mij niet echt landen die wat gaan laten opbroeien want je hoort er nooit iets over...

    Tjeez, en die raketaanvalfilmpje die ik net bekijk, wow. Je moet ook maar net toevallig een camera hebben op je dash... Al denk ik dat t wel vaker gebeurt en mensen t daarom hebben.

    Nee, lijkt me echt niet fijn om daar te wonen. My gosh..


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Belarus heeft toch wel wat gelijkenissen met Rusland? Want Belarus is Wit-Rusland... Ik snap trouwens best dat ze actie ondernemen, want ja, wat Rusland doet is echt niet normaal.

    Wat doen Polen en Letland dan? (Heb er echt nog helemaal niks over gehoord....) Dat lijken mij niet echt landen die wat gaan laten opbroeien want je hoort er nooit iets over...

    Tjeez, en die raketaanvalfilmpje die ik net bekijk, wow. Je moet ook maar net toevallig een camera hebben op je dash... Al denk ik dat t wel vaker gebeurt en mensen t daarom hebben.

    Nee, lijkt me echt niet fijn om daar te wonen. My gosh..


    Belarus is wit rusland en deels russisch. Betekent nog niet dat ze deel willen zijn van Rusland. Daar komt bij dat Lukashenko ergens tussen dictator en democratische president in hangt, dus de vraag is hoeveel het volk hem kan boeien. Interessant is echter dat hij tot een paar jaar terug fso dikke vriendjes was met Putin. Ze hebben nu al langer ruzie, grootste knauw kwam toen Lukashenko zich stevig uitsprak tegen datzelfde verdrag waar Yanukovych mee wilde instemmen (en wat leidde tot de Maidan protesten, de afzetting van Yanukovych en de rest van het gedoe wat in Ukraine gebeurt) Uiteindelijk is Belarus op dit moment volgens mij vooral onvoorspelbaar: Lange tijd vriend van Rusland geweest, een van de weinige landen in die hoek die geen EU of NATO lid is maar die zich nu toch afzet tegen Rusland.

    Er is vandaag een NATO bijeenkomst geweest, aangevraagd door Latvia als ik me niet vergis. Latvia is ook het 'doorschakelpunt' tussen NATO en Belarus (aangezien Belarus daar niet bij hoort) Polen Lithuania heeft recentelijk nog een dik instructieboek uitgebracht met informatie wat burgers moeten doen als de Russen binnen vallen. Voor Polen heb ik hier een analyse gevonden uit november. Als je in het nieuws kijkt zul je ook vaak zien dat Polen de hardliner is terwijl Duitsland een gematigdere stand in neemt.

    Wat betreft de dashcam, in Rusland is t zo dat de autobestuurder automatisch schuldig is bij een aanrijding met een voetganger tenzij anders bewezen, dus hebben veel mensen daar een dashcam :P Misschien dat het in Ukraine ook zo is?


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Belarus is wit rusland en deels russisch. Betekent nog niet dat ze deel willen zijn van Rusland. Daar komt bij dat Lukashenko ergens tussen dictator en democratische president in hangt, dus de vraag is hoeveel het volk hem kan boeien. Interessant is echter dat hij tot een paar jaar terug fso dikke vriendjes was met Putin. Ze hebben nu al langer ruzie, grootste knauw kwam toen Lukashenko zich stevig uitsprak tegen datzelfde verdrag waar Yanukovych mee wilde instemmen (en wat leidde tot de Maidan protesten, de afzetting van Yanukovych en de rest van het gedoe wat in Ukraine gebeurt) Uiteindelijk is Belarus op dit moment volgens mij vooral onvoorspelbaar: Lange tijd vriend van Rusland geweest, een van de weinige landen in die hoek die geen EU of NATO lid is maar die zich nu toch afzet tegen Rusland.

    Er is vandaag een NATO bijeenkomst geweest, aangevraagd door Latvia als ik me niet vergis. Latvia is ook het 'doorschakelpunt' tussen NATO en Belarus (aangezien Belarus daar niet bij hoort) Polen Lithuania heeft recentelijk nog een dik instructieboek uitgebracht met informatie wat burgers moeten doen als de Russen binnen vallen. Voor Polen heb ik hier een analyse gevonden uit november. Als je in het nieuws kijkt zul je ook vaak zien dat Polen de hardliner is terwijl Duitsland een gematigdere stand in neemt.

    Wat betreft de dashcam, in Rusland is t zo dat de autobestuurder automatisch schuldig is bij een aanrijding met een voetganger tenzij anders bewezen, dus hebben veel mensen daar een dashcam :P Misschien dat het in Ukraine ook zo is?


    Ah okay, dus deels Russisch. Ik snap wel dat ze geen onderdeel van Rusland willen zijn, ben benieuwd tot hoever ze dat gaat lukken aangezien ze "nergens" bijhoren. Ik wist niet dat die leider met Poetin ruzie had... Ook niet dat het door dat verdrag komt (voor zover ik het begrijp komt die zooi in Oekraïne dus ook door dat verdrag? En dan natuurlijk door de Russische separisten en de Oekraïners...)

    Ik heb in het nieuws nog nooit wat over Polen gehoord in dit kader... Terwijl ik toch wel bijna dagelijks het nieuws kijk...

    Ben ook wel benieuwd hoeveel steun Belarus van de NATO gaat krijgen, mochten de Russen hun ook willen "innemen"... En hoe het met al die andere grenslandjes gaat aflopen, ik vind wel dat ze in de gaten gehouden moeten worden voordat het helemaal uit de hand loopt en er niks meer aan te doen valt en heel Oost-Europa in oorlog met Rusland is...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly