• Hallo allemaal,
    veel mensen in de relevante gebieden zullen het al wel gehoord hebben; morgenochtend zal het ov staken in Utrecht en Amsterdam. Zie het nieuwsbericht hieronder.

    UTRECHT - De werkonderbreking donderdagochtend in het Utrechtse openbaar vervoer mag doorgaan. Dat heeft de rechter in Utrecht bepaald. Vakbond FNV legt het openbaar vervoer in Utrecht stil voor betere arbeidsvoorwaarden. Vervoerder Qbuzz kwam daar vergeefs tegen in het geweer.

    FNV zei dat de werkonderbreking maar een paar uur duurt en daarom niet maatschappelijk ontwrichtend is. De bond kondigde de actie in Utrecht maandag aan. Vanaf het begin van de dienstregeling rond 05.00 uur tot 08.30 uur rijden er in beide steden geen bussen, trams en metro's.

    De vakbond is blij met de uitspraak. "De staking is kennelijk niet een te zwaar middel om onze eisen kracht bij te zetten", zegt Erik Vermeulen van de FNV tegen RTV Utrecht. Een deel van de loonsverhoging die wordt geboden aan overheidspersoneel wordt betaald uit de pot van pensioenfonds ABP en daar is de FNV het niet mee eens.

    GEDUPEERD
    Qbuzz, het bedrijf achter U-OV, betoogde dat de staking nergens voor nodig is. Volgens het bedrijf worden 125.000 reizigers en vele scholen en bedrijven gedupeerd. Ook de organisatie voor reizigers in het openbaar vervoer ROVER veroordeelde de werkonderbreking.

    Qbuzz zegt dat de actie van de FNV is gericht tegen de overheid, maar dat het vervoersbedrijf getroffen wordt. Bovendien wordt nog over de cao gepraat, zegt de vervoerder. De werknemers van Qbuzz in Utrecht werken weliswaar voor een commercieel bedrijf, maar hun pensioenen zijn ondergebracht bij het ABP, het pensioenfonds voor mensen bij overheid en in het onderwijs.

    AMSTERDAM
    Bij het openbaar vervoer in Amsterdam wordt ook gestaakt. Stadsvervoerder GVB is niet in het geweer gekomen tegen de werkonderbreking. FNV heeft in dit geval het recht op collectieve actie en daarom respecteert het GVB de werkonderbreking, aldus het bedrijf eerder. Wel zullen de veerponten over het IJ gewoon varen.

    Bron: RTV Utrecht


    Je kunt dus wel met de trein in Utrecht/Amsterdam komen, maar reizen met andere vervoerders de stad word onmogelijk / lastig tussen 05:00 en 08:30 uur. Voor alles weer normaal is, is het waarschijnlijk al weer 11 uur.

    Ikzelf heb er morgen geen last van gelukkig. Ik moet wel naar Utrecht, maar ga alleen met de trein. Stel dat ik naar school had gemoeten om half 9, dan had ik wel een probleem gehad (dat is nog een stukje met een bus).

    Heeft iemand van jullie morgen een probleem? Hoe los je het op?

    Ik ken de frustraties van stakingsacties, maar ik heb er gelukkig geen last van!


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik kan gelukkig een bus van Connexxion nemen, dan heb ik er als het goed is geen last van. Voor een groot deel van mijn klasgenoten wordt het denk ik wel echt lastig.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Debbaut schreef:
    Ik ken de frustraties van stakingsacties, maar ik heb er gelukkig geen last van!


    Dit, ik ben echt ontzettend blij met de NMBS (hoera), hehe. Veel succes in ieder geval!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ah, ik ben zo blij dat ik gewoon een halfuurtje kan fietsen zonder vertragingen en shit :') Mijn moeder met wel twee uur reizen iedere dag, dus voor haar vind ik het echt naar. Ik snap het wel van die mensen though, maar toch vervelend.

    BlueJays schreef:
    Ik kan gelukkig een bus van Connexxion nemen, dan heb ik er als het goed is geen last van. Voor een groot deel van mijn klasgenoten wordt het denk ik wel echt lastig.


    Mijn moeder moet morgen werken in het ziekenhuis in Utrecht, maar die gaat ook gewoon met een bus van Connexxion. Zelf ben ik vrij :]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    En dan te denken dat ze hier in België tegenwoordig een gewoonte van lijken te maken! 'Gelukkig' is het bij ons alleen maar de trein.

    Is het alleen donderdag? Want ik ken iemand die vrijdag naar Amsterdam moet en ze komt met de trein en dan tram vanuit Antwerpen, dan kan ik haar eventueel verwittigen (:


    The soul needs autumn.

    wervelwind schreef:
    En dan te denken dat ze hier in België tegenwoordig een gewoonte van lijken te maken! 'Gelukkig' is het bij ons alleen maar de trein.

    Is het alleen donderdag? Want ik ken iemand die vrijdag naar Amsterdam moet en ze komt met de trein en dan tram vanuit Antwerpen, dan kan ik haar eventueel verwittigen (:

    Voor zover ik weet is het alleen morgen en dan alleen binnen Amsterdam en Utrecht, niet ernaartoe.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    BlueJays schreef:
    (...)
    Voor zover ik weet is het alleen morgen en dan alleen binnen Amsterdam en Utrecht, niet ernaartoe.


    Oké, ze moet namelijk in Amsterdam ook nog eens de tram nemen, maar gelukkig is het alleen maar donderdag dan (:


    The soul needs autumn.

    Ja, dat is dus pech hebben. Mijn ketting van mijn fiets ligt er net af (eergisteren). En mijn handige fiets heeft daar dan een doos omheen gestopt, die je er niet af krijgt. Dus ik moet morgen met de tram naar school. Oh, wacht die doen het niet. Handig.xD


    “Some beautiful paths can't be discovered without getting lost.”

    Ik heb er gelukkig geen last van! :'D


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Lang leve de auto ^^


    It's high noon.

    Oh, alleen in de stad zelf en connexion doet niet mee? Beter, dan kan ik morgen tenminste op school komen wanneer het weer eens rotweer is.


    Stenenlikker

    Ik heb morgen gelukkig geen college.


    i put the fun in funeral

    Dit is een reden waarom ik zo snel mogelijk mijn rijbewijs moet halen. Ik heb er zelf geen last van, maar ik ga zoiezo niet graag met het OV.


    Don't walk. Run, you sheep, run.