• Mijn naam is Julia.
    Ik weet om eerlijk te zijn niet of ik deze topic goed plaats maar we zullen zien.
    Ik kook graag en de laatste tijd mag het ook van mijn ouders dus ik ben een beetje aan het experimenteer met koken. Zelf weet ik ook dat ik niet de enige ben die graag kookt dus ik kwam op het idee om hier recepten te kunnen delen zodat die wilt iedereen het kan uit proberen.

    Dit is een recept voor Surinaamse kip (ik heb het wel een beetje aangepast op mijn smaak) wij eten het thuis best vaak omdat het heel snel gemaakt is en omdat het heel erg lekker is vinden wij. Wij eten het meestal met rijst.

    Ingrediënten voor 4 personen:
    -500 gram kipfilet
    - 2 uien
    - 3 eetlepels bruine suiker
    -2 eetlepels azijn
    -2 eetlepels ketjap
    -2 eetlepels tomatenketchup
    - 2 eetlepels sambal
    - 1 blik perziken
    - Water

    Bereidingswijzen:
    snijd de kipfilet in kleine stukjes, zout het en braad het aan.
    Meng de basterdsuiker, azijn, ketjap en tomatenketchup en voeg deze substantie toe aan de kip.
    Voeg wat water toe.
    Snij de ui en doe het bij de kip.
    Laat het een kwartier sudderen.
    Voeg 5 minuten voor het opdienen de perziken toe.

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Ik hou ook van koken! Maar sinds ik op kamers zit eet ik vooral veel pasta. Mijn recept, die ik nu al te vaak gemaakt heb:

    Ui en knoflook aan laten fruiten, kip erbij, paprika toevoegen, champignons erbij en als laatste pesto toevoegen. Ik eet het meestal met pasta maar in een wrap is het ook lekker. Het is heel budgetvriendelijk en hoeveelheden zijn makkelijk aan te passen (ik pak gewoon hoeveel ik er nog van heb liggen).


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik hou heel erg van gehaktballen!

    Voor 4 a 5 ballen:
    500 gram gehakt(kies zelf de soort(half om half, varkens of runder) Liefst van de slager, daar zit minder vocht in.)
    2 eieren
    Een zakje melba toastjes
    1 theelepel gedroogde basilicum
    1 theelepel gedroogde oregano
    2 theelepels pesto
    handje geschaafde kaas
    1 eetlepel gehaktkruiden

    Pak de melbatoastjes en sla het tot kruimels. Verfrommel het totdat het heel fijn, bijna stof is. (Paneermeel werkt ook, maar dit is leuker).
    Pak dan het gehakt. Gooi het ei en de toastjes bij het gehakt en kneed het door elkaar.Gooi dan de gehaktkruiden, basilicum en de oregano erbij en kneed het weer. Kneed tot alles goed door elkaar zit.
    Voeg dan de kaas en de pesto toe en kneed weer alles door elkaar. Rol er dan mooie ronde ballen van en leg ze in een voorverwarmde pan met wat olie.
    braad tot ze mooi bruin zijn en: Voila, gehaktballen!


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Thnx voor de reacties :-)

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 19:49 ]

    Omdat ik meer mensen pesto zag gebruiken, mijn homade pesto recept

    Nodig:
    2 tenen knoflook
    Een stuk parmazaanse kaas (ik schat het meestal gewoon hoe groot)
    Flink wat basilicum (hoe verser hoe beter)
    Scheutje olijfollie
    Handje pijnboom pitten
    Ik vul het vaak aan met zonnebloemzaadjes, niet omdat het lekkerder is, maar omdat pijnboompitten 100 gulden per kilo zijn
    Beetje zout (echt maar een snufje)
    Peperkorrels (ik mix meestal droge met groene uit een potje met azijn zodat ze verser zjn)

    Houd er rekening mee dat er echt veel basilicum in moet en olijfollie voeg ik toe tot het naar mijn smaak de goeie dikte heeft

    Ik kwak het in een blender en blenden maar :)


    There is nothing I need, except the function to breathe

    Oh dat lijkt me lekker zeg, die kip!

    Ik ben er achter gekomen dat ik best een afwijkend eetpatroon aan het ontwikkelen ben en (als het aan mij ligt) vooral meer groente eet dan mensen gemiddeld doen. Zo heb ik laatst een pan pompoensoep gemaakt, heel wat ingevroren en dat als ontbijt/lunch/snack gegeten als ik trek had.
    Persoonlijke favorieten: pompoensoep, groenteburgers met kikkererwten, kikkererwten uit de oven met knoflook, pasta met kip, creme fraiche en witte wijn en m'n vaders entrecote.
    Ik heb bij Emma (Krull) ook met haar voor het eerst kip teriyaki gemaakt met gewokte broccoli en rijst, was heerlijk hoewel de kip iets te droog was. But better luck next time!


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik ben dol op koken! Momenteel volg ik een opleiding om horeca assistent te worden (;
    Ik zal eens kijken of ik later op de dag wat recepten neer kan zetten!


    26 - 02 - '16

    Ik kook ook af en toe (als ik er tijd voor heb). Ik haal de recepten meestal van deze site: leukerecepten.nl
    Het is een hele handige site waar erg veel verschillende gerechten en toetjes op staat (: