• Ik weet bijna 100% zeker dat het fout staat maar ik wist niet waar het thuishoorde...

    Ik zoek een syndroom die aan de volgende dingen zich kenmerkt:

    Als iemand iets traumatisch heeft meegemaakt, kunnen de hersenen het zoals elk ander mens het gewoon verwerken maar als het te traumatisch is om het gelijk te verwerken, zullen de hersenen dit verdringen totdat er zich dingen voordoen die deze herinneringen triggeren en de persoon zal zich het hele voorval kunnen herinneren.

    het kwam ooit in een film voor de naam maar nu weet ik het niet meer. En ik heb geen hoe ik dit moet opzoeken op google.

    Ik ben je heel erg dankbaar (flower)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    SolidSnake schreef:
    Uit een film?

    Dan is het 100% zeker het Hollywoodsyndroom.


    100% zeker van niet ;)


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)


    Het probleem ermee is dat je er geen nachtmerries van krijgt omdat je het niet kunt herinneren of het is een variatie erop. Kan dat?


    Ik kreeg er inderdaad geen nachtmerries van, maar ik weet natuurlijk niet helemaal zeker omdat dat zo was omdat ik me er niets van kon herinneren. PTSS uit zich, zoals Nikki al suggereerde, niet bij iedereen op dezelfde manier.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Tigresse schreef:
    (...)

    Ik kreeg er inderdaad geen nachtmerries van, maar ik weet natuurlijk niet helemaal zeker omdat dat zo was omdat ik me er niets van kon herinneren. PTSS uit zich, zoals Nikki al suggereerde, niet bij iedereen op dezelfde manier.



    Maar je kunt het nu wel herinneren?

    Anders denk ik dat ik met jullie meega, Logischer is het niet dan dit


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Doet me denken aan ptss, maar ook aan gewoon 'verdringing' en 'herbeleving'. Ik denk niet dat het een specifieke naam heeft.
    Je hebt nog iets als dissociatie, maar dat is eerder dan iets dat tijdens dat trauma zou optreden. Het slachtoffer gaat dan als het ware uit zijn lichaam en beleeft de gebeurtenis alsof hij/zij naar een film kijkt of beleeft de gebeurtenis maar gedeeltelijk met black-outs als gevolg.

    Waarschijnlijk dat dit volledig naast je vraag is, maar toch:
    Er is zoiets als dissociatieve amnesie en dat is dat het slachtoffer zich helemaal niets meer kan herinneren van het trauma. Ik weet niet in hoeverre dat die persoon zich dan achteraf het trauma zou kunnen herinneren.
    In zeldzame gevallen is er de dissociatieve fugue. Dat is wanneer iemand een trauma meemaakt, dat deze persoon wegvlucht van zijn leven en dan ergens anders een nieuw leven opstart zonder zich iets van zijn/haar vorige leven te herinneren. Ik denk dat hierover wel films gemaakt zijn, maar ik zou niet weten welke.
    En dan heb je nog de dissociatieve identiteitsstoornis. Vroeger werd dat meervoudige persoonlijkheidsstoornis genoemd, ook zeldzaam. Dat is wanneer een slachtoffer buiten zichzelf gaat en het als het ware een andere persoon is die het trauma meemaakt. Alsof er meerde personen in hetzelfde lichaam wonen zonder dat van elkaar te weten. Waarschijnlijk dat hier ook wel films over zijn.

    Veel succes met je zoektocht.
    Wil je me laten weten welke film je bedoelde?


    Tijd staat stil, leven gaat verder, alles is anders, iemand houdt van anders, ik ben iemand.

    1iemand schreef:
    Doet me denken aan ptss, maar ook aan gewoon 'verdringing' en 'herbeleving'. Ik denk niet dat het een specifieke naam heeft.
    Je hebt nog iets als dissociatie, maar dat is eerder dan iets dat tijdens dat trauma zou optreden. Het slachtoffer gaat dan als het ware uit zijn lichaam en beleeft de gebeurtenis alsof hij/zij naar een film kijkt of beleeft de gebeurtenis maar gedeeltelijk met black-outs als gevolg.

    Waarschijnlijk dat dit volledig naast je vraag is, maar toch:
    Er is zoiets als dissociatieve amnesie en dat is dat het slachtoffer zich helemaal niets meer kan herinneren van het trauma. Ik weet niet in hoeverre dat die persoon zich dan achteraf het trauma zou kunnen herinneren.
    In zeldzame gevallen is er de dissociatieve fugue. Dat is wanneer iemand een trauma meemaakt, dat deze persoon wegvlucht van zijn leven en dan ergens anders een nieuw leven opstart zonder zich iets van zijn/haar vorige leven te herinneren. Ik denk dat hierover wel films gemaakt zijn, maar ik zou niet weten welke.
    En dan heb je nog de dissociatieve identiteitsstoornis. Vroeger werd dat meervoudige persoonlijkheidsstoornis genoemd, ook zeldzaam. Dat is wanneer een slachtoffer buiten zichzelf gaat en het als het ware een andere persoon is die het trauma meemaakt. Alsof er meerde personen in hetzelfde lichaam wonen zonder dat van elkaar te weten. Waarschijnlijk dat hier ook wel films over zijn.

    Veel succes met je zoektocht.
    Wil je me laten weten welke film je bedoelde?


    Thanks hier heb ik echt veel aan! Really.

    Dit gaat echt stom klinken maar a nightmare on Elmstreet was de film, viel me gister in toen ik in bed lag.
    niet die syndroom dat je niet meer weet wat realiteit of droom is maar in het begin hebben die kinderen verdrongen wat freddy met hun gedaan had en de ouders proberen er ook alles aan t doen om het te vergeten, totdat de kinderen zelf op onderzoek uitgaan en hoe meer ze ontdekken, hhoe meer ze herinneren.

    Ik weet dat het letterlijk in de film is gezegd maar tuurlijk, ik kan het niet terug vinden...

    Maar nogmaals bedankt voor de moeite!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."