• Alles wat je aandacht geeft, groeit.



    Deze zin heb ik een poosje in mijn achterhoofd gehouden nadat mijn opa -mijn persoonlijke Gandalf- het me vertelde. Ik was namelijk snel beïnvloed door alles wat om me heen gebeurde. Als er iets naars aan de hand was, hoe klein dan ook, dan was vaak mijn hele dag in die stemming, en soms zelfs de hele week.

    Bij deze wil ik de zin van mijn opa delen, omdat het misschien iemand anders ook kan helpen.

    Het principe is ongeveer dit: laat alles in zijn waarde.

    Geef al het negatieve de aandacht die nodig is om het een plekje te kunnen geven.
    Geef al het positieve de aandacht die het (en jij) verdient :) !

    Het is een beetje zoals een zaadje. Geef het genoeg water, zonlicht en aandacht om het te laten groeien tot datgene waar jij behoefte aan hebt. Geef niets te veel aandacht of water (dan verdrinkt het) en niets te weinig (dan droogt het uit).

    Even als niet-zo-korte toelichting:
    Wanneer ik mij bijvoorbeeld druk ga maken om iets vervelends dat is gebeurd, eraan zit te komen, of aan de hand is... merk ik dat het inderdaad groeit. Het lijkt alsmaar erger en groter te worden tot op een punt dat het mijn hele dag (of zelfs week) beïnvloed. Dan geef ik het zoveel aandacht dat het alsmaar krachtiger wordt. -Dit varieert van een presentatie tot onzekerheden of kritiek.- Maar wanneer ik ga denken aan oplossingen voor het negatieve, de mogelijke positieve kanten, of hoe ik het voor mezelf een plekje kan geven, dan ontstaat er zoveel rust en ruimte!

    Bij het positieve werkte het precies hetzelfde. Als ik bij alle kleine fijne dingetjes niet eens nadenk, dan lijkt de dag een stuk negatiever of druileriger dan wanneer ik let op wat er wél goed gaat en het ook ging waarderen. (Niet alleen gebeurtenissen van buitenaf, ook wat je zelf goed hebt gedaan.) Des te meer aandacht ik het gaf -Dit varieerde van een lekker kopje koffie tot een compliment of het op tijd komen van de trein- des te meer het groeide en des te krachtiger die momenten en stemming werden.

    Zo wordt 'vandaag was een ongeluksdag, alles ging mis, ik wil naar bed' misschien wel 'vandaag ging er veel mis, maar ik heb het goed aangepakt en ik heb alles gedaan wat ik moest doen. Ik verdien een koekje voor het voltooien van deze uitdaging. Twee koekjes.'

    Het kan oud nieuws zijn, maar een reminder hiervan is -denk ik- nooit verkeerd.

    Het leven is niet altijd leuk en sommige gebeurtenissen vergen veel tijd of hulp van buitenaf, maar weet dat je alles de aandacht mag geven die het verdient. Je mag verdrietig zijn, je mag boos zijn, je mag blij zijn, je mag nerveus zijn, je mag voelen wat je voelt. Maar gun jezelf daarin om goed voor jezelf zorgen, en laat alles -inclusief jijzelf- in zijn waarde.

    L' Oréal heeft wel degelijk gelijk: You're worth it.

    Met veel liefs,

    Pancakes.


    [ bericht aangepast op 2 april 2015 - 15:01 ]


    When the why is clear, the how is easy.

    Wat een mooie boodschap! Ik houd van positieve topics. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    en gelijk heb je!
    Zelf heb ik er nog nooit over nagedacht, maar nu ik terug denk, klopt het wel.
    Want je gevoel/ emotie past ook aan waar je aandenkt, en als nou net pessimistisch bent...


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Erg aardig dat je deze wijsheid van je opa deelt met ons. :Y) Een erg mooie boodschap! ^^


    Pretty is just a pretty word.

    Dit is nou een heel leuk en lekker positief topic! En je opa heeft helemaal gelijk! :Y)
    Twee koekjes zijn overigens inderdaad altijd welkom. c: hihi

    Maar nee, ik vind dit een heel leuk topic met een hele mooie boodschap!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Dat zegt mijn moeder altijd, haha. En ik dacht er net nog aan.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Inspirerend!
    Dit zou ik, als lerares in opleiding, ook best een keer mijn leerlingen willen meegeven.


    Tell me about it, stud.

    Dit zetje had ik net even nodig om naar het feest te gaan, bedankt opa van Pancakes :'D

    Cwtch schreef:
    Dit is nou een heel leuk en lekker positief topic! En je opa heeft helemaal gelijk! :Y)
    Twee koekjes zijn overigens inderdaad altijd welkom. c: hihi

    Maar nee, ik vind dit een heel leuk topic met een hele mooie boodschap!


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Mooi topic!


    26 - 02 - '16

    Mooie boodschap! Ik ga dit in mijn achter hoofd houden.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Mulleroni schreef:
    Erg aardig dat je deze wijsheid van je opa deelt met ons. :Y) Een erg mooie boodschap! ^^


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Square schreef:
    Wat een mooie boodschap! Ik houd van positieve topics. ^^


    -

    Oh ja, dat herken ik goed. Ik kan namelijk heel boos worden maar dat niet uiten, en dan dan gaan nadenken waar ik boos over ben, totdat het uiteindelijk een keer eruit komt met de kracht van Vesuvius. Goede boodschap inderdaad. ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Square schreef:
    Wat een mooie boodschap! Ik houd van positieve topics. ^^


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik ben blij dat het een bijdrage levert!


    When the why is clear, the how is easy.