• Morgen heb ik een discussie met een groepje op school. Ons onderwerp is vrijheid van meningsuiting. Een nogal moeilijk onderwerp om een discussie over te voeren want je argumenten zijn meestal emotionele argumenten. En dàt is nou net het probleem. Dat mag niet.
    We (4 mensen) moesten ieder een andere invalshoek verzinnen. Mijn invalshoek is: Je mag alles zeggen wat je wilt, zolang je meerdere mensen niet beledigd.
    Iedereen in mijn groepje is het eens met de mening; Je mag alles zeggen wat je wilt. Dus een mening beargumenteren waar ik het niet mee eens ben vind ik nogal lastig.
    Hier mijn vraag:
    Kan iemand een argument verzinnen waarom zoiets niet mag? Denk bijvoorbeeld aan Geert Wilders en dat hij tegen moslims is, daar beledigt hij een grote groep mensen. Maar ik kan geen goed argument verzinnen waarom zoiets niet mag. Bijvoorbeeld omdat hij ze dan beledigt en pijn doet. Maar dan vind ík dat hij mensen pijn doet en dat is dan geen goed argument, dat is dan weer een emotionele. Echt moeilijk dit.
    Kan iemand helpen?

    Mijn Nederlands lerares doet er nogal moeilijk over en is streng.. Deze discussie telt drie keer mee dus ik ben er extra zenuwachtig voor. Ook omdat het voor de klas is.

    [ bericht aangepast op 31 mei 2015 - 22:38 ]

    Dus als ik het goed begrijp moet je een argument verzinnen waarom je je mening niet zou mogen uiten, tenzij je daarmee iemand beledigt? Of versta ik het nu verkeerd?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Misschien omdat sommige opmerkingen gewoon heel kwetsend zijn en dat je daarom niet alles kan zeggen wat je wilt. Sommige dingen hebben nu eenmaal met respect te maken.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Qingsel schreef:
    Dus als ik het goed begrijp moet je een argument verzinnen waarom je je mening niet zou mogen uiten, tenzij je daarmee iemand beledigt? Of versta ik het nu verkeerd?


    Je mag alles zeggen wat je wilt, behalve als je meerdere mensen daarmee beledigt.

    [ bericht aangepast op 31 mei 2015 - 22:48 ]

    Belediging is bij de wet verboden, daarom mag het niet. :')


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Arianne schreef:
    Belediging is bij de wet verboden, daarom mag het niet. :')


    Dit dacht ik dus al. En ik snap niet goed wat je er dus nog mee bedoelt? *op TS gericht, niet op Arianne*


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Nou, om bij je voorbeeld te blijven. Geert Wilders beledigt moslims, en hiermee discrimineert hij dus dit soort mensen. Discriminatie is verboden bij de wet, dus dat is al een argument om het oneens te zijn met de stelling.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik bedoel; Je mag je mening uiten, maar je mag dat niet doen als je een grote groep ermee beledigt.

    Je mag dat volgens mij ook niet bij een kleine groep of individu.

    Maarreh, zoals Fabiënne al zei, discriminatie.
    Verder lijkt het me ook niet dat je 'alles' mag zeggen. Alsnog kan het uitlokkend gedrag zijn en provocerend werken. Daarbij mag je ook niet per se alles zeggen omwille van de eerschending of het respect dat je dient te tonen.
    Zo ga je niet tegen iemand zeggen die ernstig ziek is dat je naar de begrafenis zal komen, terwijl er alsnog een overlevingskans is.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Je moet ermee oppassen dat je mening uiten geen discrimineren/vooroordelen/racismer/whateveretc (in die trant) wordt, want dat is wel heel wat anders.


    † Love? I want to sleep.

    Je mag ook niet alles zeggen. De genoemde voorbeelden, bijvoorbeeld, of iemand kwaadwillig zwart maken - da's dan weer laster en eerroof.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Vrijheid van meningsuiting kan vrij snel overslaan in discriminatie en daar staat over in de grondwet:

    "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."


    26 - 02 - '16

    Dankjulliewel allemaal!
    Ik ben het allemaal met die dingen hierboven eens. Alleen ik moest het vanuit een bepaald standpunt bekijken en die was dat je een hele groep niet mag beledigen. (Lekker vaag enzo. Maar dit moest)

    Dus. Vandaag had ik die discussie en hij ging heel erg slecht. Mijn groepje viel steeds stil en we konden niet echt feiten verzinnen etc.
    De andere groepjes hadden andere onderwerpen en daar ging het helemaal perfect. Maarja ik zat ook in een groepje met stille mensen :/
    Idk of het een voldoende is..