• Hoi hoi!

    In februari ga ik beginnen met mijn afstudeerscriptie/thesis van mijn bachelor psychologie. Ik wil hierbij graag verder in mijn eerdere onderzoeksonderwerp rondom jonge vrouwen/meisjes en depressies.

    Ik zit alleen een beetje vast met het idee, want het moet onderzoekbaar zijn.
    Zelf denk ik namelijk aan het gebruik van Tumblr tijdens een depressie, de gevoelens voor het bezoeken van de pagina, tijdens en er na. Vooral omdat er best veel prikkelende afbeeldingen op staan, wil ik kijken of de onderzoeksgroep zich slechter voelt na het gebruik of dat ze er juist energie uit kunnen halen.

    Wat denken jullie? Of hebben jullie vernieuwende ideeën?


    Life is really simple, but we insist on making it complicated

    Met Tumblr is het wel lastig omdat iedereen een heel gepersonaliseerd dashboard heeft. Of wil je dat juist? Mij lijkt dat het onderzoek dan niet helemaal correcte antwoorden kan geven. Dan zou je de onderzoeksgroep wel een soortgelijk dashboard moeten geven, of niet?
    Misschien iets van afname/toeneming bepaalde hobbies?


    The truth is out there.

    Waar je denk ik aan moet denken, is dat Tumblr heel breed is, en dat de mensen die Tumblr bezoeken zoveel verschillende dingen erop opzoeken, dat het misschien wat te veel of te moeilijk wordt om te onderzoeken. Je zou bijvoorbeeld de hulp van online manifestaties van fandoms kunnen onderzoeken bij het helpen / verwekken van depressies. Hierbij zou je dan een aantal sites kunnen pakken, met een aantal fandoms.

    Ik heb serieus geen flauw idee of dat wat beter is. Ik ben zo blij dat ik pas in januari met mijn scriptie hoef te beginnen. Succes ermee!


    I don't understand that reference. - Castiel

    Precies met dit probleem zit ik dus ook, aangezien het heel slecht meetbaar is. Dan zou je eerst een profiel op moeten zetten waaraan de groep moet voldoen en dan kan je pas verder.

    Een idee rondom verminderen van hobby's klinkt ook wel heel interessant


    Life is really simple, but we insist on making it complicated

    Ik denk dat het met Tumblr erg moeilijk is om uiteindelijk tot een veralgemening te komen, aangezien je ook rekening moet houden met welk soort account iemand heeft, is het een fandom account of net een account gericht naar recovery, is het eerder iemand die een Tumblr runt vol met negatieve quotes/afbeeldingen/etc. Die laatste gaan (denk ik) met een ander gevoel hun tabblad sluiten dan bijvoorbeeld iemand die net een dashboard vol met positieve dingen gezien heeft.

    Als je rond jonge vrouwen en depressie wilt werken zou het mij interessant lijken als je inderdaad verminderen van hobby's onderzoekt, (verder zou ik het ook niet meteen weten waar je je nog op zou kunnen richten).


    comfort in c h a o s

    Ja ik heb er nog even over nagedacht. Wat je veel tegenkomt in depressie onder jonge mensen is afname in bepaalde hobbies. Denk dan aan uitgaan, sporten etc. Terwijl hobbies zoals films kijken weer toe kunnen nemen omdat dat een vlucht uit de werkelijkheid is en geen confrontatie met anderen vraagt. Je kan je dan bijvoorbeeld af gaan vragen of het zinvol is om de verminderde hobbies juist weer op te pakken of dat zoiets juist tegen het beter worden gaat werken. Dan kun je je afvragen, wat is de invloed van het oppakken van een nieuwe hobby als je depressief bent? Juist positief of gaat de doelgroep er in met het idee van: Ik faal toch. Allemaal afwegingen waar je het onderzoek heel goed kan linken aan de gevoelens en het gedrag die bij depressie horen. En dan kan jij dus onderzoeken wat wel of geen invloed heeft. Ik weet niet of dit iets is wat je zoekt, maar ik zou dit zelf heel interessant vinden om uit te zoeken. (:


    The truth is out there.

    Zoals anderen al zeggen, is het erg breed. Je moet dan op allerlei punten letten: Kijkt degene enkel naar het dashboard? (wat) wordt er gepost? Positieve ofwel negatieve dingen? Hoe vaak per week online? Is degene al aan het helen? Het zijn volgens mij teveel punten, daar moet je de juiste personen voor hebben en genoeg tijd.
    Ik stem op het idee voor de hobbies, misschien ook een idee om verschillende lijsten op te stellen. Waar hebben ze wel zin in, op welke momenten en waar hebben ze geen fut voor?


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Watney schreef:
    Ja ik heb er nog even over nagedacht. Wat je veel tegenkomt in depressie onder jonge mensen is afname in bepaalde hobbies. Denk dan aan uitgaan, sporten etc. Terwijl hobbies zoals films kijken weer toe kunnen nemen omdat dat een vlucht uit de werkelijkheid is en geen confrontatie met anderen vraagt. Je kan je dan bijvoorbeeld af gaan vragen of het zinvol is om de verminderde hobbies juist weer op te pakken of dat zoiets juist tegen het beter worden gaat werken. Dan kun je je afvragen, wat is de invloed van het oppakken van een nieuwe hobby als je depressief bent? Juist positief of gaat de doelgroep er in met het idee van: Ik faal toch. Allemaal afwegingen waar je het onderzoek heel goed kan linken aan de gevoelens en het gedrag die bij depressie horen. En dan kan jij dus onderzoeken wat wel of geen invloed heeft. Ik weet niet of dit iets is wat je zoekt, maar ik zou dit zelf heel interessant vinden om uit te zoeken. (:


    Klinkt goed inderdaad. Zou dan wel heel specifiek op hobby's buiten de deur gaan specificeren, aangezien er dan veel te vertellen is over sociale isolatie.

    Ik ga eens even verder nadenken hihi


    Life is really simple, but we insist on making it complicated