• Hoi hoi,

    Ik ben pasgeleden begonnen met de universiteit en daar hebben wij een vak Academische Basisvaardigheden. Met dit vak leren wij een academische houding te krijgen. Onze allereerste opdracht is het schrijven van een onderzoeksbeschrijving. Nu ga ik jullie niet vragen of jullie de hele tekst voor mij willen nakijken en of alles klopt in verhouding met het oorspronkelijke artikel, maar ik zou het wel fijn vinden, mocht ik wat feedback kunnen krijgen over het wetenschappelijke taalgebruik in mijn onderzoeksbeschrijving. Ook als je andere opmerkingen hebt over mijn taalgebruik, mag je dat zeker aangeven, omdat ik dit nog best wel lastig vind.
    Onder de spoiler staat de tekst:

    Hersenen creëren een empathische neurale reactie op een persoon van dezelfde etnische groep

    Inleiding
    Empathie speelt een belangrijke rol bij het zien van andermans pijn. Het zien van andermans pijn onderdrukt namelijk het mechanisme dat egoïsme veroorzaakt. Empathie kan dus het gedrag van mensen doen veranderen tegenover andere mensen.
          Pijn bij anderen activeert de anterieure cingularis cortex (ACC) en de insula, wat leidt tot empathie. Deze twee gebieden regelen de ervaring van pijn bij een persoon. Empathie wordt ook beïnvloed door een emotionele band tussen personen. Een belangrijke bevinding was gevonden door Johnson et al. In het onderzoek moesten blanke studenten een verhaal lezen over een blanke en gekleurde veroordeelde. Na het lezen van het verhaal, werd aangegeven hoeveel empathie gevoeld werd voor de veroordeelden. De resultaten lieten zien dat meer empathie werd gevoeld voor de blanke dan de gekleurde veroordeelde. Bij een recent onderzoek kwam naar voren dat de ACC en gehele frontale cortex een hoge reactie geven bij het zien van een neutraal gezicht dat aangeraakt wordt door een naald. Wanneer een neutraal gezicht werd aangeraakt door een wattenstaafje, was de reactie lager.
          In de hersenwetenschap is nog geen onderzoek gedaan naar empathische reacties op mensen uit dezelfde etnische groep. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe de reacties en verbindingen in de hersenen in elkaar zitten bij een empathische reactie op een persoon van dezelfde etniciteit. De hypothese is dat empathische neurale activiteiten lager zijn bij mensen van een andere etniciteit en dit effect is onafhankelijk van de etnische afkomst van de deelnemers.
          Tijdens het onderzoek krijgen de deelnemers verschillende filmpjes te zien waarbij mannen en vrouwen van Chinese of Kaukasische afkomst een naald of een wattenstaafje in de wang gedrukt krijgen. Wanneer deze filmpjes worden bekeken, worden de fMRI-scans gemaakt en moeten de deelnemers een aantal vragen beantwoorden.
          Bij de resultaten wordt verwacht dat een reactie in het ACC-gebied ontstaat bij het zien van een pijnlijke stimulus, uitgevoerd bij iemand met dezelfde etniciteit als de kijker. De reactie in het ACC-gebied moet lager zijn wanneer de kijker naar iemand kijkt van een andere etnische groep. Deze gehele reactie moet onafhankelijk zijn van de etniciteit.

    Materiaal & Methode
    Aan het onderzoek nemen zeventien Chinese deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 ± 2,0 jaar en zestien Kaukasische deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 23 ± 3,7 jaar deel. Er zijn acht Chinese mannen en acht Kaukasische mannen. Alle deelnemers hebben een goed of gecorrigeerd zicht en zijn nooit opgenomen geweest wegens een defect in de hersenen.
          Bij het uitvoeren van het onderzoek krijgen de deelnemers verschillende filmpjes te zien waarbij zes vrouwelijke (3 Chinees, 3 Kaukasisch) en zes mannelijke (3 Chinees, 3 Kaukasisch) gezichten een naald of een wattenstaafje in hun wang krijgen. Tijdens de filmpjes worden er fMRI-scans gemaakt van het ACC-gebied, de linker frontale en rechter frontale cortex. Bij de filmpjes moeten de deelnemers aangeven of het een pijnlijke of niet pijnlijke stimulus voor de ander is.
    Daarna worden de filmpjes nog een keer afgespeeld en moeten de deelnemers een cijfer geven voor de ongemakkelijkheid en de pijn van de ander.
          De gemiddelde fMRI-resultaten worden per gebied in de hersenen en per etniciteit vergeleken. De gemiddelde reactie bij het ACC/SMA-gebied van Kaukasiërs wordt vergeleken met de gemiddelde reactie in hetzelfde gebied van Chinezen. Dit gebeurt ook onafhankelijk voor de linker frontale en rechter frontale cortex.
    Verder worden de gemiddelde cijfers van de vragen over pijn intensiteit en onaangenaamheid van de Chinezen vergeleken met de gemiddelde cijfers van Kaukasiërs. Dit wordt onderverdeeld in de Chinese gezichten en de Kaukasische gezichten. Onder de gezichten wordt het onderscheid gemaakt tussen een aanraking met een naald of wattenstaafje.

    Resultaten
    Het bevestigen van een pijnlijk filmpje krijgt een hoge score en er is geen significant verschil tussen de groepen. De gegeven cijfers voor pijn intensiteit en onaangenaamheid zijn hoger voor pijnlijke situaties dan niet-pijnlijke situaties.
    Chinezen hebben voor pijn intensiteit en onaangenaamheid een hogere gemiddelde, maar dit verschilt niet bij de etnische groepen.
          ACC empathische reacties in de hersenen zijn groter bij het zien van een pijnlijke stimulatie bij iemand uit dezelfde etnische groep dan bij iemand uit een andere etnische groep.

    Discussie
    Bij een pijnlijke stimulatie van een Chinees, is een hoge reactie in het ACC te zien van een andere Chinees die dit ziet. Wanneer dezelfde Chinees een pijnlijke stimulatie bij een Kaukasiër ziet, is de reactie in het ACC significant lager.
    Echter de gegeven cijfers voor pijn intensiteit en onaangenaamheid verschillen niet bij de verschillende etnische groepen. Hieruit wordt geconcludeerd dat hersenen een empathische neurale reactie creëren op een persoon van dezelfde etnische groep. Dit is onafhankelijk van de soort etnische groep.
          Deze conclusie verklaard dat de hypothese juist is. Er is een lagere neurale reactie in het ACC bij het zien van een pijnlijke stimulatie van een persoon van een andere etnische groep en dit is onafhankelijk van de etniciteit. De verschillen tussen de hersenscans en de cijfers van de deelnemers kunnen echter niet verklaard worden doordat de individuen een connectie zouden hebben met de gezichten, omdat alle modellen vreemden zijn voor de deelnemers. Wel is alleen de emotionele component van de empathie gemeten in de hersenen; het ACC. Empathie bestaat ook uit een cognitieve component, die niet gemeten is tijdens dit onderzoek.
          De resultaten bevestigen eerdere bevindingen dat empathische neurale reacties worden geregeld door een link tussen twee individuen, persoonlijke ervaring en een taakopdracht en een gestimuleerde opdracht, door het moduleren van empathische neurale reacties van sociale relaties.
          In dezelfde etnische groep zitten heeft tijdens de evolutie veel zin gehad en dat resulteert nu nog in sterke neurale reacties. Het is dus belangrijk om te weten dat er geen zekerheid is op empathie van dezelfde etnische groep.
          In een vervolgonderzoek kan er onderzocht worden of empathie door etniciteit meer van belang is bij het sociale gedrag. De bevindingen uit dit onderzoek helpen in ieder geval de wetenschap te begrijpen hoe men door een neurale reactie in het echte leven liever mensen van hun eigen etniciteit helpen.


    Alvast bedankt voor de hulp!

    [ bericht aangepast op 2 okt 2015 - 22:47 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Is er echt niemand die er even nog naar kan kijken? Het zou mij echt heel veel helpen, want ik heb nu van niemand iets gehoord...


    Deep inside, I've never felt alive

    Hypnotise schreef:
    Is er echt niemand die er even nog naar kan kijken? Het zou mij echt heel veel helpen, want ik heb nu van niemand iets gehoord...


    Ik weet niet wat jullie afspraak is betreft bronvermelding, maar dat is een ding.

    De zin van de hypothese moest ik drie keer lezen om het te begrijpen, misschien herformuleren.
    Dit kan aan mijn gebrek aan kennis liggen van het onderwerp.

    "De reactie in het ACC-gebied moet lager zijn wanneer de kijker naar iemand kijkt van een andere etnische groep. Deze gehele reactie moet onafhankelijk zijn van de etniciteit."
    In dit gedeelte blik je terug op de hypothese, ik hou zelf bij hypotheses niet van het woord "moet". Maar dit is mierenneuken.

    De eerste zin onder het kopje Discussie vind ik niet mooi, herformuleren imo.
    ---

    Over het algemeen volgens mij een heel goed stuk, inhoudelijk kan je zelf het beste beoordelen of het klopt. Bepaalde dingen zou ik herformuleren, bijvoorbeeld als je over de etnische groepen en hun reactie op soortgenoten praat. Feitelijk klopt het wel wat je zegt, maar het klinkt voor mij dan niet soepel.


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    Ik weet niet wat jullie afspraak is betreft bronvermelding, maar dat is een ding.

    De zin van de hypothese moest ik drie keer lezen om het te begrijpen, misschien herformuleren.
    Dit kan aan mijn gebrek aan kennis liggen van het onderwerp.

    "De reactie in het ACC-gebied moet lager zijn wanneer de kijker naar iemand kijkt van een andere etnische groep. Deze gehele reactie moet onafhankelijk zijn van de etniciteit."
    In dit gedeelte blik je terug op de hypothese, ik hou zelf bij hypotheses niet van het woord "moet". Maar dit is mierenneuken.

    De eerste zin onder het kopje Discussie vind ik niet mooi, herformuleren imo.
    ---

    Over het algemeen volgens mij een heel goed stuk, inhoudelijk kan je zelf het beste beoordelen of het klopt. Bepaalde dingen zou ik herformuleren, bijvoorbeeld als je over de etnische groepen en hun reactie op soortgenoten praat. Feitelijk klopt het wel wat je zegt, maar het klinkt voor mij dan niet soepel.

    Bronvermelding heb ik niet bijgezet, staat wel in mijn artikel. Het enige wat we moesten vermelden was een doorverwijzing naar het oorspronkelijke artikel.
    Dankjewel in ieder geval voor je kijk, ik ga eventjes alles bekijken. ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Hypnotise schreef:
    (...)
    Bronvermelding heb ik niet bijgezet, staat wel in mijn artikel. Het enige wat we moesten vermelden was een doorverwijzing naar het oorspronkelijke artikel.
    Dankjewel in ieder geval voor je kijk, ik ga eventjes alles bekijken. ^^


    Succes! Zoals je merkt zijn er weinig bijzonderheden.

    Kijk trouwens bij resultaten ook even naar de Chinezen zin. Ik zou het verwoorden als "Mensen van Chinese afkomst hebben binnen het onderzoek voor pijn intensiteit en onaangenaamheid een hogere gemiddelde, maar dit verschilt niet bij de etnische groepen.".

    [ bericht aangepast op 7 okt 2015 - 20:34 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    Hypnotise schreef:
    (...)
    Oh, ik vind het heel lief, maar ik moet inloggen. Of is er nog een andere manier?

    Oei, ja, daar had ik niet over nagedacht.
    Hm, dan zal het niet gaan, vrees ik. Maar er zijn precies wel genoeg mensen die helpen nakijken?


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    Ik weet niet wat jullie afspraak is betreft bronvermelding, maar dat is een ding.

    De zin van de hypothese moest ik drie keer lezen om het te begrijpen, misschien herformuleren.
    Dit kan aan mijn gebrek aan kennis liggen van het onderwerp.

    "De reactie in het ACC-gebied moet lager zijn wanneer de kijker naar iemand kijkt van een andere etnische groep. Deze gehele reactie moet onafhankelijk zijn van de etniciteit."
    In dit gedeelte blik je terug op de hypothese, ik hou zelf bij hypotheses niet van het woord "moet". Maar dit is mierenneuken.

    De eerste zin onder het kopje Discussie vind ik niet mooi, herformuleren imo.
    ---

    Over het algemeen volgens mij een heel goed stuk, inhoudelijk kan je zelf het beste beoordelen of het klopt. Bepaalde dingen zou ik herformuleren, bijvoorbeeld als je over de etnische groepen en hun reactie op soortgenoten praat. Feitelijk klopt het wel wat je zegt, maar het klinkt voor mij dan niet soepel.

    Even over het vetgedrukte stuk, mijn onderzoeksbeschrijving moet een vaste opstelling hebben: inleiding bestaat uit een aantal dingen, waaronder onderzoeksvraag, hypothese, proefopzet en voorspellingen. Waar jij het over hebt zijn de voorspellingen, het moet alleen duidelijker en op een "dieper" niveau geformuleerd worden. Ik moet zeggen dat ik moet ook niet lekker vind klinken, maar zou moeten vind ik ook weer zo dubbelop. Weet jij een beter woord hiervoor?


    Deep inside, I've never felt alive

    Tuala schreef:
    (...)
    Oei, ja, daar had ik niet over nagedacht.
    Hm, dan zal het niet gaan, vrees ik. Maar er zijn precies wel genoeg mensen die helpen nakijken?

    Ja hoor, nogmaals bedankt voor het aanbod!


    Deep inside, I've never felt alive

    Hypnotise schreef:
    (...)
    Even over het vetgedrukte stuk, mijn onderzoeksbeschrijving moet een vaste opstelling hebben: inleiding bestaat uit een aantal dingen, waaronder onderzoeksvraag, hypothese, proefopzet en voorspellingen. Waar jij het over hebt zijn de voorspellingen, het moet alleen duidelijker en op een "dieper" niveau geformuleerd worden. Ik moet zeggen dat ik moet ook niet lekker vind klinken, maar zou moeten vind ik ook weer zo dubbelop. Weet jij een beter woord hiervoor?


    "Moet" vervangen voor "is volgens de hypothese"
    Het woordje "zijn" zou je dan nog weg moeten strepen.

    Zou een optie kunnen zijn, maar nogmaals het is ook niet fout zoals het er nu staat.


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    "Moet" vervangen voor "is volgens de hypothese"
    Het woordje "zijn" zou je dan nog weg moeten strepen.

    Zou een optie kunnen zijn, maar nogmaals het is ook niet fout zoals het er nu staat.


    Als het echt voorspellingen zijn die los staan van de hypothese, dan kan je het trouwens wel gewoon zo laten.
    Las even over je volgorde heen ;)


    Sarah = ongewoon sexy