• Daar ben ik namelijk even benieuwd naar. (In dit topic focus ik vooral op het Christendom, maar over andere religies hoor ik net zo graag.) Volgens mij ga ik door een spirituele fase of zo. (cat)

    Zelf ben ik wel gedoopt en heb ik mijn communie gedaan, maar verder doe ik niets met mijn geloof. Mijn ouders hebben me daar ook niet echt mee opgevoed aangezien ook zij niet gelovig zijn. Als ik soms op tv zie hoe gelukkig mensen zijn die geloven, dan ben ik af en toe best jaloers. Nu zie ik het stiekem niet zitten om elke zondag naar de kerk te gaan en ik heb het idee dat de manier van geloven hier niet hetzelfde is als in Amerika, maar het lijkt me wel fijn om ergens je hoop en houvast uit te putten. Dat vind ik dus ook altijd mooi om te zien bij mensen die er wel mee zijn opgevoed, vooral zoals dat in Amerika veel gaat.

    De laatste tijd, of eigenlijk sinds een paar maanden, denk ik er veel over na. Op dit moment lees de Bijbel via een app en in het Engels. Lekker modern en in het "oud-Engels" klinkt het zo mooi. Nu weet ik natuurlijk dat ik niet van de één op andere dag gelovig zal worden en dat ben ik ook helemaal niet van plan, maar ik heb er wel een flinke interesse in. Bovendien zijn er echt prachtige christelijke liedjes (voorbeeld + aanrader). Ik kom er potverdorie steeds naderhand pas achter dat het over God gaat. (nerd)

    [ bericht aangepast op 21 sep 2015 - 22:26 ]


    everything, in time

    Ik ben Islamitisch opgevoed, niet heel erg streng. Persoonlijk vind ik het niet zo zeer bullshit, al zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben. Maar dat is vooral omdat het toen het ontwikkeld (ik heb geen idee hoe ik dat moest verwoorden, oops) de wereld ook een stuk anders was.


    wat was dit ookalweer

    Melizsa schreef:
    Ik ben ook gelovig opgevoed en soms kan het echt bar irritant zijn. Ik mag bijvoorbeeld geen Harry Potter lezen/kijken omdat ze het 'niet goed' vinden. UGH.

    Haha. Zeg dat je ouders eerst iets moeten lezen voordat ze er over mogen oordelen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Porunn schreef:
    (...)
    Haha. Zeg dat je ouders eerst iets moeten lezen voordat ze er over mogen oordelen.


    Ja, maar ik denk dat ik wel begrijp waarom die ouders zo denken. Hekserij stond vaak in verband met Satan, naar wat ik in de bijbel heb gelezen. Misschien zien zij Harry Potter, en wat er in gebeurt, als hekserij?


    26 - 02 - '16

    Feline schreef:
    (...)

    Ja, maar ik denk dat ik wel begrijp waarom die ouders zo denken. Hekserij stond vaak in verband met Satan, naar wat ik in de bijbel heb gelezen. Misschien zien zij Harry Potter, en wat er in gebeurt, als hekserij?

    Als ze een Bijbelkennis hebben dan weten ze heus wel dat de hekserij in de Bijbel niets met zwaaiende stokjes te maken heeft.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Porunn schreef:
    (...)
    Als ze een Bijbelkennis hebben dan weten ze heus wel dat de hekserij in de Bijbel niets met zwaaiende stokjes te maken heeft.


    Ja, dat is ook weer waar inderdaad. Ik vind 't ook maar vreemd. Bij een vriendin van mij is dat ook zo; zij mag geen Harry Potter, Pokemon of wat dan ook kijken. Heel apart.


    26 - 02 - '16

    Feline schreef:
    (...)

    Ja, dat is ook weer waar inderdaad. Ik vind 't ook maar vreemd. Bij een vriendin van mij is dat ook zo; zij mag geen Harry Potter, Pokemon of wat dan ook kijken. Heel apart.

    Ik was zelf ook ontzettend anti HP (Pokemon duivels vinden vind ik al helemaal stompzinnig), maar ik vond dat ik niets te zeggen had over HP zolang ik het niet had gelezen. En toen veranderde mijn mening radicaal :').


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik vind het eerlijk gezegd best treurig als ouders hun kinderen zoiets op gaan leggen. Over geloof vertellen en inlichten, en de basis bieden is helemaal prima, maar door je kinderen van bepaalde dingen te ontsluiten (Pokemon/HP e.d.) zorg je er juist voor dat ze zich isoleren van hun leeftijdsgenoten. Daardoor maak je in mijn optiek buitenbeentjes. Nu is dat met sommige dingen niet erg (lees: Justin Bieber / Onedirection e.d. trends). Kinderen moeten als ze ouder worden zelf een beslissing gaan nemen of ze iets willen doen met geloof, dat moet niet opgelegd worden van jongs af aan, je moet ze hooguit begeleiden.

    Nu wil ik geen geloofsdiscussie opwekken. Maar vooral bij de Islamitische cultuur is bovenstaande vrij ernstig, wat dat betreft zijn het binnen het Christendom uitzonderingsgevallen. Wat het Christendom sinds het begin van de 20e eeuw had tot de tweede helft van de 20e eeuw (Extremisme dat tot opdeling en terrorisme leidt, kijk maar naar de Ierse kwestie), zie je nu gebeuren bij de Islam.
    Ik vind het best een serieus probleem dat kleine kinderen totaal geen respect tonen voor vrouwen en alles wat niet binnen de eigen standaard valt, en dat ze dus van jongs af aan afgezonderd raken van de Nederlandse cultuur.

    Laten we gewoon leven wat God (of soortgenoten) bij voorkeur uitdragen: Wees goed voor elkaar en beperk elkaar niet in de vrijheid

    Thomas, 21:6
    Boek der Thomasisme

    [ bericht aangepast op 24 sep 2015 - 16:46 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    Herakles schreef:
    Nah, ik ben een agnost. Ik geloof niet in een iemand die 'God' wordt genoemd of dergelijke, maar ik geloof wel zeker dat er iets meer is dan dat het met het oog wordt gezien. Aliëns, ofcourse. Anderen maken er grappen over, maar waarom niet geloven als je het nog nooit gezien hebt? Verder heb ik niks tegen mensen die geloven, maar probeer je geloof niet bij mij op te dringen want dan is het ook snel klaar voor mij.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Duivelsgebroed schreef:
    Ik vind het eerlijk gezegd best treurig als ouders hun kinderen zoiets op gaan leggen. Over geloof vertellen en inlichten, en de basis bieden is helemaal prima, maar door je kinderen van bepaalde dingen te ontsluiten (Pokemon/HP e.d.) zorg je er juist voor dat ze zich isoleren van hun leeftijdsgenoten. Daardoor maak je in mijn optiek buitenbeentjes. Nu is dat met sommige dingen niet erg (lees: Justin Bieber / Onedirection e.d. trends). Kinderen moeten als ze ouder worden zelf een beslissing gaan nemen of ze iets willen doen met geloof, dat moet niet opgelegd worden van jongs af aan, je moet ze hooguit begeleiden.

    Nu wil ik geen geloofsdiscussie opwekken. Maar vooral bij de Islamitische cultuur is bovenstaande vrij ernstig, wat dat betreft zijn het binnen het Christendom uitzonderingsgevallen. Wat het Christendom sinds het begin van de 20e eeuw had tot de tweede helft van de 19e eeuw (Extremisme dat tot opdeling en terrorisme leidt, kijk maar naar de Ierse kwestie), zie je nu gebeuren bij de Islam.
    Ik vind het best een serieus probleem dat kleine kinderen totaal geen respect tonen voor vrouwen en alles wat niet binnen de eigen standaard valt, en dat ze dus van jongs af aan afgezonderd raken van de Nederlandse cultuur.

    Laten we gewoon leven wat God (of soortgenoten) bij voorkeur uitdragen: Wees goed voor elkaar en beperk elkaar niet in de vrijheid

    Thomas, 21:6
    Boek der Thomasisme


    Dat heb je mooi verwoord en ik ben het met je eens. Een geloof opleggen is niet goed. Dat is bij mij ook gebeurd.


    26 - 02 - '16

    aIk geloof niet in een god, een leven na de dood of iets dergelijks. Ik ben ook helemaal niet gelovig opgevoed en ik ben hooguit een keer per jaar naar de mis moeten gaan, voor mijn overleden grootvader. Ik moet wel zeggen dat ik rond mijn twaalfde of dertiende een gelovige periode heb doorgemaakt, waarin ik alles rond het christendom ben gaan onderzoeken, maar ik heb toen moeten besluiten dat ik het belachelijk vond en niet in zoiets kon geloven. Ik heb toen bewust de keuze gemaakt van in niets te geloven dat ik niet bewezen kan zien.
    Ik haal mijn 'regels' uit de personen die een voorbeeld voor me zijn (zoals David Attenborough, Stephen Fry...) en vreemd genoeg, volgens sommigen toch, uit de wetenschap en meer bepaald de evolutietheorie. Dat kan wat moeilijk uit te leggen zijn, dus ik laat het even zo.

    Ik vind dat ieder kind vrij gelaten moet worden om te doen wat hij of zij wil. Ze moeten worden opgevoed met de kennis van wat geloof is, maar ze moeten, net als ik, zelf ontdekken of ze ook echt gelovig zijn of niet. Ik vind dat ze niet verplicht mogen worden van gelovig te zijn, maar hen alleen vertellen dat een geloof slecht is, kan ook niet.
    Hen dingen verbieden, zoals hierboven staat, vind ik al helemaal niet kunnen. Pokemon is life :Y)


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Pokemon is life :Y)


    [off-topic]
    I WANT TO BE THE VERY BEST.

    Zijn jullie klaar voor de pokerap?
    [/off-topic]


    Maar eens. Gewoon overal de dingen uithalen die je belangrijk vindt, en laat de negatieve dingen maar over aan de gekkies.

    [ bericht aangepast op 24 sep 2015 - 16:57 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    Mijn ouders hebben ons zelf laten kiezen of en waar we in wilden geloven. Ik heb een fase gehad waarin ik graag gedoopt wilde worden en in God geloofde, maar ik zong destijds in een kinderkoortje en achteraf denk ik dat het meer ging om net zo zijn als de andere kindjes dan om het spirituele aspect. Ik heb wel op een katholieke school gezeten, maar dat was meer omdat het een goede school was. We deden nauwelijks iets met godsdienst daar.

    De regeltjes van een religie zijn niks voor mij, maar ik vind het wel heel prettig om in een kerk te zijn. Gewoon vanwege de sfeer, die is zo vredig en bijna magisch, hoewel ik het instituut Kerk dan weer heel griezelig vind. Ik zou ook nog heel graag een keer een moskee, synagoge etc. willen bezoeken.

    Ik hoop wel dat er "iets" is na de dood, gewoon omdat een groot niets een heel eng idee is, en daarmee hoop ik dus ook op een hogere macht (die moet zoveel te vertellen hebben!)
    Ik kan niet geloven in iets wat niet wetenschappelijk "bewezen" kan worden. Ik heb wel diep respect voor de mensen die het wel kunnen. Ik zie ook hoeveel troost en hoop er uit religie te putten is, waar ik dan soms spontaan jaloers op wordt. Maar dan denk ik weer aan alle regels die veel van die mensen moeten volgen en aan de "Jezus red" posters en aan de verhalen van vrienden die de zoveelste boodschapper aan de deur heeft gehad en zakt die jaloezie direct weer weg.

    Ik dring niemand mijn agnostische overtuigingen op en ik verwacht dat mensen andersom even begripvol zijn (hoewel ik wel opensta voor discussie, het levert heel interessante gesprekken op).

    [ bericht aangepast op 24 sep 2015 - 17:13 ]


    For those I love, I will sacrifice