• Hee users, hier even een mededeling van de bemiddelaars.

    Aan de hand van het topic over vertrouwenspersonen is er gebleken dat er veel verwarring bestond over wat de functie van bemiddelaar allemaal inhoudt, niet alleen bij de users maar ook bij de bemiddelaars zelf. Wij hebben dit besproken en besloten dit topic aan te maken om nog maar eens duidelijk te maken wat bemiddelaars doen.

    Ten eerste willen wij aangeven dat bemiddelaars geen vertrouwenspersonen zijn en dit ook niet zullen worden. Dit is besloten omdat het risico van aansprakelijkheid te groot is. Hoe goed bedoeld adviezen ook kunnen zijn, mocht er iets fout gaan aan de hand van deze adviezen, dan zijn Quizlet en Rutger daarvoor medeverantwoordelijk en daarom kunnen en willen wij deze taak niet op ons nemen. Dat wil echter niet zeggen dat bemiddelaars geen luisterend oor kunnen bieden, dat kan namelijk wel. Wij zullen alleen geen psychologisch advies geven aan de hand van jullie problemen.
    Het gedeelte over het advies slaat voornamelijk op het advies dat wij kunnen geven als mensen in een ruzie zitten en onze hulp vragen bij het oplossen. Soms zijn wij alleen de tussenpersoon, soms geven wij tips en begeleiden wij mensen echt tijdens het zoeken naar een oplossing.
    Een inofficiële lijst met mensen die op eigen initiatief luisterend oor willen zijn, zoals voorgesteld is in het topic, is een mogelijke optie om de behoefte aan aanspreekpunten op te vullen en daar staan wij als crew positief tegenover.

    Tevens willen wij aangeven dat er aan de hand van de bemiddelaarsenquête is besloten dat de bemiddelaars vanaf nu een oproep mogen doen om het rustig te houden in een topic, mocht zich daar een ruzie voordoen en preventief mogen handelen door de ruziemakers een privé-bericht te sturen met de vraag of ze bemiddeling nodig hebben.

    Dus hier nog even een overzicht van onze functie.

    Positie van bemiddelaars in de crew

    Wij werken veel samen met de moderators, maar maken geen deel uit van het moderatorteam en zijn onafhankelijk van hen. Dit houdt in dat wij modtopics kunnen zien en dat wij daarop kunnen reageren, maar de taken van een moderator kunnen wij niet uitvoeren. Wij zien er als bemiddelaars op toe dat de moderators onpartijdig blijven en wij kunnen hun adviseren. Bemiddelaars zijn een stuk vrijer dan moderators, maar onze functie is dan ook slechts adviserend en niet wethoudend. Door onze onafhankelijkheid ten opzichte van de moderators en met de toegang die wij hebben tot het modforum zijn wij uitermate geschikt om zowel interne als externe enquêtes in te zamelen over de moderatoren. Daarbij houden wij ook een oogje in het zeil tijdens verkiezingen, om te controleren of die eerlijk verlopen. Wij hebben daarentegen zeer weinig met de bèta-readers te maken.

    Functie van de bemiddelaars

    Bemiddelen

    Onze voornaamste taak is natuurlijk het bemiddelen bij ruzie, indien beide partijen hiermee instemmen. Deze aanvragen tot bemiddeling kunnen op verschillende manieren bij ons binnenkomen. Als er twee mensen zodanig ruzie hebben dat dit gemeld wordt bij de moderators, dan geven zij dit aan ons door. Wij nemen dan contact op met de ruziemakers en vragen ze dan of ze behoefte hebben aan bemiddeling. Het kan ook zijn dat users zelf naar ons toe stappen omdat ze ruzie hebben.
    Als beide partijen instemmen met bemiddeling dan proberen we de ruziemakers rond de tafel te zetten en ze te begeleiden met het uitpraten van hun ruzie. Tijdens een ruzie willen beide partijen vaak niet meer tegen elkaar praten, waardoor het idee van een tussenpersoon interessant is. Vaak zijn de users enkel maar geïrriteerd bij het lezen van elkaars berichten, waardoor de teksten vol woorden staan die ze eigenlijk niet willen neerschrijven. Dankzij een tussenkomst van een bemiddelaar krijgen de users de tijd om hun emoties te laten afkoelen. Doordat wij een schets maken van het probleem en de users hun goedkeuring geven voordat wij het naar de tegenpartij sturen, komen de teksten veel minder over als een woedeaanval en krijgen de users de tijd om al hun problemen in één bericht aan te kaarten. Overhaaste berichten vervallen dus tijdens deze vorm van bemiddeling waardoor het probleem al snel wordt opgelost door de rust die terugkeert tussen beide users.
    Bemiddeling vindt plaats tussen de twee partijen en wij zijn hierbij slechts een begeleider. Wij lossen de ruzies niet op, maar wij helpen de partijen wel om samen tot een oplossing te komen. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat beide partijen hierbij mee instemmen. Als een van de twee niet wil, dan houdt het helaas op. Wij kunnen argumenten aandragen om iemand te overtuigen, maar we gaan mensen niet dwingen met ons te werken. Bemiddeling is vrijblijvend en vind los van inmenging van de moderators plaats.
    Natuurlijk kan het ook voorkomen dat er een conflict is tussen users en het moderatorteam of een van de moderatoren afzonderlijk. Aangezien de users niet op het modforum kunnen komen en het gehele moderatorteam als geheel verantwoordelijk is voor hun beslissingen kan het erg lastig zijn om direct te communiceren tussen de twee partijen. Wij zullen in dit geval optreden als de vertegenwoordiger van de user.

    Raad geven

    Het gebeurt ook vaak dat een user ten einde raad is tijdens een probleem of ruzie en eerder raad vraagt in plaats van een tussenpersoon die de ruzie probeert op te lossen. Dit kan op verschillende manier gebeuren, door tips te geven of door te helpen met het opbouwen van een verontschuldiging.

    Luisterend oor

    Een bemiddelaar is er niet enkel om een ruzie te begeleiden, maar kan zich ook opstellen als een aanspreekpunt. Dit is voornamelijk belangrijk binnen de crew. Soms voelt een moderator zich niet goed bij de eindconclusie van een zaak of bij de behandeling van een zaak. Het komt dan voor dat de moderator in kwestie haar hart even bij ons lucht. In dit geval is de bemiddelaar dus voornamelijk een luisterend oor.

    Bemiddeling aanvragen

    Als je ruzie hebt met een user, de moderatoren of om een andere reden denkt een bemiddelaar nodig te hebben kun je en berichtje sturen naar een van ons. Wij zijn te herkennen aan onze blauwe naam en je kunt ons ook vinden onder ‘Overige’ bij de crew.

    Hoe kun je bemiddelaar worden?

    Bemiddelaars worden gekozen door middel van een verkiezing. Het team is nu net vernieuwd en het zal waarschijnlijk nog behoorlijk lang duren voordat er weer verkiezingen worden gehouden.

    Als jullie nog vragen hebben dan mogen jullie die natuurlijk stellen!

    Groetjes Mercator, in naam van de bemiddelaars.

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 5 okt 2015 - 13:42 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wat goed dat jullie dit duidelijk in een topic hebben gezet! (:


    26 - 02 - '16

    Perdition schreef:
    Wat goed dat jullie dit duidelijk in een topic hebben gezet! (:
    Ik hoop dat het bij deze ook weer allemaal duidelijk is. Door de enquête viel het namelijk op dat er nog steeds veel users waren die onze functie niet echt snapten.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Erg helder! Altijd goed om zoiets nog eens duidelijk op een rijtje te zetten. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Was hier niet al eens een topic over? Volgens mij had Alwin die aangemaakt, maar ik kan verkeerd zijn. Hoe dan ook, leuk dat dit topic er nu is!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Perrette schreef:
    Was hier niet al eens een topic over? Volgens mij had Alwin die aangemaakt, maar ik kan verkeerd zijn. Hoe dan ook, leuk dat dit topic er nu is!
    Ja, maar die is een beetje out of date. Hierin staan alles alweer wat meer in detail uitgelegd.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Perrette schreef:
    Was hier niet al eens een topic over? Volgens mij had Alwin die aangemaakt, maar ik kan verkeerd zijn. Hoe dan ook, leuk dat dit topic er nu is!


    Inderdaad wat Nana zegt, maar nu delen we ook mee wat er recentelijk is beslist en het is ook een antwoord op de kwestie over vertrouwenspersonen. Bovendien was het voor veel mensen gewoon nog niet helemaal duidelijk, dus we vonden het wel weer tijd voor een opfriscursus.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik ben blij dat het eens goed en duidelijk uitgelegd wordt. Om heel eerlijk te zijn had ik niet volledig het juiste beeld van wat het juist inhield. (:


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Ik ben blij dat het eens goed en duidelijk uitgelegd wordt. Om heel eerlijk te zijn had ik niet volledig het juiste beeld van wat het juist inhield. (:

    Wat dacht je hiervoor dan? Ben benieuwd wat dit bericht veranderd heeft aan je beeld over de bemiddelaars.

    Krull schreef:
    (...)
    Wat dacht je hiervoor dan? Ben benieuwd wat dit bericht veranderd heeft aan je beeld over de bemiddelaars.


    Ik had eerder de indruk dat de bemiddelaars zich vooral bezig hielden met het oplossen van ruzies, ik wist niet dat ze ook een adviserende functie hadden (; Ik wist ook niet dat ze op het moderatorforum konden, maar dat is wel logisch als ze advies geven, natuurlijk.


    What would Emma do?

    Ik ben blij dat het dingen verduidelijkt!


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Hartelijk dank voor deze nodige verduidelijking!


    Queer zijn is gewoon alles

    Handig om dit zo te lezen. Ik zou wel heel graag een bemiddelaar willen zijn (flower)

    Colossus schreef:
    Handig om dit zo te lezen. Ik zou wel heel graag een bemiddelaar willen zijn (flower)


    We hebben net een verkiezingstrillogie gehad, dus het gaat nog wel even duren voordat er nieuwe crewleden nodig zijn. Maar hou dat enthousiasme vast, dan kan je over een tijdje misschien mee doen aan de verkiezingen voor bemiddelaars wanneer ze weer met een tekort zitten! (:

    Trees schreef:
    (...)

    We hebben net een verkiezingstrillogie gehad, dus het gaat nog wel even duren voordat er nieuwe crewleden nodig zijn. Maar hou dat enthousiasme vast, dan kan je over een tijdje misschien mee doen aan de verkiezingen voor bemiddelaars wanneer ze weer met een tekort zitten! (:


    Jaaaa dat lijkt me echt leuk!! Enthousiast ben ik zeker (:

    hoop wel over een tijdje ik een Bemiddelaar kan zijn

    ^ You're one step ahead of me. Dit precies. Don't give up!


    Quiet the mind, and the soul will speak.