• Hoi iedereen,
    aangezien vele mensen hier op Q verhalen schrijven, dacht ik dat dit wel de geschikte plaats was om dit vragen.
    Hoe citeren jullie?
    Ik moet een verslag maken en wil daarbij een aantal passages uit mijn boek citeren. Nu ligt daar het probleem niet echt aangezien ik deze tekst gewoon cursief ga zetten en dan tussen haakjes de pagina erachter.
    Maar wat ik me afvraag is hoe schrijf je dan zoiets: bv.: het boek begint met een aantal citaten zoals comme vous le savez, notre société est entièrement liquidée... Rimbaud.
    De tekst die ik hier vetgedrukt zet, staat zo letterlijk in het boek.
    Maar hoe maak je dat duidelijk in die zin.
    Gebruik je ook gewoon cursief lettertype? Of ga je werken met aanhalingstekens,...?
    + geldt dit dan ook wanneer je de titel van het boek zelf wil "citeren".
    bv.: Een weeffout in onze sterren, heeft mij echt geraakt.

    (ik heb op het internet gekeken, maar daar zegt iedereen iets anders. Dus ik hoop dat er hier iemand me met zekerheid kan vertellen, wat ik moet doen)
    Alvast enorm hard bedankt (:


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Zelf gebruik ik aanhalingstekens als ik lange stukken tekst citeer en zet ik titels van boeken etc. schuingedrukt.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik denk dat je dit het beste aan je docent kunt vragen. (:
    Per school/opleiding/leraar/vak worden er soms verschillende richtlijnen voor dit soort dingen gehanteerd. Persoonlijk zou ik bijvoorbeeld een citaat sowieso tussen aanhalingstekens zetten, niet schuingedrukt, want dat is hoe ik het gewend ben.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Iedereen zegt andere dingen, omdat het per citeerstijl verschillend wordt gedaan. Ik doe net als Marleen quotes tussen aanhalingstekens (niet cursief, niet vetgedrukt) en titels van boeken cursief.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Rosencrantz schreef:
    Iedereen zegt andere dingen, omdat het per citeerstijl verschillend wordt gedaan. Ik doe net als Marleen quotes tussen aanhalingstekens (niet cursief, niet vetgedrukt) en titels van boeken cursief.


    Precies dit. Bij verslagen gebruikte ik dan ook vaak nog de citaat optie van word. Maar dat komt omdat mijn docent dat graag wilde. Het is dus het beste om even te informeren bij je docent.


    The truth is out there.

    Informeer bij je docent, maar bij langere stukken is het in het algemeen wel aangeraden op het in een aparte alinea te zetten en niet gewoon midden in je tekst.


    The soul needs autumn.

    wervelwind schreef:
    Informeer bij je docent, maar bij langere stukken is het in het algemeen wel aangeraden op het in een aparte alinea te zetten en niet gewoon midden in je tekst.


    Klopt dat heet bij ons een blokquote en wordt in de regel pas gebruikt bij een quote van vijf regels of langer. Bij een blokquote maak je er een nieuwe alinea van, losstaan van de vorige (dus met witregel er tussen) en zet je voor elke regel van de quote en tab, zodat de hele quote inspringt. Daarna weer een witregel.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik zou het voor de zekerheid inderdaad aan je docent vragen. Er zijn zoveel verschillende citeerwijzen, die op zichzelf eigenlijk allemaal goed zijn, zolang je ze maar consequent gebruikt. Navragen kan echter geen kwaad, want voor studies zijn er vaak wel bepaalde methoden die je moet gebruiken. (:


    She's imperfect but she tries

    Citeren hangt vaak ook af van het soort tekst. Ik kan je wel dit geven, maar geen idee of je er iets mee bent.
    https://hiw.kuleuven.be/ned/onderwijs/papers/richtlijnenpapershiw.pdf


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Bedankt iedereen, ik zal het inderdaad nog eens navragen voor de zekerheid, maar jullie zijn alvast enorm hard bedankt (;


    Ik wil vrij zijn zoals de wind