• De stelling van deze week luidt:
    Een leegstaande gevangenis is een geschikte plek om vluchtelingen tijdelijk op te vangen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het ligt er denk ik echt aan. Als het er echt uitziet als een gevangenis (denk aan tralies of andere vaak ietwat ouderwetsere dingen -) dan begrijp ik wel dat het niet comfortabel/leefbaar is, in de zin dat het echt hele nare ervaringen kunnen zijn voor vluchtelingen, vooral omdat sommige vluchteling juist al hele vervelende ervaringen hebben gehad met gevangen zitten e.d.

    Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat ze al blij moeten zijn om hier te mogen komen, maar ik denk dat die uitspraak iets te banaal is. Gevangenissen kunnen echt verschrikkelijk zijn om in te moeten leven.

    Dus wellicht, het ligt aan de plek.


    Tijd voor koffie.

    Ik vind dat het prima geschikt kan zijn. Het is toch beter dan moeten wachten tot er plaats is in een asiel of op straat te moeten leven? Of anders liggen ze ook maar op een dunne matras of dekentje in een of andere gymzaal. Misschien dat de gevangenis voor hen iets waar ze bang van zijn of er niet willen komen, maar met wat moeite moet het toch lukken. Niemand zegt dat die tralies dicht moeten of dat ze de gevangenis niet mogen verlaten. Ze kunnen er prima slapen en er is plaats om hen te wassen en eten aan te bieden.


    16 - 09 - '17

    In Maastricht worden de vluchtelingen al ondergebracht in een voormalige gevangenis als ik mij niet vergis.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Dat kan best, het is niet dat je ze als gevangenen moet behandelen en ze in een cel moet opsluiten. De meeste gevangenissen hebben goed uitgeruste kamers, sanitair, een keuken. Natuurlijk heeft de gevangenis een connotatie die negatief is, maar het is niet dat je het gebouw in dié functie gebruiken moet. Als je ze zich vrij kunnen bewegen, buiten op de binnenplaats kunnen gaan zitten of sporten, het gebouw kunnen verlaten en tijd in de stad kunnen doorbrengen...
    Ik denk dat er slechtere locaties zijn, waar ze op dit moment verblijven. In vergelijking met kinderen die in de buitenlucht slapen moeten, lijkt me een gevangeniskamer erg comfortabel. Eens dus.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2015 - 9:56 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Eens. Het is niet zo (althans dat denk ik) dat ze daadwerkelijk opgesloten worden en het een of ander oncomfortabel hok zal worden. Daarnaast lijkt me ook dat ze daardoor juist een beetje afgesloten worden van de buitenwereld, wat een voordeel is. Misschien zijn ze zo dan namelijk beter beschermd tegen die extreme tegenstanders van de vluchtelingen die ze even het leven zuur willen komen maken.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2015 - 9:35 ]


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Eens, zolang het nu maar geen gevangenis meer is en de vluchtelingen niet als gevangenen behandeld worden, natuurlijk. Ik ben het op dit vlak met mijn voorgangers eens. Zolang er maar een zeker vorm van comfort aanwezig is en ze niet volledig afgesloten zijn van de buitenwereld.


    What would Emma do?

    Eens, zolang het natuurlijk niet meer dient als een gevangenis en enigszins comfortabel wordt gemaakt.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Zolang het om moderne gevangenissen gaat vind ik dit een goede oplossing. (al denk ik niet dat er erg veel leeg zullen staan aangezien ze meestal zelfs overvol zitten). Maar er mag niet vergeten worden dat dit ook betekend dat er personeel moet worden gevonden om deze gevangenissen te onderhouden, voor eten te zorgen, ... Zolang de vluchtelingen vrij zijn om binnen en buiten te gaan zie ik hier geen probleem in.
    Het mag wel niet de bedoeling zijn dat dit een langdurige oplossing wordt. Het klinkt nogal gemakkelijk 'zet ze allemaal maar bij elkaar in een gevangenis.' Het gaat hier om onder andere families die opzoek zijn naar een veilige plek om te verblijven. Een leegstaande gevangenis zou dan inderdaad een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar mag de integratie van mensen die in onze samenlevingen willen blijven niet in de weg staan.


    The soul needs autumn.

    Eens. Ik was er heel erg voor om de leegstaande koepelgevangenissen beschikbaar te maken voor vluchtelingen, dat is uiteindelijk ook gebeurd in Arnhem. De koepelgevangenissen in Haarlem en Breda zijn nog in gebruik tot 2016 en kunnen daarna misschien ook gebruikt worden. Ik snap dat er fijnere plekken zijn, maar het grote voordeel is dat zo'n gevangenis alles heeft wat nodig is om grote groepen mensen te herbergen, in tegenstelling tot noodgymzalen en leegstaande gebouwen met hele andere functies. Betere alternatieven vind je eigenlijk alleen in de vorm van leegstaande bungalowparken of azc's die speciaal voor hun doeleinde zijn gebouwd.
    Misschien kunnen de in gebruik genomen gevangenissen in de loop der tijd wel verbouwd worden naar een plek die echt menswaardig is om te wonen. Dat wil zeggen muren openbreken en echt woningen maken in plaats van losse kamers en alle zaken zoals tralies, grote sloten, hekwerk en isoleercellen totaal verwijderen.

    [ bericht aangepast op 25 okt 2015 - 11:49 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Bij mij in de stad doen ze dat al... Ze hebben de boel gewoon aangepast en een deel van de muur gesloopt dus het is prima te doen.


    ©1998

    De gevangenissen in Nederland zijn volgens mij niet zo erg.

    Verder ben ik het volledig met Sherrinford eens.


    Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.

    Rosencrantz schreef:
    Eens. Ik was er heel erg voor om de leegstaande koepelgevangenissen beschikbaar te maken voor vluchtelingen, dat is uiteindelijk ook gebeurd in Arnhem. De koepelgevangenissen in Haarlem en Breda zijn nog in gebruik tot 2016 en kunnen daarna misschien ook gebruikt worden. Ik snap dat er fijnere plekken zijn, maar het grote voordeel is dat zo'n gevangenis alles heeft wat nodig is om grote groepen mensen te herbergen, in tegenstelling tot noodgymzalen en leegstaande gebouwen met hele andere functies. Betere alternatieven vind je eigenlijk alleen in de vorm van leegstaande bungalowparken of azc's die speciaal voor hun doeleinde zijn gebouwd.
    Misschien kunnen de in gebruik genomen gevangenissen in de loop der tijd wel verbouwd worden naar een plek die echt menswaardig is om te wonen. Dat wil zeggen muren openbreken en echt woningen maken in plaats van losse kamers en alle zaken zoals tralies, grote sloten, hekwerk en isoleercellen totaal verwijderen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Delfino schreef:
    Ik vind dat het prima geschikt kan zijn. Het is toch beter dan moeten wachten tot er plaats is in een asiel of op straat te moeten leven? Of anders liggen ze ook maar op een dunne matras of dekentje in een of andere gymzaal. Misschien dat de gevangenis voor hen iets waar ze bang van zijn of er niet willen komen, maar met wat moeite moet het toch lukken. Niemand zegt dat die tralies dicht moeten of dat ze de gevangenis niet mogen verlaten. Ze kunnen er prima slapen en er is plaats om hen te wassen en eten aan te bieden.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    Niet mee eens. Die mensen hebben waarschijnlijk een enorm trauma daaraan. Doordat ze daar hebben gezeten of er constante dreiging voor was. Bij ons zijn gevangenissen misschien beter ontwikkeld, het zal voor hun waarschijnlijk niet fijn aanvoelen.
    Dan vind ik sportscholen bijvoorbeeld eigenlijk handiger


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Gevangenissen in Nederland zijn nog behoorlijk 'luxe' als je die vergelijkt met gevangenissen uit andere landen. Dus zolang de vluchtelingen maar niet écht worden opgesloten vind ik het een goed idee.


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "