• FBI: “Dierenmishandeling is even erg als moord”



    Het is de FBI menens: dierenmishandeling is vanaf nu een zware misdaad, die in dezelfde categorie thuishoort als moord en aanranding. Want uit onderzoek blijkt dat dierenmishandeling vaak samengaat met misdaden tegen mensen.


    Sinds 1 januari houdt de FBI nauwgezet gegevens bij over dierenmishandeling in de VS. Elke agent die te maken krijgt met dierenmishandeling moet de feiten rapporteren in vier verschillende categorieën: verwaarlozing, opzettelijke foltering, georganiseerde mishandeling (zoals honden- of hanengevechten) en seksueel misbruik van dieren.

    Een van de grote voorvechters van dierenrechten, de advocate Mary Lou Randour, is tevreden met de beslissing van de FBI. “Dieren zijn wezens die kunnen lijden en we weten dat ze kunnen lijden.”

    Maar het is de FBI niet alleen om het dierenwelzijn te doen. Het kan ook helpen om het aantal ‘mensenmisdaden’ terug te dringen. Veel criminelen beginnen hun ‘carrière’ immers door eerst dieren te mishandelen, om pas later ook mensen te viseren. “Er is overtuigend bewijs dat er een link is tussen dierenmishandeling en misdaden tegen mensen”, zegt dierenrechtenadvocate Randour. “En het is geen kwestie van ofwel dieren ofwel mensen te beschermen: we moeten ze allebei beschermen.”

    In eerste instantie gaat de FBI vooral statistische data verzamelen. Het is niet meteen de bedoeling om elke geval van dierenmishandeling zelf te vervolgen.



    We hebben echt dringend een nieuwsforumonderdeel nodig!

    Ik ben echt heel erg blij om dat te horen! Ik denk dat de meesten onder ons wel tegen dierenmishandeling zullen zijn. In mijn ogen mogen ze dit bij ons ook doen. Wat vinden jullie er van? (:

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 13 jan 2016 - 23:38 ]


    What would Emma do?

    Dit iets van de dingen die Nederland maar eens van de VS moet overnemen.


    I'm your little ray of pitch black.

    > Blijkbaar is er dus wel een nieuwssubforum, verplaatst!


    What would Emma do?

    Ik vind 't goed dat ze het inzien en de regel dus inwerken. Dierenmishandeling is niet minder dan mensenmishandeling! Dieren zijn tevens levende wezens en het komt veels te vaak voor. Dat de dieren hun pootje stijf houden, hehe.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Zahara schreef:
    Ik vind 't goed dat ze het inzien en de regel dus inwerken. Dierenmishandeling is niet minder dan mensenmishandeling! Dieren zijn tevens levende wezens en het komt veels te vaak voor. Dat de dieren hun pootje stijf houden, hehe.


    Queer zijn is gewoon alles

    Als het klopt wat ze zeggen, dat zware misdadigers hun 'vak' vaak met het mishandelen van dieren beginnen kan dit best een goed onderzoek zijn.
    Maar ik zet dierenmishandeling lang niet op hetzelfde niveau als mensenmishandeling omdat mensen me veel dierbaarder zijn dan de kipfilet van een paar dagen terug.


    No growth of the heart is ever a waste

    Zahara schreef:
    Ik vind 't goed dat ze het inzien en de regel dus inwerken. Dierenmishandeling is niet minder dan mensenmishandeling! Dieren zijn tevens levende wezens en het komt veels te vaak voor. Dat de dieren hun pootje stijf houden, hehe.

    Ah, dat is echt goed! Al vind ik het wel komisch dat de hele wereld wel vrolijk doorgaat dieren laat slachten omdat ze zo nodig vlees willen eten, maar jaaa.


    Caution first, always.

    Hopelijk komt strengere vervolging ook op gang, maar dit is een goed begin.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    HANAYA schreef:
    Als het klopt wat ze zeggen, dat zware misdadigers hun 'vak' vaak met het mishandelen van dieren beginnen kan dit best een goed onderzoek zijn.
    Maar ik zet dierenmishandeling lang niet op hetzelfde niveau als mensenmishandeling omdat mensen me veel dierbaarder zijn dan de kipfilet van een paar dagen terug.


    Hmm, ik eigenlijk wel. Er zijn bepaalde dieren waarom ik meer geef dan om bepaalde mensen, om het zo te zeggen. :') Ik snap dat het misschien moeilijker is om te kijken naar een dier, zoals een kip, waarvan je weet dat het toch geslacht zal worden, en er echt veel om te geven, maar dat wil nog niet zeggen dat ze een slecht leven horen te leiden in een hokje van 20 cm op 20 cm.

    Tamir schreef:
    Ah, dat is echt goed! Al vind ik het wel komisch dat de hele wereld wel vrolijk doorgaat dieren laat slachten omdat ze zo nodig vlees willen eten, maar jaaa.


    Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Mensen hebben zo'n gave om het ene dier ongelofelijk belangrijk te vinden en echt iets te geven om het andere...


    What would Emma do?

    Ik vind het wel een mooie zaak, enerzijds om de dieren zelf, maar anderzijds omdat zulke zaken al lang worden gezegd. Naar het schijnt zijn er veel seriemoordenaars en psychopaten die als kind of jongere dieren hebben mishandeld om gelukkig te worden of zich voldaan te voelen. De dierenmishandeling in kaart brengen, gaat niet alle potentiële misdadigers op tijd opsporen, maar toch al wel een deeltje, lijkt me.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Vind het interessant dat mishandeling en seksueel misbruik bij dieren zo zwaar wordt afgekeurd maar er dagelijks duizenden dieren vermoord worden voor de slacht etc. en dat is dan weer helemaal okay. Natuurlijk ben ik er voorstander van de dierenleed wordt tegen gegaan, maar dit is simpelweg hypocriet.


    i put the fun in funeral

    Ik vind het hilarisch dat de FBI voor de zoveelste keer recht ingaat tegen de uitspraken die wetenschappelijk onderzoek doen. Er is tot op heden nog geen enkele aanwijzing dat dierenmishandeling ook maar enigszins in correlatie staat met het plegen van misdaden tegen mensen. Het tegenovergestelde juist x] Er wordt eerder gezegd dat er geen relatie tussen de twee is en als die al bestaat, hij zodanig klein is dat hij verwaarloosd kan worden.

    Maar dat is de FBI. Die zijn er nog steeds van overtuigd dat vingerafdrukken uniek zijn per persoon en als er een overeenkomst is of lijkt te zijn met iemand, die persoon daar ook was en die vingerafdruk heeft achtergelaten. En dat daar geen fouten in gemaakt kunnen worden. Er wordt daar weinig aandacht besteed aan wetenschappelijke kennis x]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Audacity schreef:
    Vind het interessant dat mishandeling en seksueel misbruik bij dieren zo zwaar wordt afgekeurd maar er dagelijks duizenden dieren vermoord worden voor de slacht etc. en dat is dan weer helemaal okay. Natuurlijk ben ik er voorstander van de dierenleed wordt tegen gegaan, maar dit is simpelweg hypocriet.


    Ik begrijp volledig wat je bedoelt (ik eet zelf zo weinig mogelijk vlees, vegetarisch ging niet omwille van gezondheid), maar ik denk dat dit voornamelijk wordt gedaan omdat er serieuze aanwijzingen zijn dat zulke mensen ook verder gaan in de criminaliteit en op deze manier kunnen ze dat al een beetje voorkomen. Ik ben zelf vooral blij dat er op deze manier al een heel deel dierenleed kan voorkomen worden.


    What would Emma do?

    Audacity schreef:
    Vind het interessant dat mishandeling en seksueel misbruik bij dieren zo zwaar wordt afgekeurd maar er dagelijks duizenden dieren vermoord worden voor de slacht etc. en dat is dan weer helemaal okay. Natuurlijk ben ik er voorstander van de dierenleed wordt tegen gegaan, maar dit is simpelweg hypocriet.


    Omdat de dieren die worden afgeslacht voor voedsel dienen, en ik ben er mee eens dat die dieren een beter leven moeten krijgen, maar er is een verschil tussen dieren doden voor voedsel, en dieren mishandelen voor de plezier.

    Krampus schreef:
    (...)

    Omdat de dieren die worden afgeslacht voor voedsel dienen, en ik ben er mee eens dat die dieren een beter leven moeten krijgen, maar er is een verschil tussen dieren doden voor voedsel, en dieren mishandelen voor de plezier.


    Tegenwoordig is het toch ook best toegankelijk(er) geworden om vegetarisch/veganistisch te eten?
    Alleen vinden de meeste mensen vlees daar 'te lekker voor'.

    Ik denk er zelf toch ook wel eens over na. Eigenlijk vind ik dieren doden voor voedsel ook wel een vorm van 'plezier', want we kunnen vandaag de dag best wel zonder vlees/veel minder vlees, er zijn best wel wat alternatieven daarvoor op de markt gekomen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso