• Zijn er hier mensen die in de zorg werken en goed zijn in medisch rekenen? Ik heb daar morgen een toets van en omdat ik daarvoor een 10 moet halen wil ik graag weten of de antwoorden van de vragen die ik net heb gemaakt goed zijn. Ik dacht zelf dat ik bij deze oefentoets de antwoorden had maar die heb ik niet :(

    Waarom zet je de vraag niet online en dan kan iedereen er aan bijdragen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Waarom zet je de vraag niet online en dan kan iedereen er aan bijdragen?


    Hoe bedoel je precies? Ik snap je niet helemaal :$

    Nienkeeee schreef:
    (...)

    Hoe bedoel je precies? Ik snap je niet helemaal :$


    De vragen en antwoorden hier neerzetten, zodat iedereen ze meteen ziet. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    De vragen en antwoorden hier neerzetten, zodat iedereen ze meteen ziet. ^^


    Oh zo haha ja dat kan ik wel doen, als dat zou helpen dan doe ik het wel :)

    1. Mevrouw de Rode krijgt 375 mg Ibibufren. In het doosje zitten 30 tabletten van 250 mg per tablet.
    Hoeveel dagen kan MEvrouw de Rode doen met het doosje?
    Mijn antwoord: 20 dagen

    2. Meneer de Bruin krijgt 250 microgram (ook wel Ug genoemd) Lanoxin. Op voorraad zijn Lanoxin tabletten van 0,5 mg.
    Hoeveel tabletten geef je per keer?
    Mijn antwoord: 0,5 tablet per keer

    3. De arts schrijft bij MEvrouw de Wit 25 mg Morfine i.m. (intramusculair) voor. Op voorraad zijn ampullen Morfine 10mg/ml
    Hoeveel ml Morfine injecteer je bij mevrouw de Wit?
    Mijn antwoord: 2,5 ml

    4. Mevrouw de JAger krijgt 1 keer daags 1000 mg medicijndrank. Op vooraad is 2 gram per 5 ml.
    Hoeveel medicijndrank krijgt mevrouw de Jager?
    Mijn antwoord: 0,5 ml medicijndrank

    5. MEvrouw de Winter moet 72 IE insuline Novomix s.c (subcutaan) krijgen. Je hebt een flesje met 10 ml insuline van 100 IE/ml
    Hoeveel ml insuline injecteer je? (noteer het volledige getal)
    Mijn antwoord: 0,72 ml insuline

    6. Mevrouw de Graaf heeft van een antibioticum 180.000 IE i.m nodig. Je hebt een flacon met 600.000 IE opgelost in 5 ml vloeistof.
    Hoeveel ml injecteer je?
    Mijn antwoord: 0,3 ml

    7. Meneer Keizer krijgt sondevoeding via de voedingspomp toegediend. Hij krijgt 1 liter sondevoeding van 07.00 in de morgen tot 17.00 in de middag.
    Op hoeveel ml/uur stel je de pomp in?
    Mijn antwoord: 1000 ml/uur

    8. MEvrouw van Maan moet 1,5 liter sondevoeding per 24 uur toegediend krijgen. Er is geen voedingspomp, je moet de druppelsnelheid per minuut berekenen (1ml= 20 druppels)
    Hoeveel druppels sondevoeding per minuut krijgt mevrouw van Maan?
    Mijn antwoord: 21 druppels per minuut

    9. Mevrouw te Gronde krijgt 1,5 liter zuurstof per minuut toegediend. Er is een zuurstofcilinder van 10 liter. De manometer van de zuurstofcilinder staat op 154 atmosfeer (bar).
    Hoeveel liter zuurstof zit er in de cilinder?
    Mijn antwoord: 1540 liter zuurstof

    10. Kees krijgt 2,5 liter zuurstof per minuut toegediend. Hij heeft een zuurstof cilinder van 20 liter en de manometer staat op 160 atmosfeer.
    Voor hoeveel uren/minuten is de zuurstofcilinder toereikend?
    Mijn antwoord: 1280 minuten

    Nienkeeee schreef:
    (...)

    Oh zo haha ja dat kan ik wel doen, als dat zou helpen dan doe ik het wel :)

    1. Mevrouw de Rode krijgt 375 mg Ibibufren. In het doosje zitten 30 tabletten van 250 mg per tablet.
    Hoeveel dagen kan MEvrouw de Rode doen met het doosje?
    Mijn antwoord: 20 dagen

    2. Meneer de Bruin krijgt 250 microgram (ook wel Ug genoemd) Lanoxin. Op voorraad zijn Lanoxin tabletten van 0,5 mg.
    Hoeveel tabletten geef je per keer?
    Mijn antwoord: 0,5 tablet per keer

    3. De arts schrijft bij MEvrouw de Wit 25 mg Morfine i.m. (intramusculair) voor. Op voorraad zijn ampullen Morfine 10mg/ml
    Hoeveel ml Morfine injecteer je bij mevrouw de Wit?
    Mijn antwoord: 2,5 ml

    4. Mevrouw de JAger krijgt 1 keer daags 1000 mg medicijndrank. Op vooraad is 2 gram per 5 ml.
    Hoeveel medicijndrank krijgt mevrouw de Jager?
    Mijn antwoord: 0,5 ml medicijndrank

    5. MEvrouw de Winter moet 72 IE insuline Novomix s.c (subcutaan) krijgen. Je hebt een flesje met 10 ml insuline van 100 IE/ml
    Hoeveel ml insuline injecteer je? (noteer het volledige getal)
    Mijn antwoord: 0,72 ml insuline

    6. Mevrouw de Graaf heeft van een antibioticum 180.000 IE i.m nodig. Je hebt een flacon met 600.000 IE opgelost in 5 ml vloeistof.
    Hoeveel ml injecteer je?
    Mijn antwoord: 0,3 ml

    7. Meneer Keizer krijgt sondevoeding via de voedingspomp toegediend. Hij krijgt 1 liter sondevoeding van 07.00 in de morgen tot 17.00 in de middag.
    Op hoeveel ml/uur stel je de pomp in?
    Mijn antwoord: 1000 ml/uur

    8. MEvrouw van Maan moet 1,5 liter sondevoeding per 24 uur toegediend krijgen. Er is geen voedingspomp, je moet de druppelsnelheid per minuut berekenen (1ml= 20 druppels)
    Hoeveel druppels sondevoeding per minuut krijgt mevrouw van Maan?
    Mijn antwoord: 21 druppels per minuut

    9. Mevrouw te Gronde krijgt 1,5 liter zuurstof per minuut toegediend. Er is een zuurstofcilinder van 10 liter. De manometer van de zuurstofcilinder staat op 154 atmosfeer (bar).
    Hoeveel liter zuurstof zit er in de cilinder?
    Mijn antwoord: 1540 liter zuurstof

    10. Kees krijgt 2,5 liter zuurstof per minuut toegediend. Hij heeft een zuurstof cilinder van 20 liter en de manometer staat op 160 atmosfeer.
    Voor hoeveel uren/minuten is de zuurstofcilinder toereikend?
    Mijn antwoord: 1280 minuten

    Vraag 4 moet volgens mij 2,5 ml zijn. 1000 mg is 1 gram. 2 gram is 5 ml, dus de helft.
    Vraag 7: Van 07.00 in de morgen tot 17.00 is 10 uur. 1 liter is 1000ml. 1000ml/10 uur= 100ml/uur
    Voor de rest heb ik geen medisch rekenen, maar wel wiskunde. Dus ik denk dat de rest goed is, al weet ik dat niet zeker bij de laatste vragen :').

    [ bericht aangepast op 28 jan 2016 - 21:43 ]


    Seasons will change, but I shall remain

    Serenata schreef:
    (...)
    Vraag 4 moet volgens mij 2,5 ml zijn. 1000 mg is 1 gram. 2 gram is 5 ml, dus de helft.
    Vraag 7: Van 07.00 in de morgen tot 17.00 is 10 uur. 1 liter is 1000ml. 1000ml/10 uur= 100ml/uur
    Voor de rest heb ik geen medisch rekenen, maar wel wiskunde. Dus ik denk dat de rest goed is, al weet ik dat niet zeker bij de laatste vragen :').


    Oh ja vraag 7 is fout nu zie ik het. Maar 4 weet ik niet zeker, ik dacht dat ik de goede manier had want 2gram (2000 mg)/5ml < Betekend dat 2000 mg opgelost is in 5 ml.

    Nienkeeee schreef:
    (...)

    Oh ja vraag 7 is fout nu zie ik het. Maar 4 weet ik niet zeker, ik dacht dat ik de goede manier had want 2gram (2000 mg)/5ml < Betekend dat 2000 mg opgelost is in 5 ml.


    Je hebt een medicijn met 2 gram/ 5ml. Je hebt 1000 mg nodig als dosis, dus 1 gram. 1 gram is de helft van 2 gram, dus 5/2=2,5 ml medicijn drank.
    Makkelijke verhoudingen zijn kruistabellen. 2 gram | 5 ml en 1 gram | x ml . x = (5 * 1) / 2= 2,5 ml

    Vraag 6 gaat ook zo. Je hebt 600000 IE / 5 ml. Toediening is 180000 IE. dus 600000 | 5 ml en 180000 IE | x ml. x=(180000*5)/600000 = 1,5 ml aan toediening van het medicijn.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2016 - 22:08 ]


    Shoganai i ne~