• Afvalwater van goudwinningsbedrijven bevat veel CN-. Gehalte cyanide kan bepaald worden:
    Bij gemeten afvalwater wordt overmaat zuur toegevoegd. Alle CN- reageert tot HCN. Ontstane oplossing wordt verwarmd en HCN verdwijnt als gas en wordt door NaOH geleid.
    HCN wordt omgezet weer tot CN-. Daarna volgt een titratie met AgNO3 oplossing.

    Ag+ + 2CN- -> Ag(CN)2

    Als alle cyanide heeft gereageerd is de titratie bij het eindpunt. Dat is zichtbaar, omdat bij toevoeging van een extra druppel AgNO3 oplossing het mengsel troebel wordt, doordat slecht oplosbare zilvercyanide ontstaat.

    Bij de bepaling werd 200 mL afvalwater gebruikt. Voor de titratie was 7,82 mL van 0,0192 M AgNO3 oplossing nodig.

    Bereken hoeveel mg CN- het onderzochte afvalwater per L bevat.


    Help waar moet je beginnen?? :(


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ohh dit lijkt beter te doen dan die vorige vraag :Y) Let me try.

    0,0192/100 x 7,82 = 0,00150144 mol AgNO3 dat getitreerd is. Omdat [Ag+] : [NO3-] = 1:1 is dit ook het aantal mol Ag+ dat getitreerd is.
    De molverhouding [Ag+] : [CN-] is 1 : 2. Er zat dus twee keer zoveel mol CN- in het afvalwater als dat er AgNO3 getitreerd is.
    Dit is 0,00150144 x 2 = 0,00300288 mol CN-
    Dit zat in 200 ml afvalwater. Om dit om te rekenen naar liter, moet je eerst het aantal mol CN- door 200 delen en dan keer 1000 doen.
    Dit is 0,00300288/200x1000= 0,0150144 mol CN- per liter.

    Ik heb mijn binas hier nu niet liggen, maar met de molmassa van CN- kan je dit getal dan omrekenen naar mg. Dan omzetten in het juiste aantal significante cijfers en klaar is Kees (:


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.