• Ik moet tenminste 4 mensen hebben die antwoord geven op deze vragen.
    Zouden jullie lief willen zijn en deze in willen vullen?




    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?

    Waarom vind u van wel of niet?

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 11:14 ]


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja.

    Waarom vind u van wel of niet?
    Wij zijn niet in de positie of een mens die niet meer wil leven, op te leggen dat hij/zij wel moet blijven leven.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee, maar wel in passieve vorm. Ze dienden net zolang meer en meer morfine toe tot hij in een roes/coma kwam en overleed.

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Om eerlijk te zijn mag dat van mij gewoon bij een ieder die oud/(dood)ziek is.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?


    26 - 02 - '16

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    ja.

    Waarom vind u van wel of niet?
    Een mens hoeft niet te lijden aan het eind van zijn of haar leven ook al is hij of zij niet bekwaamd genoeg om die keuze te maken, familie kan dit ook.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee, maar net zoals Erieka boven me, de passieve vorm.

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Wanneer iemand dat zelf wilt of enorm lijdt door een ziekte of ongeluk etc.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    N.V.T.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja.

    Waarom vind u van wel of niet?
    Mensen die onnodig veel afzien, moeten kunnen kiezen om hun leiden te stoppen. Daarnaast is ht niet aan mensen om te zeggen of iemanf zijn leven mag beëindigen of niet. De keuze moet er zijn en iedereen moet die vrij kunnen maken als ze er ooit mee geconfronteerd worden of niet. Het is niet aan een religie of andere groep mensen om te beslissen dat die keuze er niet mag zijn.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?

    Nee nog niet. Alleen bij dieren.
    b
    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?

    Als iemanf ondragelijk fysiek of psychisch leiden heeft waarbij geen beterschap zal komen.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    Nvt.

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 12:42 ]


    What would Emma do?

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja

    Waarom vind u van wel of niet?
    Omdat een persoon die zwaar fysisch lijdt, het recht heeft op een legale manier om dit lijden te stoppen.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Bijna, maar nog niet. (Mijn opa zou een vorm van euthanasie krijgen, maar hij stierf aan zijn kanker een paar dagen voordat hij naar huis zou gaan en geëuthanaseerd worden.)

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Bij zwaar fysisch lijden waar geen mogelijke behandeling voor is.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    /


    Ex astris, sciencia

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Absoluut
    Waarom vind u van wel of niet?
    Als iemand zwaar lijdt, waarom zou je hem dan ontzeggen met zijn of haar eigen leven te doen wat hij of zij wil? After all, het is zijn of haar leven en ik vind niet dat een paar leutigaards daar dan wat over te zeggen hebben.
    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Ja, maar ik heb het pas geweten nadat de euthanasie gepleegd was. Ik wist dat ze het zou doen, maar ik wist niet dat het zo vroeg ging komen en we kwamen het dus pas erna te weten.
    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Bij ongeneeslijke of bijna ongeneeslijke ziektes die een mens van binnenuit kapot maken, bij uitzichtloos lijden, fysiek of mentaal, dat maakt niet uit. Iemand moet het voor zichzelf bepalen.
    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    Nvt.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja

    Waarom vind u van wel of niet?
    Ik vind dat mensen het zelf mogen bepalen. Als je zo erg leid aan het eind van leven of je weet dat je toekomst zo uitzichtloos is, dan kan ik het goed begrijpen dat je je leven wilt beëindigen. Wij ben ik om je dan tegen te houden?
    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Bij zwaar fysiek en mentale leiden waarbij de toekomst uitzichtloos is.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?

    /


    Seasons will change, but I shall remain

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven? Ja absoluut.

    Waarom vind u van wel of niet? Omdat ik vind dat diegene dat zelf mag bepalen.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt? Nee.

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast? Wanneer diegene er om vraagt als diegene echt heel erg ziek is.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja.

    Waarom vind u van wel of niet?:
    Omdat ik niet vind dat algemene, ethische dogma's (ik ben tegen homoseksualiteit, ik ben tegen echtscheiding, ik ben tegen euthanasie): ooit boven de gevoelens van iemand mogen regeren. De mens zelf moet altijd op de eerste plaats komen. De motieven tegen euthanasie zijn zogezegd uit ethische redenen, maar persoonlijk, vind ik het ver van ethisch om als ander mens, puur uit JOUW eigen principes, en uit JOUW mening, iemand die crepeert van de pijn, te beletten euthanasie te plegen omdat het tegen jouw eigen dogma's indruist.
    Iedereen is gelijk. Een ander, of een groep anderen, hoeft niemand anders dus te domineren met hun eigen mening, en hun eigen ethische dogma's. Niemand anders heeft het recht jouw leven zo ingrijpend te sturen, door hun mening door je keel te schuiven. Het is JOUW lichaam, en jouw leven. Niemand anders heeft daar zaken mee. Ik ben voor legaliteit van euthanasie, omdat ik voorstander ben van de individuele vrijheid. Je hebt het leven gekregen, bent als een individu met je twee voeten in de natuur op aarde geplant en niemand anders in die natuur hoort zich zo te moeien, of zo over jou te regeren. Het is jouw leven. Als jij euthanasie wilt, dan is dat jouw keuze, en dat moet de rest dat gewoon respecteren.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Ook in de passieve vorm.

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Wanneer er echt geen andere oplossing is om iemand uit het lijden te verlossen én de persoon daar zelf voor kiest.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    /

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 15:33 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja.

    Waarom vind u van wel of niet?
    . En er wordt niet licht over gedaan ser je het mag doen geloof ik en sowieso vind Ik dat je emnesen Geen eindeloze lijdensweg moet laten afleggen.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee,

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    of met goed doorgrondde redenen, of bij ernstig zieken of psychiatrische chronische aandoeningen zonder zicht op verbetering.
    Uiteraard moet het een eigen keuze zijn geweest

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja, zolang ze luisteren naar wat de patiënt wil en denken aan de patiënt.
    Waarom vind u van wel of niet?
    Als ik aan een zo'n erge ziekte lijdt of in een coma ben, waardoor ik eigenlijk een kasplantje ben, hoef ik echt niet door te leven. Ik zou veel liever hebben dat iemand er dan bij mij de stekker uithaalt, zodat ik naar het volgende stadium kan gaan: de dood.
    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee, volgens mij niet.
    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Wanneer de patiënt dit aangeeft en er geen andere oplossing ervoor is..
    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    -

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 15:29 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja
    Waarom vind u van wel of niet?
    Omdat iedereen het recht heeft om te beslissen over eigen leven en dood
    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Niet van dichtbij genoeg om
    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Wanneer hij of zij hier zelf voor kiest. (of familie)
    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja, zeker weten.
    Waarom vind u van wel of niet?
    Ik vind dat mensen niet moeten blijven afzien als er toch geen hoop op verbetering. Als een persoon niet meer kan genezen en zodanig afziet dat hij/zij niet meer verder wil leven, vind ik dat die persoon ervoor kan kiezen om uit het leven te stappen. De keuze moet wel altijd bij de persoon zelf liggen. Als de persoon op de een of andere manier niet zelf kan beslissen of hij/zij euthanasie wil, kan het niet doorgaan.
    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Nee, gelukkig niet.
    Wanneer vind u dat euthanasie mag worden toegepast?
    Voor mij zijn er drie factoren die alle drie vervuld moeten zijn voordat er euthanasie mag worden toegepast:
    1) Er is geen hoop op verbetering, de patiënt heeft dus een aandoening die niet is te genezen.
    2) De patiënt ondergaat een ondragelijk fysiek of mentaal lijden.
    3) De patiënt in kwestie kan zelf aangeven of heeft in het verleden aangegeven (hierbij denk ik bijvoorbeeld aan iemand die dement is en dus niet meer helder genoeg is om zelf te beslissen of hij/zij euthanasie wil, maar in het verleden wel heeft gezegd dat hij/zij euthanasie wilde als hij/zij dement zou worden) dat hij/zij euthanasie wil.
    Wanneer alle drie die factoren aanwezig zijn, vind ik dat euthanasie mag worden toegepast.
    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?
    Ik ben voor euthanasie.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Absoluut

    Waarom vind u van wel of niet?
    Ik ben van mening dat wanneer een patiënt niet verder wil leven, dit legaal moet zijn. Daarbij ben ik van mening dat wanneer euthanasie illegaal/verboden wordt er een forse stijging in het aantal suïcides zal komen. Suïcide van dichtbij meemaken is ontzettend heftig voor de nabestaanden en ik vind dit dat het niet menswaardig is als mensen op deze wijze voor de dood moeten kiezen.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    In mijn werk als psychiatrisch verpleegkundige heb ik een patiënt gehad die euthanasie heeft gekregen.

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    Wanneer er sprake is van ongeneeslijk ziek zijn, zowel lichamelijk als psychisch met geen kans op verbetering. Er is sprake van een zodanige lijdensdruk dat er geen kwaliteit van leven is voor de patiënt.


    I was an angel living in the garden of evil

    Vind u dat euthanasie legaal moet blijven?
    Ja

    Waarom vind u van wel of niet?
    Ik vind dat er zeker goed gekeken moet worden naar de situatie. Maar op het moment dat iemand geen kwaliteit van leven meer heeft en geen zicht op verbetering vind ik dat je die persoon niet moet laten lijden. Niet als je de middelen hebt om (naar wens van de persoon in kwestie) er een einde aan te maken. Natuurlijk moeten er wel wat regels zijn. Zoals de regel dat iemand wilsbekwaam moet zijn. Dat iemand echt kan instaan voor zijn eigen keuze. In sommige gevallen wordt daar wel moeilijk over gedaan, maar ik snap dat dit er zo moet zijn. Ik vind dat de arts hier over zou moeten kunnen oordelen aangezien hij de patient kent.

    Heeft u euthanasie van dichtbij mee gemaakt?
    Mijn oma is niet in aanmerking gekomen voor Euthanasie doordat ze morphine gebruikte mocht ze daar geen uitspraak over doen. Ze heeft meer dan een jaar op bed gelegen met twee gebruiken armen en ze kon helemaal niks, niet eens aan haar eigen neus krabben. Op het begin was ze heel ongelukkig, bang en negatief. Ze kon niet eens alleen blijven terwijl ze verstandelijk nog gewoon goed was. Natuurlijk heeft ze in dat jaar ook nog wel fijne momenten kunnen hebben met bezoek. Maar ze kon helemaal niks meer, alleen maar slapen en soms een kwartiertje wakker zijn om het bezoek te kunnen zien. Voor de rest was het wachten op de dood. Zo wil je toch niet sterven?

    Wanneer vind u dat Euthanasie mag worden toegepast?
    In elk geval bij mensen die terminaal zijn en anders nog lang pijn moeten lijden en niks meer kunnen. Maar ik vind ook dat het moet kunnen bij mensen die zodanig beschadigt zijn door ziekte dat ze bijna niks meer kunnen. Als het ze echt niet lukt om daarmee te leven zou ik er echt alle begrip voor hebben als ze niet meer verder willen. Wel nadat ze hier met een professional aan hebben gewerkt natuurlijk.
    Ik heb ook een hele tijd in de psychiatrie gewerkt. Er zijn mensen die hun hele leven vast zitten in een psychische stoornis. Van de ene psychose naar de andere of altijd maar keer op keer depressief zijn. Ik wil niet zeggen dat het zomaar moet kunnen. Maar ik heb in die tijd mensen ontmoet waarvan ik heel goed begreep dat ze het leven meer dan zat waren. Het is een heel gevoelig onderwerp en ik heb mijn mening erover nog niet helemaal gevormd. Maar bij dat procent dat zo ernstige psychische klachten heeft dat niks helpt na jaren probleren, denk ik dat het heel goed zou zijn als ook zij een kans krijgen om op een zachte manier het leven uit te kunnen stappen.
    De wereld is een mooie plek, maar er zijn echt mensen die gewoon lichamelijk of psychisch niet meer beter kunnen worden. Het zou wreed zijn ze te dwingen hun leven uit te laten zitten. Hoe moeilijk het onderwerp ook is. Het is niet onnatuurlijk. Dieren doen het ook. De natuur is niet perfect, soms is het beter zo.

    Indien u tegen euthanasie bent, welke oplossing heeft u voor het uitzichtloos lijden van een mens?


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Heel erg bedankt lieve mensen. Heb een paar dagen moeilijkheden gehad met mn internet maar ben blij dat jullie zulke fijne reacties geven!


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.