• Over personages: ik was gisteren zo wat aan het lezen op het internet, en dan kwam ik ineens op een artikel, dat ik wel nuttig en interessant vond. Het ging over het zo levend en menselijk mogelijk maken van je zelfverzonnen karakters, door ze een geheel eigen taalgebruik te laten hanteren. Iets wat mensen in het echt ook doen. Het ging over 'catchphrases', dat zijn woorden of zinnen die mensen zoveel gebruiken, dat het hen herkenbaar maakt.
    Toevallig, had mijn zusje daarnet een vriendenboekje van K3 cadeau gekregen, en er stond ook zo'n vraag in: 'wat zeg jij vaak?' Ik vond het wel leuk om even over na te denken, en vooral om het van de echte mensen in mijn omgeving te observeren. (:
    Dus wat zijn jullie observaties hiervan? Wat zijn jullie uitdrukkingen en de uitdrukkingen van de mensen om jullie heen? (:
    Van mijn zusje is het: 'Mag ik iets vrààààgééén?' En mijn buurvrouw zegt altijd, ook zo extreem langgerekt: 'Okayyyy!' En mijn 'kantjes' zijn dat ik mensen, vooral mijn huisgenoten dan, bijna nooit aanspreek met hun voornaam. Tegen mijn vader zeg ik altijd: 'Vent': 'Dat is goed hé vent, of dat is goed hé jongen, dat is dan mijn broer. Mijn broer is 'jongen. (Jongen toch; Aan de kant jongen! Ik moet passeren!). En mijn zusje, dat is 'kind' of 'zuster, (Dag kind.') 'Mag ik iets vrààgéén?' 'Ja, lieve zuster.' En als ik mij boos maak dan sla ik er ook altijd 'jongen, of vent' in: zeg vent, of : zeg jongen, jij denkt zeker dat-'... En als mijn moeder uit haar slof schiet zegt ze altijd: 'Ja, maar ja!' En mijn oma als ze boos is: 'Maar ja, kom zeg.' En mijn broer loopt altijd rond doorheen het huis, uitroepend: 'Mooi! Het leven is mooi!'
    En dan mijn andere oma, ineens in een gesprek zoemt zij altijd ineens uit en zegt: 'Jah - Jah, Jah, Jah, Jah.' En mijn tante altijd zo heel uit de hoogte: 'Ja. Het is waar hé, wat dat ik zeg.' En ik heb ook een vriendin die op de haverklap zegt: 'Maar zo zot, zeg!' En 'Oh zo Cosy - Wosy'
    Dus wat zijn jullie zinnetjes? Of de typische zinnetjes en woordjes van de mensen die jullie kennen? Misschien kunnen mensen hier deze observaties dan ook, als ze dat willen, gebruiken om hun personages wat meer bij te schaven. (:

    [ bericht aangepast op 31 maart 2016 - 14:38 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Aahhh dit is helemaal mijn soort topic. Mijn taalgebruik fluctueert heel erg, ik wissel woorden wonderbaar snel in, maar het valt me heel erg op, hoe mijn vrienden en ik heel snel door elkaar beïnvloed worden.

    Momenteel gebruik ik het woord "guur" echt heel veel, net als Engelse woorden die eigenlijk vooral in zwang zijn op fora, maar dan juist in mijn spreektaal "rip", "rekt", "pranked" "gainz".
    Woorden en zinnen waaraan mensen mij al veel langer koppelen zijn "fancy", "het was zo mooi dat ik wel wilde sterven", "oh nou fijn", "wat een gekkigheid", "nou mag toch hopen van wel"


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wat een leuk topic! Ik gebruik altijd relatief veel lyrics en zinnen uit films/series in mijn dagelijkse taalgebruik en uiteraard staat met stipt op 1 Britney Spears lyrics/quotes. Momenteel is toch echt mijn catchphrase "Niet omdat het moet, maar omdat het kan!" (met veel belachelijke handgebaren), naar aanleiding van die belachelijk irritatie reclame. Dingen die hiernaast vaker terug komen zijn; "Doe maar ruig.", "(wat 'n) partypooper", "true story(, bro)" "Oops!... I did it again", "Finally, we've done it fifteen million times!" en toch wel mijn favorieten: "Nu-uh" en "No. you don't!"


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik hou van dit soort topics, zo leuk om te zien hoe verschillend het taalgebruik van iedereen is! Ik gebruik zelf heel vaak een 'girl' als ik eigenlijk bedoel 'dat meen je niet!'. Verder heb ik een vriendin die klemtonen verkeerd legt in zinnen, en dat heb ik heel snel over genomen. Daarnaast hou ik er ook nog van om mensen in mijn omgevening (utrecht) te pesten met Brabantse uitspraken zoals 'kiek 'm goan' en 'da witte nie'. Tenslotte noem ik mijn vrienden bijna nooit bij hun echte voornaam, maar altijd bij bijnaam, of verschrikkelijke andere dingen zoals 'droppie' 'wijffie' of 'aap', het kan allemaal.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ik ben even heel erg nieuwsgierig, welk artikel was het? (:

    Een heel leuk topic, trouwens! Ik weet niet of ik bepaalde woorden/zinnen extreem vaak gebruik, maar ik vind van mezelf dat ik echt veel te vaak 'I am hungry' zeg (maar ik spreek het dan heel erg fonetisch uit, dus de I spreek ik uit als een ie XD). Voor de rest weet ik niet echt.

    Ik weet nog dat ik ooit een vriendin had en zij zei echt bij ieder verhaal dat ze deed 'En mee gebeurde er dit.' en iedere nieuwe zin begon dan met 'En mee...' Vond ik zo vreemd, want ik had nog nooit iemand 'En mee...' zo vaak horen zeggen :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Romi schreef:
    Ik ben even heel erg nieuwsgierig, welk artikel was het? (:

    Een heel leuk topic, trouwens! Ik weet niet of ik bepaalde woorden/zinnen extreem vaak gebruik, maar ik vind van mezelf dat ik echt veel te vaak 'I am hungry' zeg (maar ik spreek het dan heel erg fonetisch uit, dus de I spreek ik uit als een ie XD). Voor de rest weet ik niet echt.

    Ik weet nog dat ik ooit een vriendin had en zij zei echt bij ieder verhaal dat ze deed 'En mee gebeurde er dit.' en iedere nieuwe zin begon dan met 'En mee...' Vond ik zo vreemd, want ik had nog nooit iemand 'En mee...' zo vaak horen zeggen :')


    Ik weet niet meer wat het eerste artikel was. (:
    Ik kwam op één en dan heb ik er via google enkele gelijkaardige opgespeurd. Hier heb je ze. (:

    http://io9.gizmodo.com/5379280/all-your-characters-talk-the-same--and-theyre-not-a-hivemind

    http://theeditorsblog.net/2012/03/15/variety-in-character-voices/

    http://josephblakeparker.deviantart.com/art/5-Tips-for-Establishing-Character-Voices-563048792

    [ bericht aangepast op 31 maart 2016 - 16:15 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    'Lol'. Ik zeg werkelijk niets anders meer momenteel. Of 'Mo mèèèèns.'


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Chinese kiwi's zijn groen zijn ze niet, ze zijn rood is echt m'n stopzin. Verder ook 'omg' 'tof' 'help' 'whatthefuck' en 'stalkstalk'


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    De mijne: Hooi, nice, ik zeg altijd en nog veel meer.:Y)


    Queer zijn is gewoon alles

    Bij yolanda thuis was het 'wat dat betreft' ;-;


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik zeg al sinds ik kon spreken "Wacht, hé!' tussen alles wat ik doe. Ik zei het zelfs in het Frans op taalkamp :')
    Verder zeg ik iets te vaak 'Goed' en 'Ahja oké', of ja, die drie dingen zegt mijn papa toch dat ik veel zeg.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    ''Ik voel me brak''
    ''By the way''
    ''Ich bin Günter''

    Stel alsjeblieft over die laatste geen vragen


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    LupusBlackfyre schreef:
    ''Ik voel me brak''
    ''By the way''
    ''Ich bin Günter''

    Stel alsjeblieft over die laatste geen vragen


    Ich bin Gunter als in de betekenis van Tinka und Gunter ;D Shake it up


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Troje schreef:
    (...)

    Ich bin Gunter als in de betekenis van Tinka und Gunter ;D Shake it up


    Nee ik had dat ooit overgenomen van Pewdiepie.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Ik zeg heel vaak: Jammeeeeerrrr
    Maar ook gewoon echt bij dingen die nieteens jammer zijn wat dan toch wel wat jammer is van mezelf xd

    Of:
    "Fuck my life"

    [ bericht aangepast op 31 maart 2016 - 20:09 ]


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Als ik ergens van baal zeg ik altijd 'jank' of 'janken' :'D


    26 - 02 - '16