• Afgelopen week en deze week had/heb ik blok. Nu, sinds vorige blok is er aan mijn studievaardigheden gesleuteld, dus in plaats van mijn blok door te brengen met samenvatten, heb ik alles al gestructureerd en moet ik daadwerkelijk nu gaan blokken. Echter, dit lukt niet. Ik heb geen motivatie, ik wil simpelweg niet en het lukt ook niet. Het vak wat ik moet blokken heb ik vorig jaar al gehad en heb ik twee keer met een 9/20 niet gehaald. Bij alles wat ik lees is het zovan, dat weet ik al. Oké, fijn, ken ik het daarmee al?
    Please help! Ik ben wanhopig. Ik wil echt goed gaan leren, en ik wil echt goed gaan studeren en alles, maar het lukt me gewoon niet. En de laptop weg leggen en alles doe ik al, daar hoef ik helemaal geen tips voor. Afleiding en alles, dat lukt allemaal. (Eigenlijk niet, maar dat weet ik.) Het gaat zich erom dat het blokken zelf, het stampen dus, niet lukt. (En daarmee bedoel ik zo: iets lezen, de tekst weg leggen en dat dan in je hoofd herhalen, of ergens apart opschrijven of iets. Dat dus.)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Hmm, is er niet een mogelijkheid om vragen/opdrachten te oefenen? Zo leer ik zelf het beste.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Shazi schreef:
    Hmm, is er niet een mogelijkheid om vragen/opdrachten te oefenen? Zo leer ik zelf het beste.


    Er is wel een wiki met examenvragen, maar dan heb je alsnog niet echt een zekerheid of het goed is en die vragen zijn meestal niet echt duidelijk.. Maar inderdaad, misschien moet ik meer focussen op vragen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    BIj onze opleiding worden de toetsen van vorige jaren op een website gezet, zodat de studenten van dit jaar daarmee kunnen oefenen, inclusief de antwoorden. Misschien is er voor jouw studie ook wel zo'n website. Je zou ouderejaars of je studieadviseur kunnen vragen.

    Ik snap echt wat je bedoelt, dat merk ik zelf ook. Het blijft bij mij gewoon totaal niet hangen. En dat is best onhandig voor onze opleiding, dus ik ga er lekker mee stoppen en iets anders doen, maar ik begrijp best dat dat voor jou misschien niet de oplossing is :')


    Slightly drunk.

    Kan je anders niet iemand vragen of die jou vragen kan stellen over de stof? Dan oefen je toch en krijg je waarschijnlijk duidelijke vragen.


    Physics is awesome

    Doen alsof je de stof aan iemand uitlegt en als je dan vastloopt opzoeken werkt goed voor mij. Ik heb de hele filmgeschiedenis aan mijn moeder uitgelegd en er ook een heel lijstje van gemaakt op Q toen ik het blokken zat was. Vorig jaar ook niet gehaald dus moest het ook herkansen en het ging nu eigenlijk heel goed ondanks dat ik het echt vreselijk vind. Je kan het ook aan een oude knuffel of pop uitleggen oid als er niemand is.


    Happy Birthday my Potter!

    Presenteer de stof. Roep je huisgenootjes / vrienden / familie bij elkaar en begin je stof uit te leggen. Laat die mensen dan ook vooral vragen stellen. Als je het aan hen uit kunt leggen en de vragen kunt beantwoorden zonder in je boeken te duiken om achter antwoorden te komen, snap je het.
    Verder raad ik je aan om eens op andere manieren te leren. Gebruik bijvoorbeeld kaartjes waarop je aan de ene kant een begrip schrijft en aan de andere kant de uitleg. Leren met kaartjes vind ik persoonlijk veel leuker, aangezien leren zo een soort 'spelletje' wordt.
    Heel veel succes in ieder geval!


    I don't understand that reference. - Castiel

    Ik vertelde vroeger mijn leerstof aan de kat. Ik vond dat ideaal. Later nam ik steeds mijn samenvatting bij de hand en liep ik door het huis en tuin en leerde ik eerst letterlijk wat er stond. Daarna legde ik dat kleine dingetje uit aan mezelf, in eigen woorden. Dat moest zeker geen lang stukje zijn.
    Voor mijzelf was het ook een must om mijn boeken en PowerPoints samen te vatten. Daardoor kon ik de leerstof al veel beter. Een inhoudsopgave is ook een goede manier om te testen wat je van ieder hoofdstuk weet.

    Zo heb ik in ieder geval mijn middelbaar en 2 volwaardige bachelors doorgekomen, met onderscheiding.

    Ik heb wel eens gehoord over een geheugenpaleis. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd omdat mijn eigen technieken voor mij werken en ik de kans niet wou nemen dat dit zou mislukken. Maar misschien is het iets voor jou. Het gaat over een techniek waarbij je bijvoorbeeld de keuken gebruikt als referentie. Ieder hoofdstuk steek je in een kastje. Zodra je weet over welk hoofdstuk het gaat, ga je naar dat kastje en haal je eruit wat je nodig hebt. Bepaalde info kan je zelfs aan het keukenmateriaal in dat kastje linken. Ik vermoed dat door die linken te leggen en info te koppelen je die dingen beter kan onthouden.
    Misschien moet je er eens meer over opzoeken?


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Je legt te veel druk op jezelf en je lat meteen te hoog. Uit ervaring kan ik zeggen dat het normaal is dat het stampen je niet lukt aan de unief. Daarvoor zijn de cursussen te groot, het is niet meer zoals in het middelbaar: cursus doornemen, alles er een paar keer instampen en je kunt het. Het beste is gewoon je cursus nemen en het allemaal eens overlopen, en net niét verwachten dat het zal blijven hangen. Gewoon doornemen. Morgen, of de volgende dag, zul je zien dat je al heel wat meer hebt opgenomen, neem het nog eens door, opnieuw niet met de verwachting elk puntje erin te stampen want dat is onbegonnen werk, gewoon overlopen, en opnieuw zul je zien dat er al heel wat blijft hangen. Je kunt je cursus er niet instampen. Je moet het gewoon een paar keer grondig overlopen en wat je nog niet weet er pas helemaal op het einde bij instampen, dus vlak voor je examen, maar doe het niet van de eerste keer. Ik leer mijn cursus altijd een paar keer, waarbij ik alsmaar meer en meer informatie opneem. Het doel is genoeg te weten, niet alles: daarmee kun je gerust een 10, een 13, zelfs een 16 mee halen. Dus wees niet al te bezorgd als je het er niet in gestampt krijgt, het is normaal. Het enige wat ik echt zou stampen is je structuur en inhoudsopgave, als je je titels kent zul je meteen alles wat onder die titels valt kunnen oproepen. En het belangrijkste op een examen zijn de grote lijnen: als je die allemaal kunt geven en dan aanvullen met details, is dat meer dan genoeg. Verlies je dus niet in die details: structuur is het belangrijkste om te kennen, en hang de rest daar dan aan op. Als je niet alle details erin kunt stampen, is dat zo erg niet, de meeste professoren verwachten dat niet eens. (:

    [ bericht aangepast op 4 april 2016 - 8:41 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.