• De stelling van deze week luidt:
    Kinderen moeten sneller seksuele voorlichting krijgen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Ik ben eigenlijk geen hele grote voorstander van het zo vervroegen omdat ik denk dat het zinvoller is om je daar pas op een iets latere leeftijd mee te bemoeien. Maar, wat ik heel erg merk is dat kindereb er steeds vroeger mee beginnen en in aanraking komen. Om problemen te voorkomen zou het wel zinvol zijn om ze er eerder over in te lichten. Al weet ik niet tot hoe verre het ook echt nuttig zou zijn en of dat het niet juist nog meer kinderen er eerder mee in aanraking te laten komen. :')


    The truth is out there.

    Nou we krijgen al sinds groep 4 praatjes over een jongen en een meisje en in groep 7 krijg je dan het verhaal van een condoom. En in groep 8 mag je zo'n ding om een banaan dien O_O (heb ik niet gedaan) ik vind dat als je het al vanaf de basis school hebt wel vroeg genoeg...


    Treat People With Kindness

    Bij mij op school begon het in groep 6 met die filmpjes van liefdesplein etc. Vind dat vroeg genoeg, je gaat zo'n verhaal toch niet ophangen aan een kleuter?


    chaos makes the muse

    Op mijn school kregen we vanaf 11 jaar seksuele voorlichting en om eerlijk te zijn vind ik dat meer dan vroeg genoeg. Daarna kregen we twee jaar later nog eens seksuele voorlichting - maar dan iets diepgaander - en vorig jaar nog een keer, dus ik vermoed dat we echt wel voldoende voorlichting krijgen op de juiste leeftijd.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik kreeg het vanaf 11 jaar en dat vind ik wel vroeg genoeg eigenlijk. Daarnaast wist ik op die leeftijd er eigenlijk ook al wel wat van, gewoon door wat mijn ouders en familie het me verteld hadden.
    Dus ik ben het niet eens met de stelling.


    The soul needs autumn.

    Ik ben Belg en heb het in totaal drie keer op school gekregen: de eerste keer toen ik 10/11 was, dan veel uitgebreider toen ik 14 was - waar er wel dingen werden gezegd die meisjes en jongens van zichzelf wel wisten, maar van elkaar niet kenden. Dat was wel uitgebreider, veel jongens wisten toen bijvoorbeeld nog niet dat maanstonden gekoppeld waren aan zwangerschap. Ik wist ook nog dingen over de man nog niet toen. Dan een derde keer heb ik het in het laatste jaar van de middelbare school gehad, toen ik 18 was.
    Dus ik vind dat ze het in België wel wat uitgebreider mogen geven voor je 14 bent. Als je dan pas voor het eerst van bepaalde dingen moet horen, dat is wel wat laat. Ik heb ooit eens een meisje gekend die een heel gesloten moeder had en die ineens totaal in paniek sloeg en begon te huilen omdat ze er ineens allemaal bloed in haar onderbroek zat en dacht dat er iets ergs met haar was. Ze was nog nooit ongesteld geweest en had er nog nooit iets over gehoord. Als ze het toch al willen geven aan de leeftijd van 10, doen ze het maar beter meteen goed. Voor de leeftijd van 10 hoeft echt niet prima. Ik vind 10 prima omdat dat he punt is vlak voor de puberteit begint uit te breken. Daarnaast zijn ze er ook mentaal rijp voor. Ik heb een zusje van 7, en een buurjongen van 8. Aan die leeftijd moet je dat allemaal nog niet in detail gaan vertellen. Ten eerste, zijn ze daar uit zichzelf nog niet echt mee bezig, want die hormonen zijn er nog niet en is hun mentale ontwikkelingsniveau gewoon nog niet rijp genoeg. Die kinderen geloven nog in sinterklaas en zijn er niet mee bezig en wat ze er van weten, vinden ze maar erg raar. Ze zijn echt nog niet rijp genoeg om voorlichting aan te gaan geven.
    Daarnaast: ik denk dat elk kindje wel op een bepaald punt vraagt aan zijn ouders hoe een kindje in de buik beland en die vraag ook valt voor ze 10 jaar oud zijn. De ouders leggen dat dan wat uit en dat is voldoende vind ik. Om alles in detail te gaan zeggen over het verloop van de voortplanting, de anatomie, de puberteit, de eisprong, de zwangerschap... Dat is nog te vroeg.

    [ bericht aangepast op 24 april 2016 - 9:41 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vind juist dat het iets mag verlaten. Wij kregen voorlichting in de lagere school en toen had ik helemaal niets aan die info, waardoor ik het ook niet onthouden heb. Naar mijn mening zouden ze het moeten geven wanneer het relevant begint te worden.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Eerder niet, maar wel veel vaker. Ik denk dat dat veel ongelukken kan voorkomen.

    Ik heb zelf nooit voorlichting gehad, anders dan uit het biologieboek in klas 3. 15 jaar en dan alles pas leren is best laat. 12 jaar is veel beter. Als ik ook al hoor wat meisjes op die leeftijd doen...


    Ik vind dat de ouders heel goed zelf kunnen beslissen wanneer ze hun kinderen uitleg geven over de bloemetjes en bijtjes. Behalve in gelovige gezinnen. Daar gebeurd het vaak nooit.

    [ bericht aangepast op 24 april 2016 - 10:38 ]

    Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.

    Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.

    Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
    Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.

    Ik denk dat het momenteel op een goede leeftijd begint. Niet dus.


    I wanna be a wizard!

    Nee, het begint vroeg genoeg. Wel vind ik dat er betere voorlichting gegeven moet worden.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Vroeg genoeg zo.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Vroeg genoeg, maar bij sommige scholen wel duidelijker! Bij ons werd het in groep 8 HELEMAAL overgeslagen!


    You dare to gaze upon me?

    Tien is vroeg genoeg. Wel zou het meer naar de normen van vandaag mogen gaan. Want geloof me, kinderen gaan heel anders om met seks dan tien/vijf jaar geleden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Wij kregen het al in groep 6. Ik vind dat ook gewoon vroeg genoeg.


    I don't care how old I am, I'm going in the bouncy castle!