• Ik woon sinds kort op kamers, wat natuurlijk betekent dat ik (op de dagen dat ik niet met vrienden/huisgenoten eet of snel een kant-en-klaarmaaltijd haal) ik voor mezelf moet gaan koken. Het probleem is alleen dat ik niet zo heel erg veel fantasie heb wat koken betreft: het aantal recepten dat ik regelmatig kook is vrij klein en ook ben ik veel meer gewend om voor meerdere personen te koken dan alleen voor mezelf.
    Mijn vraag is dus of jullie nog makkelijke, lekkere recepten weten die voor één persoon te koken zijn en die het liefst snel en met een klein aantal pannen te maken zijn. Ik eet overigens geen vlees, dus vegetarische recepten zouden het fijnst zijn, maar mocht je een goed recept weten waar wel vlees in zit, dan zou ik het alsnog fijn vinden als je het hier achterlaat, want meestal is dat toch wel makkelijk te vervangen. (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Heee, dat ben je bij mij aan het juist adres. High-five vegetarische kamer-bewoner. Ten eerste, als je een diepvries hebt, kun je voor twee personen koken en dan een portie in de diepvries doen, zodat je later een keertje niet hoeft te koken.
    Waar ik ook moeite mee heb, is groenten maken. Ik eet niet veel soorten groenten en meestal doe ik in de rijst en pasta een groentenmix van verschillende groentes. Deze doe ik dan opsnijden en verdelen in porties en weer een deel invriezen, of bewaren voor de dag erna. (Let wel; eerst de groenten aanbraden voordat je ze in de diepvries steekt.)
    Eigenlijk heb ik drie "hoofdgerechten";
    -rijst; dan kook ik rijst en dan wok ik in een braadpan met een lekker saus een kant en klaar aziatische groentenmix met vegastukken, of zelfgemaakte groentenmix van hierboven. Wat ook wel lekker is, is "aardappelen, groenten, vlees", maar dan met rijst, groenten apart ernaast en dan vegavlees of ei (in welke variant dan ook).
    -"aardappelen, groenen, vlees"; lekker lui: ik pak ovenaardappelen, en vegavlees, die steek ik dan samen in de oven, en dan maak ik spinazie of een andere groente ernaast. Lekker makkelijk en lui, de oven doet het meeste werk.
    -pasta; dan pak ik een der welke pasta, dan braad ik tomaten op, of ik laat ze sudderen, daar smijt ik dan wat in, zoals ui, of olijven of paprika of whatever wat je wilt, of zelfs groentenmix van hierboven, als de tomaten vrij gaar zijn, zodat het bijna een saus is. En daar gaat dan rode pesto bij, et viola. Lekkere pasta. Bonus: spaghetti met tomatensaus en vegetarische knackworstjes.
    (-wraps; jep, tomaten braden (niet te veel) en daar groenten en shit bij gooien en vegastukjes.)

    *groentenmix van de laatste keer; aubergine, courgette, ui, paprika, champignons. Maar daar kan ook brocolli of bloemkool of whatever bij, wat je zelf wilt. De meeste groentenmixen zijn voor zowel rijst als pasta te gebruiken.
    **ik een geen bonen, maar die kun je uiteraard overal erbij gooien.

    Hehe, ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je een preciezer recept wilt hebben, dan kan je me altijd pb'en of gb'en.

    [ bericht aangepast op 2 mei 2016 - 12:43 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Pasta (vers en niet vers zijn beide snel), rijst, aardappelpuree, pizza maken met bladerdeeg, ovenschotel met wat je maar lekker vindt, iets wokken (kan ook in een normale braadpan), vleesvervangers met een paar aardappels/puree.

    Verder weet ik zo snel niets te bedenken.

    Invriezen. Kook gewoon porties voor twee of drie mensen, wat veel makkelijker is om aan te komen in de supermarkt omdat alles totaal niet is ingesteld op 1 persoons maaltijden, maar juist op gezinnen.
    Pak wat je over hebt, verdeel het in plastic bakjes en voila, je hebt meteen wat al heb je een avond geen zin om te koken.


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik kook graag pasta in bouillon, samen met wat verse ingrediënten (zoals tomaat, ui, basilicum en knoflook) en kruiden (peper, zout, chilipeper, etc.). Daar kun je precies van maken wat je nodig hebt en het is nog gezond ook! Echt ideaal. :Y)


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Ik raad je Mac n' Cheese aan. Het is erg lekker en kan ook vegetarish bereid worden. (-:


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Gevulde paprika met rijst vind ik lekker. Ik vul die paprika met gehakt, provinciale kruiden, peper en tomaat maar een vegetarische variant kan gebruik maken van champignons ;D.


    No growth of the heart is ever a waste

    Wat ik zelf heel lekker vind is twee tomaten en twee eieren in ´blokjes´ snijden, die bij elkaar gooien en dan er Calvé mayonaise, zout en peper er door heen mengen. Zelf eten wij dat wel eens als avondeten en dan kun je een boterham met lichtjes boter erop erbij doen. Erg lekker en makkelijk....panloos ;D


    You were born original, don't die as a copy.

    Junns schreef:
    Invriezen. Kook gewoon porties voor twee of drie mensen, wat veel makkelijker is om aan te komen in de supermarkt omdat alles totaal niet is ingesteld op 1 persoons maaltijden, maar juist op gezinnen.
    Pak wat je over hebt, verdeel het in plastic bakjes en voila, je hebt meteen wat al heb je een avond geen zin om te koken.


    26 - 02 - '16

    Dank jullie wel voor de ideeën! Invriezen had ik zelf ook al bedacht, maar soms kan het ook wel handig zijn om gewoon voor één dag te koken. Maar het is inderdaad een goede tip! (:

    Patholoog schreef:
    Heee, dat ben je bij mij aan het juist adres. High-five vegetarische kamer-bewoner. Ten eerste, als je een diepvries hebt, kun je voor twee personen koken en dan een portie in de diepvries doen, zodat je later een keertje niet hoeft te koken.
    Waar ik ook moeite mee heb, is groenten maken. Ik eet niet veel soorten groenten en meestal doe ik in de rijst en pasta een groentenmix van verschillende groentes. Deze doe ik dan opsnijden en verdelen in porties en weer een deel invriezen, of bewaren voor de dag erna. (Let wel; eerst de groenten aanbraden voordat je ze in de diepvries steekt.)
    Eigenlijk heb ik drie "hoofdgerechten";
    -rijst; dan kook ik rijst en dan wok ik in een braadpan met een lekker saus een kant en klaar aziatische groentenmix met vegastukken, of zelfgemaakte groentenmix van hierboven. Wat ook wel lekker is, is "aardappelen, groenten, vlees", maar dan met rijst, groenten apart ernaast en dan vegavlees of ei (in welke variant dan ook).
    -"aardappelen, groenen, vlees"; lekker lui: ik pak ovenaardappelen, en vegavlees, die steek ik dan samen in de oven, en dan maak ik spinazie of een andere groente ernaast. Lekker makkelijk en lui, de oven doet het meeste werk.
    -pasta; dan pak ik een der welke pasta, dan braad ik tomaten op, of ik laat ze sudderen, daar smijt ik dan wat in, zoals ui, of olijven of paprika of whatever wat je wilt, of zelfs groentenmix van hierboven, als de tomaten vrij gaar zijn, zodat het bijna een saus is. En daar gaat dan rode pesto bij, et viola. Lekkere pasta. Bonus: spaghetti met tomatensaus en vegetarische knackworstjes.
    (-wraps; jep, tomaten braden (niet te veel) en daar groenten en shit bij gooien en vegastukjes.)

    *groentenmix van de laatste keer; aubergine, courgette, ui, paprika, champignons. Maar daar kan ook brocolli of bloemkool of whatever bij, wat je zelf wilt. De meeste groentenmixen zijn voor zowel rijst als pasta te gebruiken.
    **ik een geen bonen, maar die kun je uiteraard overal erbij gooien.

    Hehe, ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je een preciezer recept wilt hebben, dan kan je me altijd pb'en of gb'en.


    *Geeft je een vegetarische kamerbewoner high-five terug ^^*
    Haha, ik weet nu bij wie ik moet zijn als ik recepten nodig heb, misschien dat ik inderdaad wel een keer een pb'tje stuur (: Dankjewel voor deze ideeën voor gerechten!


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Curry's maken!
    Ik heb thuis 3 potjes kruidenmix, kosten geloof ik 2 euro per stuk. 1 eetlepel en volle, dikke yoghurt (Grieks of turks), daar gooi je groenten bij (aardappelstukjes, boontjes, aubergine, courgette, komkommer) en dat eet je dan met salade of rijst. Kun je makkelijk bewaren en invriezen en er is eigenlijk niets aan.
    Verder raad ik je aan om wat kookboeken aan te schaffen (ik ben ook arme student en haal mijn kookboeken bij de kringloopwinkel. Kosten niet meer dan 2 euro en zitten echt pareltjes tussen!). Je hebt heel veel fijne vegetarische kookboeken (zoals de Dikke Vegetariër) en verschillende studentenkookboeken.
    Verder kan ik echt uren doorgaan over koken want ik hóu van koken, dus als je eens leftovers hebt, don't hesitate to contact me! hehe.

    [ bericht aangepast op 3 mei 2016 - 18:49 ]


    tya