• Ik weet niet wat er happening is in Europa, maar er schijnt een staatsgreep te zijn gedaan in Turkije door de militairen. D'r is een liveblog op de NOS, maar ik heb alleen de nos app voor me beschikbaar.

    Ik ben heel benieuwd in ieder geval naar de beweegredenen, want: wat the actual magnum?

    Updates:
    "Staatsgreep Turkije lijkt mislukt
    "Het leger, of een groot deel daarvan, poogde de macht te grijpen. Het keerpunt lijkt het moment waarop het volk gehoord gaf aan de oproep van president Erdogan om protesterend de straat op te gaan."

    194 doden na mislukte staatsgreep Turkije, ruim 1500 arrestaties

    Bij een poging van een deel van het leger om de macht in Turkije over te nemen zijn gisteravond en vannacht zeker 194 mensen om het leven gekomen. Het gaat om 104 coupplegers en 47 burgers. Ook zijn er 41 politie-agenten en 2 militairen gedood die aan de kant staan van de regering. Ruim 1100 mensen raakten gewond.
    De vannacht benoemde waarnemend opperbevelhebber van de strijdkrachten zegt dat de burgers om het leven zijn gebracht door de opstandelingen.

    Er zijn 1563 mensen gearresteerd, die volgens een woordvoerder van de Turkse regering allemaal werkzaam zijn bij het leger. De arrestaties zijn overal in Turkije gedaan.

    Hier is het verdere artikel


    Ik heb ook een interessant artikel gevonden over eerdere staatsgrepen: lees hier.

    [ bericht aangepast op 16 juli 2016 - 11:17 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Omg, misschien zijn die militairen wel IS en heeft niemand het door en word straks iedereen daar vermoord of zo D:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik dacht ik ga even naar de Turkse TV zender, is hij helemaal op zwart. Hoe blijven mensen dan in gods naam op de hoogte joh.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Volgens de NOS heeft het leger een statement op bepaalde websites geplaatst, waarin staat dat ze de staatsgreep plegen om corruptie tegen te gaan, dat ze mensenrechten en de rechtsstaat willen herstellen, en dat ze een grondwet willen die binnen- en buitenlandse vrijheid garandeert. Volgens dat bericht hebben ze de regie over de regering overgenomen, de grenzen geblokkeerd, en beschermen ze alle burgers, ongeacht hun religie of etniciteit.

    Voorzichtig optimistisch?


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Nythe schreef:
    Dit is een goed iets toch? Of heb ik niet goed begrepen wat wikipedia me vertelde dat een coup was..

    Ik ken wel de uitspraak Coup de Grace en dat betekend uit het leiden verlossen.
    Wiki, dus ik denk dat ze dit dan ook willen doen met de mensen die onder druk van de regering staan.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Aerodactyl schreef:
    Ik dacht ik ga even naar de Turkse TV zender, is hij helemaal op zwart. Hoe blijven mensen dan in gods naam op de hoogte joh.


    Zeker omdat Youtube en Twitter geblokkeerd zijn. Ik hoorde dat de militairen in het TRT gebouw zaten en de zender offline gegooid hebben tot en met zondag.


    Your make-up is terrible

    Blijkbaar heeft Erdogan asiel aangevraagd in Duitsland (reddit)

    [ bericht aangepast op 15 juli 2016 - 23:41 ]


    Shoganai i ne~

    Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind het echt erg dat de president tegen mensen zegt om tegen de militairen in te gaan en na de curfew naar buiten te gaan, terwijl hij zichzelf verstopt.


    Your make-up is terrible

    Aerodactyl schreef:
    (...)
    Ik ken wel de uitspraak Coup de Grace en dat betekend uit het leiden verlossen.
    Wiki, dus ik denk dat ze dit dan ook willen doen met de mensen die onder druk van de regering staan.


    Dat is weer iets anders, haha. Een coup is gewoon een ander woord voor staatsgreep! Tot nu toe zijn er geen berichten van slachtoffers, maar alles is nog erg onduidelijk.


    de coup zelfst.naamw. (m.)
    Uitspraak: [kup, ku]
    Verbuigingen: coup|s (meerv.)

    illegale poging om de macht in een land over te nemen
    Voorbeeld: `een coup plegen`
    Synoniem: staatsgreep


    Our Father who art in Heaven. Our Father who art buried in the yard.

    Voor de mensen die het verder willen volgen via televisie: op Al Jazeera zijn de laatste updates. Telfort/KPN kanaal 40!


    Up with the sun. Gone with the wind.

    Antigone schreef:
    (...)

    Dat is weer iets anders, haha. Een coup is gewoon een ander woord voor staatsgreep! Tot nu toe zijn er geen berichten van slachtoffers, maar alles is nog erg onduidelijk.


    de coup zelfst.naamw. (m.)
    Uitspraak: [kup, ku]
    Verbuigingen: coup|s (meerv.)

    illegale poging om de macht in een land over te nemen
    Voorbeeld: `een coup plegen`
    Synoniem: staatsgreep


    Coup de Grace hoeft niet per se het doden van iemand te zijn, maar meer uit het leiden verlossen. Oftewel, ze willen de regering onderdrukken.

    Maar dat van jou klinkt logischer. Ik dacht, laat ik ook wat inbrengen xd


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Jeetje, wat een rare situatie. :c
    Ik hoop dat, hoe dit ook afloopt (en ik weet echt veel te weinig om iets te zeggen over wat de juiste afloop zou zijn), er in ieder geval zo min mogelijk geweld bij zal komen kijken. Daarvan hebben we de laatste tijd al te veel gezien.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Camhanaich schreef:
    Voor de mensen die het verder willen volgen via televisie: op Al Jazeera zijn de laatste updates. Telfort/KPN kanaal 40!

    Ik zat net op Rai1 geloof ik, daar is het ook up-to-date!


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Aerodactyl schreef:
    (...)
    Ik zat net op Rai1 geloof ik, daar is het ook up-to-date!

    Dankjewel!


    Up with the sun. Gone with the wind.

    Die NOS "live" site loopt echt achter. Die zeggen nu pas dat TRT offline is, lol.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.