• De stelling van deze week luidt:
    De jeugd zou verplicht meer tijd moeten doorbrengen met ouderen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Forceren is naar mijn mening niet de manier. Dat gaat averechts werken. Positief aanmoedigen, wat door enkele initiatieven al gebeurt, werkt denk ik beter.


    26 - 02 - '16

    Niet verplicht nee, het is voor de ouderen ook niet leuk als iemand met tegenzin tijd met hen doorbrengt. Aanmoedigen kan wel, maar verplichten niet.

    [ bericht aangepast op 24 juni 2018 - 19:16 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Aedion schreef:
    Niet verplicht nee, het is voor de ouderen ook niet leuk als iemand met tegenzin tijd met hen doorbrengt. Aanmoedigen kan wel, maar verplichten niet


    And then we'll see it.

    Tashirojima schreef:
    Forceren is naar mijn mening niet de manier. Dat gaat averechts werken. Positief aanmoedigen, wat door enkele initiatieven al gebeurt, werkt denk ik beter.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Als je dat verplicht zou moeten zijn, wordt Nederland langzamerhand minder een democratie en meer een dictatuur.

    [ bericht aangepast op 24 juni 2018 - 21:07 ]

    Tashirojima schreef:
    Forceren is naar mijn mening niet de manier. Dat gaat averechts werken. Positief aanmoedigen, wat door enkele initiatieven al gebeurt, werkt denk ik beter.


    You dare to gaze upon me?

    Ja, en als de jongeren dan te weinig bij de ouwetjes langsgaan, krijgen ze minpunten en mogen ze niet meer op het openbaar vervoer. Net als in China, topidee! (Y)

    Aedion schreef:
    Niet verplicht nee, het is voor de ouderen ook niet leuk als iemand met tegenzin tijd met hen doorbrengt. Aanmoedigen kan wel, maar verplichten niet.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Oneens, Zo verplichten bezoekje zijn voor Ouderen ook niet leuk. Die merken dan ook wel de die jongeren er niet voor hun plezier zijn en dan is het voor de ouderen mensen ook niet leuk. Ik vind wel zeker dat er inderdaad meer jongeren en ouderen projecten zouden moeten komen. Dit is goed voor beide partijen maar dit moet geen verplichtingen worden wat dat heeft geen zin voor mijn gevoel.


    We are like Glass. We Break and eventually we shatter.

    Ik werk sinds een jaar als student in een rusthuis in de buurt en ik vind dat echt een geweldige ervaring. Nu, dat is echt wel iets persoonlijk, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat leuk vindt.
    Die mensen zijn zo dankbaar en blij als je hen helpt of gewoon al even luistert naar hun verhaal. Mijn grootouders langs papa's kant zijn recentelijk overleden en ik heb enorme spijt dat ik niet meer met hen gepraat heb. Ik wil nu zo graag hun verhalen horen, hoe hun leven was, etc.

    Ik vind dat ouderen onschatbare informatie hebben over hoe het vroeger was, en dat we dat als jeugd niet mogen vergeten. Nu niet de typische 'vroeger was het beter'-verhalen, maar eerder dingen waar je van kan leren. Bijvoorbeeld wat ze graag aten vroeger dat nu bijna niet meer gegeten wordt.

    Dat contact forceren moet je niet doen, maar jongeren een duwtje in de rug geven om de stap te zetten kan wel helpen. Een mens helpen is het mooiste dat je kan doen.

    [ bericht aangepast op 26 juni 2018 - 18:26 ]


    Let the Night embrace you

    Er zijn al initiatieven waarbij studenten goedkoper mogen wonen in ruil voor wat maatschappelijk werk bij ouderen. En hier ben ik dus helemaal voor. Die ouderen leven helemaal op en die studenten beleven er ook heel veel plezier aan.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik ben bijna 15.
    En toen ik 10 was was ik altijd bang dat 17 jarige enz mij zouden uitschelden.

    Maar nu word zelfs ik uitgescholden door 11 jarige. Ik kan me niet herinneren dat mijn vriendengroepje toen ook al zo schold of mensen in de klas. Al helemaal niet naar oudere kinderen.

    Wat ik wil zeggen. Het respect dat de jeugd heeft word met de dag minder.

    Misschien als ze wat meer tijd door brengen met oudere dat ze dan wee wat meer respect krijgen voor anderen.


    Treat People With Kindness

    Paardenvriend schreef:
    Ik ben bijna 15.
    En toen ik 10 was was ik altijd bang dat 17 jarige enz mij zouden uitschelden.

    Maar nu word zelfs ik uitgescholden door 11 jarige. Ik kan me niet herinneren dat mijn vriendengroepje toen ook al zo schold of mensen in de klas. Al helemaal niet naar oudere kinderen.

    Wat ik wil zeggen. Het respect dat de jeugd heeft word met de dag minder.

    Misschien als ze wat meer tijd door brengen met oudere dat ze dan wee wat meer respect krijgen voor anderen.


    Niet om gemeen over te komen, maar ik begrijp de relevantie niet helemaal :)
    Jij hebt het over jongeren, niet over ouderen. Respect komt ook voort uit vele dingen. Al vind ik wel dat je gelijk hebt dat de jeugd tegenwoordig minder respect heeft. Als ik zie hoe sommigen zich gedragen, kan ik best begrijpen waarom je dit zegt. Toch mogen we niet veralgemenen. Maar hoe je het nu zegt, komt het bij mij over alsof je bedoelt dat oudere kinderen wel mogen schelden. Verbeter me gerust :)

    Mijn eigen mening is zoals al velen zeiden: een duwtje in die richting kan geen kwaad, maar verplichten lijkt me niet goed. Er zijn vele initiatieven die werken met ouderen belonen, ook al zou het plezier dat zij er aan beleven al genoeg van een beloning moeten zijn. Ik ben 15 jaar op het moment en heb o.a via school al veel soortgelijke dingen gedaan, zowel verplicht als vrijwillig. Ik hoop ook dat we dit nog bevorderen, want ja het is zeker nodig.


    What is a bookshelf other than a treasure chest for a curious mind?

    YoungbIood schreef:
    Niet verplicht nee, het is voor de ouderen ook niet leuk als iemand met tegenzin tijd met hen doorbrengt. Aanmoedigen kan wel, maar verplichten niet.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik denk dat zeker goed is de jeugd meer in contact te laten komen met ouderen. Zoals vaak gezegd moet dit zeker niet geforceerd worden, maar ik ben wel van mening dat dit meer gestimuleerd zou moeten worden. Jongeren kunnen veel leren, maar andersom zeker ook. Ik heb het gevoel dat er door nieuw komende technologie een heleboel ouderen zijn die veel moeilijker meekomen en dat er daardoor een soort kloof ontstaat. De normen en waarden en de cultuur heeft de afgelopen tijd veel veranderd en ik denk dat het zeker een goed ding is om de ouderen daar meer in contact mee te laten komen, zeker als dit eenzaamheid kan verhelpen en misschien voor betere zorg kan zorgen, want ik denk dat als de ouderen de jongeren beter begrijpen, dit andersom ook zo zal zijn.


    you don't love me the way that i love you // Heizer is nu Fagerman