• En elke keer is het weer hetzelfde liedje: ik begin met een verhaal en kom maar niet verder.
    Ik heb altijd wel iets:

    - ik zit met 20.000 verschillende verhalen in mijn hoofd
    - na een tijd heb ik gewoon geen inspiratie meer
    - als ik een paar verhalen wil combineren, omdat ze toch iets met elkaar te maken hebben, lijkt het nergens op
    - ik weet niet hoe ik de vriend(en)/vriendin(nen) van de hoofdpersonage moet beschrijven
    (daarbij bedoel ik meer van: in het begin in het verhaal komt hij/zij veel voor, daarna weet ik gewoon niet wat ik met diegene moet doen)
    - ik ben altijd bang dat het verhaal te saai gaat worden, waardoor ik niet meer verder schrijf
    - ik weet niet hoe ik gedetailleerd moet schrijven
    - ik weet niet hoe ik de begin pagina of de cover ofzoiets zodanig interessant moet maken
    - ik kan nooit een goeie titel bedenken
    enzovoorts...

    Kan iemand mij hierbij helpen of tips geven?

    [ bericht aangepast op 30 juli 2016 - 23:51 ]


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    In het begin dat ik schreef had er ook last van.
    Mijn reden dat ik had was dat mezelf te vaak opjaagde.
    Als je zelf opjaagt dan lukt er moeilijker.
    Je moet gewoon rustig beginnen en er van genieten;
    Je moet gewoon alles schrijver wat er in je opkomt en zelf goed bij voelen.
    Mijn truc voor als iets interessant wilt maken voor lezer is keer kijken naar andere goeie verhalen.
    Dus lezen en keer kijken hoe de andere schrijvers het doen. Ik heb dan iets die mij in de goeie baan brengt van het verhaal.
    Ook als iets hebt geschreven andere mensen hun mening vragen. Vragen aan mensen die graag lezen en zo weet je de minpuntjes.
    Jezelf niet opjagen als verhaal schrijft en gewoon schrijven wat je leuk vind.
    Eerst schrijven wat erin je opkomt daarmee van genieten en veel lezen. Daarna als af is verbeteren met hulp van mensen.

    MagicInOurHeart schreef:
    In het begin dat ik schreef had er ook last van.
    Mijn reden dat ik had was dat mezelf te vaak opjaagde.
    Als je zelf opjaagt dan lukt er moeilijker.
    Je moet gewoon rustig beginnen en er van genieten;
    Je moet gewoon alles schrijver wat er in je opkomt en zelf goed bij voelen.
    Mijn truc voor als iets interessant wilt maken voor lezer is keer kijken naar andere goeie verhalen.
    Dus lezen en keer kijken hoe de andere schrijvers het doen. Ik heb dan iets die mij in de goeie baan brengt van het verhaal.
    Ook als iets hebt geschreven andere mensen hun mening vragen. Vragen aan mensen die graag lezen en zo weet je de minpuntjes.
    Jezelf niet opjagen als verhaal schrijft en gewoon schrijven wat je leuk vind.
    Eerst schrijven wat erin je opkomt daarmee van genieten en veel lezen. Daarna als af is verbeteren met hulp van mensen.


    Dankje! :D


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Wat ik zie aan de dingen die je opnoemt, is het vooral onzekerheid dat je tegenhoud. Vergeet dat, doe lekker wat je wil en ga je eigen gevoel achterna. Schrijf voor jezelf, en niet voor een ander. Inderdaad even kijken bij anderen verhalen kan een boel helpen, zo heb ik ook geleerd hoe te schrijven. Lees veel boeken en haal daar een manier uit en ontwikkel je eigen stijl.

    Als je geen organisch schrijver bent, kun je beter eerst je verhaal goed uitwerken voordat je het online gooit. Dat geeft jezelf zekerheid en zo weet je ook wat je met andere personages moet doen. Personages zijn er immers om je hoofdpersonage verder het verhaal in te brengen. Zij kunnen bij een mysterie verhaal je kleine dingen vertellen, die in het begin niet zo belangrijk zijn, maar aan het einde ineens dst puzzelstukje zijn dat je nodig hebt.

    Omschrijven kan inderdaad lastg zijn, dat heb ik zelf ook, maar dat is gewoon oefenen. Ga ergens heen waar je nooit eerder bent geweest, sta daar stil en kijk om je heen. Schrijf op wat je ziet, hoe iets eruit ziet, hoe het voelt of ruikt. Zo kun je jezelf daarmee oefenen.

    En dat probleem van 1000 verschillende verhalen in je hoof hebben. Dat zul je moeten combineren of je moet ideeen loslaten, maar je kan ze ook opschrijven. Dat verlicht de druk van het proberen te onthouden en je hebt het idee altijd nog. Koop een scbriftje en schrijf daar allerlei random iddeen in op.

    Hoop dat dit wat helpt ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Wat ik zie aan de dingen die je opnoemt, is het vooral onzekerheid dat je tegenhoud. Vergeet dat, doe lekker wat je wil en ga je eigen gevoel achterna. Schrijf voor jezelf, en niet voor een ander. Inderdaad even kijken bij anderen verhalen kan een boel helpen, zo heb ik ook geleerd hoe te schrijven. Lees veel boeken en haal daar een manier uit en ontwikkel je eigen stijl.

    Als je geen organisch schrijver bent, kun je beter eerst je verhaal goed uitwerken voordat je het online gooit. Dat geeft jezelf zekerheid en zo weet je ook wat je met andere personages moet doen. Personages zijn er immers om je hoofdpersonage verder het verhaal in te brengen. Zij kunnen bij een mysterie verhaal je kleine dingen vertellen, die in het begin niet zo belangrijk zijn, maar aan het einde ineens dst puzzelstukje zijn dat je nodig hebt.

    Omschrijven kan inderdaad lastg zijn, dat heb ik zelf ook, maar dat is gewoon oefenen. Ga ergens heen waar je nooit eerder bent geweest, sta daar stil en kijk om je heen. Schrijf op wat je ziet, hoe iets eruit ziet, hoe het voelt of ruikt. Zo kun je jezelf daarmee oefenen.

    En dat probleem van 1000 verschillende verhalen in je hoof hebben. Dat zul je moeten combineren of je moet ideeen loslaten, maar je kan ze ook opschrijven. Dat verlicht de druk van het proberen te onthouden en je hebt het idee altijd nog. Koop een scbriftje en schrijf daar allerlei random iddeen in op.

    Hoop dat dit wat helpt ^^


    Dankje, ik hoop ook dat het helpt :D


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Welkom bij de club!
    Iedereen hier heeft wel 20.000 ideeën/verhalen in het hoofd. De kunst is gewoon om alles op te schrijven. Alles is een keer bruikbaar.
    Is het niet in het verhaal waar je nu actief mee bent, dan wel voor een ander verhaal of je begint er een nieuw verhaal mee. (:

    Na een tijdje geen inspiratie. Dat overkomt ons allemaal. In dat geval moet je gewoon andere dingen gaan doen. Maak een wandeling, ga lezen/puzzelen of zelfs kleuren, luister muziek, ga een film kijken of noem maar op. Het komt vanzelf weer terug want het laatste dat je moet doen is de boel forceren.

    Combineer geen verhalen. Zelfs als ze iets met elkaar te maken hebben. Dan zal het nooit meer op het origineel lijken dat je eerst in je hoofd had.
    In dat geval laat je het verhaal even met rust en begin je met iets anders. Na verloop van tijd kijk je weer terug en dan weet je weer iets wat je verhaal weer een 'boost' geeft.

    Ik weet niet hoe ik de vriend(en)/vriendin(nen) van de hoofdpersonage moet beschrijven.(daarbij bedoel ik meer van: in het begin in het verhaal komt hij/zij veel voor, daarna weet ik gewoon niet wat ik met diegene moet doen) Dit is een lastige, zelf raad ik aan dat je vrienden/vriendinnen een paar keer voor laat komen in je verhaal. Dan ligt er ook niet zoveel druk op de vrienden/vriendinnen. Laat ze dan 1 keer in het weekend iets doen samen. Of laat er 1 vertrekken omdat ze moet verhuizen met haar ouders. (even een random gedachte)

    Ik ben altijd bang dat het verhaal te saai gaat worden, waardoor ik niet meer verder schrijf. Hier lees ik vooral dat je onzeker bent. Je schrijft oorspronkelijk voor jezelf. Dat je verhaal gelezen wordt, is alleen maar mooier. En als je hulp nodig hebt om wat spanning erin te krijgen, kun je dat altijd vragen. We zijn hier voor elkaar. Onthou dat. (:

    Je vraagt hoe gedetailleerd je kan zijn? Dit varieert en sowieso dat je dan eerst moet afvragen waar het om gaat. Je kunt een korte beschrijven geven van een outfit, maar als je van de hoed tot het lingerie over merken gaat beschrijven, ga je net iets te ver. Uiteraard eerst voor jezelf uitproberen hoe je de beschrijving voor je ziet en probeer daarna eventuele overbodige woorden eruit te halen. Hier gaat ook tijd overheen. Wat je nu schrijft kan 5 regels zijn maar als je over een paar dagen er naar kijkt, zul je zien dat het in 2 regels kan. Dus neem je tijd.

    Ook voor de cover kun je hulp vragen. Er zijn heel wat talenten aanwezig die een prachtige cover voor je willen maken. Dus vragen!
    En als het gaat om een pakkend begin te schrijven... als je het zelf even niet weet, begin vanaf een random scene die je zeker wilt gebruiken in het verhaal. Wie weet wordt die random scene wel je begin. Kom je er echt niet uit, leg het op zij en lees andere verhalen hier op Q. Dat geeft je een indruk hoe anderen werken. Misschien kom je op een idee als je het verhaal van een ander leest.

    Voor een titel hetzelfde advies, neem je tijd. Een keer weet je van tevoren een titel, een andere keer kom je erop tijdens het schrijven van het verhaal en het kan ook zijn dat je pas op de titel komt als je verhaal af is. Grotendeels van de schrijvers/schrijfsters hier, komen op de titel als het verhaal volop in ontwikkeling is.

    Dus wat dat betreft ook gelijk een tip, de meeste werken hier vooruit en hebben gemiddeld tussen 10 en 30 hoofdstukken op voorraad als het kan. Zo hoeft je schoolwerk (of wat dan ook) er niet onder te leiden. Activeer niet gelijk, anders zet je de druk op jezelf en werk vooruit. En hou 1 of 2 keer in de week aan om te activeren, als het kan. Kan het 1 keer in de week, is dat ook geen ramp. Het moet jou uitkomen. (;

    Hopelijk heb je er wat aan. In ieder geval veel plezier met het schrijven van je verhaal. XD


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~