• En dat is echt super jammer natuurlijk. Ik dacht: misschien kunnen we de koppen eens bij elkaar steken en kijken of we manieren kunnen bedenken om meer aandacht voor het lezen te generen? Misschien topics aanmaken zoals "welk verhaal heb jij voor het laatst gelezen?" of misschien zijn er andere ideeën, zoals bijvoorbeeld de Q-Bookstore (recensies).


    Every villain is a hero in his own mind.

    Puellae schreef:
    Ik vind het wel vreemd dat je cijfers erg vindt, maar wel het woord slecht wil gebruiken.

    Ik weet niet zo goed wat dan beter of fijner te lezen is.


    Als je met toelichting werkt, kun je de schrijver zelf meer laten zeggen. Je kunt ze zelf zeggen wat ze willen over hun eigen verhaal. Dus wij zeggen niet dat de spelling slecht is van hoofdstuk 10 - 20, maar zij kunnen zelf bijvoorbeeld ervoor kiezen te zeggen dat het slecht is van hoofdstuk 10 - 20 en subliem is op het einde. Als je het van jezelf zegt, is dat niet erg. Zelf geruststellend dat je zelf kunt uitleggen hoe het precies zit.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 19:00 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Cijfers zijn inderdaad een goed idee, zolang we wat flexibel met alles omgaan, want soms heb je echt van die shady situaties. Voor mijn verhaal bijvoorbeeld, daar valt echt geen representatief cijfer op te plakken. Als je al langer met iets bezig bent, dan zit er zodanig veel evolutie in en verschil op dat ik, afgezien van het inhoudelijke, mijn eigen stijl zelf niet meer herkennen zou. Mijn voorstel is voor 1 - 2 - 3 te gaan, maar in twijfelgevallen, waarvan je niet weet wat moet ik nu geven, je de cijfers gewoon achterwege laat en een toelichting geeft. Ofwel kunnen we de cijfers zelf achterwege laten, maar wel je criteria behouden, Lindsey. Waarover je info geven wilt. Dan heb je eventueel ook een beter beeld. Stel, jij wilt meteen iets weten over: de spanning, de spelling, de personages en de esthetiek van de stijl. Dan kun je bijvoorbeeld het volgende doen.

    Spanning: zoals je lievelingsboek bijvoorbeeld (Die Leiden des jungen Werthers): het hele verhaal lang geen spanning, behalve op het einde.
    Spelling: schrijfster heeft moeite met spelling. Of: nagelezen door de bèta's in het begin, slecht vanaf hoofdstuk 20. Of: evolueert doorheen het verhaal. Of: schrijver is bezig dit te herschrijven. Slecht van hoofdstuk 30 - 70.
    Personages: oké. Of: lezers bemerken dat de personages elk een herkenbare stem hebben.
    Esthetiek van de stijl: mooi ritme van zinnen, schrijver kan gevoelens (haat, verdriet, liefde, verliefdheid, boosheid), perfect onder woorden brengen.

    Ik bedenk me dus. Heb je echt een cijfer nodig? Je kunt ook gewoon die puntjes toelichten (dit is puur als voorbeeld uit mijn duim gezogen), wat we doen of niet, moeten we ook nog bepalen. Zo heb je meteen een beeld en is dat beeld heel specifiek. Je weet bijvoorbeeld dat je je aan een mooie, ritmische stijl kan verwachten. Of een visuele stijl.

    Ik ga een story aanmaken met alle info die we al hebben tot nu toe en jullie als co - auteurs aanstellen. Dan kijken we wat me nog moeten doen en waar we nu al ergens staan.


    Ah die Werther, hij gaat me voor de rest van mijn leven achtervolgen. (;

    Oké ik snap je punt en ben het eigenlijk helemaal met je eens. Misschien dat cijfers inderdaad wel vaak overbodig zijn. Zolang de uitleg maar beknopt is. Ik heb gewoon wat schrik dat als mensen gaan zeggen wat ze van bepaalde personages vinden er ellenlange alinea's gaan geschreven worden, die eigenlijk ook kort en bondig kunnen worden samengevat. (en waar een 6 of een matig meteen ook het gevoel juist weergeeft).

    Er kan eventueel ook aan de auteurs gevraagd worden of ze een cijfer willen of niet? Al lang het me eigenlijk inderdaad niet altijd echt nodig. (:


    The soul needs autumn.

    Saorsa schreef:
    (...)

    Ah die Werther, hij gaat me voor de rest van mijn leven achtervolgen. (;

    Oké ik snap je punt en ben het eigenlijk helemaal met je eens. Misschien dat cijfers inderdaad wel vaak overbodig zijn. Zolang de uitleg maar beknopt is. Ik heb gewoon wat schrik dat als mensen gaan zeggen wat ze van bepaalde personages vinden er ellenlange alinea's gaan geschreven worden, die eigenlijk ook kort en bondig kunnen worden samengevat. (en waar een 6 of een matig meteen ook het gevoel juist weergeeft).

    Er kan eventueel ook aan de auteurs gevraagd worden of ze een cijfer willen of niet? Al lang het me eigenlijk inderdaad niet altijd echt nodig. (:


    Dat van die personages hoeft niet per se. Dat kunnen we eventueel ook weglaten in ons snelle lijstje. Misschien beter weglaten. Ik ben trouwens niet echt voorstander van de lezers helemaal te interviewen. Misschien kunnen we aan hen gewoon vragen: waarom heb jij op dit verhaal een abo. Dan kom je soms meer te weten dan wanneer je zelf gaat vissen om bepaalde zaken. Pff. het wordt even ingewikkeld. Ik denk er nog even over na, over hoe we alles precies gaan invullen.

    Ik had wel het idee, om het allemaal zo weinig mogelijk beoordelend te maken. Misschien moeten we het hele goed en slecht achterwege laten, maar gewoon informatief zijn. Bijvoorbeeld zeggen we niet, goede schrijfstijl, matige schrijfstijl, zoals we doen met een cijfer. Misschien kunnen we ze beter eerder een lijstje laten invullen. In dergelijke trant.

    Ik zou mijn schrijfstijl bestempelen als: nuchter/poëtisch/gedetailleerd en visueel/ritmisch/anders... Dan plak je er niet echt een waardeoordeel op. Zelf neig ik meer naar het visuele en poëtische en ik ben eigenlijk echt niet aan sec. In welke mate kan ik dan nog objectief zeggen dat iets prachtig is of minder prachtig? Als iets zo subjectief is. Ik ben niet zo aan sec. Anderen dan weer wel. Misschien moeten we zo informatief mogelijk blijven. Dus geen cijfers, geen waardeoordelen. Gewoon de feiten.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 19:41 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Jullie zijn erg goed bezig. ^^
    Ik heb in elk geval een topic aangemaakt voor het plaatsen van bookshelves. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben even alles wat we gezegd hebben in een story aan het zetten. Eerst de criteria? Iedereen het eens met deze voorwaarden?

    1. Geen doodgelopen verhalen
    • Het verhaal is al afgerond
    • Er wordt actief aan het verhaal gewerkt. Dit is van toepassing wanneer:
    -Het laatste hoofdstuk, hòògstens drie maanden geleden geactiveerd is.
    - Het verhaal moet minstens al 9000 woorden bevatten.

    2. Van een degelijke kwaliteit zijn. Het verhaal moet minimum aan één van deze 3 criteria voldoen.
    - De schrijfstijl, spelling en grammatica moeten goed verzorgd zijn. Het verhaal moet aangenaam zijn om te lezen.

    - Een goed plot hebben. Het geheim van een goed plot is de aanwezigheid van een spanningsboog. Er is sprake van een spanningsboog als doorheen het hele verhaal één van deze vragen loopt: Wat gaat er gebeuren? Of, wat is er gebeurd?
    • Wat gaat er gebeuren: Er is geen sprake van een spanningsboog als je verhaal niet bestaat uit de ontwikkeling van een rode draad of meerdere rode draden. Het verhaal mag dus niet louter bestaan uit aparte flodders van gebeurtenissen, in de leefwereld van je personages. Een goede verhaallijn draait altijd om de ontwikkeling van een problematiek. Omdat lezers willen weten hoe het afloopt lezen ze verder. Draait je verhaal plot dus om een probleem, belanden je personages in de ellende en moeten ze een uitweg zien te vinden, verzeilen ze in een conflict of hebben ze een bepaalde missie, dan is er sprake van spanningsboog en dus van een goede verhaallijn. Deze spanningsboog moet doorlopen tot het einde en het hele verhaal overspannen!!!!!!
    • Wat is er gebeurd? (Of wat is er aan de hand) Misschien gaat je plot niet over de ontwikkeling van een probleem, maar over het oplossen of blootleggen van een mysterie. Ook dan is er sprake van een spanningsboog en kun je je verhaal opgeven.

    - Minstens 10 abo's hebben.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 20:56 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Misschien kun je niet aan alle lezers vragen, maar 2 of 3 en wat reacties quoten?

    Puellae schreef:
    Misschien kun je niet aan alle lezers vragen, maar 2 of 3 en wat reacties quoten?


    Sowieso niet aan alle lezers, ik had zelf gedacht zo'n stuk of 3 een berichtje te sturen met de simpele vraag waarom ze een abo hebben genomen op die story. En eventueel ook naar reacties kijken. Ik dacht niet specifiek er één uit te kiezen, maar we kunnen een paar hoofdstukken nemen en kijken welk commentaar vaak terugkomt. Bijvoorbeeld krijg ik heel vaak: ''spannend'' te horen. Je scrolt wat door alles heen en ziet welke dingen veel terugkomen als commentaar. Dan zoek je daarover een mooie reactie uit.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 21:04 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vind het echt al fantastisch wat er tot nu gezegd is, maar ik moet er wel even bij melden dat ik het jammer vind dat je een criteria voor het aantal abo's op het te oordelen verhaal er op zou zetten.
    Zelf ben ik al op een paar verhalen gestuit met minder dan 10 abo's die er écht veel meer zouden verdienen, dus hoewel deze misschien in de minderheid zijn, zou ik het jammer vinden om deze verhalen niet eens in de spotlight te zetten omdat ze nu eenmaal wat minder abo's hebben.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Faelain schreef:
    Ik vind het echt al fantastisch wat er tot nu gezegd is, maar ik moet er wel even bij melden dat ik het jammer vind dat je een criteria voor het aantal abo's op het te oordelen verhaal er op zou zetten.
    Zelf ben ik al op een paar verhalen gestuit met minder dan 10 abo's die er écht veel meer zouden verdienen, dus hoewel deze misschien in de minderheid zijn, zou ik het jammer vinden om deze verhalen niet eens in de spotlight te zetten omdat ze nu eenmaal wat minder abo's hebben.


    Dat weten we. (:
    Daarom dat je ook maar aan 1 moet voldoen. De voornaamste criteria zijn dan ook of een deftige stijl of een deftig verhaal. Zodra je daarvoor in aanmerking komt, ben je al binnen. Je hoeft zeker niet aan de 10 abo's voldoen. De 10 abo's zijn net een middel om het nog democratischer te maken en niet om uit te sluiten. Zo kunnen verhalen die geen degelijke stijl hebben en geen degelijk verhaal, toch ook nog meedoen. Wanneer blijkt dat voldoende mensen het toch de moeite waard vinden om het te lezen. Het dient alleen als filter om het hele, hele, hele, hele "slechte" dingen eruit te laten. Dus en geen degelijke stijl én geen degelijk verhaal én geen blijk van interesse door mensen. De rest kan allemaal in de spotlight belanden. Ik vind het ook wat zielig voor de schrijvers in kwestie om eerlijk te zijn, maar hier hebben we de lezers voorgenomen.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 21:21 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Dat weten we. (:
    Daarom dat je ook maar aan 1 moet voldoen. De voornaamste criteria zijn dan ook of een deftige stijl of een deftig verhaal. Zodra je daarvoor in aanraking komt, ben je al binnen. Je hoeft zeker niet aan de 10 abo's voldoen. De 10 abo's zijn net een middel om het nog democratischer te maken en niet om uit te sluiten. Zo kunnen verhalen die niet goed geschreven zijn en ook geen echt verhaal bevatten, toch ook nog meedoen. Wanneer mensen het toch de moeite waard vinden om het te lezen. Het dient alleen als filter om het hele, hele, hele, hele slechte dingen eruit te laten. Dus en slecht geschreven en geen verhaal en niemand die er enthousiast voor is. De rest kan allemaal in de spotlight belanden. Ik vind het ook wat zielig voor de schrijvers in kwestie om eerlijk te zijn, maar hier hebben we de lezers voorgenomen.


    Oh, dan vind ik het meer een prima ^^
    Ik had gewoon eens snel alles bijgelezen en het leek alsof iedereen aan alle criteria moest voldoen ^^


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik weet in ieder geval dat ik het ga volgen. :Y)


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Aan de rest die meewerkt. Ik stel voor om dit bovenaan te zetten als snel overzicht. Zo heb je denk ik over het belangrijkste een beeld.

    Genre: fantasy / fanfiction / detective / horror
    leeftijdscategorie: alle leeftijden / 12+ / 16+
    POV: eerste persoon / derde persoon of alwetende verteller/ vertellende ik / belevende ik/...
    Informatie over spelling en grammatica:
    Updates: 1x per maand / 1x per 2 weken / 1x per week/....
    Schrijfstijl: nuchter/poëtisch/visueel - gedetailleerd /ritmisch/anders
    Het verhaal: er wordt een verhaallijn ontwikkeld/ er is geen verhaallijn: alleen losse gebeurtenissen of beschouwingen.
    Verhaalspanning: er is een probleem/mysterie aanwezig die het verhaal voortstuwt .Als lezer wil je kost wat kost wilt weten hoe alles zal eindigen: ja/nee.
    De minpunten:
    Waarover het gaat in maximum 3 zinnen:

    De rest wat er geweten moet worden zou ik niet via een lijstje doen, maar via een tekstje. Ik denk dat we hiermee het belangrijkste wat te weten valt hebben omvat. Is er wel een verhaal? Hoe is de spelling en grammatica? En hoe is de stijl. Wat zijn de minpunten (volgens de schrijver zelf).
    We doen dus niet te beoordelend, niet te bedreigend. We laten net zien wat de waarde is. De minpunten zijn ook al meegeven, de nodige informatie, dus het is denk zo zowel objectief als positief/veilig. We delen mensen gewoon mee waar het verhaal en de schrijfstijl voor staat en wat het uniek maakt. Via de complimenten van lezers krijgen we daar een heel goed beeld van: het is zo mooi verwoord, het is zo spannend, de personages zijn net echte mensen. Dus: we sturen naar 3 lezers een berichtje sturen met de simpele vraag: waarom ben jij op dat verhaal geabonneerd.? Dan weten we meteen waar de unieke waarde zit. Eventueel vullen we dit aan met enkele reacties.
    Ten tweede interviewen we de auteur. De lijst met vragen komt nog. We hebben een vaste vragenlijst, maar vragen dan wat op een vrije manier door op wat hun antwoorden zijn om er zoveel mogelijk interessante informatie uit te vissen. Zo is elk artikel ook niet hetzelfde. Het lijstje komt bovenaan en met de informatie die we uit de lezers en de schrijver krijgen, maken we dan een tekstje waarin we dan naar voren brengen waar dat verhaal allemaal voor staat. Wat het uniek maakt, wat de waarde ervan is en wat het mensen zoal te bieden heeft. Is dat wat ze zoeken, kunnen ze gaan kijken, zijn ze minder aan dat soort dingen, doen ze het maar niet.

    [ bericht aangepast op 1 aug 2016 - 23:40 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    eerste persoon / derde persoon of alwetende verteller/ vertellende ik / belevende ik/...

    Kunnen we hiervoor de officiële benamingen gebruikeb aub?

    Ik zal ze morgen even sturen

    Ik ben het met die punten eens ieder geval.

    Moet er een topic komen om dit alles beter te bespreken? Xd

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 1:32 ]


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    @Sahariel: als andere mensen, vooral Lothar, ons hier te storend beginnen vinden, dan wel.

    Ik had gisteren nog trouwens een ingeving. De lezers zullen ons vertellen waarom ze het lezen. Bij sommige dingen, zoals qua stijl lijkt het me handig om het eventueel even in ons artikel te illustreren. Als iemand bijvoorbeeld zegt. Ik lees dit verhaal omdat de aantrekkingskracht tussen de personages zo goed is verwoord, bijvoorbeeld, dan kunnen we de lezer of schrijver vragen welke passage ze bijvoorbeeld memorabel vinden. En dat opnemen in het artikel. Zo illustreren we wat we beweren en volgens mij is dat wel goed, want zo weten de potentiële lezers meteen wat ze précies kunnen verwachten. Anders op den duur, als we 10 artikels doen, gaan we zeker 7 keer te horen krijgen: ik lees dit verhaal omdat het zo mooi geschreven is. Dus mijn voorstel is specifieke termen te gebruiken voor onze waarnemingen en ook een kleine illustratie te geven. Dan heb je meteen een beeld van wat er wordt bedoeld. Als je dan als potentiële lezer zegt: wauw, wat een prachtige zin, dat verhaal ga ik ook lezen nu daarvoor, dan hebben we de mensen echt kunnen helpen, naar mijn mening. Als we niet inzoomen en illustreren gaat het voor mensen heel moeilijk zijn om iets op te maken uit onze informatie.

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 10:44 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.