• Ik weet niet of ik dit hier hoor te plaatsen, maar ik wist niet waar anders. Ik wil graag jullie advies over iets.

    Mijn broertje, Stan, is 16 jaar, heeft ADHD en Autisme en is homo. Nu zit hij ontzettend veel op zijn laptop en op internet. Zo is hij in de Furry wereld gekomen. Prima, zou je denken. Nu zit hij via een app op zijn telefoon, Telegram, in een groepsapp achtig iets. Met meer dan 300 mensen. Nu werd hij donderdag of gister toegevoegd aan een subgroep: Meeting.

    Hij was, samen met 15 anderen, selectief uitgezocht en uitgenodigd om dan vrijdag naar Venhuizen te gaan (dat is 50 minuten met de auto vanaf hier) en daar dan te meeten. De jongen die het organiseerde is 25/26. Stan en twee anderen zeiden ja, de rest nee. Dus Stan was als 16-jarige samen met een 15-jarige en een 20-jarige naar Venhuizen gegaan met de trein. Vet spannend, alleen die 20-jarige kende hem in het echt. Stan en die 15-jaige niet.
    Hij had gezegd tegen mijn pa (hij was daar deze halve week) dat hij met schoolvrienden pokemon ging vangen en rond 23:30 terugkwam, Hij kreeg geld mee voor eten en dat was het. Alleen ging hij dus niet pokemond vangen, maar naar Venhuizen.

    Daar gingen ze pizza eten, gamen en tv kijken. Jongen van 20 ging om 21:00u weg, die van 15 om 22:30 en Stan bleef. Om half 11 kreeg hij een appje me "Denk je aan je tijd." van mijn vader. Geen reactie. Om 22:45 en 23:00 een smsje en alweer geen reactie.
    Mijn vader belde om 23:15 en Stan loog dat hij in Schagen was, bij een vriend van school en dat hij daar wel kon slapen want hij had kleren mee. Nou, dat was niet goed. Mjn pa wilde het adres en hij kreeg een adres in Schagen. in de auto voerde hij het in in de TomTom en toen bestond dat adres niet. Weer bellen, toen kreeg hij een adres in Capelle aan de Ijsel. Ook daar bestond het niet.
    Super drama aan de telefoon, Stan bleef maar zeggen dat hij daar wel sliep. Maar waar was daar? Uiteindelijk zei hij het adres en kwam mijn pa er aan geracet. Hij heeft Stan in de auto gezet en is weggegaan.

    Die 25/26-jarige stelde zich wel voor, maar hij en stan hadden we bij afscheid geknuffeld en zijn 45 minuten alleen geweest. Stan is zo naïef en wow. Er had zo veel kunnen gebeuren, drugs in zijn drankje; Noem maar op. Die jongen is trouwens bi-seksueel.
    Net hierover dus een gesprek gehad, Stan is super boos, mag niet meer op mijn laptop en telefoon, maar een uurtje per dag.

    Mijn ouders twijfelen over aangifte doen, ook al is het wel strafbaar. Maar Stan snapt gewoon nog steeds niet dat het niet oke was en wat er had kunnen gebeuren.Ik vind zelf wel dat we aangifte moeten doen, want wie weet hoe vaak hij zoiets doet en wat er dan gebeurd?


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Ik ben van mening dat er inderdaad aangifte moet worden gedaan. Waarschijnlijk wist die man dat jouw broertje autisme heeft en daar misbruik van zou kunnen/willen maken; je nodigt immers niet zomaar een zestienjarige jongen uit. Het blijft wel moeilijk om te beoordelen though, maar dat is wat ik ervan vind.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Ik lees het zo. Ben even een film kijken, die ik heel lang wilde kijken, dus ik reageer zo.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wow... Dit klinkt zo eng, vooral omdat die man 25 is en jouw broertje 16. Er had zoveel kunnen gebeuren, echt niet normaal. Ik zou echt heel erg spacen als mijn broertje dat zou doen (als ik die had) want wow...
    Zolang er niets is gebeurd daar kun je volgens mij geen aangiften doen, of in ieder geval, het kan wel, maar er wordt dan niets mee gedaan denk ik. Ik zou wel echt heel goed met je broertje praten, of laat het je ouders in elk geval doen, want als hij zo makkelijk met mensen afspreekt zou het in de toekomst nog eens fout kunnen gaan ook....


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Trikru schreef:
    Wow... Dit klinkt zo eng, vooral omdat die man 25 is en jouw broertje 16. Er had zoveel kunnen gebeuren, echt niet normaal. Ik zou echt heel erg spacen als mijn broertje dat zou doen (als ik die had) want wow...
    Zolang er niets is gebeurd daar kun je volgens mij geen aangiften doen, of in ieder geval, het kan wel, maar er wordt dan niets mee gedaan denk ik. Ik zou wel echt heel goed met je broertje praten, of laat het je ouders in elk geval doen, want als hij zo makkelijk met mensen afspreekt zou het in de toekomst nog eens fout kunnen gaan ook....


    We hebben echt al heel lang gepraat, want hij loog natuurlijk over wat hij ging doen en met wie. Ook over de gevaren, dat heb ik vooral gedaan want als jongere kan je dat beter uitleggen als oudere, denk ik altijd. Hij beseft het niet erg, is bozer om mijn ingetrokken laptop tijd en mobiel dan het hele gebeuren.


    “I was never really insane except upon occasions when my heart was touched.” --- Edgar Allan Poe

    Douleur schreef:
    (...)

    We hebben echt al heel lang gepraat, want hij loog natuurlijk over wat hij ging doen en met wie. Ook over de gevaren, dat heb ik vooral gedaan want als jongere kan je dat beter uitleggen als oudere, denk ik altijd. Hij beseft het niet erg, is bozer om mijn ingetrokken laptop tijd en mobiel dan het hele gebeuren.

    Ik zou echt goed op hem in gaan praten en vooral de gevaren er bij blijven betrekken. Vertel hem anders over loverboys, want die bestaan niet alleen voor meisjes.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Wow, oké, dat klinkt inderdaad behoorlijk eng, moet ik zeggen. Het maakt niet eens uit óf er echt iets is gebeurd - puur dat die 25-jarige blijkbaar totaal geen probleem erin zag dat hij een vrijwel onbekend 15-jarig jongetje zo laat nog alleen bij zich thuis had en die daarvoor tegen zijn familie moest liegen, is al voldoende om dat heel erg creepy te maken. Iemand van die leeftijd zou daar verantwoordelijker mee om moeten gaan. :x

    Ik ga jullie niet vertellen of jullie wel of niet aangifte moeten doen, want ik denk dat dat uiteindelijk iets is wat jullie zelf moeten inschatten. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat jullie allemaal erg geschrokken zijn, dus sterkte. Ik hoop dat jullie het uiteindelijk ook tot je broertje kunnen laten doordringen dat dit niet goed was en dat zoiets niet nog een keer moet gebeuren.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wow dit klinkt echt wel eng. Klinkt ook wel beetje gevaarlijk inderdaad. Maar het vervelende is dat je niet wat er gebeurt zou zijn en kan je volgens mij ook geen aangifte doen. Maar lijkt me een super nare ervaring! Ook wel heel naar dat hij zelf geen idee van heeft dat het zo gevaarlijk kan zijn, maakt het ook niet makkelijker. Maar ik zou hem met dit soort dingen misschien niet meer zo snel alleen laten gaan.


    Doing what you like is freedom, liking what you do is happiness.

    Damn dat klinkt echt eng. Vooral omdat hij ook niet de waarheid sprak maakt het vrij verdacht en ga je natuurlijk van het ergste uit. Als dat mijn broertje was zou ik helemaal mijn shit flippen. Het is maar goed dat hij tenminste thuis is gekomen.

    Dit is duidelijk echt niet normaal. Hij was iets van plan, dat ligt er vingerdik bovenop. Hij zette die jongens onderdruk en mocht niet zeggen wat zijn adres was. Vermoedelijk was hij uit om ze te verkrachten, iets dergelijks en/of nog erger. Ik kan er niet bij waarom mensen geen aangifte zouden doen, goed dat is mijn mening, maar ik zou meteen aan het politiebureau hebben gestaan, zodat die gast op zijn plek zou kunnen worden gezet. Die jongen die dat gedaan heeft, moet weten dat hij dat niet met je broertje of met eender wie kan en dat hij dat ook niet zomaar kan maken. Aangifte doen, meteen. Iedereen die dit leest merkt dat er iets niet pluis is. Het is dan aan de politie om uit te maken of die jongen van die afspraken schuldig is of niet, maar ik vind dat je het niet over je kam mag laten gaan, is het een crimineel, dan zal hij opnieuw toeslaan bij andere tieners. Je kunt dat maar beter behoeden.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Misschien ligt het aan mij, maar waarom aangifte? Dat deel begrijp ik niet. Dit was absoluut niet slim van je broertje, maar zover ik lees is er niets gebeurd. Waar moet je dan aangifte van doen? Volgens mij heeft die 25-jarige niets raars gedaan? Of lees ik het nu echt helemaal verkeerd.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Een 25/26-jarige die afspreekt met een groep 15/16-jarige? Nee, klinkt niet echt betrouwbaar. Ik zou er sowieso voor zorgen dat hij geen contact meer heeft met die man. Je kan aangifte doen omdat de man meerderjarig is en de jongens minderjarig, maar het is nog maar de vraag of de politie er daadwerkelijk is mee gaat doen aangezien er niks gebeurd is.


    Take me to wonderland

    Oke, dat klinkt echt eng. Ik denk dat aangifte inderdaad de beste oplossing is. Alleen al het feit dat ze 'selectief' zijn uitgekozen vind ik vreemd. Ik hoop wel dat hij zelf ook een beetje beseft waarom dat eigenlijk fout is, want anders bestaat het gevaar dat hij zoiets opnieuw doet. Ik zou de aangifte zeker doen, zodat die oudere jongen toch hopelijk afgeschrikt wordt en je broer met rust laat. Stel je voor dat er iets gebeurd was, je moet er niet aan denken. :/ Ik snap maar al te goed dat je ouders het over wegen. Mezelf kennende had ik hetzelfde als je broer gereageerd op dat moment. Je denkt altijd dat je het beter weet als je 15 bent... :')

    Edit: en met die aangifte hoeft zelfs niet meteen iets te gebeuren, maar dit is handig zodat de politie weet heeft van wat er is voorgevallen. Mocht die oudere jongen dan eens iets proberen of zo, dan weet de politie dat er al voorgaande incidenten zijn.

    [ bericht aangepast op 14 aug 2016 - 12:55 ]


    What would Emma do?

    Dysphoria schreef:
    Een 25/26-jarige die afspreekt met een groep 15/16-jarige? Nee, klinkt niet echt betrouwbaar. Ik zou er sowieso voor zorgen dat hij geen contact meer heeft met die man. Je kan aangifte doen omdat de man meerderjarig is en de jongens minderjarig, maar het is nog maar de vraag of de politie er daadwerkelijk is mee gaat doen aangezien er niks gebeurd is.


    26 - 02 - '16

    Iwan schreef:
    Misschien ligt het aan mij, maar waarom aangifte? Dat deel begrijp ik niet. Dit was absoluut niet slim van je broertje, maar zover ik lees is er niets gebeurd. Waar moet je dan aangifte van doen? Volgens mij heeft die 25-jarige niets raars gedaan? Of lees ik het nu echt helemaal verkeerd.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Iwan schreef:
    Misschien ligt het aan mij, maar waarom aangifte? Dat deel begrijp ik niet. Dit was absoluut niet slim van je broertje, maar zover ik lees is er niets gebeurd. Waar moet je dan aangifte van doen? Volgens mij heeft die 25-jarige niets raars gedaan? Of lees ik het nu echt helemaal verkeerd.


    Don't walk. Run, you sheep, run.