• Ik ben vandaag mijn officiële eerste dag naar school geweest. Bij Nederlands moeten wij altijd een boek lezen en hier vervolgens een verslag over schrijven (ik weet niet of dit overal zo is maar toch). Nu vroeg ik me af, zijn er mensen die nog leuke aanraders hebben? Daarnaast moet ik ook boeken voor Frans en Engels lezen aanraders hiervoor zijn ook welkom.

    Helaas zitten er aan deze boeken behoorlijk wat eisen vast namelijk:
    - Het boek moet van een Nederlandse/Vlaamse auteur zijn
    - Het boek moet een literatuur zijn
    - Het boek moet op niveau zijn (oftewel een volwassen boek)
    - Het boek moet in het Nederlands geschreven zijn

    Voor de Engels en Franse boeken gelden dezelfde eisen alleen dan in die taal natuurlijk (:.

    Er blijven nu naar mijn idee al heel wat minder boeken over en daarom zou ik graag wat aanraders van jullie krijgen. Alles is welkom (:.

    De Nederlandse aanraders:
    - Het meisje uit de trein (Wel zuid-amerikaans, ik denk overigens niet dat ik dit mag lezen helaas)
    - Het huis van de moskee
    - De Engelenmaker
    - Schaduwkind
    - Boeken van Chales den Tex
    - Boeken van Arthur Japin
    - Een schitterend gebrek
    - Het verstoorde leven van Etty Hillesum
    - Hersenschimmen
    - De oesters van Nam Kee
    - Het diner
    - De eetclub
    - De tuinen van Dorr
    - Tirza
    - De boeken van Marga Minco
    - De boeken van Tessa de Loo
    - Marcel
    - De onzichtbare jongen
    - De boeken van Judith Visser
    - Tonio
    - Joe Speedboot
    - Boeken van Bordewijk
    - Sourabaja
    - Karakter
    - Boeken van Remco Campbert
    - Met zachte hand
    - Cicilia
    De Engelse aanraders:
    - Boeken van Stephen King
    De Franse aanraders:
    -

    [ bericht aangepast op 7 sep 2016 - 21:24 ]


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Het meisje uit de trein, Irma Joubert.
    De schrijfster is zuid-amerikaans, maar ik mag het wel lezen voor Nederlands. Het is een historische roman.

    het huis van de Moskee, Kadar Abdolah (volgens mij)
    Het is nou niet een boek dat ik echt zou kiezen, maar het is wel echt goed geschreven.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    De engelenmaker is echt heeeeeel goed (wel een Vlaamse auteur tho, maar ik denk niet echt dat dat een probleem is)! Ik heb het laatst ook Schaduwkind gelezen van Thomése en dat is ook een heel mooi boek, wel heel erg emotioneel. Voor de rest ken ik niet echt veel literatuur van Nederlandse auteurs.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oh, dat hadden we vorig jaar ook. (Dat doen ze enkel om te vermijden dat je Geronimo Stilton leest, haha). Ik heb vorig jaar de Lord of the Rings boeken gelezen, maar dat mag klaarblijkelijk niet bij jullie. Moeten het Nederlandstalige of Nederlandse auteurs zijn? Ik ken er anders een paar Belgische, maar ik weet uiteraard niet of dat mag.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    De boeken van Charles Den Tex zijn erg aan te raden!^^


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik ben altijd wel dol op Arthur Japin. Een schitterend gebrek is denk ik wel mijn favo Nederlandse boek. Een echte aanrader. (:


    The truth is out there.

    Het verstoorde leven van Etty Hillesum. De schrijfster is Etty haarzelf en het is haar dagboek uit de tweede wereldoorlog. Het boek is lastig om te lezen, maar het is wel erg mooi! Hersenschimmen is ook een goed boek. Ik weet niet meer hoe de schrijver heet, maar hij is wel Nederlands.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik lees vooral Harry Mulisch, al vond ik Lucifer ook een mooi boek, de oesters van Nam Kee, het Diner, de eetclub, de tuinen van Dorr mocht ik ook lezen voor Nederlands. De inkthart serie mocht ook, al is deze van originele Duits. Ik weet niet welk niveau je precies moet lezen, maar voor school bestaat er de site 'lezen voor de lijst', waar je een leeftijds categorie en niveau aan kan klikken, om vervolgens een boekenlijst te krijgen met boeken die je sowieso voor school mag lezen!

    [ bericht aangepast op 7 sep 2016 - 20:22 ]


    We've lived in the shadows for far too long.

    Tirza van Arnon Grunberg!


    I was an angel living in the garden of evil

    Dazai schreef:
    De engelenmaker is echt heeeeeel goed (wel een Vlaamse auteur tho, maar ik denk niet echt dat dat een probleem is)! Ik heb het laatst ook Schaduwkind gelezen van Thomése en dat is ook een heel mooi boek, wel heel erg emotioneel. Voor de rest ken ik niet echt veel literatuur van Nederlandse auteurs.


    Dit boek is ongelofelijk. Ik raad het zo erg aan.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Dankjewel voor alle tips, Vlaams mag uiteraard ook, ik zal de tips in de begin post vermelden :)


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Marga Minco heeft erg mooie boeken geschreven. En Tessa de Loo is ook altijd goed.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Dankjewel, de engelenmaker had ik op internet ook al gevonden, vele positieve reacties. Deze zal zeker in mijn boekverslagen verschijnen, dankjewel ^^


    "The stars replaced the emptiness of my heart."

    Erwin Mortier - Marcel
    Bernlef - De onzichtbare jongen (ook de auteur van hersenschimmen)


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    De Eetclub is zeker een aanrader. Ook de boeken van Judith Visser vind ik erg goed, erg interessant en van die boeken waar je door blijft lezen. Ik heb twee boeken van haar op mijn lijst, tegengif en stuk. (:


    El Diablo.

    Als je van thrillers houdt is Met Zachte Hand van Siska Mulder een aanrader.