• Vast wel. Maar een opengesneden rat?
    Ik denk het niet.

    Vandaag was een superawesome dag, niet alleen omdat mijn vaste begeleider ziek was waardoor ik een leuke vervanger kreeg, maar ook omdat we dus een rat mochten opensnijden!

    Zoals velen vast wel weten studeer ik biologie in Nijmegen (Nimma, voor de insiders onder ons) en dit blok gaat over dieren. Zo hebben we al slakken, kreeften, zeesterren, sprinkhanen, kwallen en nog veel meer beesten ontleed. Vandaag was het dus de beurt aan de zoogdieren!

    Hieronder heb ik enkele foto’s geplaatst, gewoon voor een sfeerimpressie en om jullie te laten zien hoe geweldig mooi zo’n beest is! Denk je eens in hoe veel overeenkomsten wij hebben met de rat. Evolutionair gezien zijn wij heel erg verwant aan elkaar!

    Ik word hier echt geweldig enthousiast van!


    LET OP: Deze foto’s zijn alleen geschikt voor mensen met een sterke maag. De foto's laten zien hoe de rat wordt ontleed en zijn vrij gedetailleerd (bloed, ingewanden e.d. worden afgebeeld). Kijk dus niet als je hier niet tegen kan!













    [ bericht aangepast op 18 okt 2016 - 14:24 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 18 okt 2016 - 14:08 ]


    oi, suzy

    Als knaagdierliefhebber vind ik dit afschuwelijk, maar als horrorliefhebber heb ik geen problemen met de beelden (x Ik heb ooit een leerkracht gehad die met een rietje in de longen van een varken begon te blazen, dat was... definitely something...
    Excuseer me even, maar ik ga mijn gerbils verstoppen


    Mhm?

    Goor, maar tegelijk ook wel interessant. :') Wat is dat op de voorlaatste foto?


    Ik wil een tuin vol egels

    @ Rubin, dat heet testikel. x'D No kidding. Vanbinnen is die structuur echt heel zacht, en... nou ja.


    oi, suzy

    O, interessant! Ik heb (helaas) nog nooit iets ontleed. Jammer, ik had het graag gedaan :')
    Kijk jij Brainschoop op youtube? Daar ontleden ze ook weleens dieren. Zeker een aanrader als je van zulke dingen houdt!


    Seasons will change, but I shall remain

    @ Oscura, nee, sorry, nog nooit gezien, ik zal het onthouden!


    oi, suzy

    Honestly wilde ik het niet vragen, maar de dierenvriend in me gaat het toch vragen. Die ratten, waar komen ze vandaan? Hoop niet dat ze voor dit soort dingen worden gefokt ofzo, dat kan gebeuren namelijk.. Of zijn het van die gestorven dierenwinkel beesten die dan in de vriezer liggen en aan de school worden geschonken ofzo?

    Ik zie wel dat je handschoenen aan mag! Ik moest op school een schapenhart ontleden zonder handschoenen.. UGHHHHH!!! Dat was pas echt ranzig zeg.. En onhygienisch ook..


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    @ Laleah, tegenover onze faculteit is een centraal dierenlaboratorium waar ze ook ratten gebruiken. Deze ratten waren afkomstig van onderzoeken omdat ze bijvoorbeeld over waren omdat er genoeg proefdieren waren. Ze worden niet speciaal gefokt voor onze practica, maar worden wel gefokt voor de onderzoeken in dat centraal dierenlab.


    oi, suzy

    Ik heb er zelf geen problemen mee, want het hoort er namelijk gewoon bij. (Alhoewel de rattenvriend in mij dit wel vreselijk vind, op zich.)
    Verder vind ik het vreemd dat de mensen die hiervan gruwelen dat blijkbaar niet zo mogen vinden, er zijn nu eenmaal personen die er niet van houden.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Rhabditophora schreef:
    @ Laleah, tegenover onze faculteit is een centraal dierenlaboratorium waar ze ook ratten gebruiken. Deze ratten waren afkomstig van onderzoeken omdat ze bijvoorbeeld over waren omdat er genoeg proefdieren waren. Ze worden niet speciaal gefokt voor onze practica, maar worden wel gefokt voor de onderzoeken in dat centraal dierenlab.


    Ahhh okej. Jammer van het dierenlab dan haha maarja daar kunnen jullie ook niks ana doen en het is erg leerzaam voor de opleidig insuppose ^^ dat is wat anders dan de amerikaanse kikkeroperaties :')


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Wauw, wat geweldig! Echt, wat fantastisch!

    Nee, de ene kant van mij zegt dat het echt fout is. Weet je wel dat sommige mensen hier écht niet tegen kunnen en zelfs verdrietig van kunnen worden? Vast wel, merk ik. Dit komt echt op mij over als een of ander boost-verhaal van dat je er tegen kan en je het leuk vind dat anderen er zo niet tegen kunnen (en aan het 'gruwelen' zijn). Ik vind dan echt dat er wat mis is.
          Ik weet dat de hele spiraal met het leven en dood er nou eenmaal is, maar ik vind het slecht hoe dit wordt neergezet. Ik snap dat de enthousiasme wellicht komt van het vorderen van onderzoeken/je opleiding en dat soort dingen, begrijp me niet verkeerd. De foto's zijn voor mij niet om te gruwelen, maar er zijn mensen die hier dus echt niet tegen kunnen en daarnaast vind ik het slecht dat dit wordt toegestaan. Hoe mogen dit soort dingen wel op Quizlet gepost worden, maar als we het over onze gewicht en anorexia hebben wordt het verwijderd.
          En dit is niet om iemand op zijn/haar tenen te trappen, zo komt het gewoon bij mij over en ik wilde het even kwijt. Sommige dingen vind ik namelijk echt niet kloppen en hoe sommige dingen uit context word gehaald.

    [ bericht aangepast op 18 okt 2016 - 15:13 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Mocht je problemen hebben met mijn topic, raadpleeg dan een moderator. Dank je. (;

    [ bericht aangepast op 18 okt 2016 - 15:14 ]


    oi, suzy

    Ziek interessant! Bedankt voor het delen, superscherpe foto's ook.

    Edit: Snap nooit wat mensen er zo walgelijk aan vinden tbh, dit is gewoon hoe de binnenkant van een beest eruit ziet. Dat gejank altijd.

    [ bericht aangepast op 18 okt 2016 - 15:21 ]


    ars moriendi

    Oooh, dat lijkt me echt heel interessant om de binnenkant van alle species met elkaar te kunnen vergelijken. ^^
    Blijkbaar moeten wij volgend semester dissecties op mensen gaan bekijken en ik hoop maar dat ik niet van mijn stokje ga.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik snap dat er problemen zijn eventueel met dit topic; gezien ik (in mijn jaren ervaring als kok) ook geen foto's mag plaatsen als ik een dier ontleed e/d. Maar er staat wel een melding boven met deze waarschuwing. (dus persoonlijk) zie ik niet waarom er drama geschopt word ;3

    Iig leuk dat je dat hebt mogen doen Nikki ^^ Ik ben zelf best wel bang voor ratten, vooral als ze enorm groot zijn gehehehe.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    @ Soldat, autopsies/dissecties op mensen zijn nog mooier om te zien omdat je dan echt gaat beseffen wat er allemaal in je lichaam zit en hoe alle processen werken. Echt een wonderlijk iets.

    @ Kian, tja. Ach.
    Ik vind het echt een privilege dat ik dissecties mag doen! Ook bij mijn vorige opleiding. Niet veel mensen hebben het recht om zomaar dieren open te snijden en binnenin te kijken. (:

    [ bericht aangepast op 18 okt 2016 - 15:29 ]


    oi, suzy