• Op welke leeftijd ben je eigenlijk te oud voor Young adult boeken? Wat is de juiste geschrifte leeftijd om Young Adult boeken te lezen?
    Van sommige recensies en uitgevers is Young Adult boeken geschrikt voor lezers tussen de 12 en 18 jaar. Andere uitgevers vinden dat young adult tussen de leeftijd 14 tot 21 is. Maar er zijn ook mensen die vinden dat de juiste leeftijd tussen de 15 en de 25 ligt, omdat de hoofdpersonen van young adult boeken in de leeftijd tussen 15 en 20 liggen. Maar als je 12 bent of jonger ben je dan nog te jong om daar over te lezen? Maar ben je dan te oud als twintigjarige student voor young adult?
    En is de overgang van young adult en volwassen literatuur dan niet een hele grote stap?

    Ik ben net ergens op internet een site tegen gekomen. Dat er tegenwoordig leesboeken zijn voor studenten of boeken in de leeftijd 18+
    Het heet "New Adult boeken" Ik weet er niet veel van, alleen schijnt het tussen de leeftijd 16 - 30 te zijn. Maar als iemand meer weet over ''New Adult boeken" zeg het gerust bij deze topic

    [ bericht aangepast op 18 juni 2017 - 17:22 ]


    Nobody Say It was easy

    Lol, ik heb hier examen over op dinsdag. Basically, als je al leest en je doet het graag, ben je prima bezig. Lees gewoon wat je wil en als je jezelf wil uitdagen, ga dan op zoek naar een wat 'moeilijker' boek


    Mhm?

    Nou ja, je bent in principe vanaf 18 pas volwassen dus de "Young Adult" grens gaat in mijn ogen een beetje tot 25 of iets, want dan ben je jongvolwassene.

    Maar die grens is van mij part onzin hoor, als je 25+ bent en nog steeds de boeken met plezier leest, gewoon doen. (:


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik zou zeggen, lees gewoon wat je zelf leuk en interessant vindt. Het heeft echt totaal geen nut om jezelf te dwingen "echte" volwassenen boeken te gaan lezen op een bepaalde leeftijd als die eigenlijk je aandacht niet echt grijpen, maar anderzijds is het ook nonsens om tot een specifieke verjaardag te wachten voordat je je aan iets anders dan YA waagt als je dat eigenlijk wel wilt. Lezen is een hobby en je bent nooit te oud voor een verhaal waar je plezier aan beleeft. (bloos)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind dit één en al verwarring. Als het verhaal je aanspreekt zie ik de leeftijd niet als een obstakel.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik las boeken van 15 + op m'n tiende en vond het gewoon leuk. Ik moest speciaal naar de balie van de bibliotheek omdat ik zogenaamd te jong was om het te lenen. Leeftijd maakt toch niet heel veel uit? Je moet gewoon kijken of jíj het leuk vind en niet kijken naar wat de leeftijden zeggen.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Het maakt eigenlijk niet zozeer uit. Het is meer wat jij fijn vind lezen en wat jou aantrekt.

    ik las al young adult boeken in de lagere school maar nu lees ik praktisch geen young adult meer (sinds vorig jaar zoiets ben ik volwassenliteratuur gaan lezen, ook al ben ik nog geen 18+). Ik denk dat je leeftijd echt niet uitmaakt en je gewoon moet lezen wat je aanspreekt. de termen zijn denk ik een soort indicatie om te weten welke boeken jij het best zou kunnen lezen voor jouw leeftijd, om het zo maar op te kunnen delen in een categorie, maar natuurlijk heb je vlotte lezers die zwaardere boeken aankunnen en willen lezen dan aangeraden is voor hun leeftijd

    Ik vind als je de middelbare school hebt afgerond geen young adult meer hoort te lezen. Je leest toch ook geen kinderboeken als je 18 bent?

    > young adult zijn geen kinderboeken :'D

    [ bericht aangepast op 18 juni 2017 - 17:54 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ditto schreef:
    Het maakt eigenlijk niet zozeer uit. Het is meer wat jij fijn vind lezen en wat jou aantrekt.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    goud schreef:

    > young adult zijn geen kinderboeken :'D



    ^No shit. Over die kinderboeken was een voorbeeld.^


    Nobody Say It was easy

    Ditto schreef:
    Het maakt eigenlijk niet zozeer uit. Het is meer wat jij fijn vind lezen en wat jou aantrekt.


    ^Dit.
    Ik ken namelijk iemand die bijna dertig is en nog Young Adult leest, dus.


    16 - 09 - '17

    Zolang je van een boek geniet, maakt het niet uit voor welke leeftijd het eigenlijk bedoelt is.

    Zelf hangt het bij mij erg van de leeftijd van het personage af en met welke problemen hij/zij wordt geconfronteert. Ik lees bijvoorbeeld nog steeds graag Harry Potter, maar geen verhalen over een 13 jarig meisje dat voor het eerst verliefd wordt of verhalen over 16 jarige meisjes die alle clichés van het middelbaar doormaken.


    The soul needs autumn.

    blackpit schreef:
    (...)

    ^No shit. Over die kinderboeken was een voorbeeld.^


    maar het is geen relevant voorbeeld xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik ben van mening dat je moet lezen dat wat je leuk vind en waar je van kunt genieten. Zelf behoor ik tot de 25+ categorie en ik lees nog altijd graag een YA weg. (:


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    goud schreef:
    (...)

    maar het is geen relevant voorbeeld xd


    Haar vraag is gewoon of het belachelijk is op +25 nog YA te lezen en dan zegt ze technisch gezien gewoon "ik begrijp het ja-antwoord op die vraag, omdat dat equivalent gesteld zou kunnen worden aan het lezen van kinderboeken als je al een oudere leeftijd hebt dan oorspronkelijk bedoeld is". Het is wel een vrij relevant voorbeeld, het gaat 'm namelijk om het leeftijdsverschil dat zich voordoet bij 25+ voor YA en 18+ voor kinderboeken.
    Ik vind persoonlijk ook dat dat een andere situatie is gezien factoren zoals dat kinderboeken gebruikt worden om te leren lezen, maar langs de andere kant dient YA ook gedeeltelijk als trede tussen kinderlectuur en literatuur. Je kunt hier niet zeggen of het klopt of niet klopt, want daar geeft iedereen zijn eigen interpretatie aan, maar voor de vraag die ze stelt is het geen irrelevant voorbeeld.

    [ bericht aangepast op 18 juni 2017 - 22:20 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Er zit niet echt een leeftijd aan vast, maar de hoofdpersonages zijn vaak tussen de 15 en de 21 en het is niet al te ingewikkeld geschreven. Volgens mij zijn dat de enige criteria. :') En dat kunnen mensen van 13 lezen en mensen van 50. ;D


    Every villain is a hero in his own mind.