• Hoi!
    Ik heb net een nieuwe column geplaatst ("nieuwe column" is aanklikbaar voor het linkje). Voor de mensen die geen tijd/zin hebben om het te lezen: het gaat over de oorlog in Syrië en hoe wij er "niks aan kunnen doen". Nu vroeg ik me eigenlijk af wat jullie hier van vinden. Kunnen wij echt niks aan hun situatie doen, naast geld doneren en vluchtelingen verwelkomen? Of is dit iets wat iedereen zichzelf voorhoudt, om het schuldgevoel maar een beetje weg te stoppen dat wij in luxe leven en zij het zo moeilijk hebben?
    Ik vond het wel interessant om hierover na te denken en ik zou graag jullie meningen willen horen! Dus, brand los (:


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik kan in mijn eentje niks doen, nee. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoe heel Nederlands er iets aan zou moeten en kunnen doen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Richonne schreef:
    Ik kan in mijn eentje niks doen, nee. En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoe heel Nederlands er iets aan zou moeten en kunnen doen.

    Maar dat is ook wel makkelijk gezegd. Heel Nederland zou echt wel iets kunnen doen (al is het vet veel geld verzamelen) en dat zouden we ook moeten doen, want als hier oorlog uitbreekt willen we ook dat andere mensen ons helpen.
    Dat hele "we kunnen niks doen" is zo makkelijk gezegd. Ik doe het zelf ook. Maar ik vraag me af in hoeverre dat echt waar is of gewoon bedacht is zodat we ons maar niet schuldig hoeven te voelen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Maar dat is ook wel makkelijk gezegd. Heel Nederland zou echt wel iets kunnen doen (al is het vet veel geld verzamelen) en dat zouden we ook moeten doen, want als hier oorlog uitbreekt willen we ook dat andere mensen ons helpen.
    Dat hele "we kunnen niks doen" is zo makkelijk gezegd. Ik doe het zelf ook. Maar ik vraag me af in hoeverre dat echt waar is of gewoon bedacht is zodat we ons maar niet schuldig hoeven te voelen.


    Denk je? Denk je dat een land als Nederland een oorlog kan stoppen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Richonne schreef:
    (...)

    Denk je? Denk je dat een land als Nederland een oorlog kan stoppen?

    Een oorlog stoppen niet, hoor. Dat zeg ik ook nergens. Maar we kunnen wel iets meer doen dan alles maar wegklikken en onze ogen ervoor dicht doen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Een oorlog stoppen niet, hoor. Dat zeg ik ook nergens. Maar we kunnen wel iets meer doen dan alles maar wegklikken en onze ogen ervoor dicht doen.


    Vast. Al zou ik zo niet kunnen bedenken wat. Maar het probleem oplossen kunnen we niet en als we dan wat gaan bieden en zullen we dat moeten blijven doen tot er geen oorlog meer is.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Richonne schreef:
    (...)

    Vast. Al zou ik zo niet kunnen bedenken wat. Maar het probleem oplossen kunnen we niet en als we dan wat gaan bieden en zullen we dat moeten blijven doen tot er geen oorlog meer is.

    Dus doen we maar niks. Om vervolgens vet hard te gaan janken als er hier oorlog is en niemand ons komt helpen.
    Ik weet niet, ik vind het zo hypocriet om niks te doen terwijl we zelf in zo'n situatie wel hulp zouden verwachten... Het probleem oplossen kan ook niet en dan hoeft ook niet. Maar helemaal niks doen... Tja, dat gaat me dan net weer wat te ver. Hoewel ik ook niet graag doneer ofzo. Dus zelf doe ik er ook niks aan.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Kinderen in Afrika, die hebben honger, jij hebt trek. In feite zou je het hiermee kunnen vergelijken, want uiteindelijk is dat telkens waar het neer komt; wij zitten hier "luxe" in Nederland, terwijl er in andere landen de hel losbarst. Je kunt misschien denken dat je een slecht mens bent omdat je niets voor dat soort landen/steden doet, maar uiteindelijk doe je al genoeg door er simpelweg aan te denken en je steun te betuigen. Want wees eens eerlijk; oorlog stopt nooit. En dat klinkt misschien heel erg negatief en valt zeker in de categorie van doemdenken, maar de mens bestaat niet zonder oorlog. Dat heeft geschiedenis ook al genoeg bewezen. Een oorlog is eigenlijk een uitvergrootte versie van een ruzie. Als jij ruzie hebt met iemand, dan is dat een probleem, maar na een tijdje lost dat zichzelf wel weer op (op welke manier dan ook), en dat is precies ook het geval met oorlogen.

    Ik snap het gevoel ook zeker wel, en het is ook heel makkelijk om te zeggen dat je het véél te goed hebt hier in Nederland, maar uiteindelijk zijn er ook weer mensen die het beter hebben dan jij. En zo blijft er altijd baas boven baas, net zoals dat oorlogen nooit zullen ophouden te bestaan.

    Het enige dat "wij" (als gewone burger) kunnen doen voor die landen is inderdaad geld doneren, óf je moet er persoonlijk naartoe gaan om daar mensen te helpen... maar de kans dat je zelf gevaar loopt is dan ook zeker aanwezig. En dat zien veel mensen dan ook weer niet zitten. Bovendien heb je ook nog je eigen leven hier, in Nederland.

    Krolock schreef:
    Kinderen in Afrika, die hebben honger, jij hebt trek. In feite zou je het hiermee kunnen vergelijken, want uiteindelijk is dat telkens waar het neer komt; wij zitten hier "luxe" in Nederland, terwijl er in andere landen de hel losbarst. Je kunt misschien denken dat je een slecht mens bent omdat je niets voor dat soort landen/steden doet, maar uiteindelijk doe je al genoeg door er simpelweg aan te denken en je steun te betuigen. Want wees eens eerlijk; oorlog stopt nooit. En dat klinkt misschien heel erg negatief en valt zeker in de categorie van doemdenken, maar de mens bestaat niet zonder oorlog. Dat heeft geschiedenis ook al genoeg bewezen. Een oorlog is eigenlijk een uitvergrootte versie van een ruzie. Als jij ruzie hebt met iemand, dan is dat een probleem, maar na een tijdje lost dat zichzelf wel weer op (op welke manier dan ook), en dat is precies ook het geval met oorlogen.

    Ik snap het gevoel ook zeker wel, en het is ook heel makkelijk om te zeggen dat je het véél te goed hebt hier in Nederland, maar uiteindelijk zijn er ook weer mensen die het beter hebben dan jij. En zo blijft er altijd baas boven baas, net zoals dat oorlogen nooit zullen ophouden te bestaan.

    Het enige dat "wij" (als gewone burger) kunnen doen voor die landen is inderdaad geld doneren, óf je moet er persoonlijk naartoe gaan om daar mensen te helpen... maar de kans dat je zelf gevaar loopt is dan ook zeker aanwezig. En dat zien veel mensen dan ook weer niet zitten. Bovendien heb je ook nog je eigen leven hier, in Nederland.

    Hmm ja, thanks voor je input! Ben het er eigenlijk wel mee eens. Het voelt alleen zo naar om alles maar weg te klikken en niks te doneren enzo.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik denk dat we er zeker wat aan kunnen doen, misschien niet een oorlog stoppen maar wel iets, en dat iets kan al een wereld van verschil maken.

    Als voorbeeld ken ik een gezin die een keer een aantal kinderen uit Bosnië bij hen thuis had uitgenodigd voor een aantal weken. Bij wijze van een soort "vakantie". De ouders van die kinderen hadden een oorlogstrauma dus er heerste nog erg veel spanningen/uitzichtloosheid etc. waar die kinderen in opgroeide.
    Als die kinderen zelf nooit ander vergelijkingsmateriaal zouden hebben gekregen dan hun thuissituatie en deze situatie als "normaal" zouden zijn gaan beschouwen denk ik dat ze ook in hun volwassen jaren ook weinig hoop zouden hebben voor een betere/andere toekomst. Omdat ze niet anders kende, geen vergelijkingsmateriaal hadden.

    Maar juist door die paar weken in Nederland, ervaren wat school inhoud, veiligheid kunnen ervaren, enzovoorts, heeft hen kunnen helpen om weer een toekomstperspectief te geven.
    "Het kan ook anders". Ja, onderwijs is mogelijk. Veiligheid is mogelijk. Dat wéten kan ervoor zorgen dat je als je ouder bent ook andere keuzes kan maken voor je toekomst.

    Ik denk niet dat we onszelf een soort moeten aanpraten dat we alles en iedereen moeten redden. Maar het is niet òf niks doen, òf de wereld redden. Daarin zit ook een middenweg en daarin kan heel veel en hoe je dat persoonlijk invult is aan jou.

    Zelf ben ik bijvoorbeeld geen fan van doneren (mede omdat ik niet veel te besteden heb en er niet veel vertrouwen in heb dat het op de juiste plek komt) maar doe ik wel andere dingen zoals vrijwilligerswerk.

    Maaarr da's mijn mening :P


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Eledhel schreef:
    (...)
    Hmm ja, thanks voor je input! Ben het er eigenlijk wel mee eens. Het voelt alleen zo naar om alles maar weg te klikken en niks te doneren enzo.

    Ja, het is ook zeker naar. Vooral omdat je weet dat mensen daarginds gewoon letterlijk vluchten voor hun leven en wij hier aan het mopperen zijn omdat we lang voor een stoplicht staan. Maar soms kun je er gewoon niets aan doen.

    @Hooverphonic en Krolock: helemaal met jullie eens ja. Ik dacht niet eens aan een middenweg. Wij kunnen ook gewoon in Nederland goede dingen doen. Hoewel we het onzelf daar wel weer makkelijk mee maken. Nou ja, t zal wel. No way dat ik naar Aleppo ga om de mensen daar te helpen, dus ik kan er ook niet echt over zeuren.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    @Hooverphonic en Krolock: helemaal met jullie eens ja. Ik dacht niet eens aan een middenweg. Wij kunnen ook gewoon in Nederland goede dingen doen. Hoewel we het onzelf daar wel weer makkelijk mee maken. Nou ja, t zal wel. No way dat ik naar Aleppo ga om de mensen daar te helpen, dus ik kan er ook niet echt over zeuren.

    De enige mensen die zich slecht zouden moeten voelen over kwesties zoals deze, zijn de mensen die de oorlog in leven houden.

    Ik vind het maar een lastige kwestie, eigenlijk. Zelf, als individu, kan je inderdaad niet veel doen naast geld geven of er zelf heengaan om te helpen. Heel hard gezegd is er denk ik niet zoveel aan te doen op dit moment.


    26 - 02 - '16

    Ik weet niet of we de oorlog kunnen stoppen.. dus daar kan ik niet over oordelen.
    Het zou denk ik al heel veel uitmaken als wij als Nederlanders een stuk vriendelijker waren tegen oorlogsvluchtelingen.
    Ik werk zelf op een ISK (Internationale Schakelklas) en in mijn klas zitten asielzoekers van 15 tot en met 18 jaar. Stuk voor stuk lieve kinderen!
    Toch moeten ze het regelmatig doen met zinnen als, 'ga terug naar je eigen land.' Tevens krijgen ze regelmatig te horen dat ze hier zijn om een terroristische aanslag te plegen..
    Er zijn kids die niet weten waar hun ouders zijn, en vaak niet eens weten of ze überhaupt nog leven. Dan komen ze naar Nederland, in de hoop dat ze hier veilig zijn, worden ze als vuil behandeld.

    Van een keer een praatje met iemand maken, of een vriendschap sluiten gaat echt niemand dood! (en ik denk dat als je dit doet als individu,, dat je echt wel veel doet!)

    [ bericht aangepast op 17 dec 2016 - 9:57 ]


    The thing you do mean something to people -Ncis

    -
    Verkeerde topic oeps

    [ bericht aangepast op 17 dec 2016 - 10:22 ]


    i wanna die with you once or twice.