• Na een tijdje ideeën voor verhalen opslaan, outlines maken en verhalen schrijven, begon ik me te realiseren dat plotholes of plot errors zo ontstaan en dat je deze pas ziet zodra je het idee tegen iemand verteld hebt. Zo hebben mensen mij gewezen op fouten en dingen die onduidelijk waren in mijn plots en dit heeft mij heel erg geholpen. Ik zie op Quizlet vaak mensen die hulp vragen met hun story, of vragen of hun idee wel leuk is. Ondanks dat Quizlet officieel gezien een Quiz-site was, is de schrijverscommunity erg groot en zijn er veel mensen die anderen graag helpen.

    Wat is een plothole?
    Een plothole, plot hole of plot error is letterlijk een gat in je plot. Hier kunnen onduidelijkheden, tegenstrijdigheden, en niet uitgewerkte dingen onder vallen. Het spotten hiervan lijkt misschien makkelijk, maar in de praktijk is dit lastiger. Het kunnen hele kleine dingen zijn, zoals een bijpersonage dat je in een van je eerste hoofdstukken omschrijft als verlegen en bang, maar als hij/zij later een rol gaat spelen schrijft dat ze dapper is en een grote mond heeft. Het kan ook zijn dat je een nieuwe wereld bedenkt met een manier om te teleporteren door middel van een apparaatje in je hoofd, maar je bedenkt dat ze deze in de schedel moeten doen en dus iemands hoofd moeten openen en er geen litteken is na afloop, klopt er iets niet. Dat soort dingen horen onder het kopje plot hole.

    Wat is het idee?
    Iedereen mag hier zijn plot plaatsen en vragen om gescand te worden op plotholes. Mocht je dit niet willen, omdat je bang bent dat iemand je idee gaat stelen, of dat je geen lezers krijgt anders, mag je vragen of iemand je plot in een PB wil checken. Ook mag je gewoon vragen stellen als je zelf al een plot hole hebt ontdekt of een stukje van je plot hier plaatsen zodat dat gescand kan worden.
    Kleine incorrecties zoals een kleur haar, persoonlijkheid, karakter, en andere personage/omgeving/etc. details zijn moeilijk te spotten in een plot, dus daar moet je wel zelf op letten. Er is misschien een mogelijkheid dat mensen dat willen controleren voor je door je verhaal te lezen en je op die details te wijzen. Dit mag je hier ook best vragen, maar dat is niet de reden van het topic. Dit hoort ook eigenlijk bij de taken van de bèta-readers, dus hou daar rekening mee.
    Hoe moet ik mij opgeven voor een plotscan?
    Heel simpel, je zet een berichtje in het topic waarin je netjes vraagt om een plotscan. Je mag zelf weten of je de plot in een spoiler zet of niet. Dit is geheel aan jou. Verder is het vrij simpel. De bedoeling is dat er daarna mensen reageren op je plot, zodat je een idee krijgt wat er mis is met je plot. Probeer opbouwende kritiek te geven, maar wijs wel echt de plot holes aan, daar gaat het hier om. Verder graag duidelijk vermelden over welke plot het gaat als je kritiek geeft, om verwarring en chaos te voorkomen.

    Wordt het dan geen grote zooi?
    Dat hoop ik niet. Als er mensen zijn die behoefte hebben aan een notatie in de beginpost met de plot en het commentaar erbij in een spoiler, ben ik best bereid dit te doen, maar dat is voor nu nog niet het plan. Het is aan de mensen die reageren of aan degene die de plot post om het netjes te houden. Je mag als plot-plaatser best vragen of mensen in het roze of groen of dikgedrukt willen reageren als het gaat om jouw plot. Dit is allemaal aan jullie.


    © Catmint


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Gaaf^^
    -stiekeme mt-


    It's never gonna happen, Guys.

    Wat een leuk idee!


    Mhm?