• 2016, het jaar van massa-aanranding in Keulen, de sluiting van alle V&D filialen, de aanslagen in Brussel, het Oekraïne referendum, het zika-virus, Max Verstappen, het EK voetbal in Frankrijk, de beschieting van een homobar in Orlando, de Brexit, de aanslag in Nice, de mislukte staatsgreep in Turkije, de Olympische Spelen in Rio, Donald Trump, het overlijden van Fidel Castro en de aanslag in Berlijn. Het is een jaar waar de slechte gebeurtenissen de goede te lijken overschaduwen en dat door velen nu al beschreven wordt als een zwarte bladzijde in onze geschiedenis.

    Maar mijn vraag aan jullie betreft niet wat er in de wereld is gebeurd de afgelopen 365 dagen, maar in jullie eigen levens. Wat hebben jullie afgesloten, wat zijn jullie begonnen. Welke mensen, gedachtes en gevoelens nemen jullie mee naar 2016 en welke laten jullie achter.

    Over mijn 2016 heeft het hele jaar een donkere wolk gehangen die me overal naartoe leek te volgen. Het begon vrij rampzalig met het stoppen van mijn studie, mijn beste vriend die contact verbrak en een doorverwijzing naar een psychiater wegens persoonlijkheidsproblematiek. Het werd allemaal nog slechter toen ik voor een maand opnieuw leven blies in een oude, vergiftigde relatie van 2015.
    In de zomer klaarde de hemel letterlijk en figuurlijk wat op. Ik had een baan, vriendinnen op wie ik kon rekenen en meerdere kunstexposities. Ik heb plekken op de wereld bezocht die ik nog nooit had gezien en was gemotiveerd om dat vooral te blijven doen.
    Helaas verloor ik aan het einde van de zomer mijn baan, wat naast een aanslag op mijn portemonnee, ook een aanslag op mijn zelfvertrouwen was. Ik zakte diep, diep in mijn comfortzone en was bang om kansen aan te grijpen. Ik zocht troost in alcohol, wat me nooit meer gebracht heeft dan verdriet en een flinke kater.
    Nu, aan de vooravond van 2017, ben ik naast een aantal goede herinneringen en wijze lessen, ook verscheidene littekens en drie oog-in-oog met de dood momenten rijker. Ook al voel ik me nu hoopvoller dan ik in maanden heb gedaan, wat ik mede te danken heb aan mijn beste vriend die terug in mijn leven is, kan ik niet doen alsof dat geen overheersende invloed op mijn jaar heeft gehad. Daarom geef ik 2016 een 3,5

    Het is tijd om een punt achter het verhaal 2016 te zetten. Quizlet, een nieuw, onbeschreven boek genaamd 2017 ligt voor jullie klaar. Schrijf ze.

    Uitslagen voorheen gaande jaren:

    2011: 6.1
    2012: 6.7
    2013: 5.8
    2014: 6.0
    2015: 6.8

    Persoonlijke uitslagen:

    2011: 6.0
    2012: 8.3
    2013: 7.4
    2014: 6.8
    2015: 4.0


    i put the fun in funeral

    Percival schreef:
    (...)


    Je weet inmiddels toch wel dat mijn aanwezigheid op het forum volledig bestaat uit het zuur maken van dat van jou. (cat) Ik vind je pf absurd en ik snap niet waarom je niet zou willen overkomen alsof je bij de McDonalds werkt zeg. v-v
    Verder moet ik nog even vermelden dat ik blij ben dat wij het altijd niet kunnen hebben over het niet kijken van nietbestaande sex tapes die we nooit quoten, zeker niet op openbare fora en dat we het daarnaast ook altijd niet houden bij wel degelijke onderwerpen en dat we ook zeker niet nooit zeuren over dingen en al helemaal niet nooit roddelen. :>
    Je weet meer over me dan ik ooit aan iemand zou willen vertellen, vuile stalkerd en ik weet zeker dat er de komende jaren nog heel wat bij zal komen op het lijstje chantagemateriaal - maar ook dat is wederzijds en dus zul je het maar de rest van je leven met me uit moeten houden, zelfs al neem ik je hele telefoon in beslag en stuur jij me ondegelijke dingen terwijl ik in volle theaterzalen of in de trein zit, wat als Koenraad het gezien had?
    Lastigvallen doe je me nooit en zorgen maak ik me sowieso altijd, dus dat geeft ook niet - zolang je maar naar me kan luisteren. v-v
    En verder nog even, eloquent als gebruikelijk; asfhjsfkhf <3

    Ik hoop dat 2017 voor ons allebei een 10 wordt mattie <3

    Ik wil niet dat mensen denken dat we het over Credence Barebone hebben, maar 'random man in de trein die grappig keek dus er is een foto gemaakt die we nu als reactie-foto gebruiken en Koenraad noemen' is niet per se beter. Ik ga stuk. We lijken op RPG-end trash.

    Maar ik ga nu stoppen met hier reageren want als ex-mod vind ik het niet oke dat we off-topic gaan door het over anderen dingen te hebben dan de kwaliteit van 2016.


    Caution first, always.

    Graves schreef:
    (...)
    Ik hoop dat 2017 voor ons allebei een 10 wordt mattie <3

    Ik wil niet dat mensen denken dat we het over Credence Barebone hebben, maar 'random man in de trein die grappig keek dus er is een foto gemaakt die we nu als reactie-foto gebruiken en Koenraad noemen' is niet per se beter. Ik ga stuk. We lijken op RPG-end trash.

    Maar ik ga nu stoppen met hier reageren want als ex-mod vind ik het niet oke dat we off-topic gaan door het over anderen dingen te hebben dan de kwaliteit van 2016.


    Ik hoop het ook, wietze <3

    Nou, ik wil niet dat mensen denken dat ik een foto heb gemaakt van random man in trein die grappig keek en wiens gezicht ik nodig had om me in het dagelijks leven uit te kunnen drukken, dus ik vind het vrij vervelend dat je dit nu allemaal over me vertelt zomaar. (bat)

    We lijken sowieso op trash. <3

    Als ex-beta heb ik me sowieso nooit aangetrokken van on- of off-topic, dus ik ga het laatste woord hebben, zelfs al ben ik de Voornaam.


    I'll see you on the dark side of the moon

    Een 10.

    Natuurlijk zijn er ook wel wat shitty dingen gebeurd, maar mijn grootste droom kwam dit jaar uit en dat doet de rest allemaal verbleken.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Voor mij was het een 7. Ik vond dit een vrij goed jaar ondanks al het slechte nieuws.

    8,5. Ik ben best veel uit mijn comfort-zone gestapt en daarbij veel behaald.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    9,5.
    Ik heb dit jaar enkele mijlpalen succesvol bereikt en ben daarvoor ook redelijk trots op mezelf. ^^

    Die 0,5 is voor alle rotte dingen die gebeurd zijn, maar ik wil me niet laten definiëren door de slechte dingen in het leven. Maar ze zijn wel een deel van mijn leven, maar ik beschouw ze als leermoment en dan is het automatisch ook minder negatief. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Een 7,7. Er zijn best veel negatieve dingen gebeurt, maar er zijn ook ontzettend leuke dingen gebeurt.


    i wanna die with you once or twice.

    6, er zijn best wat negatieve dingen gebeurd en veel frustratie momenten maar ik heb mijn examen onderdelen tot nu toe allemaal met vlag en wimpel gehaald en een leuke vakantie met vriendinnen. Helaas nog steeds mijn rijbewijs niet gehaald, in 2017 wel!


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    4.

    Ik heb toch wel leuke dingen gedaan in 2016 en ook leuke mensen ontmoet, maar dat weegt niet op tegen de rest. For now.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Een vier. Ik ben trots op de dingen die ik gedaan heb, maar ik heb er geen voldoening uit kunnen halen omdat ik te erg met mijzelf in de knoop zat/zit, wat heel erg jammer is, maar goed. Ik doe mijn best om het komende jaar te verbeteren.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    In vergelijking met vorige jaren was 2016 wel echt een stuk minder leuk. Maar dat is ook omdat de vorige jaren abnormaal geweldig waren. Ondanks de negatieve gebeurtenissen ben ik over het algemeen wel vrij gelukkig geweest. Een 8.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik zou normaal gezien een 10 geven omdat het altijd erger kan, ik immens veel geluk heb hier in Europa en niet in het Midden-Oosten geboren te zijn en omdat de zon zelfs na de donkerste nacht weer op komt, maar het lijkt me niet correct dit jaar hetzelfde cijfer te geven als vorig jaar. Vorig jaar was het ook lastig, persoonlijk en op groter vlak, maar hoewel dit jaar op persoonlijk vlak min of meer hetzelfde was, is het op groter vlak toch erger geworden, vind ik. Ik ga dus voor een 8.5.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    6. 2016 was van meet af aan een raging dumpster fire, om John Green te quoten. Natuurlijk zijn er ook veel goede dingen gebeurd, maar ook heel wat slechte dingen.


    Ex astris, sciencia

    Ik heb mijn allerliefste Toby gekregen, evenals dat er nog andere honden bij zijn gekomen dit jaar. Heb veel last gehad van de bijwerkingen van mijn medicatie voor de tics. Heb het gevoel gehad buitengesloten te worden bij de boogschuttersclub. Ben weer naar leuke meetings geweest. Heb een oorpijn concert meegedaan met het Apeldoorns Accordeon Orkest in Orpheus in een zaal voor zo'n 1200 mensen (volgend jaar moet en zal ik solist worden!). Heb een hele geweldige vriend gekregen. Voel me ongelooflijk vaak slecht in mijn vel en vreet mezelf daarom vol en spendeer al mijn geld aan spulletjes. Waardoor ik voor een momentje wel happy ben, maar het zakt al snel weer af + de weegschaal werkt niet meer mee. Wat betekend dat mijn zelfvertrouwen op een behoorlijk laag pitje staat.
    Wel ben ik einde dit jaar gestopt met de medicatie. De tics zijn verergerd maar de bijwerkingen zijn weg. Het is nog steeds dubbel wat ik ervan vinden moet. Verder ben ik bijna het huis uit geschopt. Heb ik inmiddels les van een conservatorium docent maar weet ik nog niet of ik de lichte muziek op wil of toch de klassieke muziek. Heb ik een nieuwe accordeon gekregen in de hoop dat deze wél geaccepteerd wordt op het conservatorium en breng ik de feestdagen aan het einde van dit jaar door met mijn ouders, die eigenlijk niet echt zin hebben om iets te vieren waardoor het gewoon saaie daagjes thuiszitten wordt.


    Er zijn zowel positieve- als negatieve dingen gebeurt. Ik denk dat ik daarom dit jaar een 6 geef.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik geef 2016 een 9, globaal gezien was het een kutjaar, maar ik heb er eigenlijk persoonlijk een heel mooi jaar opzitten.


    Queer zijn is gewoon alles