• 2016, het jaar van massa-aanranding in Keulen, de sluiting van alle V&D filialen, de aanslagen in Brussel, het Oekraïne referendum, het zika-virus, Max Verstappen, het EK voetbal in Frankrijk, de beschieting van een homobar in Orlando, de Brexit, de aanslag in Nice, de mislukte staatsgreep in Turkije, de Olympische Spelen in Rio, Donald Trump, het overlijden van Fidel Castro en de aanslag in Berlijn. Het is een jaar waar de slechte gebeurtenissen de goede te lijken overschaduwen en dat door velen nu al beschreven wordt als een zwarte bladzijde in onze geschiedenis.

    Maar mijn vraag aan jullie betreft niet wat er in de wereld is gebeurd de afgelopen 365 dagen, maar in jullie eigen levens. Wat hebben jullie afgesloten, wat zijn jullie begonnen. Welke mensen, gedachtes en gevoelens nemen jullie mee naar 2016 en welke laten jullie achter.

    Over mijn 2016 heeft het hele jaar een donkere wolk gehangen die me overal naartoe leek te volgen. Het begon vrij rampzalig met het stoppen van mijn studie, mijn beste vriend die contact verbrak en een doorverwijzing naar een psychiater wegens persoonlijkheidsproblematiek. Het werd allemaal nog slechter toen ik voor een maand opnieuw leven blies in een oude, vergiftigde relatie van 2015.
    In de zomer klaarde de hemel letterlijk en figuurlijk wat op. Ik had een baan, vriendinnen op wie ik kon rekenen en meerdere kunstexposities. Ik heb plekken op de wereld bezocht die ik nog nooit had gezien en was gemotiveerd om dat vooral te blijven doen.
    Helaas verloor ik aan het einde van de zomer mijn baan, wat naast een aanslag op mijn portemonnee, ook een aanslag op mijn zelfvertrouwen was. Ik zakte diep, diep in mijn comfortzone en was bang om kansen aan te grijpen. Ik zocht troost in alcohol, wat me nooit meer gebracht heeft dan verdriet en een flinke kater.
    Nu, aan de vooravond van 2017, ben ik naast een aantal goede herinneringen en wijze lessen, ook verscheidene littekens en drie oog-in-oog met de dood momenten rijker. Ook al voel ik me nu hoopvoller dan ik in maanden heb gedaan, wat ik mede te danken heb aan mijn beste vriend die terug in mijn leven is, kan ik niet doen alsof dat geen overheersende invloed op mijn jaar heeft gehad. Daarom geef ik 2016 een 3,5

    Het is tijd om een punt achter het verhaal 2016 te zetten. Quizlet, een nieuw, onbeschreven boek genaamd 2017 ligt voor jullie klaar. Schrijf ze.

    Uitslagen voorheen gaande jaren:

    2011: 6.1
    2012: 6.7
    2013: 5.8
    2014: 6.0
    2015: 6.8

    Persoonlijke uitslagen:

    2011: 6.0
    2012: 8.3
    2013: 7.4
    2014: 6.8
    2015: 4.0


    i put the fun in funeral

    Ik geef 2016 een 8, het was voor mij een heel leerzaam jaar, waarin ik mezelf echt heb ontwikkeld en allemaal nieuwe dingen heb geleerd en geprobeerd.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik geef 2016 een 3. Vorig jaar was het cijfer voor mij een 1, dus dat is flink vooruit gegaan. Het was nog steeds ruk, maar iets minder.


    The truth is out there.

    idk kan er nu zo geen cijfer op plakken eerst even brainstormen
    mijn jaar was zwaar
    niet te vergelijken met vorig jaar (ik gaf 2015 een 6,429173) maar ik heb het gevoel dat 2016 somehow beter ging
    het was voornamelijk in 2015 dat de diepe put gegraven werd waar ik tegen eind 2015 zwaar in viel
    dit jaar was het mijn opdracht uit de put te kruipen maar ik heb het gevoel dat ik nog steeds even diep zit

    ach ja 2016 bracht me ook mooie dingen maar helaas ook veel slechte herinneringen waaronder gepest en cybergepest en ziekenhuizen en verdriet en eenzaamheid en puberteit en ruzies en ontslagen
    ik heb mensen verloren maar ik heb ook nieuwe ontmoet
    ik heb nieuwe dingen gedaan gekke dingen gedaan ik heb alcohol leren kennen HAHA ik heb voor het eerst gemuild ik heb alleen rondgereisd
    maar 2016 heeft me ook apathischer gemaakt misschien eenzamer en nonchalanter
    2016 heeft ook mijn horizon verbreed
    ik mag op uitwisseling volgend jaar en ik ben in een geheel nieuwe familie van internationalen beland en ik heb fantastisch werk gevonden waar ik me zó welkom en gelukkig voel

    kort gezegd kan ik het geen rond nummer geven
    dus geef ik het een 7,354720 accuraat zijn yk

    [ bericht aangepast op 26 dec 2016 - 0:34 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Aangezien het opzicht een best raar jaar was met veel pieken en dalen, heb ik toch merendeel van mijn doelen van dit jaar bereikt. Als ik ook terugkijk naar hoe ik 2016 startte en hoe ik het nu wil gaan afsluiten, zie ik ook hoe ik als persoon ben gegroeid en wat dat betreft vind ik dat ik niet mag klagen. Al met al geef ik 2016 een 7,1


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik geef 2016 een 4,0.
    Dit omdat er echt hele mooie dingen zijn gebeurd die ik niet had durven dromen, maar meer dan de helft van het jaar is echt verpest door een aantal dingen... De kooie dingen halen het cijfer een beetje omhoog


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    een 1 want velen van mijn kippenvrienden zijn afgeslacht dit jaar. *crying chicken here*


    POK POK POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOk

    Het was een leuk jaar. Ik heb een superleuk vriend gekregen waar ik nu nogsteeds een relatie mee heb. Maar verder zijn er ook genoeg dingen dat ik zeg, dat kan beter. Zoals bijvoorbeeld het weer niet halen van mijn eindexamen maar over het algemeen was het een goed jaar. Dus ik geef 2016 een 6.5


    Lindsay, forever in my heart † • Skaikru went Bughead

    Een 5, de eerste maanden waren bijzonder slecht, nadien ging het wel een stuk beter maar toch heb ik niet echt het gevoeld dat 2016 een goed jaar was.


    Tears are words the heart can't say.

    Een 8!

    Ik heb dit jaar veel nieuwe dingen meegemaakt, zo ben ik geslaagd voor mijn eindexamen en ben ik gelukkig ingeloot voor mijn studie! Deze studie gaat hartstikke goed! Daarnaast heb ik nog een tijdje een leuk baantje gehad, die ik helaas nu wel weer kwijt ben... maar het was een leuke tijd! Ik heb ook nog steeds een lieve vriend dus 2016 verdiend die 8 wel :)


    Treat people with kindness

    8,5. Er is een geweldig iemand heengegaan, maar voor de rest was het echt top. Ik heb ook de beste vrienden ooit leren kennen, ik heb m'n hond gekregen en mijn eerste optreden met doedelzak gedaan.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2016 - 11:19 ]


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    een 8,5

    afgestudeerd op de middelbare school, rijbewijs gehaald, nu op de universiteit veel nieuwe vrienden gemaakt, mijn opa is terug beter geworden na een beroerte in december 2015 ...
    Ik kan zo nog even doorgaan, haha (:
    2016 was een goed jaar voor mij

    8,7. Het was eigenlijk wel een topjaar voor mij. ^^


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Een 6,8.
    In het eerste opzicht was 2016 echt een verschrikkelijk jaar. Mijn opa en oma zijn gestorven, beiden op vreselijke manieren en niet mooi en rustig zoals we allemaal gehoopt hadden. Maar dat is het leven. Vanaf februari tot oktober heeft mijn familie echt een periode van verdriet doorstaan en dat was zo, zo zwaar.
    Maar, als ik er dan nog eens naar kijk dan kan ik dit jaar gewoon geen onvoldoende geven. Ik heb weer zoveel geleerd, ben zoveel gegroeid en ben zoveel meer gaan houden van mijn naastten, mezelf, mijn leven.
    Een 6,8, omdat puur het leven alleen al voor mij een 5 waard is. En omdat ik hoop dat ik mijn oma trots kan maken met mijn wilskracht, ook al was het laatste wat ze tegen mij zei dat ze al trots is, voor altijd.

    Ik hoop dat 2017 een jaar gaat zijn wat me wat meer geluk brengt. En als het dat niet doet, dan ga ik met al mijn macht proberen om dat geluk naar me toe te trekken.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik denk dat ik dit jaar een 7,5 geef. Het gaat op dit moment beter met me dan een jaar geleden en nog veel beter dan twee jaar geleden, dus wat dat betreft kan ik niet klagen. Ik ben dit jaar op kamers gegaan, ik heb veel geleerd (over mezelf, maar ook over allerlei andere dingen) en er zijn een aantal dingen op hun pootjes terecht gekomen. Er is nog wel ruimte voor verbetering en er zijn een aantal dingen gebeurd dit jaar waardoor ik dit jaar voor mezelf gewoon geen hoger cijfer dan dit kan/mag geven, maar al met al was het voor mij dus best wel een goed jaar.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Tot ongeveer begin juli een goeie 7,5, tussen toen en begin augustus nogal meh á la 6,5, vanaf toen tot halverwege oktober een 8 zelfs en daarna ging het bergafwaarts naar een 5 of zo. Ik denk dat ik er een 6,0 van ga maken.

    [ bericht aangepast op 30 dec 2016 - 11:16 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife