• oké zoals jullie allemaal weten noemen wij peanutbutter in het nederlands pindakaas. ik wist al langer dat dat is omdat het woord "boter" beschermd is, maar ik vraag me nu opeens af waarom eigenlijk????
    ik heb even snel gegoogeld en kan niet meteen een heel duidelijk antwoord vinden, alleen dat het dus een beschermd woord is. dan zou je denken, ja misschien omdat het zuivel is, maar pindakaas heet wel echt gewoon pindakaas. last time i checked was kaas ook zuivel.

    weet iemand het antwoord ben echt benieuwd
    groetjes

    Een bescherm woord? Wat?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Lang leve Wikipedia

    Voor de mensen die niet willen klikken: Het hangt van het procent melkvet af (dit moet minstens 80% zijn)


    The soul needs autumn.

    Tilikum schreef:
    Een bescherm woord? Wat?


    haha ja het komt er op neer dat een product dat minder dan 80% melkvet bevat geen boter genoemd mag worden. margarine heette vroeger kunstboter, maar dat mag dus ook niet meer.

    Wervelwind schreef:
    Lang leve Wikipedia

    Voor de mensen die niet willen klikken: Het hangt van het procent melkvet af (dit moet minstens 80% zijn)


    ja dat had ik ook gezien. maar........waarom.

    Ungoliant schreef:
    (...)

    haha ja het komt er op neer dat een product dat minder dan 80% melkvet bevat geen boter genoemd mag worden. margarine heette vroeger kunstboter, maar dat mag dus ook niet meer.


    Wauw, ik leer ook iedere dag bij!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ungoliant schreef:
    (...)

    ja dat had ik ook gezien. maar........waarom.


    Oh op die manier, omdat anders te veel dingen onder de term 'boter' vallen. Er moet aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan om iets boter te noemen omdat er denk ik toch enige consistentie in moet zitten. Anders kan (heel overdreven) alles waar een beetje melkvet in zit boter worden genoemd en dat is nu ook niet te bedoeling (en verwarrend).


    The soul needs autumn.

    Wow dit wist ik niet?


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Maar goed dat het Pindakaas is, want persoonlijk vind ik Pindaboter voor geen meter klinken (cat)

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 3:39 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    Maar goed dat het Pindakaas is, want persoonlijk vind ik Pindaboter voor geen meter klinken (cat)


    Heaven is a place that we all have

    aisthesis schreef:
    (...)

    Ik ben her hier echt helemaal mee eens!


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Dan is het dus net zo iets als mayonaisse en fritessaus! Het mag ook geen mayonaisse heten als het niet voor minstens 70% (?) uit olie bestaat


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!