• Hooi! (:


    Sinds kort is er op de Nederlandse Televisie het programma ''Het is hier Autistisch''. De presentator weet niet zeker of hij autisme heeft en gaat hiervoor op onderzoek uit. Ook maakt hij kennis met verschillende mensen met verschillende soorten autisme.

    Kijken jullie dit programma ook? Ik ben nu op het ogenblik de aller eerste aflevering aan het kijken online, want ik heb niet de mogelijkheid gekregen het op TV te volgen. De presentator maakte zojuist de opmerking dat er nog best een taboe heerst op het uiten dat je autisme hebt -als je het hebt. Wat vinden jullie hier eigenlijk van? Is er inderdaad nog steeds een taboe op, of valt dat opzich wel mee? En als ik een persoonlijke vraag mag stellen; Heb jij (een vorm van) autisme?

    Ik heb last van tics en als ik de psycholoog/psychater mag geloven valt dit onder licht autisme. Verder als ik mijn ouders mag geloven ben ik licht autistisch, omdat ik het zo vol kan houden met de muziek. Maar eigenlijk weet ik lang niet genoeg over autisme. Ik heb zelf dan ook niet officieel het label ''autisme'' en vraag me af of ik het uberhaupt wel zou krijgen als ik er voor onderzocht zou worden. But oh well, I wouldn't mind it. Ik bedoel, er is niks met autisme in mijn ogen. (:

    Maar ik vroeg me eigenlijk gewoon af hoe jullie hier tegen aan kijken? ^^

    Liefs!


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ook al heb ik het wel, nee ik heb het programma nog nooit gezien.
    Ik hou mezelf er ook niet echt mee bezig...


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ik ken het programma niet, maar heb de afgelopen weken wel een documentaire gevolgd over mensen met Asperger en het syndroom van La Tourette die aan werk proberen te geraken. Wat ik persoonlijk wel boeiend vond.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik heb autisme, ik zeg liever niet wat voor soort. En met dit jaar is dat ook weggevallen, volgens mijn psychiater, dus dan gaat het niet meer bij de naam, maar is alleen het woord 'autisme' van belang.
    Zelf kijk ik niet zulke programma's om de simpele reden dat ik daar geen waarde van inzie en ik zulke dingen best dom vind. Het is voor mij geen taboe, zolang er daadwerkelijk iets van toegevoegde waarde word gezegd, niet zoiets van 'hey, daar heb je die kutautist/lekker autistisch'. Met zulke opmerkingen sla ik mezelf echt voor mijn hoofd a la facepalm-style.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2017 - 14:21 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Er heerst best wel een taboe op, denk ik. Er wordt in onze klas nog best wel veel met "autist" gescholden. Dat vind ik echt heel stom. Dan kom je er toch niet voor uit, zou ik denken.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik heb zelf een (lichte) vorm van autisme en vindt dit soort programma's verschrikkelijk . Ik schaam me er heel erg voor en er staat nog zo'n stigma op. En dit soort programma's maakt dat denk ik alleen maar erger.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Prim schreef:
    Ik heb zelf een (lichte) vorm van autisme en vindt dit soort programma's verschrikkelijk . Ik schaam me er heel erg voor en er staat nog zo'n stigma op. En dit soort programma's maakt dat denk ik alleen maar erger.


    Dit


    26 - 02 - '16

    Prim schreef:
    Ik heb zelf een (lichte) vorm van autisme en vindt dit soort programma's verschrikkelijk . Ik schaam me er heel erg voor en er staat nog zo'n stigma op. En dit soort programma's maakt dat denk ik alleen maar erger.


    Absoluut mee eens.

    (dingen uit de trailer die je misschien liever niet wilt lezen als je een goed humeur wilt behouden onder de spoiler)

    Ik zag de trailer en er was een interview met de ouders van een autistische jongen en ze klaagden dat het oh zo zwaar is, en dat is zo naar om te horen. Bovendien heb dan echt zoiets van: boehoe.... Jij wilde kinderen!



    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik heb sommige afleveringen er van gezien en ik vond het best wel goed eigenlijk. Hij (de presentator) laat verschillende soorten autisme zien en vraagt ook aan wetenschappers over autisme. Hij bedrukt ook heel vaak dat er verschillende soorten autisme zijn en autisme daarom ook een breed begrip is.

    Het programma is ook niet voor het vermaak, maar is informatief. Ik ben alleen maar blij dat er een programma die uitlegt wat autisme precies is.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2017 - 22:34 ]


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    BoromirOfGondor schreef:
    (...)

    Absoluut mee eens.

    (dingen uit de trailer die je misschien liever niet wilt lezen als je een goed humeur wilt behouden onder de spoiler)

    Ik zag de trailer en er was een interview met de ouders van een autistische jongen en ze klaagden dat het oh zo zwaar is, en dat is zo naar om te horen. Bovendien heb dan echt zoiets van: boehoe.... Jij wilde kinderen!




    Hebben jullie de afleveringen wel gezien? Ik vind dat het het stigma juist afbreekt.

    Skrivbar schreef:
    (...)

    Hebben jullie de afleveringen wel gezien? Ik vind dat het het stigma juist afbreekt.


    Nope. Vooral omdat ik niet huilend op de grond wilde belanden. Ik oordeel vast te snel en alles, maar dit is echt iets dat ik niet wil zien.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik heb alleen de eerste aflevering gekeken want ik was aanspreekpunt voor de scène waarin ze van de glijbaan gaan en in het bubbelbad zitten ^^
    (Ik werk in dat zwembad)


    If a writer falls in love with you, you can never die

    BoromirOfGondor schreef:
    (...)

    Nope. Vooral omdat ik niet huilend op de grond wilde belanden. Ik oordeel vast te snel en alles, maar dit is echt iets dat ik niet wil zien.


    Ik snap dat je er niet van houd om de zware vorm van autisme te zien en je denkt dat het hele programma voor vermaak is en het alleen maar erger maakt, maar zo is het programma juist niet bedoelt.

    In het programma laten ze ook veel meer zien dan zware autisten en ook dat autisme een heel breed begrip is. De eene autist is de ander niet. Ook dat mensen die nu autist als autist worden verklaard, later misschien niet als autist word verklaard.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Ik snap dat je er niet van houd om de zware vorm van autisme te zien en je denkt dat het hele programma voor vermaak is en het alleen maar erger maakt, maar zo is het programma juist niet bedoelt.

    In het programma laten ze ook veel meer zien dan zware autisten en ook dat autisme een heel breed begrip is. De eene autist is de ander niet. Ook dat mensen die nu autist als autist worden verklaard, later misschien niet als autist word verklaard.


    Ja, maar ik wil ook niet zien hoe zware autisten worden bevooroordeeld als niet meer als lasten voor hun familie, want dat zijn ze niet. Ik denk dat mijn probleem is met programma's als deze, is dat ze gemaakt zijn voor niet-autisten om te leren. Maar omdat ze doen alsof wij autisten (ik haat dat woord trouwens) niet meekijken, voel ik me alleen maar meer een freak.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    BoromirOfGondor schreef:
    (...)

    Ja, maar ik wil ook niet zien hoe zware autisten worden bevooroordeeld als niet meer als lasten voor hun familie, want dat zijn ze niet. Ik denk dat mijn probleem is met programma's als deze, is dat ze gemaakt zijn voor niet-autisten om te leren. Maar omdat ze doen alsof wij autisten (ik haat dat woord trouwens) niet meekijken, voel ik me alleen maar meer een freak.


    Ik wist niet dat je autistisch bent. Dan snap ik het. Hoe goed het programma ook bedoelt is (en denk ik ook werkt) als ik zelf autistisch was, had ik ook niet leuk gevonden.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Ik wist niet dat je autistisch bent. Dan snap ik het. Hoe goed het programma ook bedoelt is (en denk ik ook werkt) als ik zelf autistisch was, had ik ook niet leuk gevonden.


    No problem, dat kon je niet weten. Ik snap echt wel dat dingen als dit goed bedoeld zijn, maar zolang deze programma's ervan gaan dat iedereen die kijkt niet-autistisch is, kijk ik niet.


    Rest in Peace, Son of Gondor