• Bijna 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen kan slecht lezen en hun aantal is groeiende. Volgens de Stichting Lezen en Schrijven moet er ingegrepen worden bij deze ‘vergeten groep’.

    Een groeiende groep 15-jarigen heeft moeite met lezen. 18 procent van de Nederlandse 15-jarigen is niet in staat een brief van de gemeente te lezen of ondertiteling van een film te volgen. In 2003 was dat nog 11,5 procent. Dat blijkt uit de meest recente internationale PISA-studie, die iedere drie jaar onder 15-jarigen wordt gehouden.

    Voldoende
    Directeur Merel Heimens Visser van Stichting Lezen en Schrijven maakt zich zorgen over deze trend die wordt beschreven in het rapport ‘Preventie door interventie’ dat vandaag uitkomt.

    Eén op de tien leerlingen in groep acht van de basisschool beheerst het Nederlands niet voldoende. De aantallen lopen op in het vervolgonderwijs naar één op de zes onder 15-jarigen en tot één op de drie op MBO-2 niveau. “Hoe verderop in de schoolcarrière, hoe akeliger de cijfers worden.”

    Wat de oorzaak is van de slechter wordende leesprestaties onder jongeren, is niet bekend. De onderzoekers van het rapport stellen vast dat jongeren (en kinderen) minder lezen dan vroeger en daardoor minder geoefend zijn. Door het weinige lezen gaat hun leesvaardigheid niet vooruit, maar mogelijk zelfs achteruit.

    Taalontwikkeling
    Voor basisschoolkinderen zijn er lesprogramma’s om daarop in te grijpen en ook voor de taalontwikkeling van peuters is er volop aandacht. Voor jongeren is die aandacht er nauwelijks. ,,Ze vormen een vergeten groep, terwijl ingrijpen op die leeftijd nog een belangrijke impact kan hebben. Hun hersenen werken als een spons.”

    In het rapport staat dat de leesproblemen in Nederland een zorgwekkende kant op bewegen. Zowel onder jongeren als volwassenen stijgt de laaggeletterdheid. Heimens Visser weet dat soms wordt gesuggereerd dat de oorzaak ligt in de komst van vluchtelingen die niet goed kunnen lezen en schrijven, maar volgens haar verklaart dat niet de hele stijging. Daarvoor is de instroom van vluchtelingen niet groot genoeg.

    Met moeilijk kunnen lezen gaat veel leed gepaard. ,,Mensen die laaggeletterd zijn, zijn ongelukkiger. Ze leven 6 jaar korter, hebben drie keer zo vaak een uitkering, hebben lage inkomens en komen vaker in de schulden.” Ze kosten vanwege de vele problemen de samenleving ook veel geld. ,,Er moet ingegrepen worden. Het blijft anders dweilen met de kraan open.”

    Laaggeletterdheid
    De internationale omschrijving van laaggeletterdheid geldt voor mensen die moeite hebben met het lezen en begrijpen van geschreven teksten die ze nodig hebben om te functioneren. Ze vinden het bijvoorbeeld lastig om een brief van de gemeente, van school of het werk te begrijpen. Omdat ze leesproblemen hebben, is het voor hen moeilijk om geschreven kennis op te doen en zich zo verder te ontwikkelen.

    In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen laaggeletterd. Van kinderen die moeite hebben met lezen, wordt doorgaans gezegd dat ze een taalachterstand hebben. Als die achterstand op volwassen leeftijd niet is weggewerkt, is er sprake van laaggeletterdheid. Mensen die helemaal niet kunnen lezen en schrijven, zijn analfabeet. Dat geldt in Nederland voor 250.000 mensen.

    Bron: ad.nl
    ==========

    Ben ik de enige die dit als een relatief groot probleem ziet?


    Queer zijn is gewoon alles

    Dit had ik echt niet verwacht! Ik denk eigenlijk dat het vreemd is als tieners geen ondertiteling van films kunnen volgen, want als je dat niet kan, kan je nooit met je vrienden een film kijken. Misschien lezen ze onderhand wel sneller de Engelse ondertiteling. Wij moeten veel boeken lezen op school, die je (tot nu toe) allemaal zelf mocht uitkiezen. Er zijn ook leeslijsten, wat ik ook heel goed vind. Je leest dingen die je normaal niet zou lezen, etc. Ik vind het echt vreemd dat 18% van de tieners niet kan lezen. Hóe zijn die ooit van de basisschool afgekomen? Daar moet je toch ook heel veel lezen?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik weet nog dat ik op de basisschool zo slecht was in lezen, haha. Toen ging ik opeens heel veel lezen en opeens had ik in 1 jaarlaag een sprong gemaakt van het laagste niveau naar het hoogste niveau. Maar ik had gelukkig ook boeken kunnen vinden die ik leuk vond.

    Op de middelbare mochten we in de onderbouw (klas 1-3) kiezen welk boek we wilden lezen. Vanaf de vierde moesten we echt Nederlandse literatuur behandelen. Wij moesten (ja, moesten want ik heb een week geleden mijn examen literatuur gedaan hehe) verslagen maken waarbij je dieper in ging op verhalen. Dus je moest de motieven behandelen en linken leggen tussen de gebeurtenissen in het verhaal. Daarnaast moesten we in totaal twee mondelingen doen met de docent.

    Ik denk dat ik wel oprecht kan zeggen dat mijn Nederlands hier op vooruit is gegaan. Niet alleen bij mij, ook bij mensen uit mn klas c:

    Ik vind het wel shocking dat het percentage zo hoog ligt. Waarschijnlijk is het een beetje overdreven en kan dr wel een paar procent van af. Maar dan nog steeds vind ik het hoog. Misschien moet het eens een verplichting worden om meer te lezen met Nederlands? En op een manier dat de docent kan controleren? En ook dat een docent mag beslissen of je het boek wel of niet mag lezen. Wij hebben een leeslijst maar ik heb ook hele goede boeken gelezen die dr niet in stonden.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik wilde hier eigenlijk een column over schrijven maar dan gooi ik het hier wel neer:

    Een poosje geleden was ik in de bibliotheek en stond rond te neuzen bij Young Adult. Op datzelfde moment had een klas (schat groep 7/8) een uitje naar de bieb en kregen ze voorlichting over hoe alles werkt enzovoort. Toen er werd gevraagd wie er wel eens een boek las, stak niemand zijn hand op. Letterlijk niemand.
    Ik schrok daar echt van. Of er ooit iemand wel eens een boek gelezen had? Geen handen. Behalve de verplichte boeken op school, en 1 meisje die wel eens een boek uit de 'hoe overleef ik' serie had gelezen, leest kennelijk niemand. Dat niet elk kind van lezen houdt, oké. Maar als ouder heb je hier echt wel een taak in.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Aloy schreef:
    Ik wilde hier eigenlijk een column over schrijven maar dan gooi ik het hier wel neer:

    Een poosje geleden was ik in de bibliotheek en stond rond te neuzen bij Young Adult. Op datzelfde moment had een klas (schat groep 7/8) een uitje naar de bieb en kregen ze voorlichting over hoe alles werkt enzovoort. Toen er werd gevraagd wie er wel eens een boek las, stak niemand zijn hand op. Letterlijk niemand.
    Ik schrok daar echt van. Of er ooit iemand wel eens een boek gelezen had? Geen handen. Behalve de verplichte boeken op school, en 1 meisje die wel eens een boek uit de 'hoe overleef ik' serie had gelezen, leest kennelijk niemand. Dat niet elk kind van lezen houdt, oké. Maar als ouder heb je hier echt wel een taak in.


    Het kan ook zijn dat een paar het 'niet cool' vinden om te zeggen dat ze wel lezen c:
    Al is dat eigenlijk nog erger. Boeken moeten niet gezien worden als iets on-cools. Dan demotiveer je kinderen alleen maar meer.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    ^ Ja, daar had ik inderdaad aan gedacht maar beide zijn erg. Maar ik kreeg niet het idee dat ze het on-cool vonden, maar ze gaven zelf ook aan dat ze vaak liever een spelletje spelen op de computer of "chillen" met vrienden.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Aloy schreef:
    ^ Ja, daar had ik inderdaad aan gedacht maar beide zijn erg. Maar ik kreeg niet het idee dat ze het on-cool vonden, maar ze gaven zelf ook aan dat ze vaak liever een spelletje spelen op de computer of "chillen" met vrienden.

    Wow. Dat is echt erg.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Debbaut schreef:
    18 procent van de Nederlandse 15-jarigen is niet in staat een brief van de gemeente te lezen of ondertiteling van een film te volgen.


    ^Dat is gewoonweg te triest voor woorden...

    Zoals anderen in dit topic ook al stellen, ligt het waarschijnlijk deels aan de opkomst van de sociale media.
    Mensen vinden het steeds minder belangrijk om juiste taal te gebruiken. Vooral op het internet. Vaak wordt een soort MSN-taal gebruikt, want ''Je weet toch wat ik bedoel, het is niet belangrijk hoe je het schrijft''. Hierdoor leren mensen minder goed omgaan met taal. Ook door autocorrect op mobiele telefoons hoeft men niet meer na te denken over taal.
    Alles wordt de mens tegenwoordig veel te makkelijk gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt dat handig, maar ik ben ervan overtuigd dat een beetje moeite toch niet verkeerd is.

    Jezus, dat is een groot percentage.

    Ik vind het altijd zo zonden wanneer ik 'normale' mensen zie die niet goed kunnen lezen. Ik had door mijn (zware) dyslexie altijd een grootte achterstand met lezen. Op de basisschool was ik de laatste die de boeken niveau (ik weet niet meer hoe ze heten) moest uitlezen. Mijn cito had de laagste score in de klas. Op de middelbare ben ik héél veel boeken gaan lezen en ik ben heel hard vooruit gegaan. Sterker nog, ik streef mijn mede leerlingen voorbij. Niet doordat mijn lees niveau zo hoog was, maar doordat de rest stil bleef staan. Ik vind dit altijd zo zonden. Mensen hebben de kans om zonder al te veel moeite te leren lezen en ze gooien dit weg...(misschien is dat niet zo, maar zo voelt het wel.)


    Seasons will change, but I shall remain

    Oscura schreef:
    Jezus, dat is een groot percentage.

    Ik vind het altijd zo zonden wanneer ik 'normale' mensen zie die niet goed kunnen lezen. Ik had door mijn (zware) dyslexie altijd een grootte achterstand met lezen. Op de basisschool was ik de laatste die de boeken niveau (ik weet niet meer hoe ze heten) moest uitlezen. Mijn cito had de laagste score in de klas. Op de middelbare ben ik héél veel boeken gaan lezen en ik ben heel hard vooruit gegaan. Sterker nog, ik streef mijn mede leerlingen voorbij. Niet doordat mijn lees niveau zo hoog was, maar doordat de rest stil bleef staan. Ik vind dit altijd zo zonden. Mensen hebben de kans om zonder al te veel moeite te leren lezen en ze gooien dit weg...(misschien is dat niet zo, maar zo voelt het wel.)


    Bedoel je AVI?

    En dat snap ik wel hoor vanaf jouw standpunt, ik was bar en bar slecht met rekenen. En heel stom het moeilijkste hoofdstuk van Wiskunde waar zelfs 3e klassers zelfs géén onvoldoende voor haalde. Heb ik tot wonder boven wonder een 9.6 gehaald omdat ik toch altijd door bleef met leren. In mijn hoofd was het ook gewoon van als je het maar probeert en oefent dan kom je al een hele hoop verder.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known